Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

2 infinity 6 kanaals op 1 accu mogelijk??
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 30 Jan 2011, 22:03    Onderwerp: Reageer met quote

Dat zal wel meevallen hoor. Hangt beetje er vanaf hoeveel W rms je woofers bij elkaar in totaal zijn.
Ik zou het zeker eerst zonder condensator proberen, en zorgen dat de voeding en bekabeling 100% in orde is. Blijkt dan toch dat je het nodig hebt (spanning die op de maat van de diepe bassen flink inzakt) dan kun je alsnog een plaatsen. Neem er een van een degelijk merk en let erop dat die een lage interne weerstand heeft, anders zal het geen of zelfs averechts effect hebben. Plaats hem ook zo dicht mogelijk bij de subwoofer versterker(s) (dus kabel tussen condensator en subversterker(s) zo kort mogelijk houden).

Als een condensator nodig blijkt, is de regel dat 1F per 1000W vermogen genoeg is.


Rayden108 schreef:
Jesse schreef:

Klopt wat Rolla zegt. Denk dat wat jij bedoelde serieel of parallel aansluiten is. Dan krijgen ze allebei precies hetzelfde signaal.
Parallel gaat de impedantie naar de kloten, serieel wordt het vermogen verdeeld over de 2. Allebei dus niet echt goede optie voor speakers

Zou je dit misschien kunnen uitleggen??

Als je bedoelt het serieel of parallel aansluiten, laat ik 't gewoon even zien:

Serieel: van + versterker naar + eerste woofer, van - eerste woofer naar + tweede woofer, van - tweede woofer naar - versterker.
2x 4Ω in serie wordt 8Ω belasting voor versterker. Indien op een gebrugd kanaal wordt dat 4Ω per versterkerkanaal.
Vermogen van de versterker wordt verdeeld over de 2 woofers.




Parallel: van + versterker naar + eerste woofer, van + eerste woofer naar + tweede woofer, van - versterker naar - eerste woofer, van - eerste woofer naar - tweede woofer.
2x 4Ω parallel wordt 2Ω belasting voor versterker. Indien op een gebrugd kanaal wordt dat 1Ω per versterkerkanaal (indien versterker dit aan kan).
Vermogen gaat niet verloren, maar de controle over de woofer is minder en daarmee ook de geluidskwaliteit.




Bron: 12VHifi.nl (goeie site om eens door te lezen!)
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Di 1 Feb 2011, 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

sry voor men taalgebruik maar die verkoper is een zeveraar.

condensator helpt enkel en alleen als al de andere factoren aangepast zijn.
en is in jouw geval niet nodig lijkt me. al zeker geen van 2f weet die eigenlijk wat hij zegt. bel die man nog eens op en vraags eens welke hij dan aanraad. volgens mij gaat het een toestelletje zijn van 30 euro ofzo voor een 2F condensator. (en rarara dat helpt dus niet)

het allerbelangrijkste is de bekabeling. degelijke kwaliteit en dik genoeg.

als je tog problemen hebt lees volgende dan maar even door

wat eerst aangepakt moet worden is eigenlijk je hoofdbatterij. zeker als het is voor constant gebruik. (dus dat je niet met pieken gaat werken maar gewoon je radio continu op een hoog volume hebt staan)

even korte verduidelijking. hoe meer stroom je versterkers vragen hoe vlugger je batterij leeg trekt en hoe minder stroom ze op dat zelfde moment kan geven.
dus lampen beginnen te flikkeren, versterker speelt minder had. etc...

nu is het de bedoeling dat je meer stroom krijgt. in het begin neemt je condensator dat op zich maar hij maakt zelf geen stroom aan. hij neemt die op een geeft die terug af op de momenten dat het nodig is.

wat gebeurt er dan. je stroom zakt condensator is leeg gebruikt en radio nog steeds luid. op dit moment neemt zowel je versterker stroom tot zich, maar ook je condensator (hij wil terug opladen en daarom dat jesse zegt een zo laag mogelijke interne weerstand=> hoe lager deze hoe sneller ze kunnen opladen) plus je hoofdbatterij wil ook stroom voor de electronica van de wagen.

dus op dit moment vragen 3 verbruikers spanning van de alternator.

waarom zeg ik nu hoofdbatterij vervangen.

zelfde principe radio hoog volume hoog stroom verbruik (zonder condensator)
je versterker vraagt stroom, je batterij vraagt stroom. maar omdat je gebruik maakt van een gelbatterij (deze hebben een lage interne weerstand, hogere laadcapaciteit en een hele snelle laad en ontlaadcyclus) vraagt je batterij minder van de alternator en ook op een snellere tijdspanne dus als er even een rustmoment is in de muziek stijgt het voltage en de ampere's vele sneller. en je condensator vraagt niets meer (want deze zit er in deze opstelling niet meer in)

gevolg je batterij vraagt minder en geeft vlugger stroom door en heeft een hoger rendement, dus je electronica word volledig gevoed. je versterker krijgt meer stroom aangezien hij niet meer moet delen met de condensator.


is dit nog niet voldoende moet je je prioriteiten stellen voor extra oplossingen (dit gaat in jouw geval niet nodig zijn maar is mss interesant voor andere personen) ga ik voor een continu vermogen dan is het beste dat je een zwaardere alternator laad plaatsen, wil je pieken kunnen trekken voor een langere afstand plaats je best een tweede gellbatterij bij (dit gaat de zeflde functie hebben als een condensator maar dan in mindere piek vorm maar over langere tijden.) in het laatste geval kan het zijn dat je als dan nog je alternator moet vervangen.

is dit niet voldoende zijn er twee oplossingen of je gaat voor echt competitie spl en bouwd meerdere batterijen in. (geen condensators deze storen alleen bij spl een halve burp en die dingen zijn zo leeg als wat)

als je voor constant vermogen en stroom gaat (bv sql (zuivere muziek op hoog volume) kan je opteren voor een extra condensator. waarom dan wel => in dit geval is je stroom voorziening in orde. meer stroom als dit heb je niet nodig. is het tog dat je soms te kort komt zijn het zooizo maar pieken en in dit geval werkt een GOEDE condensator perfect.

enkele aan te raden merken van batterijen kinetik, yellowtop, ...

voor spl ground zero. waarom geen ground zero voor sq, zij hebben een hele hoge laad capaciteit maar kunnen soms onstabiel uit de hoek komen (ook laden zij iets trager (zijn echte spl batterijen) niet dat kinetik en yellowtop niet goed zijn voor spl (met kinetik is het nieuwe wereldrecord gezet. maar dze zijn iets kostiger. (maar zijn het wel waard)

er zijn zooizo nog goede merken van batterijen maar dit zijn degeen waar ik mee werk. nog een voordeel van gellbaterijen (met kinetik al meermaals ervaren° is dat zij zelf herstellend zijn. dus heb je je batterij leeggespeeld laad zij zelf terug op (heb zelf op 1 batterijtje van hc400 van kinetik (de kleinste) 3 dagen zonder alternator gereden. kon een 20 kilometer rijden met lichten en muziek op laag volume en dan begon de electronica raar te doen. was net van bij mij thuis tot bij men vriendin. half uurtje wachten en zij was terug vol.

moesten er vragen of opmerkingen zijn stel of meld ze gerust<; kan altijd iets over het hoofd gezien hebben.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Rayden108
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 Januari 2011
Posts: 6
PostGeplaatst: Do 3 Feb 2011, 2:03    Onderwerp: Reageer met quote

Wow...Thanks

Ik denk dat ik er nu wel uit ga komen. Ik probeer het eerst zonder condencator en met mn huidige accu en mocht dat niet goed gaan dan koop ik een nieuwe accu. Mocht het dan nog steeds niet baten dan ga ik voor een tweede accu.

Thanks again.

ps: De condencator die de verkoper me probeerde aan te smeren koste 119 euro geen 30  Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AudioSystemRolla
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 24 Juni 2009
Posts: 1062
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Do 3 Feb 2011, 7:55    Onderwerp: Reageer met quote

wil nog niet alles zeggen maar je snapt wat ermee bedoeld werd  Wink
_________________
d(>_<)b #Scramble audio system does shake things up   #Scramble
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 3 Feb 2011, 17:14    Onderwerp: Reageer met quote

Komt veel bij kijken bij condensatoren. Lees op 12VHifi maar eens, staan 2 hele pagina's erover (1 met wat basisuitleg, 1 met technische details).
Belangrijk is een lage interne weerstand, anders heeft het helemaal geen zin. Meeste betere merken hebben dat wel, maar zeker op letten.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB