Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Computerdoos kapot??
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ellentii
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 December 2010
Posts: 9
PostGeplaatst: Zo 26 Dec 2010, 21:24    Onderwerp: computerdoos kapot?? Reageer met quote

Hallo,
Ik heb overlaatst LED-achterlichten gestoken in mijn VW golf mk4, alles werkte perfect,
de dag erna kreeg ik plots foutmelding van de motor (het lampje 'voorverwarmen' bleef knipperen, en kreeg de melding: motor laten nakijken)
Volgens garagist was de rempedaalsensor stuk??
Nadat de garagist een nieuwe sensor heeft besteld en het nog steeds niet is opgelost zegt hij dat de computerdoos kapot is door het steken van die led-achterlichten.. kan dat?    Shock
wat kan de link zijn tussen de led-achterlichten, de "kapotte sensor" en de "kapotte computerdoos"?

Hopelijk kunnen jullie mij wat meer raad geven  Pray
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Zo 26 Dec 2010, 21:55    Onderwerp: Reageer met quote

oooh das heel simpel Smile LED achterlicht in golf 4 heb iets te maken met vag com dat daar iets moet ingesteld worden. als je slim bent vraag je het even op het vwforum. er is namelijk iets wat ingesteld moet worden of iets wat er tussen moet. dit heeft te maken met de weerstanden van led verlichten tov normale verlichting.

succes er mee alvast.

en trouwens wrm LED??? had beter R32 lichten gekocht Smile
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
ellentii
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 December 2010
Posts: 9
PostGeplaatst: Ma 27 Dec 2010, 8:31    Onderwerp: Reageer met quote

bedankt Smile
had eerst R32 lichten zitten, maar ik had eens zin in iet anders, vandaar de ledjes  Very Happy
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ellentii
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 26 December 2010
Posts: 9
PostGeplaatst: Ma 27 Dec 2010, 9:22    Onderwerp: Reageer met quote

golf3driver schreef:
oooh das heel simpel Smile LED achterlicht in golf 4 heb iets te maken met vag com dat daar iets moet ingesteld worden. als je slim bent vraag je het even op het vwforum. er is namelijk iets wat ingesteld moet worden of iets wat er tussen moet. dit heeft te maken met de weerstanden van led verlichten tov normale verlichting.

succes er mee alvast.

en trouwens wrm LED??? had beter R32 lichten gekocht Smile


dus met een simpele weerstand kan ik ze plaatsen zonder andere foutmeldingen enzo?
en kan het dat de computerdoos kapot is door het aansluiten van die lichten??

grtz Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 27 Dec 2010, 16:02    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken de Golf niet door en door, maar het lijkt me op zich stug.
Foutmeldingen van de computer zijn veel voorkomend bij het installeren van electronica die afwijkt van de standaard. Als het dashboard een kapotte lamp kan aangeven gebeurt dat door meting van de weerstand, en die is bij LEDs heel anders dan bij de standaard gloeilampen.

Maar daar bestaan inderdaad kitjes voor om dat op te vangen. Je dashboard zal niet meer een kapotte lamp aangeven, maar zal ook geen foutmeldingen meer geven.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Ma 27 Dec 2010, 18:07    Onderwerp: Reageer met quote

heeft met CANBUS te maken in de golf Smile
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 30 Dec 2010, 23:56    Onderwerp: Reageer met quote

CANbus werkt door HEEL de auto, is feitelijk gewoon een intern netwerk, waarbij iedere onderdeel een adres heeft.
En dan kunnen je achterlichten dus invloed hebben op je motor of andere onderdelen.

Bovendien maakt het gebruik van CANbus het practisch onmogelijk om bijv.
dergelijke achterlichten op een andere auto te gebruiken die GEEN CANbus heeft...
Erg jammer, want de achterlichten van een moderne VW met de omkleurende ring
zouden waarschijnlijk erg mooi pas te maken zijn in een Aygo-achterlicht Razz
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hovic
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 12 Augustus 2010
Posts: 47
PostGeplaatst: Vr 5 Aug 2011, 15:07    Onderwerp: Reageer met quote

Murcielaygo schreef:
CANbus werkt door HEEL de auto, is feitelijk gewoon een intern netwerk, waarbij iedere onderdeel een adres heeft.
En dan kunnen je achterlichten dus invloed hebben op je motor of andere onderdelen.

Bovendien maakt het gebruik van CANbus het practisch onmogelijk om bijv.
dergelijke achterlichten op een andere auto te gebruiken die GEEN CANbus heeft...
Erg jammer, want de achterlichten van een moderne VW met de omkleurende ring
zouden waarschijnlijk erg mooi pas te maken zijn in een Aygo-achterlicht Razz


Aangezien dit al een verouderd stuk is, maar toch misschien voor een 'doelzoekend' persoon wel iets is:

Je kunt een standaard remlicht met een multimeter doormetern (ohm) en daarna ditzelfde toepassen bij de ledstrip.
Theoretischer kan het met R=U/I waarbij R de weerstand is, U de spanning (standaard 12V) en I de stroom door de lamp.
Bijv. mijn remlicht is 50Watt.
Dit geeft: P=U*I > 50Watt = 12V*? => I=4,16Ampere.
R=U/I => R = 12/4,16 = 2,88Ohm.
Dit is dus niet veel (Logisch, het is een wolfraam gloeidraad).
Bijv. een LED is rond de 4,8Volt en trekt 20mA. => R=U/I = 240Ohm.

Ik weet uit de praktijk dat veel ledverlichting in serie wordt gezet om 12V te krijgen.
Dan zetten ze er 3 in serie en die zetten ze (als groepje van 3) parallel aan 12V.
Stel je hebt 21leds in je achterlicht, dan zitten er dus 7x 3leds in.

Het groepje van 3 geeft 3x 240 = 720ohm. (Serie schakeling)
Deze staat verder als 7x 720Ohm parallel is 1/(1/720 + 1/720 ...7x totaal)
= 102,9Ohm.
Om aan de 2,8Ohm te komen (waar de boordcomp. op rekent) moet je dus een weerstand van 3,3 of 2,7 ohm parallel zetten.

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft.

Grtzz


Laatst aangepast door hovic op Di 9 Aug 2011, 21:07, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 7 Aug 2011, 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

Leuke theorie, maar ga dan iig wel uit van correcte waarden!

Zo is de spanningsval over een LED afhankelijk van diens KLEUR en niet zomaar altijd 4,8V.
Daarnaast is een LED een halfgeleider die geen vastliggende weerstand heeft. DAAROM moet je een LED altijd
voorzien van een voorweerstand of een driver. DIE zorgt ervoor dat de stroom door een LED binnen de perken blijft.
Dan is er nog ene verschil in wat een LEd continue kan hebben of in pulsvorm. 20mA continue is redelijk "normaal",
maar is ook afhankelijk van de bouwvorm. Maar op een pulstrein met een DutyCycle van 40% of minder bij 50Hz
of meerkan zo'n zelfde LED zomaar ineens pulsen van 50 mA verwerken!

Als laatste ben ikzelf absoluut GEEN voorstander van het plaatsen van belastingsweerstanden.
Feitelijk verstoken die enkel het "ontbrekend" vermogen in warmte. Doodzonde en niet practisch.
Ik ben nu zelf ook met LED-achterlichten bezig, maar ga daarbij de knipper-automaat aanpassen
zodat deze wel het juiste ritme aan zal houden en TOCH een foutmelding geeft als er wat stuk gaat.
Achterlichten en remlichten zijn bij mijn auto gelukkig hardwired ipv via CANbus...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hovic
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 12 Augustus 2010
Posts: 47
PostGeplaatst: Di 9 Aug 2011, 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Okido.
Ja, Leds zijn er in alle soorten en maten.
Ik had beter  'vb.' bij kunnen zetten.
Ik zie toch veel die 'zomaar' een ledachterlicht er bij 'plakken'.
Niet handig dus...
Bij onze volvo werkte dat met die weerstand overigens prima.
Ja goed, bij temperatuurschommelingen gaat die simpele -0.1V/C (zou ik moete opzoeken, is al even geleden) regel op...
Maar ja, maakt verder niet uit. Zal ff Editten;)
Heb jij trouwens elektro gestudeerd Murcielaygo?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hovic
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 12 Augustus 2010
Posts: 47
PostGeplaatst: Di 9 Aug 2011, 21:11    Onderwerp: Reageer met quote

Murcielaygo schreef:

of meerkan zo'n zelfde LED zomaar ineens pulsen van 50 mA verwerken!

Jep, maar bij een remlicht is dat niet zo 1-2-3 van toepassing! En zeker niet als er nog een voorschakelRetje voor zit;-)
Bij knipperlicht valt dat volgens mij ook wel mee, dat zijn zulke langzame snelheden, dat zit op 5Hz max. ofzo?

Overigens, dat die weerstand vermogen opslurpt, ja dat klopt.
Maar dat doet evenzo een driver ook. En zoveel vermogen loopt er ook weer niet dat we het over 10tallen Watts hebben(in vergelijking tot een normale gloeilamp).

Maar ja, je kunt héél ver gaan in energiebesparing Razz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 10 Aug 2011, 10:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb geen electro gestudeerd, maar hobby daar wel al sinds mijn twaalfde in. En ik ben pas 35 geworden, dus reken maar uit...

Remlichten worden idd vaak 100% DutyCycle aangestuurd, richtingaanwijzers ook. Bij die laatste is de frequentie voor de wet
trouwens vastgelegd op tussen de 1 en 2 HZ (ze schrijven tussen de 60 en 120 periodes per minuut), 5Hz is veel te snel dus!

Enne, je zegt dat het niet over tientallen watts gaat, maar dat gaat het dus wel! De LED-segmenten van de achterlichten waar
ik nu mee bezig zijn verbruiken bij 13,5V aan 100% DutyCycle 4W per stuk. Als ze dus een 21W lampje moeten vervangen
moet zo'n weerstand dus toch rond de 17W verstoken en dat levert aardig wat warmte op!

Aangezien bij mijn Aygo de knipper-automaten relatief makkelijk bereikbaar zijn (ook al zitten ze in het dashboard geïntegreerd)
en daarbij ook de meet-shunts makkelijk herkenbaar zijn en dus vervangbaar ga ik die vervangen door exemplaren met circa
twee keer zo grote weerrstand. Bij halve stroom zal er dan toch gelijke spanning over vallen en zal e frequentie legaal blijven.
Valt vervolgens de richtingaanwijzer voor uit dan zal de frequentie alsnog omhoog gaan zoals wettelijk voorgeschreven.

Het gaat mij in deze overigens niet per definitie om de energiebesparing, maar het feit dat ik geen onnodige hitte ergens wil.
Hitte en plastic gaan niet goed samen en er zit op mijn auto best veel plastic, dus montage uit de buurt daarvan is gewoon lastig.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hovic
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 12 Augustus 2010
Posts: 47
PostGeplaatst: Wo 10 Aug 2011, 12:42    Onderwerp: Reageer met quote

Ja.. Maar... die lampen zijn 12V neem ik aan?
Dus valt er 1.5V over de weerstand?
Er valt géén 13.5V over de weerstand, gezien dat er dan geen stroom over blijft voor de leds.
Stel dat ze 4W per stuk zijn, dan zijn ze (P=U*I) 4=12*I..I=1/3A
Vermogen per weerstand / Per segment: 1,5*1/3 = 0,5Watt. (R=4,7Ohm)
Dit is dus geen 17Watt, tenzij je 34 segmenten in je auto plaatst.

Ik weet niet hoeveel segmenten er in je auto zitten?
Als je inderdaad 34 segmenten er in heb zitten verstook je inderdaad aardig wat dan, helemaal gelijk in.

Kun je nog beter rechtstreeks aansturen met een PWM controller (die er nu al in zit, gezien je PWM-T).
Waarom ze er dan een 100% D gebruiken en geen hardwire, is mij een raadsel. Kost extra verliezen (schakelverliezen) en je stuurt toch volaan...

Tenzij, als je een remlicht / knipperlicht op zo'n manier een DutyCycle meegeeft dat hij boven de 50Hz knippert, is het voor het oog gewoon dat die aanstaat, terwijl je de helft minder energie verstookt!
Stel dat je een D van 50% hebt, verstook je geen 21Watt, maar de helft, (theoretisch), dus toch een 11watt minder.
Een knipperautomaat is ook vaak een simpel schakelingetje met een solid-state relais. Ik heb eer meermaals één nauwkeurig bekeken en eigenlijk stelt het geen moer voor.
Ik vraag me ook sterk af of het überhaupt wel nut heeft dat er een PWM systeem in zit.
Met een frequentie trigger van 2Hz, een Solid state relais en evt. een U-stabilisator ben je klaar... Véél goedkoper dan met PWM te gaan klungelen, wat ook weer rommel en extra verliezen (Warmte, Schakel) meebrengt.

Naja, ik geloof wel dat je het gaat redden zo te horen!

Als je nog meer van dit soort leukigheden tegenkomt, laat ze dan weten alsjeblieft? Leer ik ook weer wat bij Wink
Vind ik wel interessant. Krijg ik op deze manier meer inzicht in de verschillende varianten elektro die gebruikt worden.

En van die 1 - 2Hz wist ik ook niet precies! Heb wel poosje in de garage gelopen en wist dat er een wetgeving aan vast zat, maar niet hoe of wat.
Maar inderdaad, 1 of 2Hz word ik niet koud of warm van en de elektronica ook niet, zolang er geen inductieve componenten in het circuit zitten.


Groet, John


Laatst aangepast door hovic op Do 11 Aug 2011, 13:41, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 11 Aug 2011, 10:13    Onderwerp: Reageer met quote

Load-resistors zet je in parrallel, dus die krijgen ook de spaningsval die over de lampen valt.
13,5V is de spanning waarbij het vermogen is weergegeven. In een auto is dat helemaal geen rare spanning,
aangezien met de motor lopend die op kan lopen tot 14,4V bij een goed werkende laadregeling.

Heel de berekeningen die je nu loslaat zijn leuk, maar toaal irrelevant. Dat is serieberekening en
daar gaat het hier niet om. Ik heb VW-lampen. Die bestaan uit 3 delen. Ieder deel is 4W aan13,5V.
Omdat de knipper-automaat 21W verwacht zal die denken dat er wat stuk is en de knipperfrequentie verhogen.
Ik kan dus de ontbrekende 17W in hitte verstoken met een Loadresistor, DAT is waar ik het over heb!

Maar omdat ik dat niet wil EN weet waar de meet-shunt zit in het knipper-circuit kan ik die aanpassen.
Om bij een lager verbruik toch dezelfde meetspaning op te wekken moet die shunt dus groter zijn.
In auto's worden vaak nog steeds "gewone" relais gebruikt, in de mijne zelfs twee. Daar komt het "tik-tak"-
geluid ook vandaan. En zijn er solidstates gebruikt dan is er vaak een speakertje voor de acoustische melding...

Verder neem je een hoop dingen aan die niet zo zijn. 100% Dutycycle IS een hardwire.
Richtingaanwijzer en remlicht zijn dus hardwired en krijgen "gewoon" boordspanning aangeboden.
De achterlichten worden gemoduleerd. Ik heb wat research gedaan en een pulstrein opgebouwd
van 100Hz @ 25%. Effectief verbruik is dan 1W, conform de originele aansturing door VW.

PWM is mega-simpel: een 555, twee weerstanden, twee condensators en een eindtrapje...
En alleen nodig voor de achterlichten. Remlichten is 1-op-1 aansluiten, richtingaanwijzers ook,
aangezien ik daarbij de aansturing aan ga passen... Remlicht loopt wel via mijn PWM-bordje
omdat in de opzet van VW een DEEL van het achterlicht van 25 naar 100% gaat als remlicht...

Ik heb er dan wel geen opleiding in, maar weet verrekte goed
waarmee ik bezig ben, anders was ik er niet aan begonnen!
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hovic
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 12 Augustus 2010
Posts: 47
PostGeplaatst: Do 11 Aug 2011, 13:38    Onderwerp: Reageer met quote

Murcielaygo schreef:

Ik heb er dan wel geen opleiding in, maar weet verrekte goed
waarmee ik bezig ben, anders was ik er niet aan begonnen!


Hohoho, ik ben wel de laatste die zegt dat jij er geen verstand van hebt
Embarassed
Ik ben hier op dit forum terechtgekomen om van de autotechniek te leren.
Ik heb ervaring met het ontwerpen van micro-elektronica als sensorsystemen e.d.
Ik was in mijn post er vanuit gegaan dat het nog over een 'willekeurig LED remlicht' ging. Vandaar.
(Ik dacht) Het ging in eerste instantie over jouw Toyota en uit jouw Post merk ik op dat het over VW knipperlichten ging vandaar.

2 dingen snap ik nog niet:
- Waarom is dit een teruggekoppeld systeem aan vermogen? Dat is toch eigenlijk een ongelukkig systeem? Als je weerstand meet (wel of geen contact) ben je toch ook zeker van dat er een lamp in zit. Waarom zou VW zo'n systeem toepassen?

- En waarom zou dit systeem daarop gaan reageren dat het z'n frequentie verhoogd. Wat is in de praktijk het nut om de frequentie te verhogen als de lamp kapot is? Komt dit doordat het systeem dan onbelast is en automatisch het hele systeem op tilt slaat?
Je kunt toch gewoon een pwm signaal (gelijk aan 2HZ) uitsturen, met enkel een controle op of er uberhaupt stroom loopt?

Verder heb je het over hardwired  en 100% DutyCycle.
Dat volg ik ook niet precies... Natuurlijk is 100% de volledige uitsturing, maar waarom wordt er dan over 100% dutycycle gesproken als het toch hardwired is? (Tenzij ik het fout voor ogen heb, is hardwired het tegenovergestelde aan switched. 100%D is dus een systeem wat volgt uit een pwm-signaal, dus geswitcht wordt en door 100% volledig uitstuurt. Wordt er, doordat deze 100% gestuurd wordt, dan over hardwired gesproken?

Nogmaals, mijn reactie was niet om jou even flink op je nummer te zetten Jan, want ik geloof best dat je, door je ervaring, meer weet dan ik, maar om zelf wat wijs te worden uit deze technieken.

Ik zette die berekeningen weg, enkel om even voor mij zelf duidelijk voor ogen te krijgen wat er nu speelt in / rond de elektronica.

Groetjes, John
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB