Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Opgegevens vermogens duur merk en goedkopere merken ??

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marcel
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 16 Juni 2012
Posts: 6
PostGeplaatst: Za 16 Jun 2012, 9:14    Onderwerp: Opgegevens vermogens duur merk en goedkopere merken ?? Reageer met quote

Beste Forumleden,

Ik wil graag wat duurdere merken audio toepassen in mijn auto, maar heb wel advies nodig en zit met wat vragen,

Ik lees en hoor veel over dat de max en rms vermogen van minder bekende merken lang niet kloppen en dat deze vaak veel lager liggen, je ziet vaak voor minder geld speakers, versterkers enz liggen met enorm hoge vermogens, lijkt heel aantrekkelijk maar dat is het waarschijnlijk niet?

Ik vind het belangrijk dat er zeer goed kwaliteits geluid uit me audio komt en het moet ook echt hard kunnen.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij met veel kennis kunnen uitleggen hoe dit nou in elkaar zit en wat ik het beste kan doen, ik weet dat alles afhankelijk is van geld, hoe meer je te besteden hebt hoe beter je installatie.

Als ik nou een composet van kicker, jbl of welk goed gerenomeerd merk dan ook koop met bijvoorbeel een rms vermogen van 75watt of een composet van boss audio met een rms vermogen van 150 watt....is er dan een groot verschil?


Greetz,
Marcel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Za 16 Jun 2012, 9:21    Onderwerp: Reageer met quote

Het is helemaal afhankelijk van jouw eigen smaak. Dit verschilt per persoon.

En je moet letten op de RMS wattages en niet op de altijd vermelde max vermogen. En kwaliteit en extreem hard kunnen passen niet zo goed bij elkaar.

Vaak betaal je wel voor kwaliteit, maar zoals ik eerder al zei, is dat helemaal afhankelijk van je eigen smaak. Tip: ga naar de winkel en beluister daar setjes. Alleen dan kun je bepalen of ze voor jou geschikt zijn. Wat vaak aangeraden wordt als je voor geluidskwaliteit gaat zijn de composetjes.
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Marcel
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 16 Juni 2012
Posts: 6
PostGeplaatst: Za 16 Jun 2012, 9:45    Onderwerp: Reageer met quote

Oke,

Misschien is het goed als ik aangeef wat er nu in mijn auto zit,
dat je een duidelijk beeld van de installatie krijgt...

Heb een pioneer woofer:

Gevoeligheid: 89 dB
Vermogen: 1200W max / 400W rms
Impedantie: 2x 1 Ohm spreekspoel
Frequentie bereik: 18 - 500 Hz
Diameter: 12 Inch / 30cm
Dubbele krachtige magneet
Aramid Fiber Composite Conus
3-Laags geweven Surround
4-Laags, 2.25" rond koperen spreekspoel.

Die word aangestuurd door een:

Soundstream Little Wonder II

LW1.350
• Lowpass-Filter 50 - 500 Hz
• Bass-Boost 0/6/12 dB & Subsonic-Filter
• Schakelbare fase 0/180°
• MOSFET Voeding met PWM-Technologie

1 x 200/350/450 Watt RMS @ 4/2/1 Ohm
Afmetingen: 200 x 50 x 300 mm.

daar zit een condensator tussen: Boss 2.0 Farad Condensator CAP2S

Dan gaan we naar de 2 composetjes die ik aangesloten heb op een:

Auto versterker "Mystic 4.0" 4x 675 Watt


Vermogen 4 x 675 Watt Max
Vermogen 4 x 350 Watt Rms
Gebrugt 2 x 700 Watt Rms
Laag filter 40Hz - 300Hz
Hoog filter 80Hz - 1,2kHz
Hoog/laag apart instelbaar
Met Verlichte VU meters, Volt en vermogen meter.

Daarop heb ik twee composetjes aangelosten:


Key Features
Size 6.5"
Elements   2-Way
Nominal Power   300 Watt RMS
Car Speaker Type   Coaxial
Car Speaker Function   Tweeter • Mid-Range Speaker
Technical Features
Sensitivity 94 dB
Peak Power Handling 600 Watt
Mounting
Enclosure   Non-Enclosed
Miscellaneous
UPC 791489108263
Product MPN
MPN OHC62CS

Ook daar zit weer dezelfde condensator tussen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 17 Jun 2012, 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

Marcel schreef:
Ik lees en hoor veel over dat de max en rms vermogen van minder bekende merken lang niet kloppen en dat deze vaak veel lager liggen, je ziet vaak voor minder geld speakers, versterkers enz liggen met enorm hoge vermogens, lijkt heel aantrekkelijk maar dat is het waarschijnlijk niet?

Nee, ten eerste zijn dit de max (piek) vermogens, en dat zegt niet zoveel.
De rms (continu) vermogens is wat belangrijk is.

En inderdaad kunnen goedkope merken niet altijd waarmaken wat ze op de verpakking laten pronken. A-merken wel, en sommige merken kunnen daar nog wel wat overheen.

Heel veel hangt af van jouw persoonlijke wensen. Je zegt dat het hard moet kunnen, maar hoe hard is natuurlijk een relatief begrip.
Je hebt al een prima Pioneer woofer zie ik. Wellicht kun je die nog wat finetunen met het kistontwerp?

Ik ben niet bekend met condensators van Boss, maar belangrijk bij een condensator is de interne weerstand. Die moet laag zijn, of het heeft geen zin (of zelfs averechts effect).
Gebruik enkel een condensator van een goed merk op je subversterker als dat ook echt nodig is. Die op je compoversterker zou ik dus er tussenuit halen, die heeft dat zeker niet nodig. Ongeschreven regel voor SQ is hoe minder componenten, hoe beter.

De keuzes voor componenten is sterk smaakgebonden, maar ga eens luisteren naar merken als Ground Zero en Audio System, die hebben heel mooi spul (SQ en kan ook hard) voor betaalbare prijzen.

Besteed ook minstens zoveel aandacht aan goede inbouw en afstelling, dat is zeker zo belangrijk als de keuze van componenten, en kan een install maken of kraken.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Marcel
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 16 Juni 2012
Posts: 6
PostGeplaatst: Zo 17 Jun 2012, 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse,

thnxx voor je reactie,
maar is het niet zo dat je bij voorbaat beter een ground zero of audio system versterker kan nemen met bijvoorbeel 4 kanalen die elk 90watt rms hebben en bijvoorbeeld 120 max... en dan hier 2 composetje op aansluiten van zo'n zelfde merk met ook een rms van tegen de 90 watt en een max niet meer dan 120 watt ??
ik weet bija zeker dat de kwaliteit beter is maar hoe zit het met de volume ervan? zal dat hoger liggen als ik nu heb?

En de pioneer woofer ben ik ook zeer over te spreken hoor! is de soundstream goed genoeg voor deze sub? dan bedoel ik eigelijk dit type soundstream maar ook de kwaliteit van het merk...?

De woofer ligt in een mooie dikke gepoorte kist....heb even een paar fotos van de kist gemaakt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Marcel
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 16 Juni 2012
Posts: 6
PostGeplaatst: Zo 17 Jun 2012, 10:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe doe ik dat eigelijk...een foto toevoegen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Marcel
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 16 Juni 2012
Posts: 6
PostGeplaatst: Zo 17 Jun 2012, 10:50    Onderwerp: Reageer met quote

http://imageshack.us/photo/my-images/137/sub1c.jpg/

http://img710.imageshack.us/img710/9310/sub2w.jpg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Zo 17 Jun 2012, 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Even gefixt.. scheelt klikken Smile




_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 23 Jun 2012, 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Soundstream is prima spul hoor!

Die "Mystic 4.0" zegt me dan weer helemaal niets. Vind wel dat ze erg enthousiast zijn met opgegeven RMS vermogens voor een 4-kanaler.
Maar nogmaals, beoordeel op de eerste plaats hoe jij vindt dat het klinkt. Er zijn vele A-merken van goede kwaliteit, en toch klinken ze allemaal anders. Kwestie van smaak.

En nogmaals, negeer die max waarden gewoon. Maar een A-merk zal met zijn nominale vermogen vaak een stuk hoger liggen (goedkope merken verbergen die waarde vaak), en in veel gevallen nog meer waarmaken dan opgegeven.

Als je echt wil gaan DB Draggen, dan kan ik je wegens gebrek aan kennis niet zoveel helpen vrees ik.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Marcel
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 16 Juni 2012
Posts: 6
PostGeplaatst: Zo 24 Jun 2012, 11:56    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, thnxx,

ik wil gewoon een beetje het geluid upgraden maar het moet qua volume niet achteruit gaan,

heb net een rockford fosgate versterker gekocht in plaats van de mystic 4.0
daar zal ik dan al een heel eind op vooruit gaan lijkt me en wil nu nog 2 nieuwe composetje hebben, dacht eerst aan de http://www.pimtensen.nl/car-hifi/105c-speakers/122l-16-5-cm-speakers/7159d-mtx-t6s-652/

Maar nu hoorde ik dat je nog betere composetje kunt gaan aansturen met deze versterker, het gaat hier trouwens om de rockford fosgate 400.4

Greetz.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 30 Jun 2012, 11:13    Onderwerp: Reageer met quote

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Ik vind het best ironisch dat je een goede RF versterker koopt, en dan voor nogal goedkope speakers gaat.

Dan zou ik eerder gaan voor zoiets: GZHC-16x
Hogere prijsklasse dat wel, maar mits goed ingebouwd heb je van één zo'n set meer plezier dan twee van die andere. Natuurlijk wel mits jouw versterker hem die 2x 100W rms kan geven. Welke versterker heb je nou precies? Want RF heeft meerdere series die een type 400.4 bevatten.
Als hun rms vermogen lager ligt, zou ik voor een speakerset van gelijkwaardige kwaliteit gaan waarvan het vermogen ook lager ligt, dan is het beter op elkaar afgestemd en zal het beter spelen.
Bovenstaande link is slechts een voorbeeld van een goed merk en goede kwaliteit, maar zo zijn er wel meer. Helix ligt qua vermogen iets lager (dus ideaal als dat met jouw versterker ook zo is) maar heeft een mooie warme klank. Audio-System is ook erg goed. Kies a.h.v. jouw smaak.

En vooral: ga luisteren in de winkel, en ga niet blindelings (of beter gezegd: met oordoppen in) online bestellen, zonder te weten wat je krijgt.
En nogmaals: onderschat het belang van een goede inbouw niet!
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB