Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 0:07 Onderwerp: Afterburner |
|
|
|
http://www.streetracingholland.nl/afterburner.html
Dit ziet er allemaal wel leuk uit natuurlijk! Heb 't ook wel eens irl aanschouwd, en het principe hoe het in mekaar zit ben ik wel bekend mee. Waar het kort op neer komt is een vonkende bougie in het laatste stuk van de uitlaat die onverbrande gassen doet verbranden.
Echter lekt deze uitleg als een zeef:
Quote: |
De voorste bobines worden uitgeschakeld zodat de bougie`s niet meer in de motor ontsteken. |
Als de voorste bobine wordt uitgeschakeld vonken de bougies in de motor dus niet meer. Dan zal dus je motor ook niet draaien, logisch! Dus kun je niet meer rijden!!
Overigens als de motor niet meer kan draaien gezien de ontsteking is uitgeschakeld, hoe kan dit dan:
Quote: |
Het onverbrande optimale brandstof mengsel gaat door je motor, door je uitlaat en word bij de bougie ontstoken. |
Volgens mij kan er dan toch geen brandstof door je motor gaan en je uitlaat bereiken!!
Iemand die wat meer kijk op dit systeem heeft en over een correcte technische uitleg beschikt? _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 8:49 Onderwerp: |
|
|
|
Op Full Speed stond afgelopen keer toch een 100nx met dit systeem!
Lijkt me A) dat dit toch niet echt goed kan zijn, en B) oké wanneer
je wagen dit uit zichzelf zou doen, zoals sommige race/rally kanonnen,
maar wanneer je 't met zo'n systeem moet opwekken is -voor mij
persoonlijk- grotendeels 't leuke er weer vanaf...
btw. Knalde wel écht hárd dat ding daar op Full Speed... |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 9:11 Onderwerp: Het kan wel... |
|
|
|
Het filmpje bekijkend en beluisterend kom ik tot de
conclusie dat het WEL kan werken zoals beschreven...
De auto maakt namelijk toeren en knalt dan EVEN,
om meteen daarna weer gas te moeten geven...
Door het vliegwiel blijft je motor altijd EVEN doordraaien
als je de ontsteking uitschakelt, omdat alles mechanisch
aan elkaar zit zullen de kleppen enzo dus ook blijven
openen en sluiten. Als de auuto rijdt doet de massa
van de auto ook nog mee in het aan de gang houden.
Tijdens die hele korte "uitloop" zou je dit dan even kunnen
doen, maar een lange, onafgebroken vlam kun je vergeten.
Overigens kun je ook een dramatisch effect bereiken door
een ruitensproeier IN je uitlaat te maken en daar diesel
in te sproeien als de motor warm is.
Een dikke, VETTE uitlaatwalm is het resultaat...
Maar of het goed voor je motor is?
Net als Richard betwijfel ik dat. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 9:15 Onderwerp: |
|
|
|
En zou er niet een, weliswaar minimaal, maar toch, kleine kans
zijn dat zo'n vlam eens een keer terugslaat... 'k weet niet, maar dan heb
je voor één keer een grotere knal/vlam vrees ik. Misschien is dit
uitgesloten hoor, 't is maar iets wat ik mezelf bedenk, maar hoe
dan ook, ik vertrouw het niet helemaal zoiets! |
|
Naar boven |
|
|
| Freshmeat Starting Member
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 66 | Woonplaats: Limburg (Belgium) |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 9:16 Onderwerp: |
|
|
|
Lijkt me toch wat onveilig hoor, heb ooit al eens het anarchistisch kookboek gelezen en daar stond deze truc toen ook al in, is dus al jaren oud concept dat ze gewoon in een "veiliger" jasje hebben gestoken, ik zou er dus niet aan beginnen...
Dan plaatsen ze gewoon extra bougies op het einde van je uitlaatsysteem en dan ontsteken ze daar door een druk op een schakelaartje, maar wat er gebeurd als de vonk naar binnen schiet daar denken ze precies niet aan , dan kan je al direct een andere motor steken of in het slechtste geval steek je een paar meter onder de grond...
Nu bij zwaardere auto met turbo's enzo is die kans van een terugslag al veel kleiner omdat daar veel druk van turbo en dergelijke tussen zit maar toch, ik heb er niet veel vertrouwen in... _________________ I need a bitch and I couldn't care less if the bitch is yours... |
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 9:17 Onderwerp: |
|
|
|
Ik zie dat ik al niet de enige ben met dat bedenksel over het
eventuele terugslaan van zo'n vlammetje... |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 10:27 Onderwerp: "Veilig" |
|
|
|
Ik denk niet dat als je terugslag krijgt je je motor
meteen kunt afschrijven, de cat en/of dempers zullen
echter wel wat te verduren krijgen en dat kan ook
aardig in de papieren gaan lopen...
Het risico op terugslag is volgens mij pas echt groot
als je een peut gas geeft, de afterburner aanzet en
dan de motor meteen uit.
Er is dan namelijk geen uitlaatgas meer dat
het onverbrande mengsel uit de pijp duwt...
Overigens, nu ik er over nadenk; onverbrand mengsel
en catalysators gaan toch al niet goed samen; een cat
kan daardoor kers-rood gaan opgloeien! Op DeLoreans
met een probleem in de injectie een bekend probleem...
Niet iets dat je onder je auto zou willen!!! _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 10:35 Onderwerp: |
|
|
|
idd Saphire. Ik denk dan ook dat je zo en zo, wanneer je dit zou willen
gebruiken, eigenlijk al een uitlaatlijn zult moeten zonder midden
demper en kat('s). |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 11:55 Onderwerp: |
|
|
|
Ja die terugslag heb ik ook aan zitten denken, maar lijkt me dat als je genoeg gas geeft en nog even blijft geven als je 'm uitschakelt dat die kans vrij klein is.
Niettemin blijf ik het uitschakelen van de ontsteking raar vinden...
@ Freshmeat leuk dat jij ook bekend bent met het Anarchistisch kookboek, daar heb ik die truuk ook voor 't eerst gelezen lang geleden! Alleen daar klopte ie niet, daar beschreven ze nl. de bougie rechtstreeks op 12V te hangen, zonder bobine zal ie toch niet vonken lijkt me.
Daar werd overigens ook niet de ontsteking ontkoppeld, dus je was afhankelijk van onverbrande restjes die nog uit je pijp kwamen. Dat erbij stond dat vlammen van 5m mogelijk waren leek me dus wel een beetje overdreven
Natuurlijk kun je wel voor die bougie een ruitewissersproeiertje zetten met wasbenzine ofzo, dan wordt 't wel leuk tegen bumperklevers
Alleen na elke burst kom je een nieuw sproeiertje aan 't zetten denk ik _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Richard_GTT Forum Admin
| Geregistreerd op: 15 Juli 2003 | Posts: 1399 | Woonplaats: Brabant, Nederland |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 12:05 Onderwerp: |
|
|
|
Blijft bij mij toch een grote twijfel bij dat 't niet schadelijk is..
Al dan niet op langere termijn.
Trouwens..;
De Rally wagentjes bijvoorbeeld hebben soortgelijk effect uit zich-
zelf, de vlammen/knallen dan he. Dit is idd ook onverbrand
brandstofmengsel, maar heeft je eigen wagen dit, dan hebben ze het
vaak over een ontsteking die niet op tijd zou staan ...hoe zit
dit dan, of is dat gewoon onzin...? |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 24 Jul 2003, 14:37 Onderwerp: |
|
|
|
Ontsteking niet op tijd kan dit idd tot gevolg hebben, maar
dat zijn eerder ploffen dan vlammen en van zeer korte duur.
Wanneer je ineens van het gas gaat zal de vervroeging van
de ontsteking vrij meteen veranderen, maar je gasmengsel
niet, zeker niet met een geinjecteerde auto.
Bijgevolg komt er gedeeltelijonverbrand mengsel door de
uitlaat naar buiten en als die heet genoeg is ploft dat vanzelf.
Mbt ontstekingsvervroeging; wanneer je ontsteking te LAAT
staat zal je mengsel ook niet volledig/optimaal verbranden
omdat de compressieslag al voltooid is voordat je optimale
ontsteking hebt. De "vlam"heeft immer ook wat tijd nodig
om door de verbrandingskamer te reizen en alle brandstof
te ontsteken NET na het BDP...
Daarom MOET je vervroegen bij hogere RPMs; de "reistijd"
blijft immers gelijk, maar de tijd tussen ODP en BDP steeds
kleiner. Mensen die heel trots melden dat ze hun ontsteking
vervroegd hebben zullen daarom vaak in hogere toeren
een betere verbranding krijgen, maar in de lagere juiist niet.
Komen we weer bij Richards opmerking over stationair
met je gas op gang houden uit! Daarom zitten er op auto's
diverse vervroegingssystemen (vacuum, centrifugaal en
op HELE oude auto's zelfs nog met de hand), om weer
uit te komen bij een zo optimaal mogelijke afstelling
binnen zoveel mogelijk punten binnen het bruikbare RPM-gebied. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| ThunderBunny Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Ma 1 Aug 2005, 19:02 Onderwerp: |
|
|
|
ik heb het al eens eerder gepost het is heel slecht bij een knal krijg je druk en een pijp waar al druk in zit dit zal er voor zorgen dat je kleppen het heel zwaar te verduren krijgen.en die zullen dus ook snel aan hun eind komen.
ken diverse mensen die dit systeem hadden en niet snel er na mijn blok is gaar!
kijk naar de inmeddels bekende focus op AMSE op tijd van vier dagen GAAR! en dat was na een keertje of 50 knallen.
dit ding werkt alleen op hoge toeren als jij dit met 3000 rpm doet dan staat je blok stil voordat er uberhaupt goed en wel brandstof in je demper zit.
dus moet je revven en dat is ook slecht is dus dubbel slecht.
ik blijf er bij maak dan een apart tankje met een pompje en spuit het meteen in je eind demper. zo blijft je moter draaien en druk op de uitlaat geven dus ook geen kans dat de vlam terug slaat.
als je veel knallen wilt dan moet je je kleptiming veranderen, had ik laatst ook met de GSI tijdens het proberen te starten vette knallen uit de uitlaat
maar dat was dan ook alles. ik blijf er bij blijf er van af van dat soort goedkope setjes of je moet geld genoeg hebben voor revisies of engine swaps. _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 17 Aug 2005, 14:04 Onderwerp: |
|
|
|
Zit er naast, door de snelheid van de uitlaatstroom krijg je geen backpressure, ook niet bij een knal...
Wat WEL heel erg slecht is is dat de ontsteking uitstaat, de motor ontbrand het gas niet en er komt dus onverbrande benzine in je blok. Niet ALLE onverbrande benzine gaat je blok uit, er is immers niet genoeg overdruk omdat er niks ontbrand en uitgezet is. Benzine spoelt de olie film van je cilinderwanden af, smering is dan dus ***. Elke motor op leeftijd heeft een heel klein beetje cilinderlek, de benzine komt in je carter bij de rest van je olie (hoeft maar heel weinig te zijn) en de smerende werking van je olie loopt drastisch terug... lekker goed voor je blok dus, vooral doen, lekker stoer uitzien...
Mensen koop dan toch gewoon een auto met n turbo, en plaats daar achterin de uitlaat een bougietje, bahbah stel wannabe's... zelfs zonder bougie in mn uitlaat kwamen er wel ns vlammen mn free-flow uit.
Dit is waar N/A's ploffen, dit is waar mijn turbo VLAMT... waarom? A) free flow, niets houd dit gas tegen... b) turbo motoren hebben een hele boel meer benzine die dan de cilinder verlaat in onverbrande staat, A/F ratio is wel vast, maar gezien een turbo motor een hoop meer lucht de cilinderkamer in 'ramt' zal er ook meer benzine ingespoten worden... dus ook meer onverbrand eruit gaan, en dat geeft soms leuke vlammetjes als de motor warm genoeg is _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Wo 17 Aug 2005, 14:07 Onderwerp: |
|
|
|
Maximus schreef: |
Zit er naast, door de snelheid van de uitlaatstroom krijg je geen backpressure, ook niet bij een knal...
|
Helemaal mee eens.
Als hij ook vonkt. Zodra de bobine uitgeschakeld wordt, vonkt ie dus niet meer
En dat beetje is net genoeg om een klep te verbranden. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Wo 17 Aug 2005, 14:17 Onderwerp: |
|
|
|
Vergeet je niet dat die mafkezen hun ontsteking bij 7k rpm eruit kwakken? Dan is de luchtstroom zowiezo al redelijk rap die verplaatst wordt. Daarbij wordt achteraan in de einddemper pas ontstoken en daar brand t pas.
Hoeveel van die sjonnies rijden free-flow? haast geen een, alleen vak n jap-style dempertje, dus de rest van de uitlaatlijn vangt t meeste van die knal op. Veel van die gozers lopen eerder hun blok naar de knoppe dan hun kleppen, door smeringsprobleem. Daarbij is de druk van dat vlammetje vrij gering, vergeet niet dat in een cilinderkamer de druk zo hoog is door de compressie, het gas zet in een keer flink uit, in de uitlaat krijg je dit veel minder door gebrek aan compressie...
Vul eens een bekertje met benzine, steek de fik erin, en blaas dan zachtjes tegen de vlam, en zie eens hoe makkelijk je dat vlammetje de andere kant op blaast...
Geen compressie, geen heftige explosie. Ook de A/F verhouding in de uitlaat is te belabberd om echt een krachtige druk op te bouwen. T is niks anders dan n vlammetje in je uitlaat, dat naar buiten schiet door de luchtversnelling die al in de uitlaat is _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|