Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Bas klapt erin -> auto + geluid WEG
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Ma 27 Sep 2010, 21:09    Onderwerp: Reageer met quote

Tis maar goed dat ik het ff vraag he Wink
Zat net op webshops te kijken en zag van die kabelsets staan waarbij ik massakabel zag staan en toen begon er een lichtje te branden haha.

Maar 2,5mm2 is voldoende voor mijn subwoofer?

En ben je nog steeds van mening dat ik een 60A hoofdzekering moet gebruiken als ik 5 meter kabel pak van 25mm2? Nu je weet dat er 3 x 40 ampère in de versterker zit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Di 28 Sep 2010, 11:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ja.
Mijn keuze voor 60A heeft namelijk niets te maken met wat de versterker gebruikt. Dit heeft te maken met hoeveel stroom veilig over een 25mm² kabel van 5 meter getrokken kan worden. Laat je met een hogere zekering toe dat er meer getrokken wordt, gaat de kabel heet worden op het moment dat de versterker die stromen trekt. Isolatie gaat smelten, en in 't beste geval raakt de kabel dan ergens de carrosserie en springt de zekering alsnog. In 't slechtste geval zal de smeulende isolatie of de gloeiend hete kabelkern brand veroorzaken.

Nu, de 3x 40A zal geen continu stroom zijn dat de versterker trekt. Ik schat dat 80A of 100A zeker genoeg moet zijn voor deze versterker, maar mogelijk lukt het met 60A ook nog. Kom je alleen achter door te proberen denk ik.
Als je voor 80A of 100A gaat (of moet gaan), trek dan wel een dikkere voedingskabel van 35mm². Of als je het haalt met 3 meter lengte, dan is 25mm² nog goed (maar lijkt me stug).

Om een lang verhaal kort te maken, dit zou je moeten doen in deze volgorde:
  1. Bepaal eerst de hoofdzekering aan de hand van de stroom die verbruikt gaat worden.
  2. Meet welke lengte kabel je gaat nodig hebben.
  3. Bereken de nodige kabeldikte aan de hand van je hoofdzekering en rekening houdend met de kabellengte.

_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
ThunderBunny
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 Juni 2005
Posts: 815
PostGeplaatst: Vr 1 Okt 2010, 1:12    Onderwerp: Reageer met quote

ziet er naar uit dat ze idd alles op de zelfde amp hebben gemikt en dat kan gewoon niet! als je een sub en 4 speakers (voor en achter) hebt heb je oftewel een 6 kanaals versterker nodig of een mono/stereo amp voor de sub en minimaal een 2 of 4 kanaals versterker voor je 4  speakers voor en achter.
je mag er van uit gaan dat hij toch op zijn minst een voeding kabel naar de amp heeft getrokken en daar ook zoals het hoort een zekering tussen zit.
ik vind het raar als je te veel stroom trekt dan heb je 2 dingen die gebeuren kunnen.
oftewel je zekering van de audio klapt! voor mij herniner ik me ciney!  Laughing
of je spanning zakt te diep waardoor de wagen afslaat!
maar  dat lijkt me sterk ik do goed mijn best met mijn waggie en ik krijg de dip echt niet onder de 7 volt! tijdens rijden
en ja waggie stottert op de maat van de bass maar slaat niet af
al ik dit hoor zou ik denken aan een enorme masale kortsluiting ergens.
NO WAY! dat die caliber dit kan veroorzaken tenzij je met een  caliber gatling gun geschoten hebt maar dan zou je waggie in 2 stukken zijn  Very Happy
is dus duidelijk dat zij ergens een heel grote fout gemaakt hebben.
met de stroom op name van een  caliber amp kun je echte niet alle zekeringen eruit blazen! lukt niet eens met 2500 watt gz lanzar vibe en rockford
en bij mij draait gz op 1 ohm en lanzar op alle 4 kanalen op 2 ohm  no way dat een amp zo veel stroom vreet!
@ friso je weet zelf ook wat er gebeurd als je zekering van de instal te klein is
namelijk dit!


zelfs al zou je de instal zonder zekering op de accu aansluiten!
dan heb je ten eerste geen gezeik met kapotte zekeringen
enige dat kan gebeuren is dat je kortsluiting krijgt en in dat geval fikt de waggie af
heb het gevoel dat alles op het standaard kabeltje van de HU is aangesloten  ik adviseer je open moterkap en kijk of er een dikke kabel van de accu naar de instal loopt dan weet je het zeker
als ik 2500watt rms door 10mm2 kan trekken zonder dat die warm wordt!
nee hier is echt pruts werk afgeleverd hier hebben ze een enorme fout gemaakt met inbouwen anders kan dit niet
of hij zou toevallig net voor de bass er in kwam waggie in rev limiter getrapt hebben en blok opgeblazen hebben maar dat lijkt me vrijwel uitgesloten die garage heeft gewoon zwaar pruts werk  geleverd zoals zo vaak gebeurd en nu kost het nog eens een smak geld om het goed te krijgen! volgende keer kom naar thunderbunny dan weet je zeker dan het tekeer gaat en goed is Wink  Laughing
EHHHH reken je even met me mee  3x 40 amp!
40 amp plus 40 amp dat is 80 amp! plus nog eens 40 amp is dus 120 amp!
dus 120 ampre is die versterker afgezekert ok nu zal die amp dat nooit trekken aan gezien een zekering bij 80 procent van zijn rating al langzaam begint te smelen anders kan die never ever  bij de op gegeven stroom klappen dus laat die amp maximaal 90 a 100 amp max kunnen trekken nou dat haal jij nooi nerver ever bij een keer effe  volume knopje naar max draaien dan moet je echt heel gek gaan doen maar goed als ze alles op die eene amp gemikt hebben dan hebben ze idd heel erg gek gedaan  en dan zou het wel eens kunnen maar niet dat alles er uit klapt en waggie er mee stopt
_________________
Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Vr 1 Okt 2010, 11:25    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

als ik 2500watt rms door 10mm2 kan trekken zonder dat die warm wordt!


heb je werkelijk maar 1 10mm³ kabel steken?
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Vr 1 Okt 2010, 15:52    Onderwerp: Reageer met quote

Hier nogmaals een update, we blijven gewoon aan de gang hoor...   Rolling Eyes

Heb mijn auto net opgehaald bij de garage, hij heeft de voedingskabel erin gelegd. 25mm2 als het goed is. De zekering klapt er in ieder geval niet meer uit bij veel bass, maar de hoedeplankspeakers zijn nu alletwee opgeblazen sinds ik hem net heb opgehaald(eentje was al opgeblazen, de andere niet).

Maar nu maakt die subwoofer weer een heel raar geluid. Dat klanken worden hoger als ik het gaspedaal indruk. En dan bedoel ik niet dat geluid dat je normaal gesproken altijd over de boxen hoort als je gas geeft, maar het is mijn subwoofer die maakt ook als de muziek uitstaat en er alleen spanning opstaat een heel erg raar geluid.
Kan het niet uitleggen hoe het klinkt maar dat is in ieder geval niet hoe het hoort...

Morgen even langs ACR Eindhoven, nieuwe hoedeplankspeakers kopen en die gelijk laten monteren. Dan kunnen ze gelijk alles afstellen op de versterker, en dan is het hopelijk goed. Word eens tijd dat een keer fatsoenlijk muziek kan draaien.

Greets.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 1 Okt 2010, 16:00    Onderwerp: Reageer met quote

whahaha wat een pruts garage. nu hebben ze de speaker kabels langs de massa kabel gelegd en dan gaat het suizen omdat je storing krijgt. dit weet ik zelfs Very Happy ik zou echt weg gaan bij die toko want ze hebben de balle geen verstand van audio
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
AudioSystemRolla
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 24 Juni 2009
Posts: 1062
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 1 Okt 2010, 16:11    Onderwerp: Reageer met quote

kan ook zijn dat de massa sporen van de radio opgeblazen zijn
dit kan als de versterker een slechte massa heeft gaat hij massa zoeken via de rca en dat kan de radio niet aan
_________________
d(>_<)b #Scramble audio system does shake things up   #Scramble
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Vr 1 Okt 2010, 17:06    Onderwerp: Reageer met quote

richard huiveneers schreef:
whahaha wat een pruts garage. nu hebben ze de speaker kabels langs de massa kabel gelegd en dan gaat het suizen omdat je storing krijgt. dit weet ik zelfs Very Happy ik zou echt weg gaan bij die toko want ze hebben de balle geen verstand van audio


roep dat alstublieft niet te hard.

en ten eerste wat je roept is compleet verkeerd.
het is je signaal kabel langs je voeding.
speaker draad pakt geen storing op. signaal kabel wel.

plus ik kan je hier een brief van tig pagina's schrijven met allemaal vb wat deze problemen kan voorkomen. aangezien het bij de sub is zou ik de massa kabel evennakijken dat deze wel een mooie plaatst heeft op een blote carroserie of zoals audiosystemrolla al zij dat veelkans ze aan het kloten zijn geweest met de signaal kabel terwijl de radio aan stond en zen massa bandjes er door heeft gejaagd van of de versterker of de radio.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 1 Okt 2010, 17:07    Onderwerp: Reageer met quote

Die opgeblazen speakers leid ik uit af dat de boel niet goed is afgesteld. Je kunt niet zomaar de boel opendraaien, ook al kunnen de speakers meer vermogen hebben dan de versterker geeft. Zodra er vervorming optreedt (clipping, afvlakken van de sinus) kan dit schadelijk zijn voor je speakers. Het is daarom van belang de versterker gain zodanig af te stellen dat je de radio kunt opendraaien en alles net binnen de grenzen van vervorming blijft.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Za 2 Okt 2010, 12:23    Onderwerp: Reageer met quote

Dinsdag gaat hij naar ACR Eindhoven. Vandaag hadden ze helaas geen tijd.

Dan wordt hij afgesteld, nieuwe hoedeplankspeakers erin. Subwoofer word goed aangesloten, met alletwee de spoelen dus. Voorspeakers worden gewoon weer op de radio gezet zoals ik eigenlijk wilde.(maar dit kon zogenaamd niet omdat anders alles er mee ophield...)
En het massa probleem wordt ook opgelost. Degene in de winkel dacht ook al meteen aan een massaprobleem. De garagist heeft gewoon niet geschuurd. Hoop maar dat de massa sporen(wat het ook mag zijn Razz ) van mijn radio niet stuk zijn.
Hoe merk ik of de massa sporen kapot zijn, en wat zijn de gevolgen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Za 2 Okt 2010, 12:26    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is eigenlijk het verschil tussen 2-weg speakers en 4-weg speakers? Klinkt de ene beter als de ander?

Ik zit aan Rockford Fosgate P1694 Full Range speakers te denken als hoedeplankspeakers:
150 watt max
75 watt RMS

Iemand opmerkingen? Wat zijn de voordelen of nadelen van deze speakers in mijn setup?

Setup: Voorspeakers climax magnum 1652 (120 watt rms)
         Subwoofer Climax Danger 500 (500 watt rms)
         Versterker Climax Bullet 3000 (4x750 watt rms)
En dan zouden er dus die Rockford Fosgate speakers bijkomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 2 Okt 2010, 18:33    Onderwerp: Reageer met quote

X-weg slaat op het aantal actieve elementen (elk met zijn eigen frequentiebereik) in de speaker.
Een 2-weg speaker heeft een gedeelte voor (mid-)laag, en in 't midden een tweeter voor hoog (of een losse tweeter in geval van een composet.
Een 3-weg speaker heeft meestal een extra tweeter, en splitst het hoog op in 2 verschillende bereiken.
En 4-weg heeft er nog eentje meer bij.

Deze verdeling is wat je meestal tegenkomt bij autospeakers. Bij huiskamerspeakers heb je bij 4-weg vaak 2 tweeters, 1 midrange, en 1 subwoofer.

Meer-weg is niet per definitie beter. Ik vind 't persoonlijk een beetje overkill, een 2-weg speaker van een goed merk speelt prima.

Over je setup, bedenk je dit. Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, en dat geldt ook voor een audio setup. RF is een heel goed merk, ik betwijfel alleen sterk dat een Climax versterker ze op hun best kan laten spelen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Za 2 Okt 2010, 21:31    Onderwerp: Reageer met quote

home hifi vind je meer twee kick bas 1 mid en 1 bas.

rf gaat ook het de enige zijn waar de waardes van kloppen.
heb de speakers ook in de winkel en zijn van zeer goede kwalitiet. zeker aanrader en hebben niet veel vermogen nodig dus das wel een voordeel icm met de climax versterker. nadeel is wel dat de afstel gevoeligheid niet zo super en is en dat deze speakers wel leuk af te stellen zijn met een degelijke versterker
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 2 Okt 2010, 21:52    Onderwerp: Reageer met quote

vlokman schreef:
home hifi vind je meer twee kick bas 1 mid en 1 bas.

Hmm heb ik meer geluk met mijn set denk ik. Sub, kick/mid-laag, mid-hoog, and tweeter zit in mijn 4-weg set thuis.

Maar goed, dat ter zijde, denk ik niet dat 4-weg speakers voor de auto veel meerwaarde hebben.
Beste advies blijft wat 't altijd was: beluisteren, en zelf conclusies trekken Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Zo 3 Okt 2010, 9:37    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet toch de RCA en voedingskabel zo ver mogelijk uit elkaar leggen?

Heb ik wel gedaan.. RCA kabels bestuurderskant, voedingskabel passagierskant.  Rolling Eyes

Weer wat geleerd van die X-weg. Smile Wist ik niet namelijk.

Maar wat een prutswerk van die garagist. Ik heb de boel zelf aangesloten en het draait goed. (Is al heel wat, gezien mijn eerdere posts hiero Razz)
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 3 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB