Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Tuning mercedes D20DT (of OM664) motor met een GT1549V turbo

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
TimV
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 17 December 2013
Posts: 3
Woonplaats: Antwerpen BE
PostGeplaatst: Di 17 Dec 2013, 18:42    Onderwerp: Tuning mercedes D20DT (of OM664) motor met een GT1549V turbo Reageer met quote

Hallo allemaal.

Ik rij rond met een Ssangyong Kyron 2.0 XDI 2x4 (achterwielaandrijving) van 2008.
Deze heeft nog een oude Mercedes motor er in liggen (denk 1ne van 2001)
Nog gemaakt in der tijd dat alles eeuwig moest meegaan.
Perfecte basis om zwaar te tunen!

Ondertussen weet ik al wel wat dingen van de wagen.

Motor is type D20DT ofwel OM664
En er zit een GT1549V turbo op.

Km-stand staat op 65.000 km.
Op 30.000 km (toen deze 2 jaar was) heeft deze een chiptuning ondergaan bij Ziptuning in Gent door de vorige eigenaar.
Nu is deze auto al een dik jaar van mij. Vanaf 47000km tot nu.
(Juist iets ouder dan 5jaar dus)

Rijd goed, trekt redelijk op, maar mist toch net dat ietsje meer.
Topsnelheid ligt in 5de versnelling op 185km/h, dan schokt ie.
Dat ligt dan rond de 4300 rpm (wanneer er dus niets van vermogen meer is  Rolling Eyes  )

Origineel vermogen van de auto:
141pk
310Nm

De waardes die ziptuning opgeeft dat er nu uit zou komen:
174pk
380Nm

Geloof ik alleen niet heel veel van, maar swat.

Wat ik dus graag zou doen:

Vermogen naar iets boven de 200pk, klinkt altijd beter als je kan zeggen 201 pk, dan bvb 199, da klinkt zoveel meer  Laughing

Stage 2 of stage 3 dus.

Het andere dat ik graag zou doen, is meer topsnelheid, net boven de 200km/h.

Dus of andere versnellingsbak (kost alleen veeeeeeeel geld) of een andere verhouding van de pignon en het ringwiel in de achteras.

Om terug te komen op die stages.
Kheb een offerte gekregen met de volgende uitleg:

Stage 2
Het verschil wordt veel groter als niet alleen de software wordt aangepast maar ook de turbo vervangen wordt voor een vergroot exemplaar.
We zouden de auto dan wel graag willen zien, we zoeken dan uit en adviseren waarschijnlijk om een upgrade hybride turbo te plaatsen.
De verwachting is dat de auto dan naar circa 210pk kan, dit is afhankelijk van de grote en de staat van de injectoren.
Kosten Totaal: € 1999,- (circa prijs te bepalen na bekijken van de auto en definitief advies turbo)
Turbo: circa € 1000,- (circa)
Montage Turbo (inclusief beurt): € 500,- (circa)
Software: € 499,-

Stage 3
Intercooler, Turbo Stage 2, Injectoren vergroten
Kosten Totaal: € 3724,- (circa prijs te bepalen na bekijken van de auto en definitief advies turbo en injectoren)
Injectoren vergroten: € 1250,-
Turbo: circa € 1375,- (circa)
Montage Turbo (inclusief beurt): € 500,- (circa)
Software: € 599,-

Nu mijn vraag is dus ook, als ik van origineel 140 naar meer dan 210 pk en van 310nm naar denk zo'n 500nm??? ga, dat is dan richting het dubbele van origineel.
Dan denk ik zo, gegarandeerd dat na 10 000 km de koppeling of de versnellingsbak stuk is...

Hoe zit het dan met de rest van de aandrijflijn?
Vliegwiel?
Aandrijfas?
Diferentieel?
Rest van de starre achteras?

Graag u advies en aan te raden plekjes.

Natuurlijk moet deze auto nog door de keuring in Belgie raken, dus moet best beetje origineel blijven lijken.

Is er iets dat je best ook kan aanpassen van de inlaat?
En van de uitlaat?

Ik zal binnenkort wat foto's van onder de motorkap pakken indien nodig.

Alvast bedankt!

mvg
Tim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
TimV
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 17 December 2013
Posts: 3
Woonplaats: Antwerpen BE
PostGeplaatst: Ma 13 Jan 2014, 7:16    Onderwerp: Reageer met quote

Wel euh, er is minder reactie dan ik had gehoopt...

Ondertussen is de knoop doorgehakt over de aandrijving en de upgrades voor de motor.
Het wordt stage 2. Het maximale uit de huidige injectoren halen en een grotere turbo.


Nu rest alleen nog het differentieel in de achteras.
Ik heb redelijk wat mechanisch inzicht, maar heb dus absoluut niet al het juiste gereedschap tot mijn beschikking. (of alle benodigde vrij tijd Laughing )

Is er ergens een adresje in België waar ik dat differentieel van men starre achteras kan laten vervangen?
Het doel is van ongeveer een 20% verlagen van de toeren.

Op het internet is het niet zo eenvoudig om dat te vinden.
Of ik moest totaal verkeerd zoeken.

Alvast bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 19 Jan 2014, 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben geen expert op dat gebied, vandaar mijn gebrek aan reactie.

Voor dat differentieel te vervangen. Ik heb wel eens gehoord dat er locaties zijn waar je garageruimte kunt huren per uur, om daar zelf aan je wagen te werken (gereedschap en hefbrug zijn daar). Wat de kosten zijn en waar die liggen in jouw omgeving weet ik niet. Misschien dat ze het bij andere garages of tuningshops in jouw buurt wel weten.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB