Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Dubbelspoel aansluiting vraag

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
HondaVtec
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 31 Oktober 2013
Posts: 15
Woonplaats: Dongen
PostGeplaatst: Wo 13 Nov 2013, 15:25    Onderwerp: dubbelspoel aansluiting vraag Reageer met quote

beste allemaal,

ik heb een vraag, wat gebeurd er als je een dubbelspoel gaat bruggen vanuit de spoel zelf en ook op je monoblock ?

wat ik bedoel is de + van spoel 1 en de - van spoel 2 of anders om - spoel 1 en + spoel 2,
gebrugd aansluit op een monoblock.
zijn er nadelen daar, is het slecht voor je woofer ??

hij staat momenteel nu als 2 ohm aangesloten op de monoblock dus 2x + en 2x - die 1x + en 1x - uit komen voor de versterker.

Sub: MTX T815-44 15"inch 2x 4 Ohm 600RMS 1800 Watt max
Mono: Eyebrid 1y500 1x 350 rms op 4 Ohm 1x 500 rms op 2 Ohm
_________________
Nissan GTR Ams Alpha Omega the real "Godzilla"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 13 Nov 2013, 20:44    Onderwerp: Reageer met quote

"bruggen" doe je met versterkers, niet met spoelen van een sub.
De spoelen staan los van elkaar dus + van eentje en - van de andere aansluiten zal helemaal niets doen. Als je de overige + en - doorverbind, staan je spoelen in serie geschakeld en krijg je een 8 ohm belasting. Nu heb je ze parallel aangesloten voor een 2 ohm belasting, waarmee je meer vermogen bereikt dus dat heeft wel de voorkeur.

Ga ook niet bij 1 spoel de + en - zomaar omwisselen want dan gaan de spoelen elkaar tegenwerken (1 speelt in fase, de ander 180° uit fase). Je mag wel + en - aan de versterker omwisselen om de hele sub uit fase te laten spelen (kan vaak ook met een instelling in de headunit). Gewoon luisteren of dat beter klinkt of niet.

Kijk anders eens hier over de mogelijke aansluitingen van je sub als bovenstaande niet helemaal duidelijk is.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
HondaVtec
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 31 Oktober 2013
Posts: 15
Woonplaats: Dongen
PostGeplaatst: Vr 15 Nov 2013, 1:08    Onderwerp: Reageer met quote

Ja zo iets had ik ook vermoeden, maar hij staat nu op 2 ohm

Tot slot een laatste vraag, moet ik juist wel of juist niet bruggen op de monoblock?

Als goed is wordt  ie dan 1 ohm of heb ik jet fout.

Ik lees dat je een monoblock niet moet bruggen maar enkel op 1 kanaal moet aansluiten
_________________
Nissan GTR Ams Alpha Omega the real "Godzilla"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 15 Nov 2013, 16:30    Onderwerp: Reageer met quote

"bruggen" wil zeggen dat je 2 versterkerkanalen koppelt tot 1 kanaal met ongeveer het dubbele aan vermogen. Dat kan dus met 2 kanalers en meer. Een monoblock is maar 1 kanaal, daar valt dus niets aan te bruggen. Je kan bij sommige merken wel 2 monoblocks aan elkaar koppelen.

Sluit je jouw subs (spoelen parallel) aan op een monoblock, is de impedantie 2 ohm op dit kanaal.
Gebruik je een 2-kanaals versterker, is de impedantie 2 ohm op het gebrugde kanaal, en dus 1 ohm per versterkerkanaal. In dat geval goed opletten dat je versterker 1 ohm stabiel is!

Kijk eens op die link die ik postte, daar staat het allemaal heel duidelijk uitgelegd.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB