Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Aansluiting versterker ??
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
mookbreda
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Maart 2010
Posts: 92
Woonplaats: breda
PostGeplaatst: Zo 27 Nov 2011, 14:46    Onderwerp: Aansluiting versterker ?? Reageer met quote

Hoi , eindelijk heb ik alles in kunnen bouwen in me auto (versterker/sub) .

Nu ik alles aan gesloten had vond ik het raar dat ik de GAIN op drie kwart open moest zetten om een goede bass erruit te krijgen .

Toen heb ik de kabels omgewisseld , dus 1 de rode kabel naar de input en de witte naar de output en toen kwam er wel 100 % geluid uit .
Alleen denk ik dat het niet zo hoord dus heb alles weer op de input aangeloten van de versterker .

Het gaat om de :

KICKER DX500.1
1-Kanaals Mono versterker
DX-serie
RMS vermogen @ 4 Ohm: 1 x 140 Watt
RMS vermogen @ 2 Ohm: 1 x 275 Watt
RMS vermogen @ 1 Ohm: 1 x 500 Watt
Frequentie bereik: 20 Hz - 200 Hz
S/N Ratio: 95dB
Ingangsgevoeligheid @ Low Level: 125mV - 5V
Ingangsgevoeligheid @ High Level: 250mV - 10V
Electronische Crossover Low-Pass Filter: 50 Hz - 200 Hz, 18dB / Oct ( Variabel )
Subsonic Filter: 10 Hz - 30 Hz, 18dB / oct ( variabel )
Bass Boost @ 40 Hz: Selecteerbaar, 0dB tot + 9dB
3 automatic Turn-On modes
Balanced Differential Inputs for Noise Elimination en fabrieks's radio compatibiliteit
60 Amperé afgezekerd
Max. 25mm² Power kabeldikte ( voor plus ( + ) en min ( - ) )
Inclusief Bass Remote Control
Afmetingen: 263 x 211 x 55mm ( Lengte x Breedte x Hoogte )

En de Sub :


KICKER S10L52
10'' (25cm) subwoofer
Solo-Baric L5 serie
Maximaal vermogen: 900 Watt
RMS vermogen: 450 Watt
Frequentie bereik: 24 Hz - 100 Hz
Impedantie: 2 x 2 Ohm
Gevoeligheid: 86.3dB
Dual Voice Coil
SoloKon Conus ( voor kracht en precisie )
''Stamped'' stalen wooferopbouw
Gepatenteerde, superieure vierkante-subwoofer technologië
T Cut top plate for high magnetic field strength and cooling capability
One-Piece, Ultra-Rigid SoloKon Cone with 360-degree back bracing, zero distortion
Heat-Dissopating Solid Pole Piece ( voor langere levensduur )
Steel Basket with Perimeter Venting
Spiralead Tinsel Leads
High-Temp Voice Coil Wire
Polymide (Kapton) Voice Coil Former with Nomex reinforcement for high thermal capability
Gestikte en verlijmde tinsel leads voor hoge excursion
Ribbed Santoprene Surround
Minimaal aanbevolen gesloten behuizing: 18.7 liter
Minimaal aanbevolen gepoorte behuizing: 35.4 liter ( inhoud zonder poort volume )
Inbouwdiepte: 157mm
Aanbevolen speakerdraaddikte: Reference 4.


En de andere knoppen van de versterker heb ik op de helft open gezet .

Ik hoop dat jullie enig idee hebben wat het kan zijn of het zo hoord ?
En de sub speeld op 1Ohm
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 27 Nov 2011, 17:57    Onderwerp: Re: Aansluiting versterker ?? Reageer met quote

Je hebt het over rode en witte kabels, ik neem dat je hiermee doelt op een stereo RCA kabel?

Kun je iets specifieker zijn over je aansluitingen, evenals vermelden over welke inputs en outputs je precies spreekt? Kan me nog even moeilijk een beeld vormen hoe alles nu precies is aangesloten...

Normaal is de voeding en de signaalbekabeling redelijk vanzelfsprekend, aannemende dat je een beetje basiskennis hebt over wat je doet (en anders, zie 12VHifi voor deze basiskennis).
De sub zelf dien je zo aan te sluiten om op 1Ω te laten spelen (rood = plus, zwart = min):



Bij bovenstaande afbeelding mag rood en zwart aan de versterker worden omgewisseld, om de sub 180 graden uit fase te laten spelen. Dit kan soms beter klinken, afhankelijk van de wagen.
Draai echter NIET rood en zwart aan 1 van de spoelen van de sub om, want dan speelt 1 spoel in fase en 1 spoel uit fase, en zullen ze elkaar teniet doen!
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mookbreda
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Maart 2010
Posts: 92
Woonplaats: breda
PostGeplaatst: Zo 27 Nov 2011, 21:20    Onderwerp: Reageer met quote

Nee de sub speelt perfekt en basis kennis heb ik onderhand wel dit is de 3 e instalatie alleen dit snap ik niet echt .
Ik bedoelde de signaal kabels , die zijn aangesloten op de radio op de output en op de versterker op de input .
Toen ben ik een beetje afgaan stellen (de versterker) en ik vind dat ik de gain ver open moet draaien , op drie kwart stond hij open en de rest van de knoppen om aftestellen staan op de helft open. .

Nu heb ik ooit is een keer gelezen dat de gain niet zo ver open mag gaan draaien .
Ik weet niet of het klopt .

Maar als ik de signaal kabel omwissel op de versterker dan klink het een stuk beter .
De rode signaal kaas op de input en de witte op de input , alleen denk ik dat het niet hoord dus heb gelijk de signaal kabels op de input gezet van de versterker .

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 28 Nov 2011, 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

Rood is rechts, wit is links. Deze 2 omwisselen resulteert in omdraaien van het stereobeeld en kan in feite geen kwaad.
Gezien een sub mono is zou dit omwisselen dus feitelijk geen verschil mogen maken in het geluid, gezien het stereosignaal wordt omgezet naar een monosignaal.

Welke headunit gebruik je? Controleer daar ook eens de instellingen voor deze uitgang, en indien mogelijk zet hem op mono.
Heb je (indien jouw radio meerdere outputs heeft) de juiste witte en rode te pakken, die bij elkaar horen?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mookbreda
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Maart 2010
Posts: 92
Woonplaats: breda
PostGeplaatst: Ma 28 Nov 2011, 17:08    Onderwerp: Reageer met quote

De radio is een kenwood Kiv-700 geloof ik jaa heb verachillende aansluitingen op me radio heb hem gewoon op de kabels sub gedaan.
Maar ik bedoel de aansluiting op versterker als ik rood op input doe en en wit op input dan klinkt het een stuk harder
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 29 Nov 2011, 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is logisch, want wit is enkel linkerkanaal en rood enkel rechterkanaal. Beide moeten inderdaad aangesloten zijn op de inputs, anders krijgt die maar de helft.
Maar je sprak eerder over outputs, daar raakte ik de draad even kwijt...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mookbreda
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Maart 2010
Posts: 92
Woonplaats: breda
PostGeplaatst: Di 29 Nov 2011, 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

Ja , ik had even geprobeerd om wit op line in en rood op line out op de versterker aan te sluiten .
Toen klonk het meteen een stuk harder , maar vertrouwde het niet mij lijkt het ook niet dat het zo hoord dus heb ik ze meteen op de line in gezet van de versterker .


Nu heb ik gehoord dat ik de rear kanaal moet gaan gebruiken van de radio , omdat die kanaal geen crossover heeft .

Dit is mij verteld ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 30 Nov 2011, 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

Als je radio een sub-out heeft zal er ook een X-over aanwezig zijn, anders heeft heel die speciale uitgang weinig nut.

Ik heb dus even in de handleiding gekeken en idd, die zit erin...
Hij maakt alleen deel uit van de DSP-instellingen en stelt automatichs op basis van de door jou
ingevoerde gegevens mbt de speakers in wat het beste is. Pagina 46 van deze handleiding:
KIV-700_(DU).pdf
En op pagina 48 zie je dat je die instellingen daarna met de hand nog kunt bijregelen.

Dus niet roepen dat iets er niet op zit zonder de handleiding te lezen...

De RCA-kabel, is die zelfbouw of gekocht? Probeer anders eens om slechts 1 kanaal op de
input aan te sluiten, dus Rechts OF Links... Als je inputs (dus de outputs van de radio) in
tegenfase zijn (door ene verkeerde kabel) verklaart dat ook al een hoop...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 30 Nov 2011, 17:43    Onderwerp: Reageer met quote

Sluit niets aan op de output van de versterker, want dat is zoals het letterlijk zegt een UITgang (om signaal door te sturen naar een volgende subversterker als je meerdere hebt).

Gebruik dus de L en R inputs (ingangen)... en uiteraard allebei.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mookbreda
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Maart 2010
Posts: 92
Woonplaats: breda
PostGeplaatst: Wo 30 Nov 2011, 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

Murcielaygo nu ik jou bericht heb door gelezen , ben ik nog een keer de handleiding door gaan lezen dit word nu de 4e keer .
Dus ik ben niet gelijk gaan roepen van dat het niet lukt .

Dat op pagina 46 over de voertuig instelling etc en over de speakers , sub dat heb ik al goed in gesteld .

Maar wat op pagina 48 staat dat heb ik ook al paar keer door gelezen en op me radio ook al na gekeken maar zou niet weten waar ik de instellingen op moet gaan zetten , voor dat ik het 1 of het ander op blaas .

Dat over X-over , ik heb geprobeerd om de tabel hier neer te zetten maar dat lukt me weer eens niet .

Zou iemand weten waar ik ongeveer de instellingen op kan zetten ?
Ik weet niet of iemand dat op afstand dat kan vertellen ?

de site die jij gaf over de handleiding deed het niet bij mij dus ik heb hier nog een site .

[Admin] Zelfde link, werkte niet wegens speciale tekens. Bij deze gecorrigeerd in Murcielaygo's post.

En over de X-over staat op pagina 48 .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
mookbreda
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Maart 2010
Posts: 92
Woonplaats: breda
PostGeplaatst: Wo 30 Nov 2011, 19:04    Onderwerp: Reageer met quote

het gaat omde subwoofer instelling :

FC - laagdoorlatingsfilter voor de subwoofer 20,30,40,50,60,70,80,90,100,120,150,180,220,250 Trough (hz)

Slope - Subwooferhelling , -6,-12,-24 Db / Oct

Phase - subwooferfase , reverse (180 graden ) normal (0 graden)

Dit staat op pagina 48 en mischien iemand enig idee waar het beste de instellingen op kan gaan zetten .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
mookbreda
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Maart 2010
Posts: 92
Woonplaats: breda
PostGeplaatst: Vr 2 Dec 2011, 5:40    Onderwerp: Reageer met quote

Niemand een idee ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
mookbreda
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Maart 2010
Posts: 92
Woonplaats: breda
PostGeplaatst: Vr 2 Dec 2011, 14:47    Onderwerp: Reageer met quote

Word dit topic niet meer bekeken of weet niemand het?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 2 Dec 2011, 18:32    Onderwerp: Reageer met quote

Ik werk overdag, en was gisteravond weg. Beetje geduld hebben Wink

Er is geen beste instelling, dit is waar je zelf moet gaan luisteren en afstellen. Het hangt van veel factoren af zoals je inbouw, je auto, en je eigen smaak.

FC is de frequentie waar het hoog wordt afgekapt. Als die te laag staat zul je de sub bijna niet meer horen, staat die te hoog klinkt het rommelig wegens teveel middentonen die meegespeeld worden.
80 Hz is een goeie waarde om te beginnen, ga van daaruit experimenteren wat het beste klinkt.

Slope is de helling van de afkapping. Gewoon luisteren wat je het beste vindt klinken. Hogere waarde (steilere afkapping) klinkt doorgaans wat strakker.

Phase: opnieuw luisteren welke het beste klinkt. Kan zijn dat bij 1 van de 2 instellingen de sub wat trager lijkt door de invloed van het interieur van de auto. Kan ook zijn dat je geen verschil hoort.

Zoals we hier op de subwoofer een lowpass filter toepassen, zet je op je gewone speakers best een highpass filter zodat die het hele lage gebied van de subwoofer (dat ze niet aankunnen) niet proberen mee te spelen.
Op deze manier speelt elke speaker van de setup het bereik waarvoor die bedoeld is.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mookbreda
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Maart 2010
Posts: 92
Woonplaats: breda
PostGeplaatst: Vr 2 Dec 2011, 18:49    Onderwerp: Reageer met quote

O , Sorry  Smile  Als ik het goed begrijp nog een versterker plaatsen voor de speakers?

ik zou wel willen maar de versterker die voor de subwoofer is al niet al te groot en die past er al amper in dus dat gaat echt niet lukken .
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB