Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Keuringsvraagje aan de Belgen onder ons
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 3 Aug 2003, 0:38    Onderwerp: Keuringsvraagje aan de Belgen onder ons Reageer met quote

Onderstaand stukje was een discussie over wielen en banden. 'k heb hier in België al meerdere keren geruchten meegekregen dat "afwijkende" wiel- en bandenmaten vanaf volgend jaar zullen worden afgekeurd.

Quote:
Ik zou zeggen informeer even bij het technisch keuringstation bij jullie in de buurt. Zij hebben van "elke" wagen, via één of ander nr. op je inschrijvingsbewijs de mogelijkheid om na te zien welke afwijkingen er oorspronkelijk door de fabriek voorzien zijn.
Vanaf volgend jaar gaat men enkel nog de banden(wielen) toelaten die op dit inschrijvingsbewijs voorzien zijn.

Zou dit nu echt betekenen dat je op een wagen met van de fabriek uit 14" wielen geen 15" meer mag hebben? 'k dacht dat de keuring ging om verkeersveiligheid, en het technisch veilig zijn van de wagen. Maar daar heeft dit soort flauwe kul toch niks mee te maken?
Dan zullen velgenfabrikanten wel snel failliet zijn hier...
Iemand die hier iets meer over weet? Question
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
D-Ford-Lover
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Juli 2003
Posts: 59
Woonplaats: Belgium
PostGeplaatst: Vr 8 Aug 2003, 20:28    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is al een tijd zo hoor.

Wagens die gebouwd zijn vanaf 1999 hebben een Europees gelijkvormigheids attest (wit) daar staan alle afmetingen, hoogtes, gewichten van wagen onderdelen enz... op dus zo kunnen ze op de controle duidelijk zien hoe en wat.

Mijn focus mag bijvoorbeeld geen verlagings veren hebben (voor 1999 wel) maar wel schokdempers regelbaar in hardheid en niet in hoogte Confused

Omdat ze dus op papier weten hoe hoog mijn wagen af fabriek staat, technisch gezien mag er niets veranderd worden dus Confused

Kwa banden worden ze idd nog strenger, de diameter die er standaard op ligt moet je respecteren.

Ik heb 185/65 14 = 205/40zr17 (ik heb 205/45zr17 mag dus niet deze komen overeen met de Trend focus 195/60 15 Crying or Very sad )

Op de keuring is me verteld dat volgend jaar het strenger gaat worden en je alleen nog de standaard maten mag hebben Crying or Very sad

Ik ben er nu dit jaar door met alles standaard behalver verlaging en zo.

Oranje knipperlichten erin, standaard banden eronder, alu matjes binnen weg kwestie van zeker te zijn, zonnenband eraf.

Die gast daar had ik eerst gesproken en zei me dat ik men wagen moest laten zien staat hij op het oog niet te laag NO PROBLEM zei hij het is alleen voor de extreme gevallen dat wij afkeuren Wink

Ik ben er dus door Laughing Wink

greets
_________________


http://users.pandora.be/ford-lovers
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Za 9 Aug 2003, 10:15    Onderwerp: Reageer met quote

Whaah Shock Shock ! Dit menen jullie niet....
Is dat enkel in belgie zo wat ik hierboven lees ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 10 Aug 2003, 12:03    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben er dit jaar doorgekomen...
Verlaagd, zwarte achterlichten en witte pinkers (niet gespoten), 40mm verlaagd, en 195/40/15 wielen ipv 185/60/14...
Hoop dat dat volgend jaar ook nog lukt... Is wel een karretje van voor 1999, om precies te zijn 10 jaartjes eerder Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Richard_GTT
Forum Admin
Forum Admin
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 1399
Woonplaats: Brabant, Nederland
PostGeplaatst: Zo 10 Aug 2003, 12:05    Onderwerp: Reageer met quote

Beter en ik hoop voor je dat 't dit jaar dan ook nog lukken gaat Jesse!
Maar geld dit nu specifiek voor Belgie, of mag je strax in NL ook al geen
, bijvoorbeeld 17" ipv je originele 14" wieltjes hebben ??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 10 Aug 2003, 12:12    Onderwerp: Reageer met quote

Nee dit is enkel in België...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
D-Ford-Lover
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Juli 2003
Posts: 59
Woonplaats: Belgium
PostGeplaatst: Di 12 Aug 2003, 10:56    Onderwerp: Reageer met quote

idd Crying or Very sad
_________________


http://users.pandora.be/ford-lovers
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 12 Aug 2003, 11:09    Onderwerp: Wiskunde Reageer met quote

Jesse schreef:
195/40/15 wielen ipv 185/60/14...


Door die wielen ligt je auto ook al 20mm lager, wist je dat?
En je hebt (theoretisch) je topsnelheid met 7% verlaagd...
Terkkracht is wel groter geworden...

Even de wiskundige uitleg:

diameter 195/40/15 = 40%x195x2+15x25,4 = 78x2+381 = 537mm
diameter 185/60/14 = 60%x185x2+14x25,4 = 111x2+355,6 = 577,6mm

De diameter van je nieuwe wielen is 40mm minder,
dus ligt de naaf 20mm lager.

De omtrek is rechtevenredig aan de diameter,
537mm is 93% van 577mm, dus rijdt je auto
nu 7% langzamer dan origineel. Bij een top van
140 blijft daar maar 130kmh van over!

Omdat je wieldiameter nu kleiner is is je koppel wel toegenomen
want de arm is nukleiner is bij dezelfde kracht, dus heb je meer moment...
Ook verander je met het wijzigen van je band breedte en dikte feitelijk
je ophanging en wegcontact en DAT heeft weer invloed op het
weggedrag van je auto, o.a. je remweg kan daardoor langer worden
of de rembalans verstoord, waardoor je sneller in een spin geraakt...

Ik denk dat dergelijke veranderingen in prestaties en calibratie van
o.a. je snelheidsmeter redenen zijn dat ze dat willen gaan verbieden...

Mijn NX heeft ook LMV, maar dan op de originele maat;
niets aan de hand dus en ik woon toch al niet in Belgie...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 12 Aug 2003, 12:17    Onderwerp: Reageer met quote

Sjah, persoonlijk vind ik 14" velgen met dikkere banden gewoon geen smoel als je je auto wil stylen...
Bedankt trouwens voor je sommetje, ik wist niet dat die 15" in totaal toch nog kleiner waren... Heb wel de originele er eens naast gezet, maar op zicht is dat moeilijk in te schatten. Was eigenlijk bedoeld om te zien of ik nog wat aan m'n 14" reservewiel zou hebben, desnoods als thuisbrenger als 't formaat iets afwijkt.

Binnenkort komen er weer iets grotere op. 195/40/15 was het maximum voor mijn Fiesta nl. Ik heb binnenkort toch eens dringend nieuwe banden nodig en dat zullen dan 195/45/15 worden, volgens jouw rekensommetje heb ik dan een diameter van 556,5mm... Iets groter, maar toch nog kleiner dan origineel.
Misschien eens oplossen door naar 16" over te schakelen Razz Razz
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 12 Aug 2003, 22:23    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Was eigenlijk bedoeld om te zien of ik nog wat aan m'n 14" reservewiel zou hebben,
desnoods als thuisbrenger als 't formaat iets afwijkt.


Ja, dat kan. Sterker nog, wat dacht je van mijn DeLorean?
Die heeft voor 195/65/14 en achter 235/65/15...
De thuisbrenger is T125/70/15... Grootste probleem bij een
lekke band is waar je je lekke wiel laat; dat past bij een DeLorean
namelijk niet waar het reservewiel ligt. Het voorwiel past in diameter
wel, maar is VEEL breder, de achterwielen passen helemaal niet.

Standaard uitrusting van de meeste DeLoreans is daarom vaak
een aantal vuilnis zakken, om het wiel in te doen als dat bij je
passagier(e) op schoot moet...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 12 Aug 2003, 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
...de achterwielen passen helemaal niet.

Volgens jouw gegevens zou die alleen in hoogte niet moeten passen... Weet je zeker dat de thuisbrenger geen 14" is?
Wel een erg smal thuisbrengertje overigens, in vgl. met de brede achterwielen.

Je lekke wiel kun je in oude Landroverstijl (of BTTF3 stijl wat je wil Razz) toch voorop je kofferklep binden Twisted Evil
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 13 Aug 2003, 6:30    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Quote:
...de achterwielen passen helemaal niet.

Volgens jouw gegevens zou die alleen in hoogte niet moeten passen...


De doorsnede van het achterwiel is te groot om
in de uitsparing onder de kofferbak te passen...
Het schijnt dat je een voorwiel wel in dat gat kunt leggen,
maar dan moet je dus niets bij je hebben in de kofferbak.

Quote:
Weet je zeker dat de thuisbrenger geen 14" is?
Wel een erg smal thuisbrengertje overigens, in vgl. met de brede achterwielen.


De maten van de "normale" wielen ken ik uit mijn hoofd,
de maat van de thuisbrenger heb ik uit de manuals...
Voorwiel is 6x14", Achter 6x15" en reserve 4x15".
Overigens staat de thuisbrenger twee keer zo hard als de
normale wielen EN mag je er maar 80kmh mee rijden,
zoals met zoveel thuisbrengers. Echt niet zo vreemd dus.

Quote:
Je lekke wiel kun je in oude Landroverstijl (of BTTF3 stijl
wat je wil Razz) toch voorop je kofferklep binden Twisted Evil


Je weet zelf hoe geweldig het zicht naar voren is...
Daar wil je geen band voor hebben liggen.

Het beroemde bagae-rek is eigenlijk ook ontworpen
voor het transporteren van lekke banden... Razz
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
D-Ford-Lover
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Juli 2003
Posts: 59
Woonplaats: Belgium
PostGeplaatst: Zo 17 Aug 2003, 10:39    Onderwerp: Reageer met quote

check this one out

http://www.miata.net/garage/tirecalc

waarom moeilijk doen als makkelijk ook gaat Wink
_________________


http://users.pandora.be/ford-lovers
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 17 Aug 2003, 11:06    Onderwerp: Reageer met quote

D-Ford-Lover schreef:

http://www.miata.net/garage/tirecalc

waarom moeilijk doen als makkelijk ook gaat


In ieder gavel leuk te zien dat ik gelijk had Laughing

Ik wist wel dat er van die calculators bestaan,
maar had geen zin om te zoeken.

Bovendien vind ik zelf nog altijd dat wanneer je de
achterliggende getallen kent je er meer van leert... Cool
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freshmeat
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 15 Juli 2003
Posts: 66
Woonplaats: Limburg (Belgium)
PostGeplaatst: Di 19 Aug 2003, 16:22    Onderwerp: Reageer met quote

f*** keuring :2gunfire:
_________________
I need a bitch and I couldn't care less if the bitch is yours...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB