Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ?

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Zo 29 Nov 2009, 21:23    Onderwerp: Van 15w50 volsyntheet naar ..w.. ? Reageer met quote

Momenteel heb ik Bardahl XTC racing 15w50 volsyntheet olie in het blok van de 325i. Nu wil ik voordat de wagen de stalling in gaat de olie nog even verversen, zodat 'ie lekker fris zijn winterslaap in kan gaan. Ik heb nog 3 tot 3,5 liter Bardahl 15w50 olie staan en dat is uiteraard niet genoeg voor een olie wissel. Maar aangezien deze olie per 5 liter tegenwoordig meer dan 75 euro ex verzendkosten kost, deze viscositeit niet in de winkel om de hoek te krijgen is en de wagen toch niet meer écht 'gebruikt' gaat worden (ivm aanschaf racer) ben ik eigenlijk op zoek naar een wat goedkopere en algemeen verkrijgbare olie.

Ik heb een aantal vragen en opties welke ik jullie graag wil voorleggen.
- Kan ik probleemloos overstappen van een volsynthetische olie naar een halfsyntheet of zelfs grotendeels minerale olie? Ik kom hier zeer tegenstrijdige verhalen over tegen en zou graag eens een onderbouwd verhaal hierover zien.
- Is 10w40 standaard 'meer' half syntheet dan 15w40? Is 15w40 voornamelijk een minerale olie met kleine toevoegingen en dus niet echt een half syntheet te noemen?

Opties:
- 10w40 half syntheet (bijvoorbeeld Castrol Magnatec)
- 15w40 (bijvoorbeeld Castrol GTX High Mileage of Magnatec)
- 10w60 volsyntheet (Castrol TWS, welke we waarschijnlijk ook nodig hebben voor de racer).

Het liefst zou ik naar de 15w40 overstappen, omdat ik niet graag naar een veel dunnere olie wil overstappen. Ben bang dat de wagen dan olie kan gaan verbruiken. Als 10w40 echter meer halfsyntheet is en verstandiger is om te gebruiken dan neem ik een beetje olie verbruik voor lief.
Zou het helemaal niet verstandig zijn om terug te gaan naar een half syntheet dan moet ik de 10w60 gebruiken à 10 euro p/liter.

Wat is wijsheid?
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Zo 29 Nov 2009, 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan je niet adviseren mbt de te gebruiken viscositeit helaas.

Wat ik wel weet is dat de viscositeit NIETS te maken
heeft met het al dan niet mineraal of synthetisch zijn...
Da's hetzefde als zeggen dat witte eieren altijd uit
een legbatterij komen en bruine van scharrelkippen...

Als er een bepaalde SOORT (mineraal/hafsynthetisch/synthetisch) olie
is voorgeschreven is het wel het verstandigst je hieraan te houden.
De ingredienten zijn namelijk anders en kunnen de keerringen
aanvreten omdat die niet op "de andere" soort berekend zijn...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Ma 30 Nov 2009, 21:56    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb toendertijd deze olie gebruikt omdat we regelmatig over de Ring gingen en een paar driftdagen met de wagen hebben gedaan, voelde toch lekkerder om dan olie erin te hebben die beter bestand is tegen dit gebruik. Maarja, nu de wagen daar niet meer voor gebruikt zal worden is dat eigenlijk een beetje overdone.

Fabrieksopgave is 15w40 en die gooi ik er ook het liefst weer in. Maar wat ik mij dus afvraag is of het verstandig is om van 15w50 volsyntheet over te stappen naar 15w40.
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 1 Dec 2009, 0:04    Onderwerp: Reageer met quote

Als die 15W40 ook volsythetisch is is dat volgens mij geen probleem, 40 is DUNNER dan 50...
Ik overweeg momenteel mijn Aygo van 15W40 naar 5W30 te doen. Dat valt binnen de motorspecs
en zou het blokje wat zuiniger moeten maken en 's winters wat sneller op temperatuur...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Di 1 Dec 2009, 12:21    Onderwerp: Reageer met quote

Die 15w40 is zeker geen volsyntheet. Zitten wel allerlei additieven in, dus ik denk dat het dan een halfsyntheet zal zijn.
Iemand zei ook al dat ik er 5w50 in kan gooien. Maar dat is volgens mij heel dunne olie en aangezien de techniek van het blok uit de jaren 70 stamt met grote tolleranties, lijkt me dat niet zo verstandig.

Ik denk dat ik dan maar gewoon voor de 15w40 ga.
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
golf3driver
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 21 September 2009
Posts: 1596
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Di 1 Dec 2009, 17:42    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb de 10w 40 er laatst ingegooid en de motor start wel lekkerder nu, het is eurol turbosyn 10w-40 synthetic

ik rijd een golf 3 1.6 van '94
_________________
the ghost rijd op plekken waar je hem niet tegen wilt komen

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 22 Jan 2010, 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals Jan al zei, de viscositeit is iets anders dan de samenstelling (synth / mineraal).

Ga nooit van synth terug naar mineraal, dus van mineraal naar half synth naar vol synth kan, maar niet andersom.

Gezien je de auto op het circuit gebruikt zou ik zelf kiezen voor 10W60.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
AudioSystemRolla
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 24 Juni 2009
Posts: 1062
Woonplaats: midden van NL
PostGeplaatst: Vr 22 Jan 2010, 11:42    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Gezien je de auto op het circuit gebruikt zou ik zelf kiezen voor 10W60.


hijj gebruikt hem dus NIET meer voor op het circuit daarom wil ie van die dure olie af

ik denk dat je idd dunnere (15W40) olie erin kan doen aangezien de dikkere olie vaak is voorals je snel / hard door de bocht gaat alle olie bovenin en aan de zijkant van het blok zit en dus niet meer onderin

dus ga je er nog mee driften / circuit rijden dan zou ik de dikkere olie nemen

zo niet dan niet  Wink

just my 2 cents
_________________
d(>_<)b #Scramble audio system does shake things up   #Scramble
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 24 Jan 2010, 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

In dat geval inderdaad een 10W40 of 15W40 erin mikken, wel bij vol-syntheet blijven! Smile

En excuses voor het niet goed lezen Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Zo 24 Jan 2010, 16:45    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels staat de wagen al een tijdje lekker droog en warm in de stalling met 15W40 olie erin Very Happy
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Zo 24 Jan 2010, 17:50    Onderwerp: Reageer met quote

Smile ah, en ik me maar moeite doen om wat te typen Razz
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB