Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2004, 14:10 Onderwerp: |
|
|
|
Motorisch tunen is en blijft n kunst, n vak op zicht, iets dat jaren studie en ervaring verijst, leren met vallen en opstaan. Grote downfall, wie heeft er de resources voor? Ik zie mezelf dan ook als n bevoordeeld individu die de kans gehad heeft zich hierop te specialiseren, met vallen en opstaan! En onder toezicht van mensen die hier al 4 decenia mee bezig waren. Verwacht niet dat tunen meer praktijk dan theorie is! Het is net als Ki zegt, tunen doet een aanslag op de duurzaamheid van het blok, het is dan ook zaak om het GEHELE blok aan te passen om het vermogen veilig te houden voor de levensduur van je blok. Er komt meer stress op de interne onderdelen, het moet dus sterker worden. Het wordt allemaal heter, dus hebt ook meer koeling nodig, berekeningen kom je niet onderuit, zomaar materiaal weg slijpen en polijsten is geen kunst, het zo weghalen dat je werkelijk het blok VERBETERD deste meer!
Steek je genoeg research, geld en tijd in je project is het weldegelijk mogelijk een motor te creëren die er niet om maalt om continue vollast te dragen, weet wel, je bent dan evenveel geld in enkel je motorblok aan t steken dan je auto nieuw gekost heeft! Krijgt er wel iets voor terug!
Vermogenswinsten van meer dan 100% zijn haalbaar, neem als voorbeeld enkele skyline's met hun ingelijnde 6 cilinder motoren, die in amerika zo ver gedreven worden dat ze 1400 pk leveren, of meer Zo extreem heb ik nog never kunnen gaan in verband met financiele grenzen die voor n veel verdiende nederlander nog niet zichtbaar zijn! Fijt is wel dat ze die dingen daar dagelijks mee naar de dragstrip nemen, of naar n circuit om daar volluit te kunnen blazen, in de vorm van n circuit rijden ze daar dus soms 3 uur gewoon op voluit, en t blijft heel, dat t kan is dus bewezen!
Verder is de top die ik berijkt heb in PK's met de 300 ZX geweest, waarmee ik aan de 575 pk zit, als je dit hebt mee gemaakt dan ga je je afvragen of die gozers in de states met hun 1400 pk echt helemaal levensmoe zijn!!
Mijn advies voor jou, je bent 16, hebt niet te veel geld op die leeftijd hoogstwaarschijnlijk, ga je bezig houden met theorie, dat geld komt nog wel vroeg of laat, dan begin je dan met de praktijk, informeer zoveel als je kent, speur internet af zoveel als je kan, lees de meest nutteloos ogende dingen 3 keer over, maak aantekeningen, en one day, you´ll be one of the guru´s!
Good luck dude!
Ow ja, voor k t vergeet, de topic naam, uithonen... geloof niet álles wat de amerikanen zeggen, size doesn´t matter that much at all! Wel raad ik je aan, begin met n motor die minstens 1800 cc heeft, t liefst zelfs n 2 liter of meer, alles daar onder zal niet het maximum uit je performance parts kunnen halen, en zal sneller aan zn maximum zitten. Tenzij je de 1.3 litermotor uit n RX7 weet te bemachtigen!! Das de uitzondering die de regel bevestigd.
Ook een nadeel van honen is dat je Cilinderwanden DUNNER worden, dus overdrijf dit nooit! Je maakt je blok alleen maar gevoeliger voor scheuren. And you do not want a cracked bottom end, I SH!T YOU NOT! Heb t vaker zien gebeuren! Stroker kits zijn ook realiseerbaar al dan niet custom designed, die vergroten de slag van je motor waardoor je meer inhoud krijgt (inhoud = boring * slag). Nadeel hiervan, n langeslag motoren hebben mindere gasrespons, zijn minder geschikt voor hoge toeren... en zo kan k nog wel even doorgaan.
In ieder geval, super om te weten dat er weer een zieltje meer interesse toont in motorische tuning op cartuningforum _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Prince-_- Newbie
| Geregistreerd op: 9 Augustus 2004 | Posts: 19 | Woonplaats: Oudenaarde |
|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2004, 14:50 Onderwerp: |
|
|
|
tja keb daar al lang intresse in (tot grote spijt van m'n pa ) en ik hoop dat ik (deels) met jullie hulp het vak kan leren en merci voor alle tips die ge mij al gegeven ebt wat is er eigenlijk zo speciaal aan die RX7?? |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2004, 17:17 Onderwerp: |
|
|
|
Die heeft een "rotary engine", welk een compleet ander principe is dan een motor met cylinders en zuigers.
Details laat ik aan Maximus over om uit te leggen _________________
Laatst aangepast door Jesse op Vr 20 Aug 2004, 23:22, in totaal 1 keer bewerkt |
|
Naar boven |
|
|
| Prince-_- Newbie
| Geregistreerd op: 9 Augustus 2004 | Posts: 19 | Woonplaats: Oudenaarde |
|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2004, 19:53 Onderwerp: |
|
|
|
voor mij was een moter altijd met cilinders en ziugers |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 20 Aug 2004, 23:22 Onderwerp: |
|
|
|
Daar heeft Mazda met de RX-7 en RX-8 (hebben beide een "Rotary Engine") verandering in gebracht
De verbrandingskamer heeft ook een stuk kleinere inhoud, maar dat het snel is hoeven we niet in twijfel te stellen
Zo werkt het ongeveer:
_________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Prince-_- Newbie
| Geregistreerd op: 9 Augustus 2004 | Posts: 19 | Woonplaats: Oudenaarde |
|
Geplaatst: Za 21 Aug 2004, 8:47 Onderwerp: |
|
|
|
das wel goe gevonde |
|
Naar boven |
|
|
| ki Junior Member
| Geregistreerd op: 3 Februari 2004 | Posts: 117 | Woonplaats: Near Brussel |
|
Geplaatst: Za 21 Aug 2004, 15:22 Onderwerp: |
|
|
|
Als laatste tip aanvullend op maximus zijn uitleg vul ik nog aan dat indien mogelijk je een motorblok zoekt waar reeds een turbo op zit gemonteerd. Je kan op die manier al heel veel experimenteren en vermogen winnen zonder dat het blok open moet.
Mijn wagen is nu volledig origineel afgesteld geweest (dus "slechts" 121 kW ) en daarna heeft er zich een specialist motorrevisie eens met de afstelling van het blok beziggehouden (penseeltrekjes aan de injectie, ontsteking en turbo i.p.v. bulldozer graafwerken zoals cilinders uitboren). Alles is origineel, de ECU is volledig origineel met alle veiligheden en marges op hun plaats die Audi gegeven heeft in de fabriek maar mensen, de wagen is nog nooit zo snel geweest. Hij heeft hem laten rollen op een bank, het papier wordt doorgestuurd dus dat zien jullie eens ingescand indien gewenst. Er was wel sprake van een top op de rollen van 267 km/h dus dat beloofd
Gisteren heb ik de kans gekregen er effe mee te rijden: 't is een bommeke op wielen en volledig origin. _________________ - Quattro - |
|
Naar boven |
|
|
| Prince-_- Newbie
| Geregistreerd op: 9 Augustus 2004 | Posts: 19 | Woonplaats: Oudenaarde |
|
Geplaatst: Za 21 Aug 2004, 15:45 Onderwerp: |
|
|
|
cool ma ik pijs dak toch eerst redelijk ga studere om een schoon autoke te kunne kope |
|
Naar boven |
|
|
| ki Junior Member
| Geregistreerd op: 3 Februari 2004 | Posts: 117 | Woonplaats: Near Brussel |
|
Geplaatst: Zo 22 Aug 2004, 9:12 Onderwerp: |
|
|
|
Je kan ook al wat voorstudie beginnen doen nu zodat je weet wat je wil rond je 18 jaar. Dan zoek je je een goede basis en als het een benzinewagen betreft vind je dat zeker voor een lichte prijs. Gedurende je verdere studies en vakantiejobkes kan je dan rustig de wagen in orde brengen en vervolgens modificeren naar jouw wensen, je hebt toch tijd genoeg om zacht te sparen en te studeren voor je studies en op je wagen.
Tegen dat je afgestudeerd bent en het geld rapper binnenkomt kan je de finale stap zetten hem in te schrijven en te verzekeren. Zo doe je je geen pijn op financieel gebied en heb je enkele jaren naar iets kunnen snakken: zo iets als een droom die uitkomt.
Wil je wat technische kennis opdoen? Kijk eens naar www.sjmautotechnik.com, dat geeft jou een goed beeld wat er allemaal nodig is om aan een wagen te werken. _________________ - Quattro - |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Zo 22 Aug 2004, 22:37 Onderwerp: |
|
|
|
In grote lijnen klopt je schematje jesse, das ongeveer het principe van de wankelmotor, als enige toevoeging dat op dat schema maar 1 zeide van de rotor (het driehoekje met afgeronde vlakken) het werk doet, en in real life doen ze alle drie mee, dus wanneer 1 rotorvlak aan zn aanvoerslag bezig is, is het andere vlak met de compressie + ontbrandingsslag bezig, en het laatste vlak met zn afvoerslag, je hebt dus 3 ontbrandingsslagen per krukas omwenteling, per rotor, de 1.3 liter uit de RX7 heeft dus 6 ontbrandingsslagen per krukasomwenteling.
Als je dat vergelijkt met cilindermotoren... Daar heb je per cilinder 4 slagen, 2 slagen per krukasomwenteling, dus het komt neer erop dat je per cilinder 1 ontbrandingsslag hebt per 2 krukasomwentelingen, een 6 cilinder heeft dus 3 ontbrandingsslagen per krukasomwenteling.
Doordat de rotatiemotor geen op en neer gaande bewegende delen heeft, maar een roterende rotor, gaat er ook geen kracht verloren in dode punten, elke zuiger in een zuigermotor heeft een dode punt, het onderste dode punt, en het bovenste dode punt, dit is wanneer de zuiger volledig onder of boven staat, dan is er kracht van de krukas nodig om de zuiger weer in beweging te zetten. Door de roterende beweging van rotatie motoren kent deze motor dit probleem niet, en kan gaan gaan en gaan! Ze houden van hoge toeren en zijn er ook snel op, de motoren vertonen eenorme souplesse en zeer goede gasrespons.
Qua PK's zit je met een 1.3 liter 2 schijfs rotatiemotor ongeveer aan een 3 liter V6 DOHC 24v. Wanneer ze worden geblazen, zoals in de RX7 Twin turbo zijn deze motoren gewoon bizar snel!
Vergeet niet, 0-100 in 5,2 seconde met n 1.3 liter turbo motortje wordt niet vaak gezien in zulke fors uitgevoerde sportbolides. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Prince-_- Newbie
| Geregistreerd op: 9 Augustus 2004 | Posts: 19 | Woonplaats: Oudenaarde |
|
Geplaatst: Zo 22 Aug 2004, 22:47 Onderwerp: |
|
|
|
is de politie erg streng als het om een auto gaat die in u tuin staat ik bedoel moet ik die prijs betalen (kweenie juist hoe hij noemt maar ik denk wel dat die bestaat) tja sorry maar beter kan ik het niet uitleggen |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Ma 23 Aug 2004, 0:21 Onderwerp: |
|
|
|
Wat met een Wankel wel nog steeds een probleem is (en blijft)
is een relatief hoger brandstofverbruik en compressieverlies
door de afdichtingen naast de schijven...
Wel leuk is dat Mazda er TOCH stug aan blijft doorontwikkelen en
die problemen langzaamaan toch redelijk de kop weet in te drukken.
Mocht ik 50 mille uitgeven aan een auto dan werd het een RX8... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Ma 23 Aug 2004, 6:42 Onderwerp: |
|
|
|
De nieuwe Renesis krachtbron van Mazda heeft daar vrijwel geen problemen meer mee Maar ook de laatste generatie RX7's (Die in Japan overigens nog verder doorontwikkeld zijn!) had hier weinig problemen meer met die afdichting. Mensen zeggen altijd dat hij veel brandstof verbruikt maar persoonlijk vind ik dit grote lariekoek. Ok, voor een 1.3 is het veel, maar daar moet je een RX7 niet mee vergelijken, elke rotor maakt 3 vulslagen per krukasomwenteling, dit versus de zuigermotor die per cilinder 1 vulslag per 2 krukasomwentelingen maakt. Hier heb je je verklaring voor t hoge verbruik. Voor dit hogere verbruik krijg je ook n hoop meer power en souplesse terug, het nog niet te hebben over engine respons!
Ik vind het een mooi stuk techniek, ben ook blij dat Mazda ermee door gaat, als ik 50 mile ter besteding had kocht ik me ne RX7 Twin Turbo van de laatste generatie, hing dat ding in n sexy Veilside bodykit, voeg n mooi setje velgen aan de wagen toe en met het bedrag dat k over zou houden stuurde ik t motortje op voor complete revisie naar eigen spec's, daarna n nieuwe turbo-setup, en moet je eens kijken wat je voor auto hebt, van de motorsound zal iedereen koude rillingen krijgen, van de performance zal elke porsche rijder slapeloze nachten overhouden...
Le' Mans heeft de RX7 gezien, en iedere andere wagen op dat circuit werd kleurenblind gereden! Tis toch vrij uniek dat zelfs de Skyline het af moest leggen, ook de 911's en al het andere metaal die daar de 24 uur aan t gassen waren... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| ki Junior Member
| Geregistreerd op: 3 Februari 2004 | Posts: 117 | Woonplaats: Near Brussel |
|
Geplaatst: Ma 23 Aug 2004, 8:31 Onderwerp: |
|
|
|
Prince-_- schreef: |
is de politie erg streng als het om een auto gaat die in u tuin staat ik bedoel moet ik die prijs betalen (kweenie juist hoe hij noemt maar ik denk wel dat die bestaat) tja sorry maar beter kan ik het niet uitleggen |
Euh, bedoel je dat je een wagen eigenlijk niet te koop mag zetten in je voortuintje? ik dacht gehoord te hebben dat dat niet mocht maar dat alleman dat doet. Als hij niet storend opgesteld staat zal het geen kwaad kunnen en als de olie er niet komt uitgezeken in jouw tuintje zal noch de politie, noch de groenen er iets op tegen hebben. _________________ - Quattro - |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Ma 23 Aug 2004, 11:14 Onderwerp: |
|
|
|
In je eigen tuin of op je eigen oprit mag je een wagen zonder kenteken onverzekerd hebben staan hoor, echter niet op de weg of langs de kant ervan. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je mag geen reacties plaatsen Je mag je berichten niet bewerken Je mag je berichten niet verwijderen Ja mag niet stemmen in polls
|
|