Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

[NIEUW] geluidinstallatie voor een auto.

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
stedated
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 17 Maart 2011
Posts: 2
PostGeplaatst: Do 17 Mrt 2011, 17:36    Onderwerp: [NIEUW] geluidinstallatie voor een auto. Reageer met quote

Hallo,

Ik ben namelijk nieuw in de community van het car tuning forum,
Ik word binnenkort 18 & ga mij in de zomer een auto aanschaffen.

& ik ben al een beetje opzoek geweest naar audio installaties, en vond een paar mooie exemplaren, maar natuurlijk kwam ik op dit forum terecht, & ik weet dat jullie veel & veel meer ervaring hebben met dit soort dingen als mij, ik volg elektriciteit, dus hetzelf aansluiten is geen probleem ik moet gewoon weten wat voor merk, & welke boxen ik moet aansluiten voor perfect geluid, want ik wil er alles uithalen van audio & allemaal nieuwe dingen inplaatsen met een woofertje in de koffer! ( kist kan ik zelf maken ) groetjes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
RN_style
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 31 Maart 2010
Posts: 1631
Woonplaats: (België)
PostGeplaatst: Do 17 Mrt 2011, 17:59    Onderwerp: Reageer met quote

welkom ik ben Mathais wie ban jij? Confused
Normaal steleln we ons eerst een voor in de wie is wie topic Wink

Er zijn er wel die hier specifiek mee bezig zijn ik zal hun even aan eht woord laten
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 17 Mrt 2011, 18:22    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn een paar vragen die je jezelf eerst zult moeten stellen.

Ten eerste, wat wil je precies? Sound Quality (puur gericht op geluidskwaliteit), SPL (gericht op DB's), of SQL (beetje van beide werelden)?

Ten tweede, maak jezelf een idee wat voor budget je eraan wil uitgeven. Goed materiaal is duur, maar als je budget niet te hoog is ben je beter af naar goed spul tweedehands te zoeken dan goedkoop spul nieuw te kopen.

Paar tips die ik je al kan geven:
  • Vergeet hoedenplankspeakers. Vaak wordt dit door heel veel mensen bij een eerste set aangeschaft. Maar geluid hoort van voren te komen (bij een concert sta je ook niet met je rug naar het podium), dus richt je op een goede composet in te bouwen voorin, en vergeet achterspeakers even als je voor SQ gaat, of plaats ze bij als je wat meer herrie achterin wil.

  • Stem je componenten goed op elkaar af. Neem als basis een goede composet voorin, een sub achterin, en (een) versterker(s) die deze iets meer RMS vermogen kunnen geven dan ze volgens de specificaties hebben mogen. Nee, daar gaat de boel niet van kapot, mits je alles goed afstelt.

  • Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Een audioset speelt zo goed als het slechtste apparaat toelaat. Ga dus niet een megadure headunit of versterker kopen als dit betekent dat je op andere zaken moet gaan bezuinigen. Vergeet ook niet voor een goede headunit te gaan, en voor goede bekabeling (en dat laatste kost ook genoeg).

  • Ga voor zo weinig mogelijk componenten. Voor goed geluid heb je niet veel nodig, en voor hard geluid ook niet. De keuze van materiaal, maar vooral de inbouw, zijn de grootste beslissende factoren hoe het speelt. Hier zul je dus de nodige tijd en geld voor moeten uittrekken. Hoe meer onnodige zaken je installeert, hoe minder het zal worden.

  • Heb je problemen, pak dan de bron aan. Neem bijvoorbeeld storingen. Kan een heel vervelend probleem zijn, dus om te beginnen verdiep je erin, en probeer het te voorkomen. Heb je er toch last van, zoek de oorzaak en los het op, in plaats van extra ontstoringsapparaatjes te gaan bijplaatsen.

  • De keuze van merken en apparaten is persoonlijk. Je kunt hier wel vragen of een bepaald merk of type kwalitatief goed is, maar de uiteindelijke keuze ligt bij jezelf. Er is geen 1 merk die het allerbeste is, ga dus zelf bij caraudiozaken langs om apparaten uit te proberen (best met je eigen muziek, die je goed kent) en versterkers en speakers te beluisteren vooraleer een keuze te maken. Ook kun je op meetings en evenementen bij anderen in de wagen luisteren.

_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
stedated
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 17 Maart 2011
Posts: 2
PostGeplaatst: Do 17 Mrt 2011, 18:37    Onderwerp: Reageer met quote

Alvast bedankt voor de nuttige informatie jesse,

Ik wil gewoon een fatsoenlijke audio installatie, dus zoals je zei sound quality, & weet niet precies wat je met de boxen moet doen want originele boxen zijn gewoon echt niks waard. & wil hun gewoon vervangen, maar ik heb gezocht & ik vind letterlijk niks tweedehands ervoor. Mijn budget ligt ook niet hoog, dus ik weet niet wat je mij kan voorstellen? ik klink mischien echt achterlijk, maar enigste wat ik wil, is dat ik echt kan genieten van mijn muziek & daar de nodige bass bij. zoals je zei je moet zoiets opbouwen,

groetjes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AudioSystemRolla
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 24 Juni 2009
Posts: 1062
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 18 Mrt 2011, 5:32    Onderwerp: Reageer met quote

ik kan je als tip geven dat een goede inbouw een wereld van verschil maakt en dus niet welke speaker en versterker plak het in de auto en heb een wereld geluid  Confused
als dat zo was hadden we niet zoveel audio fora en wedstrijden  Wink
als je naar mijn naam kijkt weet je al welk merk ik aanbeveel  Laughing
_________________
d(>_<)b #Scramble audio system does shake things up   #Scramble
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 18 Mrt 2011, 16:19    Onderwerp: Reageer met quote

Zelf ben ik meer een fan van Helix, een Duits SQ merk van Audiotec-Fischer.
Wil niet zeggen dat 1 van de 2 beter is, maar smaken verschillen. Vandaar dat ik al zei, veel zelf gaan luisteren en op basis van je eigen smaak een keuze maken.

Als je budget niet zo hoog is, kun je misschien beginnen met een goede headunit, 4-kanaalsversterker, composet voorin (aangesloten op versterker), subwoofer (aangesloten op gebrugd kanaal van versterker). En als je echt geluid achterin mist, een setje midrange (bij voorkeur zonder tweeters dus) zacht op de radio aangesloten laten meespelen ter opvulling. Zo houd je het geluidsbeeld voorin.

Waar heb je zoal tweedehands op zitten zoeken?
Kijk misschien ook eens in het verkoopgedeelte van het ShowYourSound Forum, misschien vind je daar iets.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
dokterice
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 15 Oktober 2010
Posts: 3
PostGeplaatst: Za 19 Mrt 2011, 9:27    Onderwerp: Reageer met quote

AudioSystemRolla schreef:
ik kan je als tip geven dat een goede inbouw een wereld van verschil maakt en dus niet welke speaker en versterker plak het in de auto en heb een wereld geluid  Confused
als dat zo was hadden we niet zoveel audio fora en wedstrijden  Wink
als je naar mijn naam kijkt weet je al welk merk ik aanbeveel  Laughing


ja audiosystemBrolla  Rolling Eyes
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 19 Mrt 2011, 11:30    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken heel veel mensen die met AS zeer goeie ervaringen hebben. En ik zelf ook, al heb ik het nooit in mijn eigen wagen gehad.

Als je zo'n reacties geeft Dokterice, doe het dan met 'n beetje meer respect, en onderbouw je antwoord en vertel waarom jij het geen goed spul vindt?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Za 19 Mrt 2011, 12:40    Onderwerp: Reageer met quote

Volgens mij ben je gewoon een gefrustreerd jongentje dat op andere forums niets durft zeggen en hier stef wil achterna komen doen. Zelfde niknaam als stef en een gelijkaardige manier van reacties geven. Enige verschil stef weet waar hij over praat. Zegt ook duidelijk waarom hij dit vind. En zou nooit as brol noemen.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Za 19 Mrt 2011, 19:12    Onderwerp: Reageer met quote

beetje lullig om iemand voor brol uit te maken als je niet eens weet hoe die instalatie is ingebouwd en hoe dit speeld en op wedstrijden zeer hoog staat.

denk even na voor je wat zegt.

1 tip ga zelf veel luisteren en kijken in winkels en meetings zo kom je op ideeen.
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Den Olli
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 28 November 2010
Posts: 578
Woonplaats: Beervelde (België)
PostGeplaatst: Za 19 Mrt 2011, 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Jij bent officieel geen toffe forumgebruiker (door mij & anderen)
veel plezier met de audio-goden brol te noemen  Evil or Very Mad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB