Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

(grote) beurt
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Do 29 Apr 2010, 23:25    Onderwerp: (grote) beurt Reageer met quote

ik denk dat het hier goed staat bij motorisch.

ik heb paar vraagjes over de grote beurt. mijn auto is er denk ik wel aan toe, hbe me auto sinds 31-08-'09 en heb nu al 20.000 km er op zitten, en ik weet niet wanneer er een beurt is uitgevoerd want er zit geen boekje bij, net begon mijn v snaar ineens te piepen en gister heb ik er een liter olie gegooid.

nu is mijn vraag: wat is nu wijsheid om te laten doen, of zelf doen als het zelf mogelijk is.

distributie riem
v snaar
olie
koelvloestof
remblokjes
en wat doen ze nog meer bij een grote beurt wat je eventueel ook zelf kan doen?

er zullen dingen zijn die ik zelf als leek echt niet zelf kan doen maar met een beetje hulp van iemand is er een hoop mogelijk, kan inmiddels ook zelf schokdempers vervangen terwijl ik dat eerst ook niet kon dus ik kan een hoop leren..

en wat zijn de kosten die er aan verbonden zitten, want de garage prijzen van tegenwoordig word je ook niet heel erg vrolijk van.
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Do 29 Apr 2010, 23:43    Onderwerp: Reageer met quote

Dan moet je je in de onderhoudsvoorschriften van VW gaan verdiepen. Die hebben richtlijnen wat de garagisten bij welke kilometerstand aan de wagen dienen te doen.

Kosten zul je bij garage of leverancier moeten informeren Wink
Enige dat ik je kan zeggen is dat er kleinere garagebedrijven voor alle merken zijn die vaak stuk goedkoper zijn dan de merkgarages/dealers. Uiteraard wel even nagaan of ze goed werk leveren. Zit zelf al vanaf mijn eerste auto bij zo'n garage, en naar grote tevredenheid.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
AudioSystemRolla
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 24 Juni 2009
Posts: 1062
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 30 Apr 2010, 8:01    Onderwerp: Reageer met quote

ik doe wat ddat betreft alles zelf behalve distributie en spanrollen
maar voor de rest is het met een beetje gezond verstand erg goed te doen hoor  Wink
_________________
d(>_<)b #Scramble audio system does shake things up   #Scramble
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
jelle1982
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 9 April 2009
Posts: 647
Woonplaats: aalst, belgië
PostGeplaatst: Vr 30 Apr 2010, 8:01    Onderwerp: Reageer met quote

aangezien die maar 20.000 km heeft,
zal dit zijn eerste onderhoud zijn geloof ik,
mijn eerste was op 15.000km
zou zeggen ga waar iemand van je vrienden of familie gaat
waar die persoon tevreden is.zelf zou ik er
persoonlijk ni aan beginnen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 30 Apr 2010, 8:57    Onderwerp: Reageer met quote

jelle ik zelf heb er nu 20.000 op zitten sinds 31 augustus, ik ben niet 1e eigenaar hihi, me auto heeft nu 220000 km op de teller staan.

er zit hier een garage die doet alle autos en me vader en een maat zijn daar erg tevreden over, en hun kopen de onderdelen bij de automaterialen zaak er naast tegen zeer lage tarieven (dat weet ik want zie ze vaak in die winkel)

maar onderdelen kan ik zelf ook wel kopen. de man uren is tegewoordig  waar je de hoofdprijs voor betaald.

en wat word er zoal gedaan bij een beurt, want lees veel op internet dat ze ook ruitenwisservloeistof in rekening brengen terwijl die niet eens gevuld is.

en me koelvloeistof staat op minimum, moet ik die dan zelf even bijvullen, of word dat ook ververst met een grote beurt?
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Nissanmannetje
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 18 April 2010
Posts: 281
Woonplaats: Velsen Noord
PostGeplaatst: Vr 30 Apr 2010, 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

wijsheid is dan om je V-snaar te doen en je remblokken, als je je V-snaar niet doet en knapt door dan kan je net zo goed een andere auto halen.
_________________


Arguing on the internet is like running in the special olympics, even if you win, you're still retarded
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 30 Apr 2010, 10:11    Onderwerp: Reageer met quote

waarom remblokken laten doen? die waren laatst nog goed, maar dat is een ook een klusje wat je zelf kan uitvoeren
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Vr 30 Apr 2010, 10:48    Onderwerp: Reageer met quote

Alle vloeistoffen worden vervangen en ook de bougies.

Was je nog vergeten.

heb het door een kennis laten doen. Kleine 300 euro. Bij de dealer zou ik minimaal het dubbele kwijt zijn geweest.
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Vr 30 Apr 2010, 12:06    Onderwerp: Reageer met quote

Nissanmannetje schreef:
wijsheid is dan om je V-snaar te doen en je remblokken, als je je V-snaar niet doet en knapt door dan kan je net zo goed een andere auto halen.

Als je V-snaar knapt is dat niet zo'n groot probleem hoor (buiten dat het wel heel vervelend kan zijn). Denk dat je de distributieriem bedoelt Wink .


Richard, is bij jou bekend wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is? Als dit bij jou niet bekend is zou ik die sowieso mee vervangen, dat kan je een hoop ellende besparen!! Als die knapt ben je flink de sjaak.

- Distributieriem/spanrol/waterpomp vervangen.
- Dan zul je gelijk de koelvloeistof mee moeten vervangen.
- Motorolie verversen.
- Brandstof/olie/lucht filter vervangen.
- Bougies.
- Remvloeistof verversen, indien niet bekend wanneer dit voor het laatst gedaan is.
- Remblokken controleren op dikte en eventueel vervangen.
- Alle riempjes controleren op slijtage en eventueel vervangen.
- Indien geen hydraulische kleppen, kleppen stellen (ook gelijk nieuw kleppendekselpakking nodig).
- Alle overige vloeistoffen (zoals bv. ruitensproeier/stuurbekrachtiging/etc.) checken + bijvullen.
- Eventueel versnellingsbak/diff olie verversen.
- Busje (Forté) injectiecleaner erin is ook geen overbodige luxe.
- Alle leidingen/slangen/ophangrubbers/etc. controleren op slijtage.

Dit is wat ik noem een grote beurt. Een groot deel kun je waarscvhijnlijk zelf en sommige punten zul je door een garage moeten laten doen. Als dit lijstje is gedaan kan je weer de nodige jaartjes vooruit met enkel jaarlijks olie + filter te vervangen.
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 30 Apr 2010, 12:27    Onderwerp: Reageer met quote

net even wezen kijken. mijn T-riem (distributieriem) is vervangen bij 109131 km. ik heb nu 220.000 op de teller staan. maar heb bij de auto een andere klok gekregen waar 110.311 km op staat.

ik baal er van dat ik geen onderhoudsboekje heb van me auto.

me remvloestof is in mei 2008 gedaan stond op een VW sticker onder de motorkap zag ik.

en onder op zie ik een slang die nog al zweet, mischien wijsheid die slang ook te vervangen, er komt motorolie uit, en bij me carter zweet die ook.
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Nissanmannetje
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 18 April 2010
Posts: 281
Woonplaats: Velsen Noord
PostGeplaatst: Vr 30 Apr 2010, 14:04    Onderwerp: Reageer met quote

srry ik bedoel ook distributie (massive failure  Sad )
_________________


Arguing on the internet is like running in the special olympics, even if you win, you're still retarded
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Vr 30 Apr 2010, 16:04    Onderwerp: Reageer met quote

Mogelijk hangt het ook wel beetje af van welke garage je gaat.
Bij mij wordt elke beurt (klein of groot) olie en oliefilter vernieuwd. Vloeistoffen (koelvloeistof, ruitesproeiervloeistof, remvloeistof) worden gecontroleerd en bijgevuld indien nodig. Bandenspanning wordt gecontroleerd en gecorrigeerd.

Remmen worden ook gecontroleerd en enkel vervangen indien het nodig is. Schokbrekers en vering hetzelfde.

Zaken als distributieriem en bougies worden elke xx.000 km gedaan, en mijn garage houdt bij wanneer dit gebeurd is. Als je niet zeker weet wanneer de distributieriem voor het laatst vervangen is, is het raadzaam dat te doen. Slijtage daaraan zie je immers niet, maar als die knapt draait je hele blok in de soep.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 30 Apr 2010, 16:58    Onderwerp: Reageer met quote

dan ga ik binnenkort is voor een beurtje denk ik, me vader zei dat je ook 2 maanden voor je apk afloopt je apk kan doen en dan behouw je dus wel de datum. dus dan doe ik maar een beurt en gelijk apk dan kan ik weer een lange tijd voor uit zonder dat er bijzondere dingen komen gaan. en dan gelijk een onderhousboekje laten maken
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
RN_style
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 31 Maart 2010
Posts: 1631
Woonplaats: (België)
PostGeplaatst: Vr 30 Apr 2010, 20:25    Onderwerp: Reageer met quote

Mag ik eens een domme vraag stellen? Wat is een apk?? iest van een keuring denk ik maar wat is de afkorting hiervan ¿?¿?.

Dan weet ik hopelijk weer iets bij Laughing
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 30 Apr 2010, 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Algemene Periodieke Keuring. iets wat je elk jaar moet uitvoeren, behalve bij nieuwe auto dan mag het na 3 jaar dacht ik. zeker weten doe ik dit niet. maar over het algemeeen is het zo dat je elk jaar MOET laten keuren anders krijg je bekeuring. en het is ook voor je eigen veiligheid want ze controleren alles.

daarom wil ik een beurt doen en dan gelijk APK dan weet ik zeker dat alles weer in orde is Smile
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB