Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Standaard speakers vervangen
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vest
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 30 November 2010
Posts: 14
PostGeplaatst: Di 30 Nov 2010, 20:10    Onderwerp: Standaard speakers vervangen Reageer met quote

Beste autoliefhebbers!,

Ik heb een ford fiesta 2000 en wil me standaard speakers vervangen; ik heb er 2 achterin bij me hoedenplank, 2 tweeters en 2 speakers in me deuren.

Maar zit te twijfelen wat ik moet doen! ik neem geen versterker.

Achterin heb ik 10 cm speakers,en zit te twijfelen tussen deze;

http://www.pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=5&sub_id=20&cur_id=6562

http://www.pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=5&sub_id=20&cur_id=7116

http://www.pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=5&sub_id=20&cur_id=7169


En voorin heb ik dus een composetje. maar als ik voorin nou alleen 2 speakers neem met 2 tweeters erin? merk ik dan veel verschil?

Anders neem ik denk ik die alpine van 10 cm en deze van 13 cm;

http://www.pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=5&sub_id=21&cur_id=6563

en zou ik er dan ook nog los 2 tweeters bij kunne halen?
of word het dan teveel van het goede? dan heb ik 6 tweeters ''in totaal'' zieje..


ik heb nog nergens een leuk composetje gevonden zieje! misschien dat iemand nog een site heeft waar je goeie setjes kan halen?

de speakers achterin kan ik er zo in plaatsen. maar ik weet niet of de speaker in de deur past i.v.m de gaatjes. is het dan nodig om zo'n opvulring te halen?

zoiets?; http://www.pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=5&sub_id=117&cur_id=1405

Deze komen wel overeen met de gaten van me oude speakers. maar hoe werkt dat dan? Moet je deze ''ring'' dan op de plaats van je oude speakers schroeven. en je speaker erop lijmen/schroeven ofzo?

Alvast bedankt,

vest.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 1 Dec 2010, 0:26    Onderwerp: Reageer met quote

Om te beginnen, een paar basisadviezen.

Je interne versterker in de headunit geeft hooguit 4x 20W rms (de grote waarden op de doos zijn piekwaarden). Als je niet van plan bent met een versterker te werken, kijk dan best voor speakers met een laag rms vermogen en een hoge gevoeligheid, dan zul je er het meeste uit kunnen halen. Voor goede kwaliteit is een goed merk headunit ook wel aanbevolen. Op gebied van interne versterkers is Alpine in mijn mening de beste, maar andere A-merken zijn zeker ook wel goed.

Met MTX speakers heb ik zelf geen ervaring, Pioneer en Alpine wel. De keuze is echter persoonlijk. Ze zijn van goede kwaliteit maar zullen toch anders klinken. Het is een kwestie van welke jij zelf mooier vindt, dus ga langs bij een audiozaak om ze te beluisteren (best met je eigen muziek, die je kent).

Ja, je zult verschil merken als je van een composet overschakelt naar coaxiaalspeakers. Je tweeters zijn beslissend voor het geluidsbeeld, en dat zal een stuk naar beneden verplaatst worden als de tweeters laag in de deuren komen zitten. A-stijlen, spiegeldriehoeken, of bovenop het dashboard zijn betere plaatsen voor tweeters om het geluidsbeeld hoger te houden. Ga niet voor meer tweeters, daarmee verkl**t je het geluidsbeeld serieus en het geeft geen enkele meerwaarde.

Er zijn een stuk meer goede merken (GZ, Helix, Focal, om een paar te noemen) dus ga gewoon zoveel mogelijk beluisteren en laat het allemaal eens rustig bezinken voordat je een keuze maakt. Deze merken hebben ook hele goede composets.

Als dingen niet duidelijk zijn vind je hier een hoop technische know-how over caraudio: 12VHifi
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vest
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 30 November 2010
Posts: 14
PostGeplaatst: Wo 1 Dec 2010, 17:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb me speakers besteld! ik heb maar wel voor een compo setje gekozen.

Het zijn deze 2 geworden ;

http://www.pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=5&sub_id=21&cur_id=6564

http://www.pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=5&sub_id=20&cur_id=6562

Er is mij verteld dat; als je geen versterker heb, en je sluit speakers met hoge RMS waarde aan op je radio. dat je speakers moeite hebben om te bewegen omdat je te weinig watt/vermogen heb.

Maar is dat bij 65 RMS ook al het geval? deze 2 setjes moet toch gewoon kunnen op een standaard autoradio?

Misschien een noob-vraag. Waar zijn die 2 kastjes voor wat je bij dat compo-setje op de afbeelding ziet?

groeten,

robin.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Wo 1 Dec 2010, 18:20    Onderwerp: Reageer met quote

dat kastje is een filter. hier komt de plus en min speaker draad van je radio op en dan gaat plus en min naar tweeter en plus en min naar je deurspeaker. dan krijgen je deurspeakers geen hoge tonen en je tweeters geen lage tonen.

jesse zei dat je moest opletten bij de gevoeligheid van de speakers. deze hebben 87 meeste zitten tussen de 85 en 93 DB
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
vest
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 30 November 2010
Posts: 14
PostGeplaatst: Wo 1 Dec 2010, 18:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ja ik zag het al, maar ik lees veel goeie ervaringen over dit merk dus ik gok het er op!

En wat gebeurt er als je deze filter niet aansluit? doe je dan je speakers overbelasten ofzo?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Wo 1 Dec 2010, 18:26    Onderwerp: Reageer met quote

dan krijg je vervormingen denk ik. en vind je tweeter niet zo leuk als je daar bass door heen gaat zetten. filter is makkelijk weg te werken hoor Smile of als je ze mooi vind kan je ze ook in het zicht inbouwen
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
vest
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 30 November 2010
Posts: 14
PostGeplaatst: Wo 1 Dec 2010, 18:30    Onderwerp: Reageer met quote

oke bedankt.

maar waarom is die gevoeligheid dan zo belangrijk? ik wil gewoon me standaard speakertjes vervangen en niet meer Razz.

ik wil gewoon beter geluid dan me oude speakers. dus of het nou 87 of 91 dB is. maakt in mijn geval niet uit neem ik aan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Wo 1 Dec 2010, 19:32    Onderwerp: Reageer met quote

daar hebben jesse en vlokman meer verstand van als ik. ik begin net met audio en heb van jesse veel gelerd op het forum Smile maar volgens mij was de gevoeligheid dat hoe hoger die is dat die beter aangestuurd word als je hem alleen op de radio hebt staan. omdat die maar 20 watt rms geeft ongeveer.

maar jesse weet hier wel antwoord op
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 1 Dec 2010, 23:36    Onderwerp: Reageer met quote

Als ik 't zo hoor zal die gevoeligheid voor jou niet zo belangrijk zijn dan. Hoe hoger de gevoeligheid, hoe harder ze spelen met hetzelfde rms vermogen.

Speakers met hoog rms vermogen is inderdaad af te raden, omdat ze toch niet kunnen krijgen waarvoor ze bedoeld zijn. Dan heb je meer aan eentje met laag vermogen die in verhouding meer belast wordt.

De scheidingsfilters wel gebruiken, zonder zal het beroerd gaan klinken.
Ruwweg is het ongeveer zo verdeeld:




Groen is voor de subwoofer.
Zwart en paars samen voor de woofers in de deuren, rood voor de tweeters.
De scheidingsfilters zorgen ervoor dat elk krijgt wat die kan spelen, en niet vervormd in 'n poging bereiken te spelen die die niet aankan.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vest
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 30 November 2010
Posts: 14
PostGeplaatst: Do 2 Dec 2010, 21:03    Onderwerp: Reageer met quote

ja ik zal de scheidingsfilters gebruiken. maar hoe moet je die filters vast maken?  kan je dit ergens vast lijmen ofzo? en wat is nou een goeie plek ( uit het zicht)? onder t dashboard? ik heb een ford fiesta 2000.

Maarehh.. wát word er nou precies verstaan onder '' laag rms vermogen''? is 60 rms laag?  of is 120 rms ook nog ''laag''?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Do 2 Dec 2010, 21:08    Onderwerp: Reageer met quote

je kan ze vaak wel vast maken met tyrips ergens aan vast aan je bumper balk of zo. aansluiten is simpel trouwens. plus en min er in bij INPUT en dan plus en min bij woofer en plus en min bij tweeter er uit Smile

wat hoog of laag ik vraag ik me zelf ook nog steeds af maar meestal zie je rond de 60 tot 120 bij die speakers. ik heb zelf dalijk 250 rms maar of dit echt is dat is maar de vraag?? maarja je moet dan als nog een versterker hebben die het ook continue kan leveren anders heb je nog niks aan hoge rms waardes.
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Do 2 Dec 2010, 23:03    Onderwerp: Reageer met quote

gevoeligheid is het rendemend van je luidspreker!
een luidspreker heeft een gemiddeld remdement van maximaal! 2,5%
zijn de meest ineficiente dingen die de mens ooit gemaakt heeft!
wordt normaal bij goede merken op 1 watt en op 1 meter afstand gemeten
dus een speaker die zeg 85dm/1watt meter heeft produceert op een meter afstand 85 db een die zeg 95 heeft produceert dus 95 db op 1 meter afstand en dat is een enorm verschil!
die filter heb je echt nodig een tweeter kan absoluut niet tegen bass
zonder het filter is die binnen 1 minuut naar de eeuwige speaker gronden!
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vest
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 30 November 2010
Posts: 14
PostGeplaatst: Vr 3 Dec 2010, 8:19    Onderwerp: Reageer met quote

250 RMS WTF! dan blaas je toch je ramen eruit of hoe zit dat?!

het verschil tussen 85 en 95 zal dan idd groot zijn.
maar ik denk dat het verschil tussen standaard speakers en nieuwe speakers van 65 rms en 87 dB ook groot is!  Very Happy

Maar bumper balk? waar zit die dan precies? (noob).

en hoe kom ik in godsnaam bij al die draden? moet ik dan alleen me radio eruit halen of me hele dashboard? hoe hebben jullie dat gedaan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vest
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 30 November 2010
Posts: 14
PostGeplaatst: Vr 3 Dec 2010, 8:51    Onderwerp: Reageer met quote

golf3driver schreef:
je kan ze vaak wel vast maken met tyrips ergens aan vast aan je bumper balk of zo. aansluiten is simpel trouwens. plus en min er in bij INPUT en dan plus en min bij woofer en plus en min bij tweeter er uit Smile

wat hoog of laag ik vraag ik me zelf ook nog steeds af maar meestal zie je rond de 60 tot 120 bij die speakers. ik heb zelf dalijk 250 rms maar of dit echt is dat is maar de vraag?? maarja je moet dan als nog een versterker hebben die het ook continue kan leveren anders heb je nog niks aan hoge rms waardes.


dat zijn toch de + en - die zeg maar nu vanaf me radio rechtstreeks naar me speakers/tweeters gaan?
                                               Tweeter .  
Dus het zit nu zo ; Radio ----===
                                               Speaker .

En dan word het zo ; Radio===Filter===Tweeter en speaker
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 3 Dec 2010, 10:07    Onderwerp: Reageer met quote

hoe je er bij komt weet ik niet bij jou. ik heb inmiddels mijn halve dashboard er uit dus kant van bijrijder ligt alles er uit en onder stuurkolom ligt alles er uit. me abc stylen en achterbank en deurpaneel achter ligt er ook uit maar dat komt omdat ik het in 1 keer goed wil wegwerken.

en er komt vanaf je radio 4 draadjes voor front dat is plus en min links en plus en min rechts. dat ligt er nu al. die knip je dus af en daar doe je het filter aan en vanaf het filter ga je met plus en min naat tweeter en plus en min naar deurspeaker. en in je dashbord vind je wel een plakje om het filter weg te werken.
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB