Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Xenon in oude auto.
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eerbeer
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 December 2011
Posts: 9
Woonplaats: Arnhem
PostGeplaatst: Vr 9 Dec 2011, 14:42    Onderwerp: Xenon in oude auto. Reageer met quote

Beste allemaal,

Na Google-en kwam ik op deze site, mijn vraag zal misschien al wel gesteld zijn maar ik heb hier al op de site gezocht, maar ik kan geen goed antwoord vinden Embarassed.

Mijn vraag gaat over Xenon in een Fiat Panda uit 1992. Ik rij de laatste tijd ontzettend veel in het donker, en ik mis dat 'extra' beetje licht, daarom ben ik geďnteresseerd in Xenon in mijn oude Panda. Veel mensen zullen denk ik moeten lachen als ze dit lezen, maar ik hou net zoveel van mijn Panda als dat jullie van jullie auto's houden. Ik heb hem ook 'getuned' , maar met originele zeldzame onderdelen Wink .

Nu mijn problemen waar ik niet uit kom:
1. De Panda heeft duplolamp fitting, en de tegenwoordige lampen hebben geen duplo fitting, is dit op te lossen?
2. De reflectoren die in de lamp zelf zitten zijn die geschikt voor een nieuwere betere lamp?

Een hele nieuwe lampunit erin kan helaas niet, maar ik zat zelf aan een Xenon setje te denken met ballast MITS dat mogelijk is.

Hopelijk krijg ik een reactie Wink.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 10 Dec 2011, 18:22    Onderwerp: Reageer met quote

Als dat H4 duplolampen zijn, dan zijn daar gewoon aftermarket xenonkits voor verkrijgbaar.
In dit geval 3 types:
  1. H4 xenon: Xenon dimlicht en halogeen grootlicht.
  2. H4 bi-xenon: Xenon dimlicht met mechanische overschakeling naar grootlicht.
  3. H4 dual xenon: Xenon dimlicht en grootlicht (2 xenonlampen per unit dus).

Set (1) is betaalbaar, en goed te doen.
Set (2) is eveneens betaalbaar, maar 'k heb al meer dan eens gehoord dat de mechanische overschakeling soms problemen geeft, vooral bij temperatuurswisselingen.
Set (3) blijft de beste optie, maar is ook de duurste.

De reflectoren in jouw lamp zijn natuurlijk niet gemaakt voor xenon, maar volgens mij mag dat niet echt een probleem zijn.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Eerbeer
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 December 2011
Posts: 9
Woonplaats: Arnhem
PostGeplaatst: Ma 12 Dec 2011, 15:41    Onderwerp: Reageer met quote

Hartstikke bedankt voor je antwoord Jesse. Ik had hier net een normale / gewone H4  lamp liggen, maar dat past niet doordat hij geen duplo is.

Bestaat er Xenon op een duplo voet? Anders moet ik units uit een jongere Panda op de sloop halen die H4 lampen ondersteunen.

Tot slot: Hoe meer Xenon K hoe meer licht is volgens mij onzin. Mij gaat het puur en alleen om dat ik beter kan zien. Is Bi-xenon en eventueel H4 xenon veel beter en wat is dan voor mij de beste Xenon K sterkte?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 12 Dec 2011, 16:08    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe meer K, hoe minder licht.
Echt wit licht is het meeste licht, en dat heb je bij 5000-6000 K. Lagere waarde wordt meer geel, hogere waarde meer blauw en daarna paars. In beide gevallen wordt de lichtopbrengst minder.
De keuze ligt uiteindelijk bij jezelf.

Welk type voet heb je precies? (staat nog een ander nummer op als het goed is)
Onderstaande foto is de P43T voet, en die voet heb je op een H4 xenonkit.
Maar van xenonkits zijn er heel wat types fittingen te krijgen... als je het precieze nummer en type weet kan ik het wel eens opzoeken. Denk alleen dat hele oude types moeilijker te vinden gaan zijn, meest voorkomende zijn de H-types en de HB-types (Amerikaans).


_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Eerbeer
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 December 2011
Posts: 9
Woonplaats: Arnhem
PostGeplaatst: Di 13 Dec 2011, 13:25    Onderwerp: Reageer met quote

Welk type voet ik had op mijn H4 lamp die niet paste weet ik niet, want die heb ik snel naar de winkel terug gebracht. Op mijn huidige duplo lamp staat:

12620 R2 PHILIPS DUPLO-d 12V 45/40W. En dan staat er E1.

Heb ik het zo goed gedaan? Of heb ik pech dat die ene H4 lamp er niet meer is?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 13 Dec 2011, 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Aaah, de oude R2 lampen zijn dat, met zo'n dikke bol. Zien er zo uit toch?




Daar zijn geen xenonsets voor verkrijgbaar. Dan zul je toch nieuwere lampunits moeten halen waar H4 in kan.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Eerbeer
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 December 2011
Posts: 9
Woonplaats: Arnhem
PostGeplaatst: Do 29 Dec 2011, 11:29    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weer hier, was een tijdje ziek en zat zonder internet vandaar dat ik nu pas reageer.

Hartstikke bedankt voor al je hulp Jesse! Ik heb nog wel een vraagje. Ik kan een H4 Xenon setje tweedehands kopen maar die Meneer weet niet of het Bi-Xenon is of normale Xenon. Ik mag het van hem wel komen bekijken, maar moet het daarna wel meteen afrekenen. Ik kan dus niet eerst inbouwen en het dan controleren Wink.

Weet jij misschien hoe ik een 'normale' Xenon lamp kan herkennen en een Bi-Xenon lamp? Dus dat als ik de lampen dan zie dat ik kan zeggen: Hee dat is een 'normale' Xenon lamp of  Hee dat is een Bi-Xenon lamp.  

De Meneer die het setje verkoopt heeft er wel een foto van gemaakt. De directe link is: http://imageshack.us/photo/my-images/706/lampen.jpg/

Hopelijk krijg ik nog een antwoord  Smile. Het setje is trouwens niet voor mijn Panda maar voor in mijn vaders auto.



Uploaded with ImageShack.us[/url]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 29 Dec 2011, 18:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dat lijkt me bi-xenon (met mechanische omschakeling). Daar zit zo'n metalen gedeelte omheen met de mechanische omschakeling, zoals hieronder te zien op de eerste foto. Dit is van H4 ook de meest verkochte set, omdat je voor beide zowel dim- als grootlicht xenon hebt voor een betaalbare prijs.

Dual xenon heeft duidelijk 2 aparte xenonpitten, wederom hieronder te zien op de eerste foto.

H4 is altijd een dubbele lamp voor zover ik weet, bij enkele xenon zit er duidelijk zichtbaar een halogeenlampje naast voor grootlicht, zoals te zien op de tweede foto.




_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Eerbeer
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 December 2011
Posts: 9
Woonplaats: Arnhem
PostGeplaatst: Do 29 Dec 2011, 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

Alweer bedankt Jesse. Ik heb alleen toch nog een paar twijfels.
Zouden de kabels van zo'n Xenon kitje lang genoeg zijn? Dus die van en naar de accu, die van de balassten naar en van de lampen zelf? Mijn accu ligt namelijk links bovenin en mijn lampen zitten links en rechts onderin, ik heb een plaatje bijgevoegd. Het cirkeltje omcirkelt de accu.
Ik ben namelijk bang dat als ik zo'n setje koop dat de draden te kort zijn.

Mijn laatste twee vraagjes over de lampen zelf:
1. De onderkant van de lampen is met een soort 'metaal' afgewerkt. Tegenwoordig is dit plastic. Is 'metaal' wel goed?
2. Als ik het dus goed begrijp is een Xenon lamp met een 'metalen beschermhoesje' een Bi-Xenon lamp. Maar wat ik op de foto zie die ik hier boven zelf heb up-geload zie je het metalen 'bescherm hoesje' en dan nog een 'metalen strookje' in het midden. Snap je wat ik bedoel? Zou het dan wel een Bi-Xenon zijn?

Hopelijk snap je mijn verwarring en al mijn vragen. Het spijt me dat ik zoveel vraag maar voor mij is geld heel belangrijk, want als ik het één keer uitgeef moet ik er weer heel erg lang overdoen om het weer bij elkaar te krijgen.


Foto van de motorruimte:

Uploaded with ImageShack.us

P.s. Ik heb waarschijnlijk H4 Units gevonden en daar kunnen de lampen dan in!  Very Happy  Very Happy  Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 30 Dec 2011, 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

hihi, nooit geweten dat die het reservewiel gewoon bij de motor hadden liggen! Very Happy

Om op jouw vragen verder in te gaan.
Ik zie xenonlampen met zowel metalen als kunststof voetjes. Maar dat zou geen verschil moeten maken. Plastic zal wel goedkoper zijn qua productie.

Dat metalen 'hoesje' van bi-xenon kan er verschillend uitzien, maar het lijkt me vrij duidelijk als ik de set zo zie.
De andere 2 worden ook niet veel verkocht, omdat enkele xenon voor bijna dezelfde prijs halogeen grootlicht heeft, en dual xenon gewoon te duur is (bijna een dubbele set, want dat is het feitelijk ook).

Als je zoiets tweedehands koopt zou ik het overigens wel testen. Maar pak de kabels van de set niet in je handen (tussen ballast en lamp) want daar komt zeer hoge spanning op die je door de isolatie heen zult voelen!
Als je het test zie je ook direct wat het is, en in geval van bi-xenon of het mechanische gedeelte nog goed functioneert.

De meeste kabels zijn gewoonlijk lang genoeg. Moest een voedingskabeltje worden verlengt is dat geen probleem, maar let erop dat het bij de accu wordt gezekerd, en dat je degelijke verbindingen (solderen!) maakt en goed isoleert.
Als je in Limburg woont wil ik er ook wel mee helpen in een weekend.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Eerbeer
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 December 2011
Posts: 9
Woonplaats: Arnhem
PostGeplaatst: Vr 30 Dec 2011, 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de tip dat ik de kabels niet moet vastpakken tussen ballast en lamp als deze aangesloten is op draaiende motor.

Als ik nou een Xenon setje heb moet er dan altijd bij de accu gezekerd worden? Is dat lastig?

Ik heb namelijk verschillende filmpjes gekeken en daar was het:
1. Een kabel met een klein rondje op het einde, meestal een rode kabel, naar de + van de accu en de andere kabel met klein rondje onder een vaste bout schroeven van de auto, de  - draad dus. Sommige filmpjes legde uit dat 1 kabel naar de + moest van de accu moest en de andere kabel naar de - van de accu. Wat is de beste keuze?

2. De overige kabeltjes in elkaar klikken van en naar de lamp en ballast maar dat spreekt voor zichzelf.  

3. Tot slot de originele aansluiting van de auto erin klikken en zodat je kunt schakelen tussen groot en klein licht.

Ik ga er maar van uit dat de meeste kabels zoals jij zei lang genoeg zijn. Maar dan hoef ik toch niet te solderen en goed te isoleren toch?

Jammer dat ik niet in Limburg woon, maar in Arnhem! Je komt toevallig niet een keer in Arnhem?  Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 31 Dec 2011, 13:45    Onderwerp: Reageer met quote

Niet snel nee... sorry.

De meeste kabels zijn fool-proof, tussen lamp en ballast en de originele connector van de auto spreekt ook voor zich.

Kabels naar de plus pool van de accu (rood) moet je ALTIJD zekeren, niet enkel met xenon. Zo dicht mogelijk bij de plus pool van de accu. Het stuk kabel ná de zekering is dan veilig, moest daar iets mis gaan en het zou contact maken met de carrosserie van de wagen (die op de min pool is aangesloten, dus kortsluiting). Je houdt dan dus het onveilige stukje kabel tussen plus pool en zekering zo kort mogelijk.

De min kabel (zwart) kun je aansluiten op zowel min pool van de accu als op carrosserie. Maakt niet uit. Meestal wordt carrosserie gekozen, omdat dat gemakkelijker is. Bijna overal vind je wel een bout die het metaal in gaat, en daarmee kun je de kabel zeer kort houden. Let wel erop dat het contact goed is, gebruik dus een degelijk kabeloog (zo'n 'rondje' zoals je zegt) en schuur het metaal van de carrosserie waar het tegen komt blank, als er lak of vuil op zit.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Eerbeer
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 December 2011
Posts: 9
Woonplaats: Arnhem
PostGeplaatst: Wo 8 Feb 2012, 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

Weer een berichtje van mij, na een lange tijd. Een hele lange tijd geleden heb ik 'ringen' besteld die duplo naar H4 transformeert. De ringen komen uit Engeland en heb een vrij lange tijd moeten wachten: Man was op vakantie, toen op de post kei lang moeten wachten. De 'ringen' liggen nu te wachten op mij bij een vriend.

Nu ben ik gister naar de Action geweest voor H4 lampen. Ik koop deze goedkope lampen om even te kijken of het lichtbeeld met deze ringen goed zijn en het niet overal naartoe schijnt behalve op de weg. Ik maak wel fotootjes als die goedkope lampjes met die ringen erin zitten.

Als ik de ringen heb ga ik ze meteen inbouwen, MITS het iets warmer buiten wordt want anders vriezen mijn handen er te snel af. :LOL:

Ik hou je op de hoogte! Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Do 9 Feb 2012, 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan je nu al vertellen dat die H4 lampjes van de Action een verrot lichtbeeld geven. Wink
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Eerbeer
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 December 2011
Posts: 9
Woonplaats: Arnhem
PostGeplaatst: Do 9 Feb 2012, 20:30    Onderwerp: Reageer met quote

Zo weer een berichtje van mij. Ik kon niet wachten en heb de ringen erin gedaan. Na de ringen iets aangepast te hebben vullen ze de ruimte goed op en de H4 lampen zitten erin.

Toen heb ik een paar uur gewacht en ik ben net met de auto een rondje wezen rijden. Ik heb echt al veel meer licht en reflectie, ik verblind geen andere weggebruikers dus het lichtbeeld is goedgekeurd denk ik dan! Dancing  

Ik had verwacht, net zoals Chaoth, dat het lichtbeeld slecht zou zijn omdat het zulke goedkope H4 lampen zijn maar dat valt reuze mee. De kleur is helder wit. Dus de kwaliteit is nog best goed van de Action Laughing.

Wat mij meteen opviel is dat het glas van de lampen wel warmer wordt. Best wel wat warmer. Dit is ook niet zo gek want ik ga van Duplo lamp 45/40 watt naar H4 lamp 60/55 watt. Nu heb ik een paar twijfels:

1. Kan dit kwaad of is het slim om ze eruit te halen? Ik wil absoluut niet dat mijn Panda'tje afbrand / iets kapot maak want ik hou toch wel heel erg veel van deze auto. Love
2.  Wordt Xenon warmer of minder warm dan H4 lampen / Duplo lampen? Ik weet wel dat Xenon minder watt gebruikt maar of dit waar is?

Hopelijk krijg ik nog een reactie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB