Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Help! Rode kaart keuring

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
the wall
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 25 Oktober 2010
Posts: 3
PostGeplaatst: Ma 25 Okt 2010, 20:25    Onderwerp: Help! Rode kaart keuring Reageer met quote

Hallo,

Vandaag naar de keuring geweest en afgekeurd wegens niet 'over het balkje' kunnen rijden (verlaagd voertuig).
De verlaging is echter reeds jaren geleden gebeurd en de wagen is hiervoor gekeurd. Ik ben in de loop der jaren reeds drie keer in de toestand dat de wagen vandaag staat naar de keuring geweest en telkens groene kaart (en nooit over het balkje moeten rijden). Vandaag dus wel en afgekeurd terwijl ik NIETS aan het voertuig gewijzigd heb. Kan dit zomaar? Alle attesten e.d. van de verlaging zijn in orde. ik ben niet geneigd me hierbij neer te leggen. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Kan men je zomaar bij een gewone keuring 'over het balkje doen rijden'? Het is de eerste keer dat ik dit heb moeten doen (behalve bij de speciale keuring voor verlaagd voertuig)

Merci
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 25 Okt 2010, 21:38    Onderwerp: Reageer met quote

Met betrekking tot verlaging zijn er een paar regels. Ten eerste moet je de attesten kunnen voorleggen van zowel fabrikant als inbouwer. Ten tweede moet de bodemvrijheid (van niet buigbare delen) 11cm of meer zijn, mét bestuurder in de wagen. En daar is de test met het balkje voor. Het balkje is 9cm en wordt onder het laagste punt van de wagen geplaatst, je hebt dus 2cm tolerantie. Met de bumpers (buigbare delen) blijven hangen is niet erg, maar verder mag die nergens blijven hangen. Als dat gebeurde is het dus inderdaad een punt van afkeur.

Het kan aan een tal van zaken liggen. Ik weet niet of je zelf in de wagen zit bij deze test of niet, maar misschien was de bestuurder vandaag zwaarder dan bij de keuring van verlaging. Of had je misschien nog andere zware lading in de wagen? Of de vering begint wat slijtage te tonen, waardoor de wagen ook wat lager zal liggen.

En ja, bij twijfel over de bodemvrijheid kunnen ze deze test altijd uitvoeren op een normale keuring.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Louwie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 September 2010
Posts: 775
Woonplaats: Den Haag
PostGeplaatst: Di 26 Okt 2010, 7:19    Onderwerp: Reageer met quote

wel ff bedankt voor de info trouwens.. i.v.m. verlaging van mijn auto straks dat ik dit wel ff in me achterhoofd heb.. Shock
_________________
member of KayHard Motorsports -> Japanese: KaiHado Motospotsu.

                 Proud To Be Different
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Di 26 Okt 2010, 8:18    Onderwerp: Reageer met quote

dit is echt iets op ze belgs hoor :S in NL word je alleen afgekeurd als je de brug niet op komt. en je mag dus niet je bumper er af halen om de brug op te rijden want das ook afkeur.

en trouwens verlaagde bumper is niks Very Happy je subframe moet de grond ruiken niet je bumper haha Smile

in nederland kom je met verlaagde auto gewoon door de keuring, leg planken voor de brug en je rijd er zo op. of ga naar een garage met een gelijk vloers brug die zijn er ook nog das iedeaal.
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 26 Okt 2010, 12:54    Onderwerp: Reageer met quote

Met het aantal drempels dat overal ligt wil je toch geen auto meer die niet eens over een plankje van 9cm komt met de bodem/ophanging... Bumper mag lager, breekt toch wel als je er ergens mee zou blijven hangen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Di 26 Okt 2010, 13:04    Onderwerp: Reageer met quote

ik breek liever me bumper niet hoor hihih. en je ophanging is stevig hoor da kan wel tegen een tikje Smile. bij mij kan er onder de auto geen krik meer dan moet ik hem eerst op plankjes rijden of eerst zijkant op krikken. en me krik is 12 cm hoog Smile die kan niet onder me lip door en niet onder me subframe en ook niet onder me side skirt Smile hihihi en ik vind me auto nog hoog
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
the wall
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 25 Oktober 2010
Posts: 3
PostGeplaatst: Di 26 Okt 2010, 16:59    Onderwerp: Reageer met quote

Mja, ik vind het gewoon absurd dat je drie keer door de keuring geraakt zonder problemen en ze je de vierde keer afkeuren zonder dat er enige wijziging gebeurd  is. Er kan idd wat marge op die vering zitten, maar twee jaar geleden bedroeg de hoogte van het onderste punt van mijn bodemplaat ook maar 8,5cm en toen maakte men er geen probleem van. Verder is de bodemvrijheid met de bumpers, ophanging en alle andere zaken voldoende ruim. Het gaat hem enkel over de bodemplaat, wat uiteindelijk maar een stuk plastiek is, dat zelfs wat elastisch is en op 8,5cm hangt.
Ik ben deze morgen terug geweest en men kon er het balkje op alle punten onderschuiven gezien die bodemplaat wat mee beweegt. Ik moet er dus de bodemplaat af nemen en terug komen. (toen ik vroeg of ik het ter plekke mocht doen en ik gereedschap van hen kon gebruiken as het ook een njet).
Het doel van de keuring is volgens mij ervoor te zorgen dat de wagens die op de openbare weg rijden voldoende veilig zijn. Ik zie niet in waarom in dit geval de veiligheid van mezelf of de andere weggebruikers in gevaar kan komen.

Absurd gewoon...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 26 Okt 2010, 17:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ja op dat gebied is de keuring hier ook wel absurd. Ben meerdere keren afgekeurd geweest op zaken die wel degelijk in orde waren, en op de herkeuring is 't dan goed ineens. Maarja wat doe je eraan...

Wat voor bodemplaat bedoel je eigenlijk? De bodem zelf is normaal toch wel van metaal. Als het zo'n kunststof beschermkap is onder de motor, valt dat onder elastische delen en zouden ze 't daar toch niet op mogen afkeuren. Precieze regels van verlaging vind je hier.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
the wall
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 25 Oktober 2010
Posts: 3
PostGeplaatst: Wo 27 Okt 2010, 16:53    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:

Wat voor bodemplaat bedoel je eigenlijk? De bodem zelf is normaal toch wel van metaal. Als het zo'n kunststof beschermkap is onder de motor, valt dat onder elastische delen en zouden ze 't daar toch niet op mogen afkeuren.


Idd, zo'n kunststof beschermkap. Het was ook mijn argument dat dit een elastisch onderdeel is zoals bedoeld in de omzendbrief van maart 2004. Volgens de man van de keuring is dit een vast onderdeel en slaan die elastische onderdelen enkel op bumpers ed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 27 Okt 2010, 18:53    Onderwerp: Reageer met quote

Sja dat kan ik je ook niet ophelderen. De regels op die link die ik gaf (officiële site van GOCA) zeggen "elastische onderdelen", dus dan zou ik ook concluderen dat het geen probleem mag zijn. Maarja je kunt er pech mee hebben dat iemand die hem keurt het anders interpreteert dan iemand anders.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Overig Technisch Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB