Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

NOS...
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 1 Feb 2004, 23:40    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn bakkie begint toch vanaf 3500 rpm al in z'n "powerzone" te komen heb ik 't idee, dan begint ie flink door te trekken.
Niet dat dat zo héél veel voorstelt, 't is maar een 1400tje met carburateur, geloof monopoint injectie (geen echte injectiemotor dus).
Enige upgrades zijn K&N open luchtfilter en D&W sportuitlaat.

Die wet kits zijn toch enkel voor injectiemotoren meen ik??

Ennuh een ECU heb ik nie hoor, alles werkt gewoon mechanisch bij mij Wink

En persoonlijk verkies ik liever een activatieknopje ipv zo'n switch bij het gasklephuis, gewoon zodat je de activatie zelf in de hand hebt. Wel zou ik er een extra switch tussen zetten om activatie per ongeluk te voorkomen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 2 Feb 2004, 1:52    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is wat ik met die activatie-switch bedoelde... er zit zeg maar een extra schakelaar, het is niet zo dat bij volgas meteen de kit werd geactiveerd, maar eerder zo dat je zonder vol gas de kit niet kon activeren. Als hij elke keer activeerde als ik vol gas gaf, dan zou mn flesje erg snel leeg geweest zijn elke keer Laughing

Monopoint injectie... is dat ook een carburateur dan? Confused
Als een wagen geen injectie heeft heeft ie naar mijn weten carburateurs, heeft ie wél injectie (monopoint óf multipoint) dan heeft ie geen carburateur en wel een ECU... (die soms erg eenvoudig zijn uitgevoerd bij simpele of oudere injectiesystemen).

bij monopoint injectie is het zo dat er 1 injector in een soort van mengspruitstuk zit (zoals ook de enkele carburateurs hadden), en van daaruit naar de cilinders vloeit met de lucht, en bij multipoint dat elke cilinder 1 (of meerdere) injector(s) heeft die op een benzinerail gezet zijn. Of mis ik de boot nu helemaal?

De wet kits zijn juist de enige kit's die op wagens met carburateurs mogelijk zijn, 'wet' houd in dat de n2o samen met de extra benodigde brandstof tegelijk ingespoten wordt, (voor wagens met injectie ACHTER de MAF). Ook voor injectie wagens zijn de wet-kits simpel het best, maar vooral ook het veiligst omdat de extra benodigde brandstof direct mee komt, er is geen delay dat eerst iets berekend moet worden.

De dry kits die zijn gemonteerd voor de MAF en spuiten geen extra brandstof in, maar laten het aan de MAF over om te meten hoeveel extra delen zuurstof binnenkomen en de ECU berekend dan de extra brandstof die nodig is. Vaak hebben wagens met deze setup last van pingelen (goh, hoe zou het toch komen?? en verbrande kleppen door het vaak te arme mengsel. Een dry kit is niet geschikt voor wagens met carburateurs, gezien er geen ECU is die meer brandstof in kan spuiten. En er is ook simpelweg geen MAF in een wagen met carburateurs, waarom zou die er ook zijn als er geen ECU is die wat met de gegevens van de MAF kan Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 2 Feb 2004, 2:53    Onderwerp: Reageer met quote

Euhhhmmm waar staat MAF voor? Confused

Sja van injectiesystemen weet ik niet veel af. Ik weet wel 100% zeker dat ik geen ECU en wel een carburateur heb.

Toen mijn stroomverdeler een keer kapot was kon ik maar geen vervangend type vinden, alle 1400 types die ik vond paste niet. Toen kreeg ik van meerdere garages te horen dat ik een monopoint injectie heb en wisten ze meteen de juiste aan te leveren... Sja... Confused Confused

Btw 'k heb ook al vaker gehoord dat bepaalde upgrades sterk zijn aan te raden bij installatie van NOS... Dingen als ontsteking en brandstofpomp bijvoorbeeld... Wat is jouw ervaring hierin?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 2 Feb 2004, 3:09    Onderwerp: Reageer met quote

Als je een wet-kit neemt moet je zowieso een andere benzinepomp hebben, en sinds je zeker weet dat je carb hebt en dus geen ECU móét je zelfs een wet kit nemen, dan is een zwaardere benzinepomp (electrische benzinepomp, je zult nu wel een mechanische hebben) een vereiste eigenlijk.

Je ontsteking hoeft niet vervangen te worden, mits deze in goede staat is. Een upgrade ervan is altijd mogelijk, wat ik zelf mensen aanraad is een vonkverbreder, die zorgt ervoor dat de motor veel beter op pakt door 1 vonk in 3 kleine te verdelen zeg maar, en zo dus de vonk breder maken voor een betere ontbranding.

Wat je wél zal moeten doen is afhankelijk van de setup die je kiest, bougies van 1 stap of misschien zelfs wel 2 stappen kouder te nemen.

Ik ga ervanuit dat je blok in goede staat is, dus geen revisie behoeft. Wel zou ik even zaken als keringen, pakkingen, filters (benzine, olie en luchtfilter) en de olie vervangen (kies voor vol synthetische olie van een goed merk, ik zelf gebruik Castrol Synthec).

Bij het inbouwen van het systeem heel erg goed de aanwijzingen volgen, en dan kun je hem gerust zelf inbouwen, twijfel je eraan zoek dan een tuner op, maar ik garandeer je, zo veel houd het niet echt in. Volg de instructies en dan kan iemand die een radio kan inbouwen ook een N2O kit inbouwen Wink

PS: Als je een carburateur hebt, dan heb je ook echt een carburateur, laat je door niemand vertellen dat je mono-point injectie hebt, injectie = injectie, carburateur = carburateur Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 2 Feb 2004, 3:27    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
dan is een zwaardere benzinepomp (electrische benzinepomp, je zult nu wel een mechanische hebben) een vereiste eigenlijk.

Hmm moet je dan kijken naar iets universeels of zijn die voor elke auto wel te krijgen?
Quote:
wat ik zelf mensen aanraad is een vonkverbreder, die zorgt ervoor dat de motor veel beter op pakt door 1 vonk in 3 kleine te verdelen zeg maar

Sorry hoor maar die vonkverbreders is echt oplichterij. Een brandbaar mengsel heeft maar 1 vonk nodig om te ontbranden, zo'n verbreder zal daar echt niets aan veranderen.
Koudere bougies heb ik wel al gehoord dat 't nodig is ja.
Quote:
Ik ga ervanuit dat je blok in goede staat is, dus geen revisie behoeft. Wel zou ik even zaken als keringen, pakkingen, filters (benzine, olie en luchtfilter)

Geen idee of ie revisie nodig heeft, loopt prima tot nu toe.
Oliefilter wordt gewoon met een beurt vervangen, benzinefilter geen idee (zal ook wel), luchtfilter heb ik een K&N voor gezet.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 2 Feb 2004, 3:32    Onderwerp: Reageer met quote

hmmm.. das niet geheel waar wat je daar zegt, idd, brandmengsel ontbrand bij de 1e vonk al, maar wat dacht je van onverbrand gas dat achterblijft? Geloof me, t is getest door mezelf, en als t rommel was haalde ik het er vandaag nog uit, maar serieus, vooral in het middenberijk en lage berijk is ie sterker en pakt ie lekkerder op hoor.

Benzinepompen kun je kijken voor universeel, maar denk dat ze er ook wel zijn voor de Ford... kijk eens of je niet een benzinepomp uit een XR3i kunt trekken, die hebben denk ik al een grotere capasiteit dan die van een 1400 Idea

:EDIT: Je kunt om je blok zn staat te meten een compressietest laten uitvoeren en een olie-monster laten testen, ze vertellen je zo hoe je blok eraan toe is en of een revisie nodig is Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 2 Feb 2004, 3:36    Onderwerp: Reageer met quote

En zo'n test doen ze bij de garage ofzo?

En zo'n vonkverbreder heb ik ook eens gehad op m'n vorige auto (XR2tje), hielp niks hoor (ze kunnen het mooi uitleggen met hun demo) en na 13 maanden wassie naar de kl*ten...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 2 Feb 2004, 3:39    Onderwerp: Reageer met quote

K weet niet van welk merk je het ding had, ik heb eentje van MSD (waar in de Mazda heel mn ontsteking van was) en die geeft toch de koppelkromme iets anders weer op de dyno-bank dan de zonder...

Bij een goede garage kunnen ze zo'n test uitvoeren met de olie, compressietest kunnen ze als het goed is overal wel doen. De zaak is dat alle cilinders dezelfde compressie moeten geven.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 2 Feb 2004, 3:43    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
K weet niet van welk merk je het ding had, ik heb eentje van MSD (waar in de Mazda heel mn ontsteking van was) en die geeft toch de koppelkromme iets anders weer op de dyno-bank dan de zonder...

Bwah ik interesseer me niet echt in cijfertjes en grafiekjes, prestatieverbetering moet je voelen of iig merken...
Zeiden bijv. ook dat ie er zeker zuiniger van ging rijden... Nou NO WAY hoor, ding bleef gewoon 1:10 zuipen Very Happy

Welk merk weet ik niet meer, moe'k 'm eens opgraven in de garage ligt daar vast nog ergens!
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 2 Feb 2004, 3:45    Onderwerp: Reageer met quote

Sommige mods kun je niet voelen, maar je auto is je er dankbaar voor, neem bijvoorbeeld een olie-koeler, dat zul je in prestaties niet merken, maar je blok dankt je op zn blote knieën waneer je een wat pittiger getuned blok hebt (denk aan vanaf 40% meer vermogen dan standaard)
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Zo 12 Jun 2005, 0:35    Onderwerp: Reageer met quote

een ding waar we het nog niet over gehad hebben.
ik heb mij er een tijd terug ook wat in verdiept.
ten eerste is het een mega belasting voor je krukas en krukas lagers zuigers en vooral je zuigerveren en drijfstangen.
ten 2de zorg er voor dat je altijd genoeg benzine inspuit liever te veel en een zwarte rookwolk uit de uitlaat dan te weinig benize, het effect van te weinig benzine is te verglijken met een acytyleenbrander in je blok!  Shock hou er ook rekening mee dat je temperatuur behoorlijk kan oplopen vooral als je lang doet nossen.
het ligt er ook maar net aan welk systeem je neemt, neem je er een die in een keer 150 pk erinklapt dan kun je beter sterkere krukas en drijftangen/zuigers/lagers nemen. neem je een met 2 of 3 stages
bv: 100 pk stage 1 15pk stage 2 35 pk erbij stage 3 de resterende 50pk dan valt het wel mee ik ken mensen die zich rot nossen met auto's die over de 2 ton gelopen hebben een heeft de kit op 150pk staan  max wat die kit kan leveren die er in 1 keer ingeklapt worden blok wil maar niet stuk! Confused  een ander persoon blies zijn blok al op met 35 pk nos shot. beide op de rollenbank goed afgestelt.
een ander nadeel is je went er snel aan. en wat doe je dan oh die 35pk kan die makkelijk hebben en je schroeft hem op naar 50pk oh dat gaat ook goed en weer wat hoger tot je opeens een afgerijselijk geluid hoort van uit de moterkap en er achter je een spoor van onderdelen liggen.
mijn ervaringen die ik heb, heb zelf geen nos ervaring behalve op de bijrijders stoel zitten, het is inderdaat super! Cool   geen turbo die daar aan kan tippen. aan het moment dat die pk's erinklappen, maar als je echt vaak wilt nossen en ook vrij lang en ook nog dat het blok 2 ton meegaat zet er dan betere/race parts in die tegen die krachten bestand zijn.
op die manier kun je je nos kit ook op maximale boost afstellen.
het is dus eigenlijk een beetje afhankelijk van je blok of hij er goed of slecht tegen kan de een kan het beter hebben dan de ander. maar als je niet te veel wilt kan het heel goed gaan op een standaard blok.
en nog wat wat ik weet is nos niet verboden maar mag je de fles niet aangesloten hebben op de openbare weg laat staan gebruiken.
dit is nu een goed voor beeld van een perfect afgestelde noskit. Shock
http://members.home.nl/tuneman/div/goped.wmv

en zo ziet het er uit als het mis gaat.
is welliswaar niet door nos gekomen maar het effect is het zelfde.
http://members.home.nl/tuneman/div/aftermath-low.WMV
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 12 Jun 2005, 2:56    Onderwerp: Reageer met quote

Zo'n basis NOS kitje kan inderdaad wel op 'n standaardmotor, maar zoals je al aanhaalt is allereerst een betere brandstofpomp aan te raden, evenals iets koudere bougies, en begin er best alleen aan als je blok nog in zeer goede staat is (of je bereid bent deze compleet te laten reviseren).
Zwaardere kits hebben idd meer aanpassingen nodig, en ook hier is zo'n management unit voor je NOS kit wel aan te raden die de injectie opbouwt, ipv in 1 keer volledig de volle lading erin te spuiten.

Maar bedenk je ook dat NOS "horsepower in a bottle" is, en je de fles steeds komt te hervullen. Als je van plan bent vaak gebruik ervan te maken ben je waarschijnlijk met een turbo of 'n supercharger beter af.
Als je daarentegen al een op en top getuned blok hebt die het aankan, is het natuurlijk leuk voor nog net dat beetje meer Very Happy
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 12 Jun 2005, 11:28    Onderwerp: Reageer met quote

en gebruik geen 'dry' system! Rommel is dat!

Neem een n2o wet-kit, deze spuit buiten het n2o gas ook de extra benodigde benzine erbij in, achter de MAF, op deze manier weet je zeker dat je A/F verhouding gewaarborgd blijft en hoef je niet bang te zijn voor detonatie.

Op een turbo motor zou ik de n2o alleen gebruiken om de intercooler te koelen door de nozzels op de intercooler te laten spuiten.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Zo 12 Jun 2005, 12:58    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Op een turbo motor zou ik de n2o alleen gebruiken om de intercooler te koelen door de nozzels op de intercooler te laten spuiten.


das zonde, kun je ook net zo goed CO2 pakken, is goedkoper en werkt evengoed.

Alleen ff zorgen dat je inlaat afgeschermd is ervan  Laughing
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 12 Jun 2005, 14:52    Onderwerp: Reageer met quote

de koelende werking van n2o zit m niet in de zuurstof...

N2O bestaat uit 1 deel zuurstof en 2 delen stikstof, en juist in die stikstof zit m de betere koelende werking Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB