Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| BRYght Junior Member
| Geregistreerd op: 16 December 2005 | Posts: 376 | |
|
Geplaatst: Vr 16 Dec 2005, 22:07 Onderwerp: |
|
|
|
ik dacht altijd dat het zogenaamde ''laadende'' geluid door de wastegate kwam??
en dat de dumpvalve alleen de opgebouwde druk laat ontsnappen?? |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 16 Dec 2005, 22:20 Onderwerp: |
|
|
|
Dat laatste over die dumpvalve kan ik zeker bevestigen.
Dat eerste zou ik nie weten, ff afwachten wat de motor experts ervan zeggen _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Za 17 Dec 2005, 12:20 Onderwerp: |
|
|
|
Dat laadende geluid, komt via het luchtfilter naar buiten.
De wastegate is niet meer dan een bypass-klep die vanaf een bepaalde druk de uitlaatgassen rechtstreeks de uitlaat in sluist zonder dat ze de turbo aandrijven.
Dit is gedaan om te voorkomen dat de turbo teveel druk gaat opbouwen en zichzelf dan kapot draait.
Zolang alsdat de turbo dus druk op blijft bouwen, is deze klep dus gewoon dicht.
Het fluitende geluid van een turbo, is het geluid dat van de uiteinde van de impellor komt (zelfde geluid dat een vliegtuig produceerd als ie te snel naar beneden komt, zelfde principe).
Dat geluid is zo fel dat het (vooral bij een openluchtfilter) goed te horen is _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 17 Dec 2005, 15:26 Onderwerp: |
|
|
|
Freestyler schreef: |
Dit is gedaan om te voorkomen dat de turbo teveel druk gaat opbouwen en zichzelf dan kapot draait. |
Wat is dan het verschil met een dumpvalve?
Die laat toch ook de opgebouwde druk ontsnappen... Of werkt die niet in geval van overdruk? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Za 17 Dec 2005, 16:38 Onderwerp: |
|
|
|
dumpvalve zit voor de gasklep (om opgebouwde druk af te blazen bij gas los)
Wastegate is bypass klep om de uitlaatturbine (klep in de uitlaat dus)
Die zorgt ervoor dat de turbo niet meer dan een bepaalde druk op kan bouwen.
Als het nog niet helemaal duidelijk is, zal ik er wel ff een foto van zoeken. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 17 Dec 2005, 23:01 Onderwerp: |
|
|
|
't Is redelijk duidelijk, maar 'n foto zegt natuurlijk altijd meer _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Zo 18 Dec 2005, 0:24 Onderwerp: |
|
|
|
dumpvalve (links de grijze buis met filtertje)
Wastegate (linker deel onder het grote gat (vrij moeilijk te zien):
_________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
|
|