Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Neonbalk aan onderkant bij de pedalen???
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
noni78
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 1 Juni 2005
Posts: 9
PostGeplaatst: Wo 1 Jun 2005, 15:53    Onderwerp: neonbalk aan onderkant bij de pedalen??? Reageer met quote

Hallo voorgesteld heb ik mij net in de voorstel topic.

Heb een neonbalk aangeschaft die ik graag wil plaatsen aan de onderkant binnenin bij de pedalen.

Mijn god ik ben echt een leek en heb geen idee waar ik stroom vandaan moet pakken.

Is er een site waarop dit wordt uitgelegd of hebben jullie een duidelijke uitleg waar ik de stroom uit mijn auto kan pakken?

Ik hoor het wel gegroet Nino
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jappiee
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Januari 2005
Posts: 671
PostGeplaatst: Wo 1 Jun 2005, 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

je moet eens kijken in het begin van mijn topic,

je kunt het beste rechtstreeks op je accu aansluiten met een lichte zekering ertussen..

je moet een doorvoer punt vinden in je schutbord(tussen moter en cabine) waar die zitten kun je het best even op een golf forum ofzo vragen, want dat weet ik zo niet

of je kunt een kabel die naar binnen loopt volgen en kijken of er nog een kabeltje bij kan..

het makkelijkste is verder met een schakelaartje,

dus de plus gaat via een schakelaartje naar de accu met een zekering vlakbij de accu, en voor de min moet je een massa punt maken, dat is een black stuk chasis, maar dat kun je daaronder vast wel ergens vinden of opschuren...
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
noni78
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 1 Juni 2005
Posts: 9
PostGeplaatst: Wo 1 Jun 2005, 17:44    Onderwerp: Reageer met quote

dus:

accu +--------------zekering---------------------------schakelaar-------------- +neonbalk
                       chasis-----------------------------------------------------------   -

Moet de minkabel van de neonbalk niet aangesloten worden op de min van de accu dan? Zoals ik het nu begrijp doe je dit aan de chasis.

groet Nino
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 1 Jun 2005, 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Jouw schemaatje klopt helemaal!
Het chassis van de wagen zit geheel aangesloten op de min pool van de accu, daarom volstaat 't om de min aansluiting aan 't chassis vast te maken.

Paar kleine veiligheidsopmerkingen nog! Plaats de zekering zo dicht mogelijk bij de accu (binnen 20cm). Dit om het ongezekerde stuk kabel zo kort mogelijk te houden.
Als je de kabel nergens in een bestaand gat in het schutbord erbij krijgt (maar normaal lukt dat wel hoor) en je zou moeten gaan boren, kijk goed wat er aan de andere kant zit zodat je niets beschadigt... En gebruik altijd een rubber doorvoerthule, omdat de scherpe metaalranden anders door de isolatie kunnen snijden.

Succes ermee!

Owja je kunt zoals hierboven een schakelaar gebruiken, maar je kunt ook de deurschakelaars gebruiken zodat de neons aan gaan als je je deur open doet. Ook een combinatie van beide (deur EN handmatige schakelaar) is mogelijk.
Als je hiervan een schemaatje wil geef je maar even een seintje Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
noni78
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 1 Juni 2005
Posts: 9
PostGeplaatst: Wo 1 Jun 2005, 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

Graag lijkt me een goed plan kom maar op met dat schemaatje.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
noni78
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 1 Juni 2005
Posts: 9
PostGeplaatst: Wo 1 Jun 2005, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

oh ja en kan ik zo'n zelfde kabel trekken vanaf de accu om een autoversterker aan te sluiten?

en niet te vergeten wat voor zekering moet er tussen voor de neonbalk en wat voor 1 voor de autoversterker?

mijn dank is groot
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 1 Jun 2005, 23:23    Onderwerp: Reageer met quote

'k weet ff niet precies hoeveel stroom zo'n neonbalk gebruikt, maar met 'n 2A zekering kom je volgens mij wel ruimschoots toe.

Versterkers is een ander verhaal, die hebben echt dikke voedingskabels nodig en grote zekeringen. De benodigde kabeldikte hangt ook hier af van het stroomverbruik, en dus van het vermogen van de versterker. Als je weet wat voor versterker je gebruikt, kun je de juiste kabeldikte berekenen mbv de tabellen op http://www.12vhifi.nl. Ook de lengte van de kabel speelt hier mee!
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
dummie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 10 April 2005
Posts: 36
PostGeplaatst: Do 2 Jun 2005, 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb hem op de zekering kast aangesloten.. gewoon een  lege gedeelte gepakt zekering erin en aansluiten. werkt super.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 2 Jun 2005, 22:01    Onderwerp: Reageer met quote

Da's inderdaad ook 'n makkelijke manier...

Hier 't schemaatje trouwens zoals beloofd indien je het op deurschakelaars EN handmatige schakelaar wil kunnen laten werken...
Eerste schema moet je gebruiken indien je deurschakelaars negatief schakelen, dit is de meest waarschijnlijke mogelijkheid. Moest je toch positief schakelende deurschakelaars hebben moet je het 2de schema gebruiken.
(bovenste helft van elk schema is de standaard aansluiting van je interieurverlichting)




_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Eric
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 11 December 2005
Posts: 206
Woonplaats: Zeist
PostGeplaatst: Di 13 Dec 2005, 0:42    Onderwerp: Reageer met quote

Onder mist licht schakelaar heb ik ze aangesloten (de buiten NEON)
En de binnen neon schakelaartje gemaakt.
En indd kabeltjes getrokken met lichte zekering ertussen.


vr gr eric.
_________________
Vw Polo Coupe
                     DLS CAR
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Di 13 Dec 2005, 8:44    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb net een set van die powerleds gekocht die je normaal in een computerkast kan doen, Ik wil deze ook bij de pedalen hebben en moeten aangaan als de deur opengaat, heb voor leds gekozen omdat die neon balkjes pas echt gaan branden als ze een minuut aanstaan en dan heb ik de deur al weer dicht:)

Ik heb als kleur wit gekozen
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 13 Dec 2005, 10:06    Onderwerp: Reageer met quote

Netjes... Bedoel je overigens een LED balk of van die losse gerichte LED spotjes?

Heb overigens zelf nog nooit problemen gehad dat neon 'n "opwarmtijd" nodig had...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Di 13 Dec 2005, 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

Het is een eenheid met 3 spotjes dus Smile

Nou ik had hievoor rooie Cold Cathode balkjes en die branden na een minuut feller dan als je ze net aandoet

Maar ik vroeg me af of je ze beter eigen voeding kan geven of gewoon op de schakelaar kan aftappen?
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 13 Dec 2005, 12:02    Onderwerp: Reageer met quote

Kathodebuisjes kunnen dat idd wel hebben dat klopt, beetje degelijke neon normaal niet.

Ligt er maar net aan wanneer je wil dat ze aanschakelen. Moeten ze aan als de deur open gaat, via een handbediende schakelaar, of moeten beide mogelijk zijn?
Paar LEDjes verbruiken niet zoveel stroom dus kun je wel aftappen van de bestaande bekabeling...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Di 13 Dec 2005, 12:37    Onderwerp: Reageer met quote

Ja ik zei al eerder dat ik ze wil hebben branden als ik de deur open doe maar moet ik dan aftappen van de draden in de dorpels die naar het contactpunt gaat voor de deur, of naar het plagond lampje(ik denk dat dat niet netjes staat om daar 2 draden te zien lopen.
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB