Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Multigauge project
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> Interieur Styling
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 8 Mei 2011, 19:02    Onderwerp: Multigauge project Reageer met quote

In eerste instantie leek dit project aardig mee te vallen. Had alle schema's dus ik kon aan het solderen gaan!
Voor alle duidelijkheid, zo zag het er voorheen uit:




Het oude frame heeft een 1DIN opening, met een (nogal nutteloos) CD vakje eronder. Paneel wordt vervangen door een 2DIN paneel dat door radio & Multigauge gevuld wordt.
De radio moet een plaatsje naar onder, en daar kwam ik probleem 1 tegen...




Het gemarkeerde metalen plaatje was de oorspronkelijke steun van de radio, en die moet dus eruit. Schroeven moeilijk bereikbaar onder een hoek van 90 graden, en zelfs met de ratel was het 4 dagen kloten voordat ik ze eindelijk los had Confused
Nu kon dit plaatje ook een plek naar onderen, waar de gaten reeds voor aanwezig waren. Maar ben er niet aan begonnen, want het tappen van de schroeven in metaal op een zo lastig bereikbare plaats wilde niet echt lukken.

In plaats daarvan heb ik gekozen de radio niet in zijn eigen frame meer te plaatsen, maar in het (bij de Multigauge meegeleverde) dubbelDIN frame dat in de auto geschroefd kan worden. Bij elke radio zitten schroeven meegeleverd voor montage in Aziatische wagens, en die zijn dus hiervoor bedoeld.
Resultaat ben ik tevreden mee. Radio zit steviger, ondanks ontbreken van steun aan de achterkant. Zit eveneens dieper, en neemt minder ruimte in door het ontbreken van de rand die normaal zijn eigen frame bedekt.

Hieronder de radio nog in zijn eigen frame, terwijl de kabels getrokken worden.




Stroom en verlichting aangesloten, snelheid en injectie (voor verbruik), en CAN low & high (voor torque). Testen. Verbruik en spanning werken, torque niet... Confused

Na lang zoeken en klieren ben ik erachter dat de CAN low & high draden toch niet aanwezig zijn in de 1.6 uitvoering...
'k Had deze draden eerst bij mijn OBD II connector afgetapt, gezien ze daar wel aangesloten waren. Echter bleken die draden niet verder te gaan dan een connector dichtbij de ECU, en zijn dus nergens op aangesloten Evil or Very Mad

Na wat research over deze draden, ben ik erachter dat ze in mijn wagen gebruikt worden door:
  • TCM: Transmission Control Module. Heb ik niet.
  • ESC: Electronic Stability Control. Heb ik ook niet.
  • Multigauge: standaard nooit in de 1.6 uitvoering geleverd.

Dan blijft er nog slechts 1 plaats over om deze signalen te zoeken: de bron. De ECU.
Mijn ECU zal softwarematig ongetwijfeld anders zijn, maar lijkt hardwarematig zeer veel op die van de 2.0 uitvoering. Zijn er dus 2 mogelijkheden:
  • Ofwel zijn de beide CAN draden in de ECU aanwezig en nergens op aangesloten omdat niets in de wagen ze gebruikt,
  • ofwel is de ECU volledig anders en heeft die dingen helemaal niet.

Hopend op het eerste geval probeer ik dus bij de ECU te komen, want ik geef het niet op totdat ik zeker weet dat ik ze niet rechtstreeks daarop kan aansluiten en toch gebruiken. Maar 't is een rotklus om erbij te komen. Werkplaats handboek beschrijft voor bereikbaarheid het gehele dashboard te verwijderen, en de blower unit, en dat zie ik allemaal niet echt zitten. Nu is er zo ook bij te komen, maar de connector zit aan de achterkant en natuurlijk heeft de kabel niet het minste beetje ruimte om het hele pakket eerst eruit te halen...
't Is dus klieren met een paar vingers aan een connector met 65 aansluitingen, en die krijg ik niet los, puur omdat ik niet weet hoe die geborgd zit en dat ook niet kan zien...
Op onderstaande (animatie) plaatje is de ECU blauw omlijnd, de locatie van de connector waar ik bij moet rood:




Weer een heel weekend kloten om bij die ECU te komen erop zitten. Alleszins zit de unit ingebouwd, met de radio samen in een (nieuw) 2DIN frame. Op torque na werkt alles. Volgend weekend weer verder Wink




_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Zo 8 Mei 2011, 20:14    Onderwerp: Reageer met quote

ziet er goed uit. een van je specialiteiten wel zo van die electronische gadgets...
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Ma 9 Mei 2011, 15:20    Onderwerp: Reageer met quote

Erg netjes.

Respect voor het werk Smile
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RN_style
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 31 Maart 2010
Posts: 1631
Woonplaats: (België)
PostGeplaatst: Ma 9 Mei 2011, 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

knap staaltje werk Jesse  Shock  Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kaya Design
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 12 Januari 2011
Posts: 416
Woonplaats: Den Haag
PostGeplaatst: Wo 11 Mei 2011, 17:12    Onderwerp: Reageer met quote

ziet er ckr heel erg netjes uit, zou zo fabrieks af kunnen zijn Shock
_________________
KayHard Motorsports -> Japanese: KaiHado Motospotsu
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 11 Mei 2011, 18:46    Onderwerp: Reageer met quote

Was het ook op de hogere modellen. Is dus inderdaad een origineel onderdeel Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Wo 11 Mei 2011, 20:24    Onderwerp: Reageer met quote

ziet er weer goed uit jesse Smile
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Kaya Design
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 12 Januari 2011
Posts: 416
Woonplaats: Den Haag
PostGeplaatst: Wo 11 Mei 2011, 21:13    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Was het ook op de hogere modellen. Is dus inderdaad een origineel onderdeel Wink


ow oke ik d8 dat je het zelf had gemaakt man Laughing

maar alsnog een verbetring van hoe het was Smile
_________________
KayHard Motorsports -> Japanese: KaiHado Motospotsu
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 14 Mei 2011, 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Helaas kan ik na vandaag met zekerheid zeggen, dat de torque meter bij mij niet zal werken Sad

Eindelijk de ECU losgekregen, en de draden direct in de unit aangesloten. De CAN low & high draden leken verbonden op de printplaat, maar dat zegt natuurlijk niets. Het bleef een gok, gezien in mijn versie van de wagen deze draden verder nergens door gebruikt worden.
Helaas zat er ook geen signaal op...

Wat ik er verder mee ga doen weet ik nog niet. Het irriteert me mateloos dat er 1 metertje niet werkt, maar gezien het een afwijkende kleine maat is, en de unit met 3 metertjes één geheel is, is deze vervangen ook geen optie. Misschien dat er ooit in de toekomst nog eens 'n 2DIN headunit komt...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Zo 15 Mei 2011, 9:41    Onderwerp: Reageer met quote

Kun je de metertjes onderling wel verwisselen? Dan zou ik hem helemaal rechts plaatsen, dan heb je er als bestuurder het minste zicht op. Smile
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 15 Mei 2011, 12:00    Onderwerp: Reageer met quote

Nee.
't Is echt één gesloten bakje. Kan natuurlijk wel open maar zit maar 1 printplaat in, en 1 connector voor het hele ding. Buiten de tellerplaatjes en de randjes er omheen dus niets aan te veranderen. Of 'k zou al nieuwe electronica moeten bouwen om er een ander metertje van te maken, maar dat gaat mijn kennis ook 'n beetje te boven...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 15 Mei 2011, 16:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou het moeten researchen, maar Koppel is toch een berekening op basis van toerental ofzo?
En CAN-bus is een vastliggend protocol. Dus misschien dat je iets of iemand kunt vinden die van
beschikbare signalen een kloppend CAN-signaal kan maken met een PIC of anderssortige microcontroller?
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 15 Mei 2011, 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

Het enige dat ik weet is dat die CAN low & high draden worden gebruikt door de koppelmeter. Hoe en wat berekend wordt heb ik geen idee van, ben totaal niet bekend met dit protocol.

Wat je voorstelt klinkt natuurlijk mooi als het zou kunnen, maar gaat helaas mijn kennis ver te boven. En de enige die ik ken met zoveel electronicakennis ben jij... Wink

Ik heb eens research gedaan, maar het is niet zo eenvoudig vrees ik.
Koppel is een direct gemeten gegeven. Vermogen daarentegen wordt berekend met koppel en toerental volgens deze formule:
HP (vermogen) = Torque (koppel) x RPM (toerental) ÷ 5252
(de waarde 5252 is het resultaat van meerdere conversies van de gebruikte eenheden)
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Ma 16 Mei 2011, 9:39    Onderwerp: Reageer met quote

Tja, zover gaat mijn kennis dus ook (nog) niet.

Maar ik ken het gevoel: zou me ook kapot ergeren aan een niet werkend metertje.

't Is dat dat ding waarschijnlijk duur is, anders zou ik haast zeggen
om de aansluitingen van de draaispoel of servo los te koppelen,
zodat je er een externe sturing aan kunt hangen.

Ik heb op mijn ScanGaugeII overigens een X-Gauge draaien voor BHP,
dus er IS een mogelijkheid om koppel over OBD2 op te vragen blijkbaar...
Maar om dat dan weer te converteren lijkt me erg lastig...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 16 Mei 2011, 15:21    Onderwerp: Reageer met quote

BHP zat zelfs standaard in mijn ScanGauge II metertjes... Maar de waarden die die aangeeft lijken nergens op en kunnen gewoon niet juist zijn. Wellicht door het ontbreken van een koppel waarde, dat zijn formule gewoon niet compleet is.

In de OBD II connector zitten ook de CAN low & high draden allebei, alleen bij mij zijn ze in de wagen dus nergens op aangesloten.

Dat plan voor externe sturing zit mij ook op te spelen. En als ik eens wist hoe dat moet worden aangesloten als een andere meter, dan had ik 't wellicht al gedaan. Moeilijkheid wordt wellicht wel een aangepast tellerplaatje, maar da's een zorg voor later.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> Interieur Styling Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB