Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Standaard boxen Vectra B
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
vecci
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 30 Augustus 2010
Posts: 13
Woonplaats: Waalre / Landgraaf
PostGeplaatst: Vr 3 Sep 2010, 13:43    Onderwerp: Standaard boxen Vectra B Reageer met quote

Hallo,

Ik vind dat het geluid wat uit mijn speakers komt best redelijk. Een ding had ik graag anders gehoord, namelijk, als ik het volume een beetje hard zet beginnen ze te trillen en word het afschuwelijk om naar te luisteren. Is er iets waardoor deze boxen harder kunnen dan wat ze nu kunnen ?
_________________
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 3 Sep 2010, 14:04    Onderwerp: Reageer met quote

Wat voor componenten heb je allemaal in je huidige setup?

Met wat ik nu weet is het enige kan zeggen, dat je het maximale uit je boxen kunt halen door een goeie externe versterker te gebruiken die iets meer vermogen kan leveren dan de boxen hebben kunnen (let wel, RMS vermogens, niet Max vermogens!), en bouw het geheel goed in en stel het af. En natuurlijk kunnen speakers van een goed merk ook meer hebben dan goedkopere.

Pas op met die vervorming, dat is clippen/peaken (afvlakking van de sinus) en kan je boxen ook beschadigen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vecci
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 30 Augustus 2010
Posts: 13
Woonplaats: Waalre / Landgraaf
PostGeplaatst: Za 4 Sep 2010, 8:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb gewoon de standaard radio, met de standaard boxen, geen slecht geluid, genoeg bass. (ik denk dat ik heel wat geld moet uit geven om die te overtreffen) Het enige probleem is dat ze niet hard kunnen. Maar een versterker kan dit dus oplossen ?
_________________
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Za 4 Sep 2010, 8:59    Onderwerp: Reageer met quote

En zijn je deuren goed geďsoleerd? Want bij mij trillen de deurpanelen zo erg dat het net lijkt alsof de speakers vervormen, dit is echter niet zo.
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 4 Sep 2010, 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

Als je hard wil, is een degelijke versterker wel een must. Het miniversterkertje in de radio geeft maar 4x 15-20W continuvermogen (de 4x50-60W wat ze zo groot erbij schrijven zijn piekwaarden, daar heb je niks aan).
Dus dan kun je zware speakers hebben, maar die zullen nooit tot hun recht komen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vecci
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 30 Augustus 2010
Posts: 13
Woonplaats: Waalre / Landgraaf
PostGeplaatst: Za 4 Sep 2010, 19:25    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, maar mijn boxen kunnen wel hard, alleen vervormen ze dus. Betekent dat niet de de boxen gewoon aan hun maximum zitten dan ? Iemand een goede tip voor 13cm speakers ?
_________________
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Zo 5 Sep 2010, 10:03    Onderwerp: Reageer met quote

man luister nu tog eens gewoon naar jesse. een originele radio is zooizo het eerste dat je moet veranderen. of een versterker bijhangen. begin bij het begin en plaats een andere radio. en dan kan je gaan zien. nu stel je vragen over iets waar je duidelijk geen pap van hebt gegeten. daar is niets mis mee daar dient het hier voor. maar als je dan raad krijgt volg die dan.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Zo 5 Sep 2010, 13:13    Onderwerp: Reageer met quote

Ze vervormen dus door het clippen van de ingebouwde versterker van je radio.

Doe je dit te vaak, dan kun je je speakers afschrijven.

Wel even goed lezen wat andere forummers typen Wink
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 5 Sep 2010, 15:50    Onderwerp: Reageer met quote

En om het misverstand even bij te lichten: lichte versterker op zware speakers wil niet zeggen dat de speakers niet over hun nek kunnen gaan! Het is allemaal een kwestie van goed afstellen. En een goeie versterker die je boxen geeft wat ze hebben mogen bepaalt of je boxen gaan spelen zo hard als ze kunnen.

Lees overigens 12VHifi.nl eens door, staat een heleboel over car audio in duidelijke taal uitgelegd waar je ongetwijfeld iets aan hebt.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vecci
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 30 Augustus 2010
Posts: 13
Woonplaats: Waalre / Landgraaf
PostGeplaatst: Zo 5 Sep 2010, 16:38    Onderwerp: Reageer met quote

@vlokman,

Aller eerst vraag ik om raad, wat ik daar mee doe moet ik zelf weten. Ik wil mijn radio helemaal niet vervangen, en daar ging mijn vraag ook niet over... Ik vroeg alleen een bevestiging of ik het goed begrepen had.

@Jesse,

Bedankt voor je hulp. Uit jou verhaal maak ik op dat mijn boxen aan het maximaal zitten, dit omdat ze wel hard kunnen maar vervormen bij een te hoog volume. Het volume heeft dus te maken met je versterker. In mijn geval (voor mijn wensen) zit dat wel goed omdat ze ook hard kunnen. Maar wil ik andere boxen dan zal ik daar ook de versterker en radio op moeten afstemmen.
_________________
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Zo 5 Sep 2010, 17:45    Onderwerp: Reageer met quote

Amen  Very Happy
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 6 Sep 2010, 15:49    Onderwerp: Reageer met quote

vecci schreef:
Bedankt voor je hulp. Uit jou verhaal maak ik op dat mijn boxen aan het maximaal zitten, dit omdat ze wel hard kunnen maar vervormen bij een te hoog volume.

Je boxen zitten zeker niet aan het maximaal. Je versterker (dus de interne van je radio) is wat aan het maximaal zit. Daarom is het belangrijk alle componenten op elkaar af te stemmen. Het heeft bijvoorbeeld geen enkele zin om zwaardere boxen te halen zonder versterker, want die zullen nog minder tot hun recht komen.

vecci schreef:
Aller eerst vraag ik om raad, wat ik daar mee doe moet ik zelf weten.

Sorry, maar dit vraagt toch even om een van mijn favoriete quotes (no offense meant):
"What good is asking an expert if you're not gonna use his advise?"
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vecci
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 30 Augustus 2010
Posts: 13
Woonplaats: Waalre / Landgraaf
PostGeplaatst: Ma 6 Sep 2010, 16:54    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
vecci schreef:
Bedankt voor je hulp. Uit jou verhaal maak ik op dat mijn boxen aan het maximaal zitten, dit omdat ze wel hard kunnen maar vervormen bij een te hoog volume.

Je boxen zitten zeker niet aan het maximaal. Je versterker (dus de interne van je radio) is wat aan het maximaal zit. Daarom is het belangrijk alle componenten op elkaar af te stemmen. Het heeft bijvoorbeeld geen enkele zin om zwaardere boxen te halen zonder versterker, want die zullen nog minder tot hun recht komen.

vecci schreef:
Aller eerst vraag ik om raad, wat ik daar mee doe moet ik zelf weten.

Sorry, maar dit vraagt toch even om een van mijn favoriete quotes (no offense meant):
"What good is asking an expert if you're not gonna use his advise?"


Ok dan.

Ik mag toch wel dingen vragen? En daarna beslis ik zelf wat ik doe.
_________________
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Di 7 Sep 2010, 13:16    Onderwerp: Reageer met quote

tuurlijk maar jij luistert gewoon niet en wij antwoorden en dan geef je zelf terug een antwoord helemaal tegenovergestelde. je negeert die antwoorden gewoon.
en bij een volgende vraag zal je steeds maar minder en minder reactie krijgen.

Quote:

Als je hard wil, is een degelijke versterker wel een must. Het miniversterkertje in de radio geeft maar 4x 15-20W continuvermogen (de 4x50-60W wat ze zo groot erbij schrijven zijn piekwaarden, daar heb je niks aan).
Dus dan kun je zware speakers hebben, maar die zullen nooit tot hun recht komen.
_________________




Naar boven    



vecci
Newbie


Geregistreerd op: 30 Augustus 2010
Posts: 11
Woonplaats: Waalre / Landgraaf
Geplaatst: Za 4 Sep 2010, 21:25    Onderwerp:  




Ok, maar mijn boxen kunnen wel hard, alleen vervormen ze dus. Betekent dat niet de de boxen gewoon aan hun maximum zitten dan ? Iemand een goede tip voor 13cm speakers ?


you see  Wink
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
vecci
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 30 Augustus 2010
Posts: 13
Woonplaats: Waalre / Landgraaf
PostGeplaatst: Di 7 Sep 2010, 18:08    Onderwerp: Reageer met quote

zeker luister ik, ik probeer mijn probleem alleen beter te omschrijven. Daar naast heb ik van jou helemaal niets gezien, alleen van Jesse, dus waar kom je mee jonge.
_________________
Een dag niet gereden is een dag niet geleefd.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> ICE Algemeen Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB