Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Vreemd koplamp probleem
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 27 Jul 2005, 16:35    Onderwerp: Vreemd koplamp probleem Reageer met quote

Mijn vader rijdt een Rover 400 en heeft sinds vorig jaar 'n probleem met de koplampen.

De eerste set lampjes (gewone halogeen H7 lampjes) zijn ruim 3 jaar meegegaan wat ik uit eigen ervaring kan bevestigen als 'n normale levensduur. De lampjes zijn toen vervangen, echter sinds die keer gaat elke set lampjes die erin komt niet langer mee dan 2-3 maanden!!
Binnen die tijd gaan ze aan beide kanten weer stuk.

We hebben al meerdere merken lampjes geprobeerd, meestal gewone witmerk lampjes van de automaterialenzaak hier in de buurt die ik zelf ook al meer dan 3 jaar erin heb zitten.
En we weten ook dat je niet met je handen aan de lampjes moet komen, dus ook hier zit de oorzaak niet.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?? Question Vandaag zijn ze voor de 6de keer afgelopen jaar al doorgebrand en zoveel branduren hebben ze dit zomerseizoen helemaal niet gehad.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Wo 27 Jul 2005, 17:15    Onderwerp: Reageer met quote

hmm, lijkt op een te hoge piek spanning...

condensator er tussen hangen??
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 27 Jul 2005, 19:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ook aan gedacht, maar gek dat de achterlampen er geen last van hebben dan...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 27 Jul 2005, 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Is je spanningsregelaar van de dynamo nog wel goed???

Als daar wat mis mmee is zitten de koplampen het dichtst bij,
zeker als de relais onder de kap zitten.

Spike bereiken de achterlichhten minder makkelijk alleen al
door de lengte van de bedrading daarnaartoe, die werkt als
een soort van spoel-condensator-combo en filtert dus al een hoop...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 27 Jul 2005, 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

Is dat makkelijk te controleren?
Weet nie hoe dat precies werkt met die piekspanningen, maar zou ik die pieken kunnen meten door 'n voltmeter op de koplamp te zetten en de motor te laten draaien?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Do 28 Jul 2005, 6:53    Onderwerp: Reageer met quote

dat is een mogelijkheid. Maar neem dan een snelle meter met geheugen die de laatste hoogste stand weergeeft. Anders is het zo moeilijk kijken in een fractie van  Wink

Controleer ook gelijk ff het amperage dat erover gaat, ook dat kan doorslag gevend zijn.

En wat de achterlichten betreft. Halogeen lampen zijn er net iets gevoeliger voor dan standaard gloei lampjes (+ nog eens het filter effect dat saph al aangaf)
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 28 Jul 2005, 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hoezo kan de stroom doorslaggevend zijn? Bij teveel aan stroom springt de zekering, niet 't lampje... En de zekering is nog nooit gesprongen...

'k heb net even de spanning gemeten en die is gemeten over de koplamp met draaiende motor (gas geven tot 3000 rpm) stabiel 13,90V. Vraag me af of dit nog normaal is, lijkt mij toch wat aan de hoge kant.
Zo'n snelle meter heb ik helaas niet.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Do 28 Jul 2005, 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

13.9 is vrij normaal. Moet normaal afgeregeld zijn op een 13.8V. Dat is de vaste laad waarde die de spanningsregelaar op de dynamo moet leveren.

En kan best dat de piekspanning te hoog is voor de lamp, maar net niet lang genoeg houd om de zekering eruit te blazen (smelt zekering betekend, langere tijd veel vermogen).

Meet gewoon eens het ampere dat er gevraagd wordt.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
sjarrol
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 27 Juni 2005
Posts: 13
Woonplaats: Heerle
PostGeplaatst: Za 6 Aug 2005, 17:34    Onderwerp: Reageer met quote

Heb dit ook gehad met m'n Cinq. Toen ben ik naar de dealer geweest en die hebben het allemaal gecontroleerd en vertelde dat de spanning op de voorlichten te hoog was en achter te laag, daardoor brand de zekering niet door, maar je lamp gaat kapot. Dat kunnen ze daar bijstellen, heb er in ieder geval geen last meer van...
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 1 Dec 2005, 22:15    Onderwerp: Reageer met quote

ff een kickje...

Probleem nog altijd niet opgelost.
We snappen er niets meer van.
Garage heeft de spanningsregelaar gecontroleerd en niets vreemds gevonden.
Blijft ook 'n vreemd feit dat het met de eerste set lampen allemaal goed ging, en alles wat daarna erin is gekomen binnen 3 maanden doorbrandt...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Alert
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 Oktober 2005
Posts: 532
Woonplaats: t Harde
PostGeplaatst: Vr 2 Dec 2005, 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

dan moet er dus telkens iets fout gaan, wat ze bij de eerste set lampen niet fout hebben gedaan. maarja wat dat is  Rolling Eyes
_________________
KEEP ON TUNING!!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Marco
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 15 Januari 2005
Posts: 147
Woonplaats: België
PostGeplaatst: Za 3 Dec 2005, 9:47    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien minder goede massa op de overige lampen van hetzelfde circuit waardoor die iets minder branden (onopvallend geleidelijk gekomen) en waardoor de andere de volle lading krijgen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 3 Dec 2005, 11:20    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse, wat je eens zou kunnen proberen is zorgen dat de lampen continue spanning krijgen (via contact +) en dat de massa van die lampen geschakeld wordt via een relais wat door de hendel bedient wordt.

Dan weet je zeker dat ze nooit een optater zullen krijgen.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 3 Dec 2005, 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Maakt dat dan enig verschil, geschakelde + of massa?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 3 Dec 2005, 13:20    Onderwerp: Reageer met quote

ja, piekspanning is er niet bij een geschakelde massa. Althans niet bij de lamp, maar erna, omdat de spanning al bij de lamp is.
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB