Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Computerdoos kapot??
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 11 Aug 2011, 14:22    Onderwerp: Reageer met quote

Nu haal je even wat dingen door elkaar. Dus ik zal het even wat proberen te verduidelijken.

Ik HEB dus een Toyota Aygo. Daarop zit volledige gloeilamp-verlichting.
Omdat ik de LED-achterlichten van VW al sinds de introductie mooi vind
ben ik nu bezig met een project om VW-achterlichten in mijn Aygo te maken.

Hier een ideetje van wat het moet worden:
http://www.cartuningforum.com/forum/viewtopic.php?p=73112#73112

Bij VW worden de lampen aangestuurd via CANbus. Alles is daarbij dus geschakeld via computers/drivers.
De achterlichten hebben 3 delen, die ieder apart aangastuurd kunnen worden.
Het midden, de ring in rood en de ring in amber zijn allemaal los aan te sturen.
Het midden en de rode ring dienen als achterlicht.
Enkel het midden is remlicht.
De amber ring is richtingaanwijzer.

Ieder element heeft een opgenomen vermogen van ca. 4W aan 13,5V.
De achterlichten horen te worden aangestuurd aan 1W.

Door research weet ik inmiddels dat de remlichten en richtingaanwijzers op 100% DutyCycle worden gestuurd.
Omdat ik geen PWM in mijn Aygo heb komen die elementen dus hardwired aan mijn bestaande bedrading.
Effectief den ze dan hetzelfde, ik moet allen even een kleine beveiliging inbouwen tegen "rommel" op die draden.

De achterlichten worden in mijn Aygo ook "gewoon" geschakeld. Zou ik dat rechtstreeks op de
VW-LEDs aansluiten dan is het achterlicht VEEL te fel EN is er geen verschil te zien met remmen.
Gevoed vanuit de achterlichtbedrading komt er dus een kleine driver voor iedere lamp die de juiste panelen
met ±100Hz aanstuurt op een Dutycycle van 25%. 100Hz is ook wat VW zelf gebruikt, 50Hz is in de praktijk
te traag: dat zien sommige mensen (waaronder ikzelf) in hun priferale zicht TOCH flikkeren...

De terugkoppeling van de freqentie van de richtingaanwijzer is dubbel.
VROEGER werkten knipper-automaten met bimetaaltjes met daaromheen een verwarmigsdraadje waar de
stroom naar de lampen liep. De knipperfrequentie was dus rechtevenredig met het opgenomen vermogen.
Bij het uitvallen van een lamp zullen dus de overige lampen sneller gaan knipperen.
Dat zie (en hoor) je aan de verklikker in de auto, zodat je daar actie op kunt ondernemen.

Tegenwoordig is het een EIS in de APK-regels dat bij het kapot gaan
van een lamp de knipperfrequentie aanpast om dat aan te geven.

Om dit met de huidige computer-systemen te bewerkstelligen wordt dus de opgenomen stroom door
de lampen door een shunt gejaagd. De spanning over die shunt is een waarde die staat voor de
opgenomen stroom. Spanning te laag geeft aan dat er wat mis is en de frequentie wordt verhoogd.
Technisch is het helemaal niet meer nodig dat de frequentie verandert met de belasting,
daar heb je gelijk. Maar het is nu een wettelijke EIS...

In mijn Aygo heb ik de knipperrelais (1 per kant) gevonden EN de bijbehorende shunt(s).
Omdat met de LED-lampen het stroomverbruik per kant daalt van 21+21+4=46W naar 21+4+4=29W wil
ik de shunt aanpassen zodat bij het lagere verbruik de spanningsval toch juist is en de frequentie klopt.
Puur omdat ik het charmanter vind om dat te doen EN weet hoe dat moet.

Reden dat er geen weerstandsmeting gedaan wordt op het hele systeem is ook simpel:
gloeilampen hebben een PTC. Hun weerstand verhoogt dus bij opwarming.
Als ze uit zijn is de weerstand zo laag dat de meting binnen TE kleine toleranties komt!
Wanneer ze branden beperken ze zelf de lopende stroom, dus als je die meet ben je klaar.

Weer wat geleerd Razz
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hovic
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 12 Augustus 2010
Posts: 47
PostGeplaatst: Do 11 Aug 2011, 14:33    Onderwerp: Reageer met quote

Hah! Nu snap ik je bedoeling! Gewoon simpelweg de shunts veranderen.
Ik dacht serieus dat je een pwm-systeem in je achterlicht ging knutselen.. goh. Nee maar dit is inderdaad vrij simpel ja!
Naja, weer wat geleerd idd! Wink

Overigens zijn die achterlichten idd bloedmooi! Wel lache dat die van een VW gewoon in je Aygo passen.
Komen die van een polo vandaan ofzo?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 11 Aug 2011, 14:36    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, dis passen niet "gewoon". Een bevriende  autoschadehersteller gaat
de units van de Eos en Passat verwerken in andere lampen voor mijn Aygo.
Dat plaatje is een (snelle, slechte) fotomontage...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hovic
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 12 Augustus 2010
Posts: 47
PostGeplaatst: Do 11 Aug 2011, 17:09    Onderwerp: Reageer met quote

Hah, wel gaaf in ieder geval! Ik wens je er alle succes mee!
Stuur maar een foto als je auto klaar is! (als je dat wil Rolling Eyes)
En zoals ik al vroeg: kom je nog eens technieken tegen, laat ze graag even weten, dan leer ik er ook weer van!
Mijn hobby ligt in de auto-industrie en ik leer er graag van.

Groet, John
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2
Pagina 2 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB