Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Dubbele turbo op een 525tdsA met turbo intercooler
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ArRi3
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 2 Mei 2011
Posts: 8
PostGeplaatst: Ma 2 Mei 2011, 20:29    Onderwerp: Dubbele turbo op een 525tdsA met turbo intercooler Reageer met quote

Zoals ik al in mijn voorstel-topic vermeldde, wil ik een 2de turbo op de 525tds 6 cilinder diesel schroeven. Omdat ik geen ervaring of knowhow heb hierover, whatsoever wil ik graag helder krijgen hoe ik dat kan doen.

Ik heb 2 dezelfde motoren 1 goede en 1 donor. Van de donor wil ik dan de turbo pakken (die gelijk is aan de andere turbo) en die erbij plaatsen, kan dat? En zo ja, op welke manier?
Of moet ik een kleinere en een grotere turbo hebben, en hoe en waar moeten die dan gemonteerd worden? Ik heb al iets gelezen over in serie of parallel.
Een donor spruitstuk heb ik er dus ook al bij, daar moet ik waarschijnlijk in gaan zagen en lassen etc. Maar dat is geen probleem.

Ik ben benieuwd wat voor ideëen jullie hierover hebben.

Mr. Green

Bedankt,
Arjan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RN_style
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 31 Maart 2010
Posts: 1631
Woonplaats: (België)
PostGeplaatst: Di 3 Mei 2011, 8:10    Onderwerp: Reageer met quote

er zullen hier niet veel mensen zijn die ervaring hebben met plaatsen van tubo's
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
roadracer
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 5 Juli 2008
Posts: 136
Woonplaats: ninove
PostGeplaatst: Di 3 Mei 2011, 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

ik hoor dat je geen verstand hebt van motoren dan zou ik er afblijven ook  Confused
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ArRi3
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 2 Mei 2011
Posts: 8
PostGeplaatst: Di 3 Mei 2011, 10:19    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, ik heb wel wat verstand ervan hoor, en ook hulp.
Ik wil gewon weten wat de beste manier is om een 2de turbo erbij te plaatsen en waarmee ik dan evt rekening moet houden.

Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
roadracer
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 5 Juli 2008
Posts: 136
Woonplaats: ninove
PostGeplaatst: Di 3 Mei 2011, 10:23    Onderwerp: Reageer met quote

volgens mij kan dit niet doordat je maar 1 turbogat hebt en je motor voorzien is op 1 turbo en waarschijnlijk de kracht van 2 turbos niet overleefd
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ArRi3
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 2 Mei 2011
Posts: 8
PostGeplaatst: Di 3 Mei 2011, 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

roadracer schreef:
volgens mij kan dit niet doordat je maar 1 turbogat hebt en je motor voorzien is op 1 turbo en waarschijnlijk de kracht van 2 turbos niet overleefd


Mwah, je belast de motor natuurlijk niet continu met vollast, dus de motor overleeft het wel. (zeker de 6 in lijn van BMW)
Probleem is wel inderdaad waar plaats je de 2de turbo, in serie of parallel? Aanpassingen zijn zeker nodig aan het uitlaatspruitstuk.

Is er iemand die hier kijk op heeft?

grt,
Arjan
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RN_style
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 31 Maart 2010
Posts: 1631
Woonplaats: (België)
PostGeplaatst: Di 3 Mei 2011, 15:51    Onderwerp: Reageer met quote

Koop dan van de eerste keer een supper groote turbo die dan 2 kleine vervangen Laughing , zal bijna op het zelfde neer komen Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2450
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Di 3 Mei 2011, 16:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is niet helemaal waar..

Een grote turbo zal later opspoelen en dus ook in een hoger toerengebied pas actief zijn met als doel hogere topsnelheid.

Een kleine turbo spoelt eerder op en dus in een lager toerengebied actief zijn met als doen snellere acceleratie.

Mooist is om én een kleine én een grote turbo te plaatsen, zodat je de voordelen van beide turbo's (acceleratie en topsnelheid) combineert.
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ArRi3
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 2 Mei 2011
Posts: 8
PostGeplaatst: Di 3 Mei 2011, 16:35    Onderwerp: Reageer met quote

Chaoth schreef:
Mooist is om én een kleine én een grote turbo te plaatsen, zodat je de voordelen van beide turbo's (acceleratie en topsnelheid) combineert.


Dat is wat ik bedoel!
Nu heb ik de beschikking over 2 dezelfde formaten turbo, maar dan wil ik misschien een kleinere turbo erbij plaatsen.
Maar moet ik die dan ervoor plaatsen? Of beter gezegd de kleinere op de plaats waar de grote nu zit en de grotere erachter?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 3 Mei 2011, 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

Mij lijkt het het meest logisch twee kleinere te plaatsen, ieder 3 cilinders aanblazend.
Maar ik heb echt NUL ervaring met Turbo's en dat blijft ook zo Razz
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ArRi3
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 2 Mei 2011
Posts: 8
PostGeplaatst: Di 3 Mei 2011, 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft er dan iemand een link naar een forum waar ik meer over Turbo's te weten kan komen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 3 Mei 2011, 20:35    Onderwerp: Reageer met quote

http://www.lmgtfy.com/?q=turbo+forum
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ArRi3
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 2 Mei 2011
Posts: 8
PostGeplaatst: Di 3 Mei 2011, 20:42    Onderwerp: Reageer met quote

hehe, lol... zo ben ik dus ook hier terecht gekomen..
Je hebt vandaag een boterham met grapjes op zeker?

Laughing
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2450
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Wo 4 Mei 2011, 6:49    Onderwerp: Reageer met quote

Nee.. Hij heeft zijn lolbroek en zijn grapjas aan  Very Happy

Maar eerlijk is eerlijk... het is wel een technisch zeer specifieke vraag, waar niet veel mensen (genoeg) ervaring mee hebben.
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ArRi3
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 2 Mei 2011
Posts: 8
PostGeplaatst: Wo 4 Mei 2011, 6:57    Onderwerp: Reageer met quote

Oke, fair enough.

Ik zal verder zoeken naar een forum waar mensen met deze specifieke kennis zijn.

Bedankt voor jullie bijdrages!!!

Cool  Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB