Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Extra 12 volt aansluitingen maken, schakelaar plaatsen
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 15 Mei 2005, 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Brandt de hogere zekering bij de accu door weet je dat er iets loos is met je bekabeling. En daar is deze zekering immers voor! Bij kortsluiting zal deze toch altijd springen, al is 't een 100A zekering die een 1A apparaat afzekert. Bij kortsluiting is het stroomverbruik immers oneindig.

Nee, niet waar.
Jij gaat er vanuit dat een kortsluiting 0 Ohm is en dus een oneindig hoog
stroomverbruik zal geven. Dat is alleen niet zo; je kunt ook een kortsluiting
MET weerstand hebben en dan kan je stroomverbruik onder die belachelijk
hoge zekeringswaarde blijven, maar TOCH schade aanrichten.

Heb ik laatst niet verteld van die kabelboom in een heftruck?
Afgezekerd op 60A, maar de kortsluiting was in eerste instantie niet
genoeg om de automaat te laten springen. Gevolg: een kabelboom
gesmolten over een lengte van een halve meter...

Om jouw redenering in het extrme door te voeren:
"waarom zou je afzekeren? Als de stroom te hoog is gaat de accu toch wel stuk".

Zekeringen zijn er niet voor niets, als jij vindt dat je onnodig hoog moet afzekeren
is dat prima, maar hou er dan wel rekening mee dat dat GOED fout kan gaan.
Dus als een radio intern op 10A afgezekerd is zeker je je kabel af op 15A,
niet op 20A, want met die 5A heb je voldoende speling om kortsluiting
op te vangen en met 20A loop ja alleen maar kans op heftigere schade bij kortsluiting.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
williamrtd
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 4 Januari 2004
Posts: 541
Woonplaats: rotterdam
PostGeplaatst: Zo 15 Mei 2005, 14:12    Onderwerp: Reageer met quote

hier heeft saphireNX een punt.....
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
jappiee
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Januari 2005
Posts: 671
PostGeplaatst: Zo 15 Mei 2005, 17:24    Onderwerp: Reageer met quote

goede informatie hier Very Happy

aansluiten qua materiaal gaat straks wel lukken, heb dit weekend nog verschillende tangen en sleutels en een multimeter gekocht Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 15 Mei 2005, 17:26    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ging inderdaad uit van kortsluiting met een nihile weerstand...
Ik neem wel aan dat bij kortsluiting met weerstand het té hoge stroomverbruik de kabel kan doen smelten, en je dus met een zekering met waarde die de kabel nog aankan altijd wel safe zit?
M.a.w. stel je voedt een apparaat van 0,5A met een 10mm² kabel, dan zit je toch met een 10A weerstand nog steeds veilig? Of zie ik nog steeds wat over het hoofd?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Marco
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 15 Januari 2005
Posts: 147
Woonplaats: België
PostGeplaatst: Zo 15 Mei 2005, 20:45    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is perfect veilig maar voor zo'n licht apparaat zou het absurd zijn om een zo dikke (en dure) kabel te gebruiken.
Een beetje reserve is al genoeg maar er ook rekening mee houden als je ooit meer op dezelfde kabel wil bijhangen om dan toch een iets dikkere te nemen dan nodig, afhankelijk van de toekomstplannen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 15 Mei 2005, 23:07    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, als je afzekerd op wat de kabel aankan moet het goed
gaan, maar het is zonde van je geld voor de te dikke kabel.
Het zou Electrisch dan logische zijn de kabel af te zekeren op zijn
capaciteit aan de accu en dan vanaf een verdeelblok de afsplitsingen
afzekeren op de capaciteit van de afzonderlijke verbruikers + marge.

En om nog even terug te komen op die heftruck; ik heb het vermoeden
dat die origineel net op de grens bekabeld is, dus dat de kabels bij
normaal gebruik al warm worden... Bovendien is de hoofdzekering een
automaat en dir reageren over het algemeen wat trager dan een normale
smeltzekering... Gelukkig is het geen "circuitbreaker" geweest, want die
resetten automatisch en dan brandt het geheid door.
Dat is o.a. een probleem met de originele slotmodule van een DeLorean...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB