Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Welke velgen???
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Exterieur Styling
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
manuel
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 17 Maart 2005
Posts: 35
Woonplaats: ulft (oost-gelderland)
PostGeplaatst: Di 22 Mrt 2005, 17:52    Onderwerp: welke velgen??? Reageer met quote

ik wilde weten welke velgen er onder een hyundai coupe kunnen met welke banden maat zonder in te leveren op vermogen enz. maar toch dat de wielkast mooi opgevuld is.
want de velgen die er standaard opzitten vind ik een beetje te klein en te ver naar binnen zitten.waardoor je het "niet genoeg opgevulde wielkast"effect krijg.(205/50/VR15)
ik wil geen spoorverbreders en geen bumpstops maar een velg met band voor een opgevulde wielkast.
welke maten??? en ze mogen dan ook niet mijn wielkasten raken als ik over een bumper rijd.
ps:waar staat de VR voor op de band?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 22 Mrt 2005, 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

De bandenmaat heb ik geen antwoord op, de uitleg van de bandenmaat wel...

205 is de breedte van de band in millimeters...
50 staat voor de dikte van de wang, de waarde is het percentage dat je van de breedte moet nemen om de dikte in mm te krijgen (dus 50% van 205mm)
"V" is een indicatie van de maximum snelheid die met de band gereden mag worden:
Q: max. 150 km/u
S: max. 180 km/u
T: max. 190 km/u
H: max. 210 km/u
V: max. 240 km/u
W: max. 270 km/u
Y: max. 300 km/u
Z: 240 km/u en hoger

De R staat voor Radial, het zijn radiaalbanden. Dit heeft met de constructie van de band te maken, radiaal is voor zover ik weet het meest gebruikte.

De 15 is de diameter van de velg, in duimen (inches).
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
manuel
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 17 Maart 2005
Posts: 35
Woonplaats: ulft (oost-gelderland)
PostGeplaatst: Di 22 Mrt 2005, 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt voor je uitleg maar wat de bandenmaten betreft daar ken ik me mee uit maar wat betreft die letteraanduiding dat vind ik een fijne uitleg,bedankt.
alleen jammer dat je niet een alternatief aan velg/band weet om de wielkast"op te vullen".
groet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 23 Mrt 2005, 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

Je kunt je wielen niet "vullender" maken zonder in te leveren op vermogen of koppel...
"Vullen" doe je met grotere wielen, grotere wielen hebben
een grotere "arm", dus gaat je koppel (=trekkracht) omlaag...

Bovendien zal door een groter wiel je omtrek anders uitpakken en dus je
snelheidsmeter naar beneden toe afwijken. Trek je portemonnee maar vast
voor OF de boetes, OF het opnieuw laten ijken van je snelheidsmeter...
Overigens zal bij het opnieuw ijken van je snelheidsmeter de kilometerteller blijven afwijken...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 24 Mrt 2005, 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is nou precies waarom de Primera op 15 inch LM staat Smile

In plaats van opvullen kun je ook in plaats van bizar grote velgen gaan voor een leuke verlaging Wink combinatie is ook mogelijk.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Equinox
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 2 December 2004
Posts: 640
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Do 24 Mrt 2005, 12:19    Onderwerp: Reageer met quote

dat snelheids verschil is echt miniem hoor..ik heb es gechecked en ik ging van 14"naar 16" maar dat scheelde echt 1.5 procent ofzo
_________________

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Marco
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 15 Januari 2005
Posts: 147
Woonplaats: België
PostGeplaatst: Do 24 Mrt 2005, 15:40    Onderwerp: Reageer met quote

Equinox schreef:
dat snelheids verschil is echt miniem hoor..ik heb es gechecked en ik ging van 14"naar 16" maar dat scheelde echt 1.5 procent ofzo
Als je band lager word in verhouding toch.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
manuel
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 17 Maart 2005
Posts: 35
Woonplaats: ulft (oost-gelderland)
PostGeplaatst: Do 24 Mrt 2005, 16:33    Onderwerp: Reageer met quote

hoe zit het eingelijk met spoorverbreders?ga je dan ook omlaag met je vermogen? het zal de wiel wel iets doen uitwijken maar hoe zit het met balans?blijft de auto in balans of krijg je bij hogere snelheid trilling of iets dergelijks?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 24 Mrt 2005, 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

Spoorverbreders verbreden de spoorbreedte (wat 'n uitleg Silenced)
Je wielen komen dus verder uit hun wielkasten en op zich zal dat geen enkele invloed hebben op het vermogen wat op de weg gezet wordt...
Het kan invloed hebben op de wegligging, maar in welke invloed zul je alleen met testen achter komen vrees ik...

Je hebt 2 soorten spoorverbreders. Gewoon een dikke schijf met gaten, en verlengde bouten/draadeindes... Goedkoop en meest gebruikt...
Niet echt goed, omdat het wiel niet meer op de naaf van de auto steunt maar volledig op de bouten, en hierdoor mogelijk niet meer perfect gecentreerd zit (wat bovengenoemde trillingen tot gevolg kan hebben).

2de soort is duurder, en deze hebben naafverlengers met adapters zodat deze op elke auto passend te krijgen zijn. Hier heb je bovenstaand probleem niet.

Persoonlijk verkies ik echter om te zien of je het naar buiten komen van de velg niet kunt oplossen door velgen met een lagere ET waarde te nemen, en die spoorverbreders fijn achterwege te laten.
Vergeet ook niet dat het gebruik van spoorverbreders verboden is!
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
manuel
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 17 Maart 2005
Posts: 35
Woonplaats: ulft (oost-gelderland)
PostGeplaatst: Do 24 Mrt 2005, 17:32    Onderwerp: Reageer met quote

ja daar heb ik niet bij stil gestaan dat deze verboden waren.
maar hoe kan ik dan zien welke maximale ET waarde ik kan pakken zonder dat ik op mijn wielkast stuiter en toch zo breed mogelijk?!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 24 Mrt 2005, 17:35    Onderwerp: Reageer met quote

Kijken wat de ET waarde van velgen voor jouw model auto standaard is...
Vervolgens kijken of je bredere banden gaat nemen en indien ja hoeveel breder...
Meten hoeveel ruimte je nog over hebt...

Of gewoon testen da's ook een optie... Wink
Maar je kunt ook eens bij een banden- en velgenspecialist gaan informeren, die hebben de gegevens van elk type wagen meestal in de computer en kunnen je in no-time zeggen welke maten allemaal mogelijk zijn op jouw auto...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
manuel
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 17 Maart 2005
Posts: 35
Woonplaats: ulft (oost-gelderland)
PostGeplaatst: Do 24 Mrt 2005, 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

maar stel dat ik geen bredere banden wil maar dat de velg wel meer naar buiten staat is dit dan te doen met een velg die een lagere ET waarde heeft?
dus inprincipe betekent de ET waarde dat velg meer naar buiten laat staan zonder dat je per se van bandbreedte hoeft te wisellen.
en bij sommige leveranciers staat bij de ET waarde zoiets als E3 of E4 wat betekent dat dan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Marco
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 15 Januari 2005
Posts: 147
Woonplaats: België
PostGeplaatst: Do 24 Mrt 2005, 18:02    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de keuring mag je ook geen andere ET waarde opleggen in België.
De spoorbreedte word gemeten van midden band tot midden band en deze maat mag +-niet veranderen.
Wat wel mag is de hoeveelheid dat je de band breder laat worden daar de helft links en de helft rechts van per band.
Dus als je van 175 naar 215 gaat, komt je band 2 cm naar buiten maar ook 2 cm naar binnen aan weers kanten.
Maar ze mogen niet schuren.
Dat is wat hier mag.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 24 Mrt 2005, 22:34    Onderwerp: Reageer met quote

De ET waarde heb ik even uitgelegd mbv onderstaande tekening...
Als het bevestigingspunt van de velg waar deze tegen de naaf aan komt exact in het midden van de velg zit (qua breedte) heb je ET waarde 0.
De ET waarde is in millimeters het verschil dat dit punt naar buiten in de velg is geplaatst vanaf het midden berekend. En hoe dieper de velg dus in de kast komt te staan. Lagere ET waarde betekent dus velg verder naar buiten, en er bestaan zelfs negatieve ET waardes.

Hou even in het oog dat de velgen ook niet UIT de wielkasten mogen steken. Het wordt veel gedaan maar kan dus problemen opleveren.


_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 24 Mrt 2005, 22:37    Onderwerp: Reageer met quote

Owja alle Hyundai Coupés vanaf 1996 hebben standaard velgen met een ET waarde 46, en tot 2001 bandenmaat 195/60/14 (instapmodellen) of 205/50/15 (sportievere modellen)... Vanaf 2001 ET 46 en bandenmaten 205/55/16 of 215/45/17.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Exterieur Styling Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB