Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Bas klapt erin -> auto + geluid WEG
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Do 23 Sep 2010, 16:57    Onderwerp: Bas klapt erin -> auto + geluid WEG Reageer met quote

Hallo allemaal,

Gister mijn installatie in laten bouwen in mijn Fiat Punto uit 2004.
Climax Danger 500 watt RMS subwoofer
Climax voorspeakers plus achterspeakers(de zwaarste)
Climax 3000 versterker (4x750 watt rms)
Kenwood radio 4x50 mosfet.

Rijd ik gister dus weg en om de hoek bij de garage even de installatie testen natuurlijk. Ff Bromance van Tim Berg knallen.
Een minuut in het nummer dan klapt in een keer de bass erin, en DIRECT daarna hield alles ermee op. Audio + de auto zelf ook.
De auto viel dus uit en startte daarna ook niet meer, alleen de portierverlichting en de ramen deden het nog wel maar de rest van de lampjes (voorgloeilampje enz.) deden het ook niet meer.

Vaag verhaal dus...iemand ooit een soortgelijk probleem gehad misschien??

En dan nog een algemene vraag: Ik zag dat hij de subwoofer heel raar(naar mijn mening) had aangesloten. Er zitten vier contactpunten op, 2 keer rood en 2 keer zwart. Hij heeft alleen de onderste 2 aangesloten, dus 1 rode en 1 zwarte. Betekent dit nu dat de subwoofer niet gebrugd is, en is dit wel vereist bij zo'n subwoofer??
Want hij vertelde me ook al aan het begin dat hij de 2 voorspeakers ook maar op de versterker had gezet(die zaten eerst op de radio aangesloten) omdat anders het geluid wegviel als hij alleen de sub + hoedenplankspeakers erop aangesloten had zitten.
Vond ik sowieso al raar want het is een 4 kanaals versterker, dus hoe kan je dan 2 voorspeakers + 2 achterspeakers + een subwoofer er ook nog op aansluiten?

Kan iemand mij wat wijzer maken, zou ik zeer op prijs stellen.

Alvast bedankt.


Laatst aangepast door Stereoluv op Do 23 Sep 2010, 22:58, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 23 Sep 2010, 18:04    Onderwerp: Reageer met quote

Klinkt mij alsof de inbouwer behoorlijk prutswerk geleverd heeft, en ik raad dan ook aan het door een degelijk bedrijf helemaal opnieuw te laten doen.

Als bij de bas alles uitspringt, lijkt het erop dat de hoofdzekering gesprongen is. Het feit dat de halve auto ermee stopt doet mij vermoeden dat eveneens autozekeringen gesprongen zijn, en in 't ergste geval er geen aparte voedingskabel is getrokken zoals het zou moeten.
Kijk alle originele zekeringen maar eens na, gegarandeerd zitten er kapotte bij.

4 contacten op de sub betekent dat het een DVC sub is (dubbelspoels). 2 aangesloten betekent dat de inbouwer maar 1 spoel heeft aangesloten, en dat gaat niet fatsoenlijk werken. Ofwel hang je de 2 spoelen op 2 gelijke versterkers/versterkerkanalen, ofwel schakel je de spoelen in serie of parallel op 1 versterkerkanaal. Let goed op de impedanties, zorg dat je weet wat je doet!
Voor meer info --> 12VHifi (lees die hele site maar eens door, staat veel goede info).
Kijk bij "subs aansluiten" voor de aansluitmogelijkheden van een DVC sub.

Kun je gedetailleerd vertellen hoe alles precies is aangesloten zodat we een beter beeld krijgen?

Als basis setup zou ik zeggen voorspeakers en subwoofer op de versterker, achterspeakers op de radio of zelfs weglaten. Dan krijg je een geluidsbeeld dat meer voorin de wagen ligt. Mits goed op elkaar afgestemd materiaal, en goede inbouw, zul je achterspeakers niet missen, behalve misschien op een evenement als je buiten de wagen meer herrie wil.
Als de spoelen van je DVC sub 4 ohm zijn, zul je voor het beste resultaat een versterker moeten hebben die 1 ohm stabiel is. Dan schakel je de spoelen parallel (resulteert in 2 ohm belasting), op een gebrugd kanaal (dus 1 ohm belasting per kanaal).

Overigens is Climax wel een beetje erg enthousiast met de vermogens die ze opgeven. 4x 750W RMS geloof ik dus helemaal niks van dat ze dat waarmaken. Ben ik toch eens nieuwsgierig, wat voor interne zekeringen heeft die versterker?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Do 23 Sep 2010, 18:19    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Jesse,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik heb nog geen tijd gehad om helemaal te bekijken hoe het aangesloten zit want de auto staat nog steeds bij de garage sinds we hem gister erheen gesleept hebben vanaf de plek dat die uitviel.
Dat hij behoorlijk prutswerk heeft geleverd zou me tegenvallen van hem, want het is een vriend van mijn vader en wij brengen onze auto's al jaren naar zijn garage en hij doet altijd alles netjes. Nou zijn zij niet gespecialiseerd in audioinstallaties inbouwen, zij doen meestal enkel simpele carkitjes inbouwen of navigatiesystemen.

Wat ik weet over de configuratie van de audio is dat er WEL een aparte voedingskabel is aangesloten zoals het hoort, in ieder geval dat vertelde hij me en dan weet ik ook zeker dat dit zo is.
En eigenlijk moet ik hem morgen als hij me belt dus ook zeggen dat hij alletwee de spoelen moet aansluiten de sub anders werkt het niet fatsoenlijk?
De eerste minuut van de muziek die ik nog gehoord heb klonk wel redelijk moet ik zeggen...durfde hem alleen niet meteen vol open te zetten en heb dus ook niet gedaan, heb hem op volume 20 gezet en 35 is max.

Zat zelf ook al gelijk aan zekeringen te denken toen het eruit klapte...morgen word ik gebeld met wat ze gevonden hebben of wat ze gaan doen.
Maar ik neem aan dat ik hem moet zeggen dat hij perse alletwee de spoelen moet aansluiten?
Hij vertelde trouwens ook dat hij de voorspeakers op de versterker had gezet i.p.v. op de radio omdat anders alle audio ermee ophield.
Dus hij heeft nu 2 voorspeakers + 2 hoedenplankspeakers + subwoofer op een 4 kanaals versterker zitten...kan toch eigenlijk niet , dan heb je toch een 6 kanaals nodig??

Zal zodra er meer info bekend is een update doen.

Alvast bedankt voor alle reacties!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Do 23 Sep 2010, 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

Zal morgen eens kijken wat voor interne zekeringen erin zitten...
Geloof die 4x750 watt rms ook niet, want versterkers met dat soort vermogen kosten meestal duizenden euro's.
Maar even voor de zekerheid, het kan dus NOOIT zo zijn dat je maar 1 spoel aansluit op de DVC sub?
Is dus per definitie al fout aangesloten? Want het klonk wel redelijk toen de bass rustig opkwam, totdat ie erin knalde en alles uitviel Razz

En hoe kan het dat de monteur niet de sub + hoedenplankspeakers alleen op de versterker kon aansluiten en de voorspeakers gewoon op de radio?
Want hij zei dat alles dan uitviel en niks het meer deed...lijkt me ook een beetje raar.
Dus vandaar dat hij nou de voorspeakers, hoedenplankspeakers EN de sub allemaal op de 4 kanaals versterker heeft gezet. Wat dus eigenlijk helemaal niet kan toch?
Iemand?

Alvast bedankt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AudioSystemRolla
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 24 Juni 2009
Posts: 1062
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 24 Sep 2010, 5:52    Onderwerp: Reageer met quote

Stereoluv schreef:
Zal morgen eens kijken wat voor interne zekeringen erin zitten...
Geloof die 4x750 watt rms ook niet, want versterkers met dat soort vermogen kosten meestal duizenden euro's.
Maar even voor de zekerheid, het kan dus NOOIT zo zijn dat je maar 1 spoel aansluit op de DVC sub?
kan wel maar werkt alles behalve goed
Is dus per definitie al fout aangesloten? Want het klonk wel redelijk toen de bass rustig opkwam, totdat ie erin knalde en alles uitviel Razz

En hoe kan het dat de monteur niet de sub + hoedenplankspeakers alleen op de versterker kon aansluiten en de voorspeakers gewoon op de radio?
Want hij zei dat alles dan uitviel en niks het meer deed...lijkt me ook een beetje raar.
Daar snap ik helemaal niks van als bepaalde speakers niet op een versterker aangesloten worden valt alles uit ?!?!?!?
Dus vandaar dat hij nou de voorspeakers, hoedenplankspeakers EN de sub allemaal op de 4 kanaals versterker heeft gezet. Wat dus eigenlijk helemaal niet kan toch?
Zou eventueel wel kunnen ligt aan vermogens en impedantie
Iemand?

Alvast bedankt.


maar als je nu dus de auto stuk hebt laat je hem er nog steeds naar kijken?? , met audio inbouwen kan je meer schade maken dan je lief is

ik zou een gerenomeerde audioboer opzoeken en vragen wat hij hiervan denkt  Idea
_________________
d(>_<)b #Scramble audio system does shake things up   #Scramble
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 24 Sep 2010, 10:35    Onderwerp: Reageer met quote

Zou ik ook doen eerlijk gezegd.
Met audio kan genoeg mis gaan, en als bepaalde veiligheidsnormen niet gehanteerd worden kan dat ook sluiting en brandgevaar met zich meebrengen.

Iemand kan wel een goede garage zijn, maar car-audio is toch wel wat aparts. Als je die site hebt bekeken die ik linkte, zie je dat er een boel bij komt kijken.
En ik bedoel het niet lullig naar jouw garagist toe, maar als hij een dubbelspoelssub niet kent en ondanks 4 zichtbare aansluitingen op de gok gewoon maar 2 aansluit, dan heb ik er toch niet echt vertrouwen in.

En dat zekeringen van de auto zelf eruit klappen als de bas op komt is uiterst vreemd, dat zou als het audiosysteem apart is afgezekerd echt niet mogen kunnen.

Stereoluv schreef:
En hoe kan het dat de monteur niet de sub + hoedenplankspeakers alleen op de versterker kon aansluiten en de voorspeakers gewoon op de radio?
Want hij zei dat alles dan uitviel en niks het meer deed...lijkt me ook een beetje raar.
Dus vandaar dat hij nou de voorspeakers, hoedenplankspeakers EN de sub allemaal op de 4 kanaals versterker heeft gezet. Wat dus eigenlijk helemaal niet kan toch?
Iemand?

Ook dit verhaal is uiterst vreemd. Als hij alles erop heeft aangesloten ga ik er vanuit dat hij voor- en achterspeakers gewoon bij elkaar geknoopt heeft. Knoop je ze in serie kan dit geen kwaad, maar zul je serieus vermogen verliezen omdat dit over beide verdeeld gaat worden (8 ohm belasting). Schakel je ze parallel krijgen ze beide genoeg vermogen, maar zal de versterker harder moeten werken (2 ohm belasting). In beide gevallen blijf je met een afstelprobleem zitten, omdat je voor en achter niet onafhankelijk van elkaar meer kunt regelen.

Ik wil wel eens weten hoe hij dit allemaal heeft gedaan. Maar ik blijf erbij, laat het eens door een car-audio inbouwbedrijf controleren. Zowel in 't belang van je install op de best mogelijke manier aan het werk te krijgen, als de veiligheid.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Vr 24 Sep 2010, 13:34    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de reacties Jesse en AudioSystemRolla

Ik ga de auto nu ophalen. Ze belde me vanmorgen al op dat de auto klaar was.
Hij zei dat hij opnieuw een andere voedingskabel erin heeft gelegd omdat die andere de spanning niet aankon.
Zal jullie in de loop van de dag even op de hoogte stellen hoe hij het precies heeft aangesloten.
Ik bel ook gelijk even ACR Eindhoven, die is hierin gespecialiseerd. Zal ik ze wel eens vragen of ze het kunnen afstellen en de boxen opnieuw kunnen aansluiten op andere wijze. Dus de sub gebrugd en voorspeakers gewoon op de radio.
Laat het nog weten.

Thx.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Vr 24 Sep 2010, 15:18    Onderwerp: Reageer met quote

Auto net opgehaald en raad eens wat...
Ik test hem even uit voor de garage, en meteen knalt alles er weer uit.
Was heel simpel te verhelpen door er weer een nieuwe zekering in de stoppen, linksonder het stuur achter dat paneeltje. Deze keer bleef de auto het wel doen.
Maargoed, hij kan dus gewoon het vermogen niet aan en nu ik de voedingskabel wat beter bekeken heb kan ik snappen waarom, het is net zo'n dun draadje als de speakerkabels. Veeel te dun toch?
Raar dat hij dat nieteens weet want dat weet ik zelfs.
Heb er nu weer een nieuwe zekering ingezet, en ik zet de muziek nu niet harder dan volume 15 en ik heb op de radio de basslevel ingesteld op -4...anders klapt hij eruit.

Kan iemand mij alvast helpen want heb voor volgende week WEER een afspraak staan met deze garage, ze doen het gratis dus vandaar dat ik niet naar de ander ga. Hun hebben het foutgedaan dus doen zij het ook gratis voor mij.
Maar wie kan mij vertellen hoeveel MM2 dik de voedingskabel moet zijn voor mijn installatie?
Hij heeft ze trouwens als volgt aangesloten:
De voorspeakers en achterspeakers zitten op hetzelfde kanaal, dus ze zijn in serie geschakeld? Dus 2 kanalen zijn gebruikt voor de 2 voor + 2 achterspeakers.
De andere 2 kanalen heeftie voor de sub gebruikt en hij heeft hem dus wel gebrugd.
Maar het rare vind ik dat hij van de 4 contactpunten maar 1 rode en 1 zwarte heeft gebruikt, en dan heeft hij de 2 contacten gebruikt die naast elkaar zitten, dus niet bijvoorbeeld de zwarte linksonder en de rode rechtsboven, hij heeft dus linksonder(zwart) en rechtsonder(rood) gebruikt. Dus hij heeft maar 1 spoel aangesloten zoals me werd verteld hier? En die heeft hij wel gebrugd, raar??

Rare constructie zeg, word er een beetje moe van...
Het enige wat ik hem nog laat doen is die andere voedingskabel erin laten zetten, en omdat ik wil voorkomen dat hij er weer een te dunne kabel inzet, zou ik alvast aan de professionals hier vragen hoe dik mijn voedingskabel moet zijn.

Misschien is het handig nogmaals de gegevens te noemen:

Voorspeakers: Climax Danger (220 real watts als ik me goed herinner, RMS weet ik niet)
Hoedenplankspeakers: Climax Danger 693 (2x280 real watts en 2x150 watt RMS)
Subwoofer: Climax Danger 500 (500 watt RMS)
Versterker: Climax Bullet 3000 (4x750 watt RMS zogenaamd)

Dus hoe dik moet mijn voedingskabel zijn?

Toen ik hem dat zei over die voedingskabel dat die veel dikker moest zijn zei die trouwens dat hij een dikkere kabel bijna niet aangesloten zou kunnen krijgen omdat het aansluitingspunt van de voeding op de versterker zo klein is...maar dat moet toch geen probleem zijn?

Alvast bedankt voor het advies.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 24 Sep 2010, 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

Echt, ik zou het ergens anders laten doen. Te dunne voedingskabels, niet weten hoe de speakers aan te sluiten dus gewoon maar proberen, en autozekeringen die eruit knallen... Ik vind het maar link.

Voor de versterker moet normaal inderdaad een dikke voedingskabel worden getrokken direct naar de accu toe, met een hoofdzekering in de kabel vlakbij de accu. Voor de min, een even dikke kabel naar de carrosserie.

De dikte die de voedingskabel moet zijn hangt af van het stroomverbruik, en het RMS vermogen. Nu, als ik het zou berekenen op 4x 750W RMS zou je een hele dikke voedingskabel krijgen, en ik weet toch al dat de versterker dat vermogen nooit zal waarmaken (ken eigenlijk geen enkele 4-kanaler die zulke vermogens levert).
Kijk eens wat voor zekeringen op de versterker zelf zitten. Baseer daarop je hoofdzekering, en bereken aan de hand daarvan je voedingskabel (zie de rubriek "Voedingskabels" op 12VHifi, of vraag het nog eens als je de zekeringwaarde weet).
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Vr 24 Sep 2010, 22:47    Onderwerp: Reageer met quote

volgens mij kom je met een 16mm³ wel toe het climax spul kennende.
en zou ook niet meer naar die garagist gaan. heb vandaag nog een auto moeten herdoen die door een garagist gedaan is. en eerlijk. mij moet je ook geen onderhoud laten doen dat doe je best in de garage. maar car hifi dat doe je best NIET in de garage maar kom daar maar vvoor langs bij mij. (of een andere audio winkel°
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Vr 24 Sep 2010, 23:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb bij 12vhifi.nl een vermogen ingevuld van 1000 watt rms. Want als je alles bij elkaar optelt, subwoofer 500 rms + achterspeakers 2x150 watt rms + voorspeakers 2x100 watt rms? = 1000 watt rms ongeveer.

Dan komt eruit dat je ongeveer 120 ampere door de kabels heenjaagt en dan moet je een kabel van 25 mm2 hebben staat er in het lijstje.
Klopt dit tot zover?

Hopelijk past zo'n dikke kabel wel op mijn versterker.

ps: op de versterker zitten trouwens 3 zekeringen. Zou alleen niet weten hoeveel ampere ofzo. Ze zien eruit als normale zekeringen voor je lichten enz. alleen dan een maatje groter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 24 Sep 2010, 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

daar zijn weer verloop stukjes voor. als het grootste gedeelte dikke kabel is vanaf de accu plus een zekering er tussen en deze naar achter legt naar de versterker, dan pak je daar verloopstuk naar versterker input formaat.
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Stereoluv
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 23 September 2010
Posts: 32
PostGeplaatst: Vr 24 Sep 2010, 23:18    Onderwerp: Reageer met quote

Ben van plan om morgen even naar ACR Eindhoven te gaan, daar hebben ze zulke voedingskabels en dan hebben ze waarschijnlijk ook wel zo'n verloopstukje.

Dan koop ik het zelf wel en geef ik het aan de garagist en dan sluit hij het wel aan want dat kan hij nog wel. Dan breng ik hem de week erop toch even naar ACR Eindhoven om hem helemaal af te laten stellen.
En eventueel een controle van hetgeen wat al ingebouwd is.

Denk dat ik dan toch maar ga voor de 25 MM2 kabel. 2,5 meter zou voldoende moeten zijn neem ik aan? Het is een Fiat Punto uit 2004.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 25 Sep 2010, 1:53    Onderwerp: Reageer met quote

Even meten en je weet het. Als de accu in de motorruimte ligt, en de versterker in de kofferbak, moet je wel rekening houden met een metertje of 5. Bij grote auto's soms zelfs iets meer.
En nog een extra stukje voor de massa natuurlijk.

Voor kabels berekenen op 12vhifi moet je uitgaan van de vermogens die de versterker levert. Maar gezien die bij Climax wel erg optimistisch eruit zien, zou ik gewoon die 3 zekeringen even bekijken. Kun je zo eruit trekken, en waarde moet er ergens wel op staan.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
AudioSystemRolla
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 24 Juni 2009
Posts: 1062
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Za 25 Sep 2010, 8:41    Onderwerp: Reageer met quote

acr eindhoven weten in ieder geval waar ze het over hebben
dan heb je minder kans op het 'kerstboom effect'
_________________
d(>_<)b #Scramble audio system does shake things up   #Scramble
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB