Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Turbo
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Vr 16 Dec 2005, 22:07    Onderwerp: Reageer met quote

ik dacht altijd dat het zogenaamde ''laadende'' geluid door de wastegate kwam??

en dat de dumpvalve alleen de opgebouwde druk laat ontsnappen??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 16 Dec 2005, 22:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dat laatste over die dumpvalve kan ik zeker bevestigen.
Dat eerste zou ik nie weten, ff afwachten wat de motor experts ervan zeggen Razz
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 17 Dec 2005, 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

Dat laadende geluid, komt via het luchtfilter naar buiten.

De wastegate is niet meer dan een bypass-klep die vanaf een bepaalde druk de uitlaatgassen rechtstreeks de uitlaat in sluist zonder dat ze de turbo aandrijven.

Dit is gedaan om te voorkomen dat de turbo teveel druk gaat opbouwen en zichzelf dan kapot draait.

Zolang alsdat de turbo dus druk op blijft bouwen, is deze klep dus gewoon dicht.

Het fluitende geluid van een turbo, is het geluid dat van de uiteinde van de impellor komt (zelfde geluid dat een vliegtuig produceerd als ie te snel naar beneden komt, zelfde principe).

Dat geluid is zo fel dat het (vooral bij een openluchtfilter) goed te horen is  Cool
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 17 Dec 2005, 15:26    Onderwerp: Reageer met quote

Freestyler schreef:
Dit is gedaan om te voorkomen dat de turbo teveel druk gaat opbouwen en zichzelf dan kapot draait.

Wat is dan het verschil met een dumpvalve?
Die laat toch ook de opgebouwde druk ontsnappen... Of werkt die niet in geval van overdruk?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Za 17 Dec 2005, 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

dumpvalve zit voor de gasklep (om opgebouwde druk af te blazen bij gas los)

Wastegate is bypass klep om de uitlaatturbine (klep in de uitlaat dus)
Die zorgt ervoor dat de turbo niet meer dan een bepaalde druk op kan bouwen.

Als het nog niet helemaal duidelijk is, zal ik er wel ff een foto van zoeken.  Wink
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 17 Dec 2005, 23:01    Onderwerp: Reageer met quote

't Is redelijk duidelijk, maar 'n foto zegt natuurlijk altijd meer Very Happy
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Zo 18 Dec 2005, 0:24    Onderwerp: Reageer met quote

dumpvalve (links de grijze buis met filtertje)


Wastegate (linker deel onder het grote gat (vrij moeilijk te zien):

_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB