Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Car hifi system
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kenny92
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 14 September 2010
Posts: 10
PostGeplaatst: Vr 17 Sep 2010, 17:23    Onderwerp: Reageer met quote

AudioSystemRolla schreef:
kist heb ik er niet bij kan er wel een maken maar dat duurt even aangezien ik best druk ben ,
woofer met versterker uhm 85 euro 2 woofers met versterker 100 euro
kist zou ik dan even moeten kijken  Wink


Hoeveel wat bedragen de woofers en de versterker, de kist zou ik eventueel kunnen maken.


mvg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AudioSystemRolla
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 24 Juni 2009
Posts: 1062
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Za 18 Sep 2010, 7:38    Onderwerp: Reageer met quote

de subs zijn 350 watt rms de versterker heb ik geen idee wat die daadwerkelijk leverd ik weet wel dat het redelijk goed speelt op elkaar  Wink
_________________
d(>_<)b #Scramble audio system does shake things up   #Scramble
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
kenny92
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 14 September 2010
Posts: 10
PostGeplaatst: Za 18 Sep 2010, 18:11    Onderwerp: Reageer met quote

AudioSystemRolla schreef:
de subs zijn 350 watt rms de versterker heb ik geen idee wat die daadwerkelijk leverd ik weet wel dat het redelijk goed speelt op elkaar  Wink



Va nwaar ergens bent u, want ik ben van belgie.


mvg kenny
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
AudioSystemRolla
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 24 Juni 2009
Posts: 1062
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Zo 19 Sep 2010, 7:20    Onderwerp: Reageer met quote

utrecht (middel van nl)
_________________
d(>_<)b #Scramble audio system does shake things up   #Scramble
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
kenny92
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 14 September 2010
Posts: 10
PostGeplaatst: Zo 19 Sep 2010, 8:51    Onderwerp: Reageer met quote

AudioSystemRolla schreef:
utrecht (middel van nl)



Dat is 200km van waar ik woon, dus 2uur rijden. Dat is net iets te ver.


mvg
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
hyperfreak
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 November 2010
Posts: 451
Woonplaats: Tilburg
PostGeplaatst: Za 6 Nov 2010, 21:10    Onderwerp: Reageer met quote

heb je al wat gevonden? ik heb misschien nog wel wat ideetjes.

weet niet of het hier al gezegd is. maar over het algemeen levert jbl zeer nette subwoofers. en mooi geluid. voor hun prijs. ik heb in ieder geval nog maar weinig mensen meegemaakt die het slecht vonden.

het is een persoons kwestie. wilde er zelf nooit aan toegeven. maar luisteren is echt nodig soms. wat wil je, wil je een donkere bas? een diepe bas? daarom was/is jamo zo populair. had een donker diepe bas voor z'n geld.

dan komt de vraag van je bass poort. voor of achterkant? ik weet niet hoe het met basspoorten zit van auto subwoofers. maar ik persoonlijk vind baspoorten aan de voorkant veel beter klinken. zoiezo.. zet jij je kist helemaal naar achter. en je basspoort zit ook achter, heb je kans dat het botst. en kan de subwoofer z'n lucht niet kwijt. krijg je een soort ruis te horen...

hoop dat je hier wat aan hebt.

tip* probeer de saturn is. kun je lekker luisteren. en volgens mij.. dacht ik te zien dat er ergens een nieuwe super store saturn geopend is(word). weet alleen niet waar Razz
_________________
Everything is possible, with a litle bit self-confidence
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 7 Nov 2010, 4:37    Onderwerp: Reageer met quote

Als je een gepoorte kist gebruikt maakt het niets uit waar die poort zit. Goed maatwerk (poort en kistinhoud) is wel heel belangrijk, de poort moet vrij blijven, en binnenin de kist moet ook geen dempingsmateriaal tussen sub en poort zitten.
Gesloten kisten zijn gemakkelijker te maken (geen poort, je hebt wat tolerantie met de kistinhoud, en ze hoeven minder groot te zijn).
Gesloten: strakkere en snellere bas
Gepoort: diepere en hardere bas mits goed gebouwd

Je hebt meer soorten sub behuizingen (bandpass) maar die zijn een stuk ingewikkelder om goed te maken, en een stuk groter ook. Bandpasskisten zijn er in meerdere soorten, en het principe is feitelijk een kist (gesloten of gepoort, met daarin de sub) in een gepoorte kist. De sub zit dus volledig in de buitenste kist.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
kenny92
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 14 September 2010
Posts: 10
PostGeplaatst: Zo 7 Nov 2010, 7:11    Onderwerp: Reageer met quote

hyperfreak schreef:
heb je al wat gevonden? ik heb misschien nog wel wat ideetjes.

weet niet of het hier al gezegd is. maar over het algemeen levert jbl zeer nette subwoofers. en mooi geluid. voor hun prijs. ik heb in ieder geval nog maar weinig mensen meegemaakt die het slecht vonden.

het is een persoons kwestie. wilde er zelf nooit aan toegeven. maar luisteren is echt nodig soms. wat wil je, wil je een donkere bas? een diepe bas? daarom was/is jamo zo populair. had een donker diepe bas voor z'n geld.

dan komt de vraag van je bass poort. voor of achterkant? ik weet niet hoe het met basspoorten zit van auto subwoofers. maar ik persoonlijk vind baspoorten aan de voorkant veel beter klinken. zoiezo.. zet jij je kist helemaal naar achter. en je basspoort zit ook achter, heb je kans dat het botst. en kan de subwoofer z'n lucht niet kwijt. krijg je een soort ruis te horen...

hoop dat je hier wat aan hebt.

tip* probeer de saturn is. kun je lekker luisteren. en volgens mij.. dacht ik te zien dat er ergens een nieuwe super store saturn geopend is(word). weet alleen niet waar Razz



Ik ben opzoek naar een subwoofer die een zware bass weergeeft, een die je echt voelt als je aan het rijden bent.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Zo 7 Nov 2010, 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

Als je een gepoorte kist gebruikt maakt het niets uit waar die poort zit. Goed maatwerk (poort en kistinhoud) is wel heel belangrijk, de poort moet vrij blijven, en binnenin de kist moet ook geen dempingsmateriaal tussen sub en poort zitten.
Gesloten kisten zijn gemakkelijker te maken (geen poort, je hebt wat tolerantie met de kistinhoud, en ze hoeven minder groot te zijn).
Gesloten: strakkere en snellere bas
Gepoort: diepere en hardere bas mits goed gebouwd


gepoorte kisten kunnen ook strakke bassen geven hoor. net zozeer als een gelsoten. mits je de juiste sub hebt.

en dat het niet uitmaakt waar de poort zit klopt ook niet. sommige subs moeten de poort aan zelfde kant hebben omdat hij anders tegen zijn eigen druk gaat spelen. is maar net hoe lang de poort moet zijn dat je ze volledig rondom of achteraan of vooraan kan plaatsen.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
hyperfreak
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 November 2010
Posts: 451
Woonplaats: Tilburg
PostGeplaatst: Zo 7 Nov 2010, 15:39    Onderwerp: Reageer met quote

klopt. heb hier bij mij thuis een 4 tal speakers staan.

1 set speakers heeft zijn bas poort onderaan aan de voorkant

de andere 2. (groter) heb de bas poort achter en kleiner.
_________________
Everything is possible, with a litle bit self-confidence
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 7 Nov 2010, 17:58    Onderwerp: Reageer met quote

Maar verschillende speakers hebben verschillende eigenschappen.
Dat wil zeggen dat 2 verschillende subs van dezelfde afmeting toch voor een totaal ander soort kist bedoeld kunnen zijn. Daarom is 't belangrijk vantevoren verdiepen in wat je wil, en hierop de keuze van je sub te maken. Ook is een maatwerk kistje (berekend met speciale software, aan de hand van de T&S parameters die bij de sub op een papier worden meegeleverd) is sterk aanbevolen in plaats van een kant-en-klaar kistje.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
hyperfreak
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 November 2010
Posts: 451
Woonplaats: Tilburg
PostGeplaatst: Zo 7 Nov 2010, 18:57    Onderwerp: Reageer met quote

aha, ik kan hier dus uit op maken dat hij er zelf 1 wil gaan maken?

Inderdaad sterk aan te raden software te gebruiken om de liter inhoud van je kist te bepalen aan de hand van je woofer. Ik heb het zelf eens opgezocht. om te kijken of het mij zou lukken. maar ben afgehaakt met dit project.

Dit vanwege de reden dat je de T&S parameters moet hebben om dit te kunnen berekenen. het probleem snap je dan al denk ik. Die geven de leveranciers en of fabrikanten van het product niet zo snel prijs.

lastig aan te komen. Anders zou je eens langs een audio zaak kunnen gaan. Mijn oom heeft met wat hulp ook zijn eigen subwoofer kist gemaakt met de bijbehorende subwoofer.

Denk er goed over na, gaat veel tijd energie in stoppen met eigen kist. En ook zeker de benodigde apparatuur is nodig denk ik.

Mocht je toch willen doen. wat tips
* kijk goed op internet. Er zijn mensen die het ook gedaan hebben. En er zijn veel topics te lezen waar je info vandaan kan halen. (heb ik ook gedaan)
* als je voor een kist gaat met bas poort. Bereken dan ook goed wat voor bas poort. koop je een te kleine smalle. kan de woofer zijn luchtdruk niet kwijt. koop je een te grote. dan uhm.. tja zo ver ben ik eigenlijk nog niet wat er dan gebeurt Razz

Maar ik wens je in ieder geval veel succes. mocht je het gaan doen. hoop ik dat je een proces bij houdt ergens. kan ik lezen hoe het gaat Wink

wesley
_________________
Everything is possible, with a litle bit self-confidence
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 7 Nov 2010, 22:08    Onderwerp: Reageer met quote

hyperfreak schreef:
Dit vanwege de reden dat je de T&S parameters moet hebben om dit te kunnen berekenen. het probleem snap je dan al denk ik. Die geven de leveranciers en of fabrikanten van het product niet zo snel prijs.

In tegendeel, elke sub van een beetje degelijk merk wordt geleverd met een papier met deze parameters zodat je een goede kist kunt maken.
En van een aantal merken zijn ze online ook te vinden.

Er zijn een aantal gratis softwarepakketjes te downloaden voor kistberekening. Na invoeren van de T&S parameters (en vaak zijn de bekendste subs al aanwezig in de software met hun parameters) geeft de software al aan of de sub het beste speelt in een gesloten of gepoorte behuizing.
Daarna wordt een kistadvies gegeven en krijg je grafisch te zien hoe het resultaat gaat zijn. Ook de poort wordt hierbij berekend. Je kunt vervolgens je kist aanpassen en zien hoe de sub hierop reageert.

Veel info over caraudio vind je op: 12VHifi
Gebruikerservaringen, showcases, en software voor kistberekening vind je op: ShowYourSound
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
hyperfreak
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 November 2010
Posts: 451
Woonplaats: Tilburg
PostGeplaatst: Ma 8 Nov 2010, 9:34    Onderwerp: Reageer met quote

ow, dat wist ik niet haha.

Razz

weer wat geleerd xD
_________________
Everything is possible, with a litle bit self-confidence
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Ma 8 Nov 2010, 13:01    Onderwerp: Reageer met quote

tuurlijk geven merken hun waardes vrij. die heb je nu eenmaal nodig.
echt goede speakers krijgen zelf enkele diagrammen en frequentie curves mee zodat je perfect kan kombineren en afstellen en inbouwen.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB