Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

How-To Spuiten
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Exterieur Styling
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kaya Design
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 12 Januari 2011
Posts: 416
Woonplaats: Den Haag
PostGeplaatst: Do 10 Mrt 2011, 19:33    Onderwerp: How-To Spuiten Reageer met quote

ik heb deze How-to van het ApriliaForum
met dank aan:
Vincent de Wit ( De Wit Schadeherstel )

Dit is een tutorial die ik maak voor iedereen die mooi zijn brommeronderdelen wilt spuiten.

WAARSCHUWING
Spuiten is zeer schadelijk voor je gezondheid, zorg dat je altijd een degelijk stofmasker draagt en een paar latex handschoenen aanhebt. Zorg dat de ruimte goed is geventileerd en er geen open vlammen vlakbij het spuitwerk zijn.

Zorg ook dat je altijd met spuitbussen spuit die van dezelfde samenstelling zijn.
Primer is een universele lak ( Motip). Hier is geen speciale primer voor.
De lak en blanke lak wel. Als je een Alkydlak spuit, gebruik dan een Alkyd blanke lak. En Vice Versa!

Waar kan ik lak kopen?
Ik raad je altijd Motip spuitbussen aan, daar is deze How-To ook op gebaseerd. Dus met andere merken lak kan er enig verschil inzitten.

Motip kan je in Nederland bij veel Deco Home's, Bouwzaken, en Verfhandels halen.

Stap 1: Wat hebben we nodig?

- Een geventileerde en verwarmde ruimte ( Aanbevolen 20 C* )
- Waterproof schuurpapier : 240 - 360 - 400 - 600 - 2000 ( 0.33 cent per vel )
- Een Siliconenvrije ontvetter ( Wasbenzine, Ammoniak, Thinner ) ( 4 euro )
- Plastic Primer ( Alleen bij plastic ) ( 12 euro )
- Witte Primer ( 8.50 )
- Lak ( 5.50 8.50 )
- Blanke Lak / Clearcoat ( 8.50 )
- Commandant 4 / 5 ( 8/12 euro )
- Turtle Wax ( Groen bij normale lak, Blauw bij Metallic lak ) ( 15 euro )

Stap 2: Voorbeiding!

Afhankelijk van het onderdeel ga je het schuren. Altijd nat schuren met WP papier!
- Is de lak in goede staat, dan kan je het meteen opschuren met 360
- Moet het onderdeel helemaal kaal? Dan kan je het tot op het metaal kaalschuren met Korrel 240. En hierna alle krassen eruit schuren met korrel 360WP.

Als alles met korrel 360 is geschuurd kan je het een laatste keer schuren met 400WP voor een optimaal resultaat.

Sla deze stap over als je op metaal spuit
Stap 3: Plastic Primer

Als je een kaal stuk plastic spuit. Is het belangrijk dat je eerst een plastic primer spuit. Dit is een doorzichtige hechtprimer, die zeer snel in het plastic trekt. Spuit eerst een dunne laag, gevolgd door een dikkere laag. Pas op voor druipers, deze lak lijkt een beetje alsof je met haarlak spuit!


Stap 3: Primer!

Primer is mischien wel de belangrijkste schakel in goed spuitwerk. Het moet goed hechten, en bovendien is het belangrijk dat als je iets spuit het object ook uit 1 kleur bestaat.

Ontvet het geschuurde oppervlak met een ontvetter naar keuze ( Zie Stap 1 ). Pas op met Thinner, dit lost plamuur en verse lak op! Als je een gespoten object ontvet gebruik dan een non-agressieve ontvetter zoals Ammoniak.

Als we dit hebben gedaan kunnen we de 1e laklaag gaan spuiten.
Dit doe je met een lichte laag spuitnevel ( Spuitafstand 40-50 cm ). Zorg dat er zomaar een beetje nevel op het oppervlak zit. Als dit eenmaal droog is kan je er een dikkere laag opspuiten. Zorg dat alles is bedekt met de primer.

Als alles na 2 uur is opgedroogt kan je het met Korrel 600WP gladschuren, zorg dat alle plekjes weg zijn. En dat de primerlaag strak is.



Stap 4: Lak!

Bij deze stap is het vooral belangrijk om niet overmoedig te raken en het snel af te willen maken. Kleur spuiten moet je heel voorzichtig doen, en zorgen dat je geen druipers maakt.

Net zoals bij de primer is het belangrijk dat je eerst een dunne laag spuit. Zorg dat er een nevellaag op het voorwerp zit. En spuit hiernaa een wat dikkere laag. Laat dit goed drogen voor een uurtje. Spuit na dit uur de laatste laag. Zorg dat alle hoekjes goed opgevult zijn en goed zijn gekleurd!

Let op: Het hoeft niet te glanzen om goed te zijn! Liever wat minder glans, dan te dik spuiten en druipers krijgen.



Stap 5: Blanke Lak / Clearcoat!
Met deze stap krijg je echt de glans in je spuitwerk.

Haal vooraf even een pluisvrije doek over het voorwerp om de stofjes eraf te halen. Spuit dan de 1e dunne laag blanke lak. Mag wel wat dikker zijn dan de laklaag. Laat dit 2 uur drogen en spuit daarna een dikke laag blanke lak. ( Spuit 3/4 lagen als je gebruik maakt van Stap 6 ).




Stap 6: Polijsten en poetsen!

Als je voor een super strak resultaat wilt gaan, kan je de lak afschuren en polijsten.

Zorg dat de lak 4 dagen heeft kunnen uitharden bij kamer temperatuur. Hierna schuur je het nat met een WP2000 schuurpapier op. Als de blanke lak dof is zit je goed. Als alles is geschuurd pak je een poetsdoek en poets je met Commandant 4 het spuitwerk op totdat geen enkel krasje meer zichtbaar is. Hierna poets je het nogmaal met de fijnere Commandant 5.

Poets daarna met een schone droge doek de restjes Commandant van de kappen af. Smeer hierna een laagje Turtle Wax op het voorwerp en poets dit er goed in. Hierna pak je een schone droge doek, en poets je zachtjes de droge waxlaag weg.

En klaar is het spuitwerk!


Succes en veel plezier!
_________________
KayHard Motorsports -> Japanese: KaiHado Motospotsu


Laatst aangepast door Kaya Design op Do 10 Mrt 2011, 21:19, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
bumme
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 11 Oktober 2010
Posts: 82
Woonplaats: Anjum (Friesland)
PostGeplaatst: Do 10 Mrt 2011, 19:55    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie How To maar alleen ik zou het niet ontvetten met wasbenzine.
Dan blijft er een klein laagje vet achter. Gewoon met thinner  Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 10 Mrt 2011, 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Mooie tutorial Thumbs up
Maarre, waarom een laag gewone primer nog over de kunststof primer? Normaal kies je toch 1 primer op basis van de ondergrond.

@ Bumme Ik zou ammoniak ook niet gebruiken, da's nog veel smeriger spul. En ja, na het ontvetten moet het zowiezo goed droog zijn voordat je verder kan.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
bumme
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 11 Oktober 2010
Posts: 82
Woonplaats: Anjum (Friesland)
PostGeplaatst: Do 10 Mrt 2011, 20:18    Onderwerp: Reageer met quote

@jesse Ja daar heb je gelijk in. Gewoon Thinner dat werkt het beste en is ook snel droog.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Do 10 Mrt 2011, 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

@ jesse, stel je hebt een zwart onderdeel en dat wil je blauw hebben. dan pak je dus witte primer en dan blauw dan dekt het veel mooier. heb ik ervaren met me motorkap verlenger.

en ontvetten doe je met remreiniger dit vervliegd namelijk gelijk.
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 10 Mrt 2011, 20:52    Onderwerp: Reageer met quote

Die laatste stap heb ik overigens nooit gedaan. Lijkt me persoonlijk ook niet echt nodig. Gewoon even de spuitnevel wegpoetsen met een droge doek, en een beschermlaagje wax erop. Overigens 100x liever een blanke wax van een degelijk merk dan die gekleurde Turtle wax.

Just my 2 cents...
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
jelle1982
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 April 2009
Posts: 647
Woonplaats: aalst, belgië
PostGeplaatst: Vr 11 Mrt 2011, 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

nice topic  Cool en thinner is idd het beste en het goedkoopste  Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kaya Design
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 12 Januari 2011
Posts: 416
Woonplaats: Den Haag
PostGeplaatst: Vr 11 Mrt 2011, 11:34    Onderwerp: Reageer met quote

golf3driver schreef:
@ jesse, stel je hebt een zwart onderdeel en dat wil je blauw hebben. dan pak je dus witte primer en dan blauw dan dekt het veel mooier. heb ik ervaren met me motorkap verlenger.

en ontvetten doe je met remreiniger dit vervliegd namelijk gelijk.


remreiniger zou ik persoonlijk niet gebruiken is namelijk heel agresief spul.
_________________
KayHard Motorsports -> Japanese: KaiHado Motospotsu
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Kaya Design
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 12 Januari 2011
Posts: 416
Woonplaats: Den Haag
PostGeplaatst: Vr 11 Mrt 2011, 11:36    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Die laatste stap heb ik overigens nooit gedaan. Lijkt me persoonlijk ook niet echt nodig. Gewoon even de spuitnevel wegpoetsen met een droge doek, en een beschermlaagje wax erop. Overigens 100x liever een blanke wax van een degelijk merk dan die gekleurde Turtle wax.

Just my 2 cents...


de laatste stap heb ik persoonlijk ook nog nooit gedaan, maar voor het mooiste resultaat is het wel een must om te doen.

zonder de laatste stap blijf je altijd die sinasappel sh*t zien Wink
_________________
KayHard Motorsports -> Japanese: KaiHado Motospotsu
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 11 Mrt 2011, 16:18    Onderwerp: Reageer met quote

Als je goed en gelijkmatig hebt gespoten toch niet hoor.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Kaya Design
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 12 Januari 2011
Posts: 416
Woonplaats: Den Haag
PostGeplaatst: Vr 11 Mrt 2011, 17:20    Onderwerp: Reageer met quote

als je met spuitbussen spuit (motip enz.) dan blijf je 'zonder de laatste stap' altijd die sinnasappel sh*t houden
_________________
KayHard Motorsports -> Japanese: KaiHado Motospotsu
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 11 Mrt 2011, 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

dan ben jij dus een prutser blijkt Very Happy
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Den Olli
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 28 November 2010
Posts: 578
Woonplaats: Beervelde (België)
PostGeplaatst: Vr 11 Mrt 2011, 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ik ook nog nooit meegemaakt hoor, dan spuit je ofwel te dicht of te traag
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Kaya Design
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 12 Januari 2011
Posts: 416
Woonplaats: Den Haag
PostGeplaatst: Za 12 Mrt 2011, 0:17    Onderwerp: Reageer met quote

dan zal het wel aan mijn spuit kunsten of gebrek aan spuit kunsten liggen Laughing
_________________
KayHard Motorsports -> Japanese: KaiHado Motospotsu
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 12 Mrt 2011, 0:41    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ik wilde zeggen, is dat ik er NOOIT last van heb gehad zelf. En ja dat was met MoTip spuitbussen, en nog niet eens altijd in perfecte omstandigheden gespoten. Wel met een redelijk vaste hand in vloeiende bewegingen, en liever 10 flinterdunne lagen dan 1 iets te dik willen doen, dus met genoeg tijd en geduld. En natuurlijk heb ik de eerste keren ook fouten gemaakt Wink

Sinaasappelhuid ga ik eerder denken dat het niet goed gelijkmatig gespoten is, en plaatselijk te dik. En ja, met polijsten kun je dat oplossen.
_________________




Laatst aangepast door Jesse op Za 12 Mrt 2011, 11:27, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Exterieur Styling Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB