Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

2 infinity 6 kanaals op 1 accu mogelijk??
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Rayden108
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 Januari 2011
Posts: 6
PostGeplaatst: Wo 26 Jan 2011, 2:11    Onderwerp: 2 infinity 6 kanaals op 1 accu mogelijk?? Reageer met quote

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum ( hoop dat ik bij het juiste adres ben Smile maar als ik zo lees denk ik dat het wel goed komt. )

Ik ben in het bezit van een oude citroen cx en dacht wat zou het leuk zijn om daar een iets wat overdreven muziek installatie in te zetten. Dus met goede moed marktplaats opgegaan en ik ben geeindig met het volgende:

2 rockford p3 subwoofers in behuizing van de p2 ( 1 kist twee woofers)
2 x Infinity Ref-5761A Amplifier met een rms vermogen van +- 550 rms
En de rest is een combinatie van fusion en boschman.....
Ik weet dat ik de verstekers alleen zo kan bruggen dat de subwoofers max 250 rms ieder zullen krijgen. Ze zijn 500 w rms maarja....sparen voor een dikke versterker dan maar... tot dan moet ik het hiermee doen.

Nu (beetje laat ) zit ik te denken hoe ik dit allemaal moet gaan aansluiten....
kabel naar de accu ligt er al ( vrij dikke kabel) en ik ben al in het bezit van een verdeler dus de voeding is rond. Alleen kan ik NERGENS op google vinden of mijn accu dit uberhaupt wel aankan. Ik zou niet weten wat voor dynamo er in mijn auto zit maar het betreft een 2.5 gti viercylinder dus dit zal wel een stevige dynamo zijn.... denk ik

Dus.. is dit mogelijk op 1 accu?
Is een condencator een must?? of kan het ook zonder??

Alvast bedankt !!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Den Olli
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 28 November 2010
Posts: 578
Woonplaats: Beervelde (België)
PostGeplaatst: Wo 26 Jan 2011, 13:41    Onderwerp: Reageer met quote

euh ik zit al een tijdje op het forum en snap er nog nix van dus het beste zou zijn ( in mijn visie) om te wachten tot de smart-guys reageren op dit bericht  Laughing

of bij ICE vanboven staat er een topic over basis audio  Smile

[Mod edit] ...en rechtsboven in je post staat 'n "Wijzig" knoppie Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AudioSystemRolla
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 24 Juni 2009
Posts: 1062
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Wo 26 Jan 2011, 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

dat moet makkelijk gaan op 1 accu
je moet het alleen wel goed (LATEN) afstellen want met ondervermogen op de sub's is een verkeerde afstelling fataal  Wink

een goede dikke (minimaal 35mm2) bekabeling naar achteren voor de voeding en vergeet dan de massa naar de accu voor ook niet te verzwaren liefst deze nog direct vanaf de amp naar voren te halen
_________________
d(>_<)b #Scramble audio system does shake things up   #Scramble
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Rayden108
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 Januari 2011
Posts: 6
PostGeplaatst: Wo 26 Jan 2011, 15:26    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor alle reacties !!

Ik weet niet precies hoe dik de plus kabel van de accu precies is maar daar zal ik wel even achteraan gaan. De min heb ik op de chassis van de auto zitten ( op de bout van de achterbumper (is dat goed ??) Deze is ook erg dik.

Wat is het gevaar van ondervermogen dan??
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 26 Jan 2011, 17:16    Onderwerp: Reageer met quote

Bij ondervermogen zullen ze niet optimaal spelen. Je weet dat er meer uit kan en dan wordt het nogal gemakkelijk te ver open gedraaid. Ook is er het misverstand dat de gain op de versterker helemaal open zou kunnen, "want met 250W speel je 500W woofers niet kapot".
Goed afstellen en 't komt wel goed.

Massa op chassis is prima, let wel even erop dat de kabeloog goed contact maakt (metaal van de carrosserie blank schuren). Controleer (en eventueel vervang) ook de originele massaverbinding tussen carrosserie en min-pool van de accu.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Wo 26 Jan 2011, 17:46    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Controleer (en eventueel vervang) ook de originele massaverbinding tussen carrosserie en min-pool van de accu.


toch niet vervangen? want je orginele massa dat is al voor al je electronica. je accu gaat nu kabel uit naar versterker en dat moet ook weer terug. dus kabeltje er bij leggen die net zo dik is als je voeding Smile
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Wo 26 Jan 2011, 18:03    Onderwerp: Reageer met quote

Wat Jesse volgens mij bedoelt is de staat van de originele massakabel controleren (en indien nodig vervangen), omdat deze nog wel eens gaar wil worden in de loop der tijd.
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AudioSystemRolla
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 24 Juni 2009
Posts: 1062
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Wo 26 Jan 2011, 18:14    Onderwerp: Reageer met quote

Chaoth schreef:
Wat Jesse volgens mij bedoelt is de staat van de originele massakabel controleren (en indien nodig vervangen), omdat deze nog wel eens gaar wil worden in de loop der tijd.


ook even kijken of er geen 6mm2 tussen zit  Wink word dat de zwakste schakel en de massa als zwakste schakel is erg gevaarlijk
_________________
d(>_<)b #Scramble audio system does shake things up   #Scramble
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Rayden108
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 Januari 2011
Posts: 6
PostGeplaatst: Wo 26 Jan 2011, 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

De massakabel van de accu is vorig jaar vervangen. Het idee was een beetje om dit zelf allemaal te doen. Dus even samengevat:

2 verstekers kunnen op 1 accu
Subwoofers zijn erg zwaar maar kunnen mits goed afgesteld goed spelen op deze versterkers. ( De gain dus niet te ver open draaien ) Als je de gain tever hebt staan gaat het dan vervormen?? Of blaas ik de versterker dan op?

Ik heb me vandaag ook laten vertellen dat je hoedenplank speakers ( 6x9 ) eigenlijk niet hoort te bruggen .... want dan krijg je mono geluid...klopt dit?

In iedergeval bedankt voor al jullie reacties. Word nog een mooie klus om dit allemaal werkend in mn oud beestje te krijgen. Als het er eenmaal inzit zal ik jullie van een mooie foto reportage voorzien.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AudioSystemRolla
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 24 Juni 2009
Posts: 1062
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Wo 26 Jan 2011, 20:58    Onderwerp: Reageer met quote

versterker loopt het minste gevaar het grootste gevaar is dat je de sub's oprookt

Quote:
Ik heb me vandaag ook laten vertellen dat je hoedenplank speakers ( 6x9 ) eigenlijk niet hoort te bruggen .... want dan krijg je mono geluid...klopt dit?

als je ze van 4 kanalen naar 2 kanalen brugd hou je stereo maar je impedantie gaat daarmee naar beneden en daarmee de geluidsqualiteit
_________________
d(>_<)b #Scramble audio system does shake things up   #Scramble
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 28 Jan 2011, 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt wat Rolla zegt. Denk dat wat jij bedoelde serieel of parallel aansluiten is. Dan krijgen ze allebei precies hetzelfde signaal.
Parallel gaat de impedantie naar de kloten, serieel wordt het vermogen verdeeld over de 2. Allebei dus niet echt goede optie voor speakers.

Rayden108 schreef:
De massakabel van de accu is vorig jaar vervangen. Het idee was een beetje om dit zelf allemaal te doen.

Punt was eerder of die ook dik genoeg is. De massakabel moet immers even dik zijn als de voedingskabel, en de hoofdmassakabel gaat naast de versterker ook alle auto-electronica nog overheen.

Rayden108 schreef:
2 verstekers kunnen op 1 accu
Subwoofers zijn erg zwaar maar kunnen mits goed afgesteld goed spelen op deze versterkers. ( De gain dus niet te ver open draaien ) Als je de gain tever hebt staan gaat het dan vervormen?? Of blaas ik de versterker dan op?

Als je op de impedanties let, en goede voeding en degelijke aansluitingen, zul je je versterker niet snel opblazen. Let ook erop dat die warm wordt (of zelfs heet), bouw hem dus niet in een kleine afgesloten ruimte.

Afstellen doe je door de gain langzaam open te draaien tot je vervorming waarneemt. Beluister dit op een aantal test tracks met je radio volume op 80-90% (afhankelijk van merk & kwaliteit), sommige tracks zijn immers harder opgenomen dan anderen. Als je vervorming hoort draai je de gain terug dat de vervorming nét weg is.
Dan kun je wel ongeveer het maximale eruit halen. Zet de radio best nooit 100% open, dan kan de vervorming in de radio al optreden. Het is deze vervorming die tot schade van je speakers kan leiden.

Pas ook op, deze vervorming is bij subwoofers vaak moeilijker waar te nemen. Hangt ook beetje af van het type kist dat je gebruikt.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Rayden108
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 Januari 2011
Posts: 6
PostGeplaatst: Za 29 Jan 2011, 15:53    Onderwerp: Reageer met quote

De massa kabel is even dik als de plus kabel .

Quote:

Klopt wat Rolla zegt. Denk dat wat jij bedoelde serieel of parallel aansluiten is. Dan krijgen ze allebei precies hetzelfde signaal.
Parallel gaat de impedantie naar de kloten, serieel wordt het vermogen verdeeld over de 2. Allebei dus niet echt goede optie voor speakers

Zou je dit misschien kunnen uitleggen??  



Ik heb drie  signaal kabelsdie van de radio  naar achter lopen. Deze wou ik zo splitten dat ALLEEN de signaal kabel van de bas word gesplit naar de tweede versterker.
1 versterker (1) Front speakers, Rear speakers , subwoofer
2 versterker (2) Subwoofer

Voor de voeding heb ik  1 dikke plus vanaf de accu. Die split ik in de kofferbak naar twee kabels en sluit de versterkers daarop aan. Hetzelfde geld voor de massa (die even dik is als de plus) alleen gaat die niet naar de accu maar naar de chassis.

ik heb dat dit uitgebreid genoeg is. Maar zo moet het theoretisch toch lukken?

Quote:

Als je op de impedanties let, en goede voeding en degelijke aansluitingen, zul je je versterker niet snel opblazen. Let ook erop dat die warm wordt (of zelfs heet), bouw hem dus niet in een kleine afgesloten ruimte.

Afstellen doe je door de gain langzaam open te draaien tot je vervorming waarneemt. Beluister dit op een aantal test tracks met je radio volume op 80-90% (afhankelijk van merk & kwaliteit), sommige tracks zijn immers harder opgenomen dan anderen. Als je vervorming hoort draai je de gain terug dat de vervorming nét weg is.
Dan kun je wel ongeveer het maximale eruit halen. Zet de radio best nooit 100% open, dan kan de vervorming in de radio al optreden. Het is deze vervorming die tot schade van je speakers kan leiden.

Pas ook op, deze vervorming is bij subwoofers vaak moeilijker waar te nemen. Hangt ook beetje af van het type kist dat je gebruikt


bedankt voor de uitleg, is erg handig . Zou je me alleen nog die impedantie kunnen uitleggen? De enige speakers die ik ga bruggen zijn de subs. De sub kanalen bestaan uit twee kanalen dus de plus op de linker en de min op de rechter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
AudioSystemRolla
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 24 Juni 2009
Posts: 1062
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Zo 30 Jan 2011, 8:16    Onderwerp: Reageer met quote

Rayden108 schreef:
bedankt voor de uitleg, is erg handig . Zou je me alleen nog die impedantie kunnen uitleggen? De enige speakers die ik ga bruggen zijn de subs. De sub kanalen bestaan uit twee kanalen dus de plus op de linker en de min op de rechter.

dat klopt en met sub's (vind ik) dat het geluidkwaliteit verlies door te bruggen niet echt waarneembaar is (tenzij je een SQ install hebt  Wink

impedantie kan je zien als de weerstand die de versterker ziet bij een hoge weerstand (4 - 8 ohm) leverd de versterker relatief minder vermogen met een hoge geluidkwaliteit
bij een lage impedantie (1-2 ohm) leverd de versterker aanzienlijk meer vermogen aangzien hij makkelijker zijn stroom doorgeduwd krijgt alleen gaat dan dus de kwaliteit naar beneden

en als je brugd ziet elk kanaal de helft van de aangesloten impedantie
dus als je een 4 ohm sub op 2 kanalen aansluit dan 'ziet' elk kanaal 2 ohm
als je een 2x4ohm sub op 2 kanalen aanluit dan ziet elk kanaal 1 of 4 ohm (parralel of serieeel)

[Mod edit] Geen onnodig lange quotes aub...
_________________
d(>_<)b #Scramble audio system does shake things up   #Scramble
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Zo 30 Jan 2011, 14:37    Onderwerp: Reageer met quote

kwaliteit van sub is wel degelijk waarneembaar in een 1ohm topv een 4ohm opstelling. enkel is dit niet waarneembaar met muziek als dance trance en r&b enzo. als je echt muzikaale muziek inplaatst op hoge kwaliteit (originele cd's) hoor je dit verschil echt hard. ook op dance en dergelijke hoor je het wel als je weet waar je op moet luisteren. maar zooizo zin dit geen goede genre's om speakers te beoordelen.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Rayden108
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 Januari 2011
Posts: 6
PostGeplaatst: Zo 30 Jan 2011, 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

Top, bedankt allemaal voor jullie advies en uitleg.

Ik denk dat het zo allemaal wel moet gaan lukken. Overigens heb ik nog één klein vraagje... Very Happy  Zal een condencator verschil maken in kwaliteit? Ik weet dat de condencator een constante aanvoer van stroom verzorgd maar dan toch....

Volgens een audio zaak die ik even gebeld heb is het wel degelijk een must in mijn geval er 1 tussen te zetten. De verkoper vertelde me ook dat 1 f niet genoeg zal zijn en ik minimaal 2f zal moeten hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB