Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Aansluiten subwoofer op 4 kanaals versterker

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rene82
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 14 December 2011
Posts: 2
Woonplaats: Zuid-Holland
PostGeplaatst: Wo 14 Dec 2011, 14:44    Onderwerp: Aansluiten subwoofer op 4 kanaals versterker Reageer met quote

Hallo,

Ik heb nu een versterker gekocht van het merk Soundstream type 800.4.
Deze heeft 4 x 125 watt rms op 4 ohm of 2 x 400 watt rms op 4 ohm.
Nu heb ik voorin een setje van kicker rs65.2 die 100 watt rms aankan.
Maar wil achterin een subwoofer plaatsen van kicker Comp VR 12 400 watt rms welke moet ik nou nemen de 2x2 of de 2x4 ohm.

Ik dacht altijd dat de 2x2 ohm alleen maar op 1 of op 4 ohm kon spelen en de 2x4 ohm alleen op 2 of 8 ohm.
Maar lees net op internet dat ik nu een 2x4 ohm moet nemen zodat deze op 8 ohm speelt en de versterker gebrugd is dat het nu 4 ohm wordt, klopt dit.

Soundstream manual:
http://www.audiodesign.de/downloads/manuals/reference.pdf

Alvast bedankt!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 14 Dec 2011, 17:21    Onderwerp: Re: Aansluiten subwoofer op 4 kanaals versterker Reageer met quote

rene82 schreef:
Ik dacht altijd dat de 2x2 ohm alleen maar op 1 of op 4 ohm kon spelen en de 2x4 ohm alleen op 2 of 8 ohm.

Dit is juist.
Dit zijn impedanties van de totale belasting. Gezien we kanalen gaan bruggen is de impedantie per kanaal de helft.

rene82 schreef:
Maar lees net op internet dat ik nu een 2x4 ohm moet nemen zodat deze op 8 ohm speelt en de versterker gebrugd is dat het nu 4 ohm wordt, klopt dit.

Het is een mogelijkheid (spoelen parallel aangesloten).
Tweede mogelijkheid is voor de 2x2 ohm gaan en de spoelen in serie aansluiten. Dan heb je een 4 ohm belasting, 2 ohm per kanaal. Versterker zal twee keer zoveel vermogen geven, echter de spoelen staan in serie dus het vermogen wordt terug verdeeld.

In praktijk maakt de keuze van deze 2 opties dus niks uit op deze versterker. Moest je ooit uitbreiden (andere versterker) kan het wel gaan uitmaken, dus wellicht wil je daar al rekening mee houden
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
rene82
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 14 December 2011
Posts: 2
Woonplaats: Zuid-Holland
PostGeplaatst: Wo 14 Dec 2011, 20:15    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Jesse, bedankt voor je reactie.

Ik laat het bij deze versterker tenzij mijn oude versterker gemaakt kan worden, waarschijnlijk zijn de eindtrappen defect.
Had hiervoor een kicker L7 1000 watt rms + mono versterker 800 watt rms, gaat goed hard.
Maar wil nu sq ipv spl daarom ook maar een beter composet voorin gekocht.

Quote:

Het is een mogelijkheid (spoelen parallel aangesloten).


Maar klopt dit moet dit niet in serie aangesloten worden of heb ik dit fout.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 15 Dec 2011, 16:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was schijnbaar niet goed wakker... had al het idee dat er iets niet klopte.

Je hebt gelijk en ik moet mezelf even corrigeren: ga voor de 2x2 ohm met spoelen in serie aangesloten. 4 ohm belasting, 2 ohm per kanaal, dat gedeelte had ik juist.

Zou je de 2x4 ohm nemen ben je in serie de helft van je vermogen kwijt, en parallel zit je met 1 ohm impedantie per versterkerkanaal en volgens mij kan deze amp dat niet aan (gezien 1 ohm belasting niet nadrukkelijk vermeld wordt in de specs).
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB