Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Uitleg of hulp nodig versterker en 2 subs

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
zyce
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Mei 2011
Posts: 25
PostGeplaatst: Zo 29 Mei 2011, 14:12    Onderwerp: Uitleg of hulp nodig versterker en 2 subs Reageer met quote

Hallo beste mensen ,
Ik heb men vorige versterker opgeblaze door versterker verkeerd te hebben aangesloten.
niet men sterkste vak Confused
Ik heb een versterker van silversonic 2200 gekocht.(Duite handleiding versta er niets van hoeveel ohm die aankan ik zie veel 4ohm staan dus dat zal dan wel 4 ohm zijn veronderstel ik)
4 kanalen -  2x525 of 4x275 rms
Heb 2 woofers van pioneer( TS-W306DVC ) van 1000 watt en 400 rms Dubbelspoel 2*4Ohm Very Happy

Mijn vraag is nu hoe moet ik die aansluiten op deze 4 kanaal versterker en hoe zwaar ik mijn versterker mag belasten wil niet nog een 2de versterker opblazen had men vorige nog net geen maand dus niet al te best
Crying or Very sad
Heb al gekeke op de volgende sites : http://www.sonicelectronix.com/item_5291_Pioneer-TS-W306DVC.html hier kan je klikken op wiring guide lijkt mij een van de beste maar ik vrees ervoor dat men versterker dit niet aankan... iemand een idee Question

En op http://www.12vhifi.nl/subframe.html voor 2 subs met 2*4ohm en een gebrugde versterker .

Mensen die mij al kunne helpen alvast bedankt !

[UPDATE] : de subwoofer-modus (eindtrap wordt alleen gebruikt voor de bas luidspreker), de minimale impedantie 4 ohm niet minder heb het vertaald via google translator.

Mvg Marco


Laatst aangepast door zyce op Zo 29 Mei 2011, 18:04, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 29 Mei 2011, 16:57    Onderwerp: Re: Uitleg of hulp nodig versterker en 2 subs Reageer met quote

Wat in die Pioneer wiring guide staat voor een gebrugde 4ch versterker kan, maar je zult het systeem niet optimaal gebruiken. De spoelen staan in serie en zorgen voor een 8 ohm belasting op het gebrugde kanaal, dus 4 ohm per kanaal. Alleen het vermogen dat de versterker geeft zal verdeeld gaan worden, en bij een 8 ohm belasting zul je ook maar ongeveer 275W op je gebrugde kanaal hebben. Veel te weinig dus om deze subs te laten doen waarvoor ze bedoeld zijn Wink

De spoelen parallel aansluiten zou beter zijn, en beide vol vermogen geven, alleen resulteert dit in een 2 ohm belasting op het gebrugde kanaal, oftewel 1 ohm per kanaal. En dat gaat alleen als je versterker dit ook aan kan (dan staat er in de specificaties ook echt een vermogen bij 1 ohm vermeld, of een melding dat die 1 ohm stabiel is).

Wat het vermogen betreft neem je best versterkers die iets meer kunnen geven dan de speaker (of woofer) aan kan. Het is immers een kwestie van goed afstellen dat bepaalt of je de boel kapot speelt, en dat kan evengoed gebeuren met te weinig vermogen. In praktijk vaak zelfs sneller omdat mensen de gain te hoog draaien (denkend dat dit veilig kan omdat versterkervermogen minder is dan speaker aan kan), wat tot schadelijke clipping leidt (afvlakking van geluidscurves, hoorbare vervorming).

Wat ik niet snap is dat mensen 2 dubbelspoelswoofers kopen zonder te weten waaraan ze beginnen... Want wil je dat optimaal gebruiken zul je toch wat budget moeten uittrekken voor versterkers.
Het beste dat je kunt doen is ofwel voor nieuwe versterkers gaan die deze subs het vermogen kunnen geven waarvoor ze bedoeld zijn, ofwel 'n andere woofer kopen (4 ohm enkelspoels, aannemende dat deze amp wel 2 ohm per kanaal aan kan).
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
zyce
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Mei 2011
Posts: 25
PostGeplaatst: Zo 29 Mei 2011, 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

Oke , Bedankt voor je snelle antwoord.
Jammer dat ik deze versterker alweer mag verkopen sinds ik hem nog maar net heb ontvangen die handleiding staat in het duits en ik versta er niets van heb op internet gezocht en vind geen engels of nederlandse translatie . kwil niet nog 1 opblazen dus zal ik maar naar een ander moeten gaan zoeken. Toch bedankt

wat ik ook nog wou vragen was dat het te maken had met het rms dat de versterker aankan vb: mijn woofers hebben 400 rms en deze versterker kan 2 keer 525 rms aan , kweet het ben geen held hier in maar wil toch wat informatie opdoen .

mvg Marco
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 29 Mei 2011, 21:17    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft eerder te maken met juist afstellen. Maar liever een iets zwaardere versterker om de speakers optimaal te gebruiken.

De vermogens hangen ook samen met de impedantie. Bij lagere impedantie speakers aangesloten zal de versterker meer vermogen kunnen leveren. Maar de versterker zal daar ook harder voor moeten werken, en dit dus aankunnen. Hang je een 1 ohm belasting op een versterker die dat niet aan kan zal die in het beste geval in protect springen, en in het slechtste geval opblazen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
zyce
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Mei 2011
Posts: 25
PostGeplaatst: Ma 30 Mei 2011, 15:57    Onderwerp: Reageer met quote

Beste jesse, ga jouw raad opvolgen en een andere versterker halen , heb jij soms een aanbevolen versterker voor deze woofers ? Deze word namelijk niks had em is op 2 kanalen gezet en het speelde echt goed maar bleef en de versterker voelen en die werd snel warmer en warmer dus heb ik die maar losgekoppeld .
Iemand die intresse heeft in een 4 kanaal versterker 2200 watt let me know Smile

Greetz marco
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB