Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Plaats van subwoofer.

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jaroki
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 Oktober 2011
Posts: 4
PostGeplaatst: Vr 7 Okt 2011, 23:20    Onderwerp: Plaats van subwoofer. Reageer met quote

Sinds vandaag heb ik een klein subwoofertje ingebouwd in mijn auto.

het rare is dat ik niet egt heel veel verschil hoor. alleen als ik het geluid heel hard doe hoor ik de diepere bass beter dan normaal. Het gekke is ook dat als ik mijn kofferbak open doe, hoor ik de bass veel dieper en luider.

Zou een subwoofer op een speciale plek moeten staan? of heb ik het verkeerd aangesloten?

Het gaat om een Av Car Audio MX5 actieve subwoofer.
het is een klein beestje ! mr egt luid hoef het allemaal niet voor me:P

De subwoofer staat dwars tegen het achterbank aan in het midden met de basspoort vrij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 8 Okt 2011, 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe het klinkt hangt van enorm veel factoren af, en het interieur van de auto is daar een van. Er zijn geen richtlijnen omdat natuurlijk elke auto, en ieders persoonlijke inrichting, anders zijn. Je zult dus moeten gaan uitproberen om het beste resultaat uit te vinden.

Hoe zit het precies aangesloten? Heb je de low (RCA signaalkabel) of high (speakerkabel) inputs gebruikt? Low heeft absoluut de voorkeur, als je radio een uitgang heeft.
Let ook op de filters. Als je radio filtering heeft, zorg dan dat die voor de gebruikte uitgang op low-pass staat, begin bij 80Hz als instelling en experimenteer ermee tot je tevreden bent.
Ik weet niet welke radio je hebt, maar sommige hebben ook een aparte niveauregelaar voor de subwooferuitgang, en soms staat die standaard op het minimum (bij Alpines is dat het geval).

De reden dat je met open kofferbak ander geluid hebt, is omdat je auto als een bandpasskist (simpel gezegd een kist in een kist) functioneert, en je open kofferbak een poort creëert.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jaroki
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 Oktober 2011
Posts: 4
PostGeplaatst: Za 8 Okt 2011, 14:38    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de subwoofer op een aantal plaatsen gezet. ik kan het namelijk niet door heel de kofferbak doen want ik heb mijn massakabel zo kort mogelijk gehouden. tot nu toe is het beste geluid als ik de subwoofer in het midden plaats met de speaker gewoon naar voren. ik heb ook nog de massapunt ff wat beter gemaakt. die was niet optimaal. heb nu opgeschuurd maar het blijft zelfde. maar alsnog is het geluid beter als ik de kofferbak open doet. Ik vind dit heel jammer dat het geluid niet optimaal is. mijn auto is trouwens een sedan. maakt dit uit? ik heb ook gezien dat de binnenkant van me kofferklep en het hoedenplank van ijzer is. moet ik daar dan niet van dat soort demping spul op zetten voor beter geluid? ik heb ook nog gelezen dat er iets te maken kan hebben met de hoedenplank??

Ik heb juist gehoord dat het goed is als je de kofferbak open is en slecht geluid dat dan het geluid als de kofferbak dicht is vele malen beter is. kan dat kloppen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 8 Okt 2011, 20:11    Onderwerp: Reageer met quote

Meestal wel, maar da's zeker geen vast gegeven. Maar natuurlijk probeer je wel te bereiken dat het geluid op zijn best is met de kofferbak gesloten.

Dat het een sedan is speelt zeker mee! Ik zou eens kijken of er mogelijkheid is deze hoedenplank door iets anders te vervangen, of van gaten te voorzien om het geluid erdoor te krijgen. Misschien kun je iets met het skiluik doen als je die hebt.
Let wel op, ik heb geen ervaring met sedans en ook geen idee of het feit dat die plank van metaal is met de stevigheid van de wagen te maken heeft...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jaroki
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 Oktober 2011
Posts: 4
PostGeplaatst: Za 8 Okt 2011, 21:41    Onderwerp: Reageer met quote

aah owke. nja tot nu toe heb ik het beste er uit gekregen. maar ben er nog niet tevreden over. als me kofferbak open is voel ik de bas veel beter en de diepe klanken komen tot leven. maar dat ik de bas beter voel is toch raar? de lucht kan ontsnappen uit de kofferbak:O

Mja over het metaal denk ik niet egt dat het veel waarde zou geven aan het stevigheid. het is namelijk een best dun laagje waar mijn achter speakers op zit.

heeft iemand een ideetje voor de hoedenplank dan voor de Mazda 323 uit 1992 ofzo?Razz zo een vierkante opa bak!

helaas heb ik geen skiluik. ik heb in het midden wel een armsteun die je naar beneden kan klappen maar hij is verder gewoon dicht.

wat als ik dan met de banken omlaag ga luisteren of het dan beter word? zo ja dan word het geluid gewoon geblokkerd toch? zo niet zou het dan kunnen zijn dat ik dan de metalen gedeeltes moet dekken met isolatie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 9 Okt 2011, 12:57    Onderwerp: Reageer met quote

Dan zou ik eerder neigen om een paar gaten in de hoedenplank te maken, en de plank zelf te laten zitten. Als je op die gaten wat gaas legt, en vervolgens speakerstof over de hele plank heen spant, ziet het dus strak uit alsof er geen gaten zijn, kun je nog steeds dingen erop leggen, maar komt wel de bas de auto in.

Jaroki schreef:
aah owke. nja tot nu toe heb ik het beste er uit gekregen. maar ben er nog niet tevreden over. als me kofferbak open is voel ik de bas veel beter en de diepe klanken komen tot leven. maar dat ik de bas beter voel is toch raar? de lucht kan ontsnappen uit de kofferbak:O

Da's niet vreemd, als je je bedenkt dat de hele auto als een bandpasskist functioneert, en de open koffer als een poort.
Maar bandpasskisten zijn nogal gecompliceerd, is niet even in een paar woorden uit te leggen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Jaroki
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 7 Oktober 2011
Posts: 4
PostGeplaatst: Zo 9 Okt 2011, 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

Hmm oke. en dat zou dus dan gewoon flinke gaten moeten zijn?
Mja ik heb net even getest met de banken neergeklapt. zodat het geluid er toch door kan. en het kwaliteit word er ook niet beter op. heb je dan weer het principe van '' te grote poort'' met het bandpasskist gebeuren? of zie ik dat dan helemaal verkeerd?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 9 Okt 2011, 18:41    Onderwerp: Reageer met quote

Vergeet dat bandpass verhaal maar, tenzij je zin hebt om een gecompliceerde uitleg te gaan lezen over hoe dan principe werkt Wink
Het blijft een kwestie van experimenteren vrees ik. Ik ben niet bekend met jouw type sub en wat deze kan, en ik weet ook niet wat voor radio je hebt en hoe alles is afgesteld. Dus mijn ideeën zijn op het moment een beetje op...

Misschien weet Vlokman nog iets als die langskomt, die doet inbouw en verkoop van werk.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB