Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Stef Cuore Newbie

 | Geregistreerd op: 19 November 2010 | Posts: 19 | Woonplaats: Veendam |
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010, 18:42 Onderwerp: Aanpassing mbt weggedrag. |
|
|
|
Hoi allemaal.
Zo, het word tijd om eens te gaan doen wat ik al eerder had willen doen.
Ik heb een twee jaar terug een Daihatsu Cuore L27 (10-08)gekocht. Helemaal kaal met niks er op of er aan. De gedachte was om zelf het 1 en ander te gaan aanpassen en te doen. Helaas zijn er geen tot weinig onderdelen kant en klaar. Dus ..... knoeien en stoeien. Afijn, heeft een motor gekost maar daar hebben we van geleerd.
Nu wil ik mij gaan richten op het weggedrag. Dus hou dit draadje daarvoor aan met de benodigde foto's en dingen.
Orgineel staat de auto vrij hoog op de poten, en heeft 145/80 R13 er onder liggen. Al met al een dodelijke combinatie!! Ik ben er dan ook al vaker in geslaagd om hem op twee wielen te krijgen. Met een stevig briesje zwabbert Brutus (koosnaampje om zijn nietigheid te compenseren) als een dronken kalf wat net geboren is over de weg. Je kunt je dus voorstellen dat bij windkracht 10 het noodpakket met schietankers en touwen uit de auto gehaald moet worden om hem aan de grond te houden. In dat geval bestaat de procedure uit het eerst opendraaien van alle ramen om de weerstand van de wind te verminder. Een hydrolisch systeem om de auto te verlagen ben ik niet nodig, want dan leun ik gewoon wat meer naar voor en achter en links en rechtsss, van voor naare achter van links naar recht.... bla bla etc etc. Je snapt het idee. Persoonlijk vind ik het dan ook geen overbodige luxe om "iets" er aan te doen.
1. Om het kantelen deels tegen te gaan en een beter wegcontact gevoel kies ik voor een:
E10-24-011-01-22! 1.0
Eibach Pro-Kit
Verlaging voor 30 mm
Verlaging achter 20 mm
Uit duitsland voor 149,00
2. Zonder problemen met aanslijten van de banden op de wielkas, kan ik kiezen voor een 165/55 R15 band. Doch, om eventueel nog strakker op de weg te liggen, kan ik ook kiezen voor een 165/50 R15. Nadeel is dat ik een afwijking krijg van +/- 3% in omtrek. Dus ipv 100Km/h 97,2Km/h.
tevens ben ik dan heel beperkt in mijn bandenkeuze, en kom uit op Nankang NS-2 of Bridgestone Potenza RE 040. Van beide banden ben ik na het zien van de meeste testresultaten niet onder de indruk. Wanneer ik kies voor de band, die mij het meestaanspreekt, kom ik uit op een Goodyear Vector 4season 155/65 R14 75T M+S.
Dus nu moet ik kiezen, wil ik optimale weggedrag, of wil ik ook schow? Want 50 lijkt mooier dan 65 denk ik. Het is wel weer 3cm. En ik kom dichter bij de weg te liggen en heb daardoor weer meer zwaartepunt naar beneden gebracht als ik dat doe. En dat heeft ook weer zijn voordelen mbt kantelen.
Ik kijk nu puur en alleen naar de banden, dus niet naar velgen!. Daarbij zijn er namelijk weer een aantal dingen waar ik specifiek op in wil gaan.
Nou, wat vinden julie?
Welke band zou jij kiezen?
Laag/plat of wegligging en iets hoger?
Bridgestone Potenza RE 040
Nankang NS-2
Goodyear Vector 4season 155/65 R14 75T M+S
[/img] _________________ Confucius: Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, zolang je niet te stoppen bent.
Laatst aangepast door Stef Cuore op Vr 19 Nov 2010, 18:49, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
 |
| Chaoth Gold Member

 | Geregistreerd op: 20 Februari 2008 | Posts: 2452 | Woonplaats: Hardegarijp |
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010, 18:45 Onderwerp: |
|
|
|
Kun je niet een andere auto bij de velgen kopen?  _________________ Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T |
|
Naar boven |
|
 |
| Louwie Advanced Member

 | Geregistreerd op: 16 September 2010 | Posts: 775 | Woonplaats: Den Haag |
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010, 18:46 Onderwerp: |
|
|
|
het is ieder ze mening maar ik vind het persoonlijk mooier staan als het Laag/plat is.
soms lijkt het er op (veel bij vw golf 2) dat de banden te klein lijken voor de velgen met een schuine afloop? snap je wat ik bedoel. dat vind ik er stoer uitzien
maar goed het is jou auto  _________________ member of KayHard Motorsports -> Japanese: KaiHado Motospotsu.
Proud To Be Different
 |
|
Naar boven |
|
 |
| golf3driver Silver Member

 | Geregistreerd op: 21 September 2009 | Posts: 1596 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010, 18:47 Onderwerp: |
|
|
|
ik zou verlagen met een schroefsetje dit omdat je dan in elke stand kan plaatsen wat je wil. en 165/50 bandje pakken dat is mooier. (ik maar denken dat mijn 195/50/15 smal is) ik heb ook gekeken voor de bridgestone turanza weet nie of ze er zijn in jou maat maar daar lees ik veel goeie dingen over. over elke band lees je ook wel slechte dingen hoor. kijk even op www.autobandenmarkt.nl hier leveren ze goedkoop banden.
en auto is het mooist laag natuurlijk buik plat op de grond en de kat schuren over de grond haha _________________ the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Stef Cuore Newbie

 | Geregistreerd op: 19 November 2010 | Posts: 19 | Woonplaats: Veendam |
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010, 19:02 Onderwerp: |
|
|
|
Potenza RE 040 165/50 R15 73V KZ BSW
Goed, ik ben makkelijk te overtuigen.
We gaan voor laag. Dat helpt tenslotte tegen het kantelen en zwabberen.
Maar nu..... Ik ben nog niet tevreden over die 165. Want idd het lijkt voor geen porum.
Nu 4,0J x 13" 145/80-R13 met een EET waarde van 35.
Wat kan ik er maximaal uit halen? zonder dat de wielen 3 cm uitsteken. 1 cm is nog acceptabel. Iemand een idee hoe ik dat kan opmeten en berekenen? _________________ Confucius: Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, zolang je niet te stoppen bent. |
|
Naar boven |
|
 |
| golf3driver Silver Member

 | Geregistreerd op: 21 September 2009 | Posts: 1596 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010, 19:13 Onderwerp: |
|
|
|
nou 4J is dus 4 inch dat is dus 4x2.54 en dat is 10.16 cm dat is dus 101.6 mm dus 145 steekt al 2 cm uit aan beide kanten in principe. _________________ the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010, 20:35 Onderwerp: |
|
|
|
Ja en nee. Die maat is gemeten tussen de randen, dus optisch staat het dan nog naar binnen:
Wat ik zelf doe, is op de eerste plaats voor wegligging gaan. En liefst een bandenmaat met niet teveel beperking in keuze, om daar miserie mee te besparen in de toekomst. _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| jelle1982 Advanced Member

 | Geregistreerd op: 9 April 2009 | Posts: 647 | Woonplaats: aalst, belgië |
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010, 20:53 Onderwerp: |
|
|
|
mijn potenza's 225/50/17 en kan ze echt aanbevelen die potenza's enkel opletten als het ijzelt of vettig nat wegdek is.
op drooge baan= kleven op de weg  |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 19 Nov 2010, 21:01 Onderwerp: |
|
|
|
Voor alle weerstypes zou ik zeggen Uniroyal Rainsport, heb 'k hele goeie ervaring mee. Doen 't erg goed bij nat weer, maar ook bij droog weer zijn ze prima... En kosten niet de hoofdprijs. _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Stef Cuore Newbie

 | Geregistreerd op: 19 November 2010 | Posts: 19 | Woonplaats: Veendam |
|
Geplaatst: Za 20 Nov 2010, 0:29 Onderwerp: |
|
|
|
UNIROYAL BAND RAINEXPERT 155/65 R14 T75 45 euro
Mooi om breder te gaan, maar de maten worden dan zo ongangbaar dat het gewoon lastig is. Toch de keuze voor de betere band in dit geval, dan maar tenkoste van de centimeters. Ga liever rap door de bocht dan laag en langzaam.
Goed, de veren. Ik vertelde dus de Eibach omdat dit naar mijn weten de enige optie is. Nu probeer ik wat te vinden over schroefsetje's maar kom nog niet iets tegen. Want waar moet ik op letten, en hoe weet ik dat het past?
Dan krijgen we nog een stukje stabilisatorstang en/of veerpootbrug. Ook hier is het weer zoeken naar iets. Mijn vermoeden is dat de originele veerpootbrug van Daihatsu een slap ding is. Hoe dunner de stang, hoe soepeler het is. Dus wat nu...
Iemand enig ervaring met het zelf maken/aanpassen van een veerpootbrug? _________________ Confucius: Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, zolang je niet te stoppen bent. |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 20 Nov 2010, 0:45 Onderwerp: |
|
|
|
Ik weet niet hoeveel je omlaag wil? Als 't niet teveel is kom je met alleen verlagingsveren toe, maar je schokbrekers zullen sneller slijten. Zelf verkies ik dan ook een volledige set met schokbrekers en veren die op elkaar zijn afgestemd. _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Stef Cuore Newbie

 | Geregistreerd op: 19 November 2010 | Posts: 19 | Woonplaats: Veendam |
|
Geplaatst: Za 20 Nov 2010, 1:19 Onderwerp: |
|
|
|
Persoonlijk kies ik daar ook liever voor. Domweg, omdat ik hem goed omlaag wil hebben. Maar ik zou niet weten wat voor optie ik dan heb. Ik kom niet uit de maten of punten waarop ik moet zoeken.
Mijn doelstelling is om een mooie basis neer te leggen om straks ook de motor weer aan te passen. Dit is niet morgen dan, maar over een .... periode heen. Daarbij is de doelstelling om een zo strak mogelijk afgestelde auto te maken. En ik koop liever nu dan iets waar ik straks wat aan heb.
De bandenkeuze gaat mij puur om echt goed grip te hebben. Ik rij gewoon graag pittig en laat mijn wagentje wel flink brullen als ik kan. Dus voorop staat veiligheid en grip en weggedrag.
Heb jij daar een idee bij, of hints waar ik naar moet zoeken? voor degelijke verlaging wat ook dus instelbaar is? _________________ Confucius: Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, zolang je niet te stoppen bent. |
|
Naar boven |
|
 |
| Jesse Webmaster

 | Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 20 Nov 2010, 12:43 Onderwerp: |
|
|
|
Misschien dat je deze vraag best eens bij een Daihatsu club neerlegt. Die kennen de wagen en zullen ongetwijfeld meer weten wat er beschikbaar is. _________________
 |
|
Naar boven |
|
 |
| Stef Cuore Newbie

 | Geregistreerd op: 19 November 2010 | Posts: 19 | Woonplaats: Veendam |
|
Geplaatst: Za 20 Nov 2010, 13:14 Onderwerp: |
|
|
|
Dat heb ik dus idd gedaan, bij het daihatsu forum.
Maar persoonlijk verwacht ik daar niet veel van.
Dat is niet echt een forum voor tuning en dat soort dingen, maar meer een fan clubje. En het ziet er gewoon bagger uit. Vandaar dat ik dus hier kwam.
Maar ik zoek nog wel ff verder. Geen nood.
Wie weet kom ik ergens anders er nog wel uit.
Maar hou dit forum gewoon aan voor mijn eigen draadje.  _________________ Confucius: Het maakt niet uit hoe langzaam je gaat, zolang je niet te stoppen bent. |
|
Naar boven |
|
 |
| golf3driver Silver Member

 | Geregistreerd op: 21 September 2009 | Posts: 1596 | Woonplaats: midden van NL |
|
Geplaatst: Za 20 Nov 2010, 20:13 Onderwerp: |
|
|
|
ga is op zoek naar verkorte schokdempers en veren voor je auto. alleen met veren kan je max 40 mm verlagen maar dan krijgen je schokdempers het zwaar te verduren.
een stabilisator stang zit onder je auto tussen de wielen en een veerpootbrug zit op je veerpoten. haal dat niet door de war  _________________ the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen
 |
|
Naar boven |
|
 |
|
|