Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Bas klapt erin -> auto + geluid WEG
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Zo 26 Sep 2010, 2:39    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo

Ik ben er ook achtergekomen dat 1 van mijn hoedenplankspeakers opgeblazen is. Dus ben nu op zoek naar nieuwe.
Natuurlijk raden jullie mij een goed merk aan, maar ik ben weer zo'n korte termijn denker die blij is als zijn boxen het een jaar doen.
Zat daarom aan deze boxen te denken voor in de hoedenplank:
http://www.kb-audio.nl/speakers/ovaal/boss-ohc694-nieuw-garantie-zuiver-goed.html

Ze claimen 450 Watt RMS te halen. Geloof er natuurlijk niks van maar ook al is het de helft dan zit ik nog goed.

Wat denken jullie van dat merk, Boss? Ken het zelf niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Zo 26 Sep 2010, 12:52    Onderwerp: Reageer met quote

zelf de helft haal je niet. je mag blij zijn dat je 80Wrms gaat halen ofzo
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Zo 26 Sep 2010, 14:37    Onderwerp: Reageer met quote

Als dat echt zo is dan ga ik maar voor deze:

http://www.kb-audio.nl/speakers/ovaal/climax-magnum695.html

Heb nu de Climax Magnum 693, en vindt die wel redelijk klinken. Dan moet dat met die 695 toch wel goed komen neem ik aan.

En moet ik werkelijk een voedingskabel van 5 meter halen? Dat is toch veel te lang? Dan heb ik ook spanningsverlies volgens 12vihifi. Mijn maximale kabellengte zou 2.9 meter moeten zijn...maar dit is denk ik weer te kort.

En dan nog een klein vraagje tot slot.
Ik heb het al eerder gehad over die subwoofer van me, die dubbelspoels is en waarvan de garagist er maar 1 spoel heeft aangesloten. Hij heeft de twee onderste contactpunten gebruikt, linksonder zwart en rechtsonder rood.
Als ik alletwee de spoelen wil aansluiten, kan ik dan niet gewoon de aangesloten kabel rechtsonder(rood) verplaatsen naar rechtsboven(rood)?
Dan zou dus linksonder(zwart) en rechtsboven (rood) aangesloten zijn.
Klopt dit?

Alvast bedankt weer!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 26 Sep 2010, 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

Stereoluv schreef:
En moet ik werkelijk een voedingskabel van 5 meter halen? Dat is toch veel te lang?

Je moet helemaal niks, meet het gewoon even na.
Ik zei alleen dat het voor de gemiddelde auto rond de 5 meter ligt, aannemende dat de accu voorin de motorruimte staat en de versterker in de kofferbak achterin komt.

Stereoluv schreef:
Als ik alletwee de spoelen wil aansluiten, kan ik dan niet gewoon de aangesloten kabel rechtsonder(rood) verplaatsen naar rechtsboven(rood)?
Dan zou dus linksonder(zwart) en rechtsboven (rood) aangesloten zijn.
Klopt dit?

Nee, dan zal er niks gebeuren.
Je hebt 2 mogelijkheden.
Serie:


en Parallel:


Parallel is de impedantie per versterkerkanaal slechts 1 ohm, en ik denk niet dat deze versterker dat gaat aankunnen. Dan zou je voor serieel moeten gaan, dan heb je 4 ohm impedantie per kanaal (geen probleem) maar verlies je wat vermogen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Ma 27 Sep 2010, 1:29    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Jesse,

Ik denk dat ik het snap...

Eigenlijk hoef ik nu dus alleen maar de twee bovenste contactpunten met elkaar te verbinden als ik ze serieel wil aansluiten? Want zoals ik al zei, nu zijn alleen de onderste twee contactpunten aangesloten en gebrugd op de versterker aangesloten.
En moet ik trouwens ook een speciale dikte kabel hebben voor de subwoofer naar de versterker? Just checking.

Alvast bedankt, kan ik woensdag de garagist even vertellen wat ie precies moet doen. Laughing

Als ik het goed heb moet het dus zo aangesloten zitten:

Aangezien de contactpunten alle 4 bij elkaar zitten was dit voor mij beter te begrijpen Razz
Maar ik neem aan dat dit klopt?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Ma 27 Sep 2010, 9:35    Onderwerp: Reageer met quote

Gewijzigd, omdat ik weer eens onzin zat uit te kramen  Rolling Eyes  Embarassed
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T


Laatst aangepast door Chaoth op Ma 27 Sep 2010, 9:59, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Ma 27 Sep 2010, 9:40    Onderwerp: Reageer met quote

Chaoth schreef:
Klopt niet. Wink

De bovendste en onderste is goed, maar dat middelste?? Weet niet wat je wilt, maar dat gaat dus NOOIT goed komen. op deze manier heb je de middelste 2 niet aangesloten.

Ik zou nog maar even goed naar het plaatje van Jesse kijken. Die is erg duidelijk.


sry chaoth maar dit klopt WEL.
als zijn aansluitingen naast elkaar zitten. wat vaak het geval is. heb je + - + - of een andere volgorde.
en nu komt hij dus aan op + van spoel 1 gaat hij van - van spoel 1 naar plus van spoel 2 en dan van - van spoel 2 terug naar de versterker. en dat is correct. dus even letten voor je zegt dat het niet klopt.

dus niet zeggen dit komt NOOIT goed als het wel 100 % in orde komt. als je zegt dat de bovenste en onderste wel goed zijn. maar de middelste niet. wat zou jij dan in dit geval met de middelste doen.?
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Ma 27 Sep 2010, 9:59    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt het dat ze dan nu in serie zijn aangesloten?

Ik wist niet dat je ze zo kon doorverbinden.

I stand corrected  Embarassed
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Ma 27 Sep 2010, 12:43    Onderwerp: Reageer met quote

je dit is serie dus impedanties optellen. is nogtans net hetzelfde als jesse zijn tekeningetjes van 12Vhifi? maar dan gewoon de ene spoele naar de andere kant gebracht  Cool
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Ma 27 Sep 2010, 14:17    Onderwerp: Reageer met quote

Haha, het is precies dezelfde tekening van 12vhifi maar dan met alle spoelen aan dezelfde kant ja Razz

Omdat ze bij mij ook allemaal aan dezelfde kant zitten is dit makkelijker voor mij.
Op die tekening van 12vhifi moest ff een paar keer kijken of ik het wel snapte.

Anyway nu weet ik dat het goed is, thanks!

Nu nog even de juiste voedingskabel kopen en dan ben ik klaar. Het wordt denk ik een 25MM2 kabel met 100 ampère zekering. Vraag het voor de zekerheid nog als ik bij ACR Eindhoven ben.

En dan volgende week als mijn nieuwe hoedeplankspeakers binnen zijn (Climax magnum 695) dan laat ik die ook nog even aansluiten en dan laat ik alles afstellen bij ACR en dan moet het EINDELIJK goed zijn.
Eindelijk KNALLEN!
Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 27 Sep 2010, 14:51    Onderwerp: Reageer met quote

Hoe lang gaat die kabel nu worden?
Als het rond de 4-5 meter gaat zijn zou ik hem toch niet hoger dan 60A afzekeren, want dat is rekening houdend met die lengte zo'n beetje de grens voor 25mm². En de zekering dient immers voor de veiligheid. Bij sluiting zal een 100A zekering ook wel springen, maar bij te hoog stroomverbruik zal de kabel smelten met de nodige bijkomende risico's.

Als een 60A zekering springt op hoog volume en alles is goed aangesloten betekent het dat de versterker meer gebruikt, maar ook de kabeldikte omhoog zal moeten.

Het blijft een beetje gokwerk omdat de specificaties niet echt betrouwbaar zijn. Maar welke zekering op welke kabeldikte & -lengte veilig is, is makkelijk te berekenen (zie "Voedingskabels" op 12VHifi).
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Ma 27 Sep 2010, 15:10    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Jesse,

Het is een Fiat Punto uit 2004. Kleine auto dus, ik zou zelf denken dat 3 meter meer als genoeg is aangezien de auto zelf maar 3,84 meter lang is. Accu zit inderdaad voor bij de motor maar meer richting het raam. Dus scheelt ook weer een halve meter.
Dan moet ik natuurlijk rekening houden met dat de kabel ook door de dorpel heen moet enzo. De versterker zit achterop mijn achterbank geschroefd. Dus je moet rekenen vanaf het motorcompartiment(vooraan) naar de achterbank toe.
Ik vraag het voor de zekerheid toch wel even na bij ACR.
Heb trouwens nog steeds niet gekeken naar die 3 zekeringen in mijn versterker, lui ben ik he. Zal het dadelijk even kijken.

Greets
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 27 Sep 2010, 20:08    Onderwerp: Reageer met quote

Denk dat je toch aan 4,5 tot 5 meter komt dan, met de nodige bochten onderweg.
In ieder geval een 25mm² over die lengte niet hoger dan 60A gaan afzekeren. Maar als je naar de versterkerzekeringen kijkt weet je al wat meer en hoef je niet op de gok te gaan werken Wink
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Ma 27 Sep 2010, 20:40    Onderwerp: Reageer met quote

Hey, heb net even gekeken. Er zitten 3 zekeringen in van 40 ampère. Er staat in ieder geval 40 bovenop de zekering, neem aan dat dit het aantal ampères aangeeft.

En by the way, moest ik nou een speciale dikte kabel hebben voor de subwoofer naar de versterker? Of voldoet een normale 2,5 mm speakerkabel?
En moet ik trouwens de massakabel ook vervangen voor een 25mm2?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 27 Sep 2010, 21:05    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, massakabel zeker niet vergeten.

Voor speakerkabels zal 2,5mm² voldoende zijn.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB