Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Blowoff valve !!!!

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Cars & Tuning Talk
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
crazy k
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 28 April 2004
Posts: 10
Woonplaats: belgium ( lier )
PostGeplaatst: Di 15 Jun 2004, 12:59    Onderwerp: blowoff valve !!!! Reageer met quote

beste ,

ik ben op zoek naar een blowoff valve voor een opel corsa 1.3cdti bouwjaar 2004 !!!
maar vind dit niet !!!!
kunnen jullie mij aub helpen !!!
als iemand dit weet waar ik die blowoff valve kan vinden zeg het mij aub !!!

nonkelwied@hotmail.com

respect


crazy k
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
MrDivra
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 22 Januari 2004
Posts: 26
Woonplaats: Leeuwarden
PostGeplaatst: Ma 28 Jun 2004, 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

weet niet of een blow-off valve iets is voor een turbo diesel...
een turbo diesel eet de overdruk weg ipv een benzine turbo.
je kan hem er wel op zetten maar dat gesis is een stuk minder!!

ik heb ook een TD, mij werdt het ook af geraden.
wat wel effectief zou zijn is om een drukschakelaar te monteren die de wastgate buiten werkiing steld zodat de turbo op druk blijft tussen het schakelen.

zie maar wat je met deze info doet!

met vriendelijke groet,

Arvid
_________________
Heb jij wel eens een mitsubishi langs de kant zien staan met pech????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Di 6 Jul 2004, 10:10    Onderwerp: Reageer met quote

Op een turbo diesel haalt een blow off valve evenveel uit als het monteren van een intercooler op een natuurlijk ademende wagen. Laughing

Een blow off valve laat een te hoge druk ontsnappen als de gasklep dichtklapt (plots remmen op motor of opschakelen). De turbo is nog op toeren, bolt uit maar duwt ondertussen wel lucht in de motor, die lucht geraakt echter niet in de motor want de gasklep zit ervoor en die blokeert alles, je turbo duwt m.a.w. tegen een muur. De druk wordt hierbij heel hoog en doet vaak een luchtleiding of de intercooler uit mekaar klappen (ben al getuige geweest van dit soort prettige pannes).

om dat te vermijden wordt er een gasklepdemper gemonteerd in combinatie met blow off valve of recuperatieventiel.

Een diesel heeft geen gasklep, de nieuwe diesels hebben vaak wel een gasklep maar die wordt bediend door een servomotor en die speelt ineens ook gasklepdemper. Nut? Nihil.


Zo'n afblaasklep heeft wel een enorm nadeel: vaak zit de luchtmassameter voor de turbo of voor het afblaasventiel. Mocht ze in dat geval toch werken, dan was je je motor langs binnen volledig uit met benzine (turbo op volle toeren, lucht vliegt weg en benzine wordt navenant ingespoten), verdun je je oliesmeerfilm en slijt de boel uit tegen een tempo dat je niet voor mogelijk houdt. in het ergste geval, als je bvb. in de bergen rijdt en die klep zit constant af te blazen smelt de katalysator gewoon weg en kan de motor zelfs vastlopen. Bij dieselmotoren gebeurt dit meestal niet omdat de injectiepomp gestuurd wordt door o.a. het gaspedaal en dat bevindt zich in gesloten toestand.

Temeer, je moet al een serieuze turbo hebben die serieus duwt en een grote inertie heeft eer je voordeel kan halen uit een afblaasventiel. Bij de Audi 200 Quattro's (1.8 bar absolute druk) staat een recuperatieventiel standaard gemonteerd en zorgt na een zekere tijd voor meer onheil dan voordeel. Vaak wordt dat gewoon verwijderd en verstevigen ze de intercooler. Om de 80000 km worden de turboleidingen die zwaktes kunnen vertonen preventief vervangen. Het iets grotere turbogat wordt opgevangen door een stuggere veer te monteren in de wastegate.


De wastegate buiten werking stellen is ervoor zorgen dat de turbodruk niet tot aan de wastegate meer komt zodat deze druk de veer niet meer samennijpt en de wastegate zich o.i.v. de veerspanning zich sluit. Dat gebeurt automatisch als je het gaspedaal lost daar de turbodruk daalt en dus ook de spanning op de veer. Bij mij daalt de turbodruk binnen enkele tienden van een seconde naar quasi volledig vacuum bij het lossen van het gaspedaal. Het is dan ook daar dat de druk voor de wastegate wordt afgetapt dus die klep is sneller dicht dan dat jij je schakelpook 1 cm kan bewegen. Het grote probleem is dat de turbo snelheid verliest en bij het opnieuw gasgeven de druk opnieuw moet opbouwen door te versnellen. een recuperatieventiel kan dat lichtjes opvangen door de turbo door zijn inertie wat langer te laten draaien aan hogere snelheden, zo moet hij minder "inhalen".

Het enige wat helpt is een kleinere turbo die sneller op druk is, een turbo met variabele geometrie en een elektronisch geassisteerde wastegatewerking. Da's de reden waarom ze vaak bij grote motoren 2 kleine turbo's plaatsen i.p.v. 1 grote.
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
R5GTT
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 7 Januari 2005
Posts: 302
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Do 20 Jan 2005, 1:51    Onderwerp: Reageer met quote

Ehm, een intercooler monteren op een natuurlijk ademende auto heeft wel degelijk nut, 't koelt nl. je binnenkomende lucht af waardoor deze dus zuurstofrijker zal zijn...
ok, toegegeven, 't zal niet veel schelen, maar toch wel iets..
_________________

Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 20 Jan 2005, 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

Nope, intercooler op N/A heeft helemaal geen nut...

Theoretisch heb je misschien gelijk, praktisch werkt t voor geen meter.

Als je koude lucht in een N/A motor wil hebben dan moet je gewoon n aanzuigbuis leggen naar n plek waar koude lucht te halen valt.

Die koeler is namelijk een ristrictie, de lucht kan minder vrij stromen, n hoop bochten erbij waar de lucht langs moet, dus je motor moet flink harder gaan zuigen omdat de lucht niet vrij genoeg kan stromen... verlies in efficiency... en t doel is juist een zo vrij mogelijk ademende motor te hebben bij n N/A setup.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
R5GTT
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 7 Januari 2005
Posts: 302
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Do 20 Jan 2005, 16:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, zo had ik het nog niet bekeken, maar da's wel waar ja.. Ik heb het ook nog nooit getest, maar ooit eens ergens op i-net gelezen dat iemand een ic geplaatst had op een normale auto, met deze uitleg d'r bij dus vandaar..
_________________

Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Za 22 Jan 2005, 9:30    Onderwerp: Reageer met quote

Stel je voor dat het buiten 20°C is.

De motor zuigt ideaal lucht aan via het luchtfilter op 20°C, stuurt deze lucht door een intercooler welke deze 20°C warme lucht moet koelen met lucht die langs de intercooler stroomt, i.e. buitenlucht, i.e. 20°C.

Koelend effect = 0;

Op een turbomotor verlies je makkellijk 1psi druk door een intercooler toe te passen. Gaat enkel voor vermogenverlies zorgen.
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mechanic Wedgie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 20 Januari 2005
Posts: 36
PostGeplaatst: Za 22 Jan 2005, 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

ki schreef:
Stel je voor dat het buiten 20°C is.

De motor zuigt ideaal lucht aan via het luchtfilter op 20°C, stuurt deze lucht door een intercooler welke deze 20°C warme lucht moet koelen met lucht die langs de intercooler stroomt, i.e. buitenlucht, i.e. 20°C.

Koelend effect = 0;

Op een turbomotor verlies je makkellijk 1psi druk door een intercooler toe te passen. Gaat enkel voor vermogenverlies zorgen.



Verklaar het laatste stukje nader a.u.b.

Je zegt dat een intercooler op een turbo auto vermogensverlies geeft ipv winst of lees ik het dan verkeerd??

Gr Ruud
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 22 Jan 2005, 15:27    Onderwerp: Reageer met quote

snap ik ook ff niet wat je daar zegt...
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
R5GTT
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 7 Januari 2005
Posts: 302
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Za 22 Jan 2005, 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

nee idd... een intercooler op een turbo-auto heeft wel degelijk nut, levert aardig wat extra vermogen op..
_________________

Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
ki
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 3 Februari 2004
Posts: 117
Woonplaats: Near Brussel
PostGeplaatst: Ma 31 Jan 2005, 19:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had mijn twee laatste zinnen moeten splitsen. Dat "gaat enkel voor vermogenverlies zorgen" slaat op het monteren van een intercooler op een NA motor.

Een intercooler is een hindernis die voor drukverlies zorgt in het turbocircuit. Bij mijn motor is het drukverlies 1psi door de intercooler.

De turbo moet dus 1 psi harder duwen dan wat er effectief in de motor komt, als je op het uiterste van de turbo draait maakt dat veel uit, vandaar dat men grote intercoolers met lagere interne drukverliezen monteert, daar bestaan technische rapporten over dat je meer vermogen kan winnen door de intercooler te vervangen door een beter exemplaar (betere doorstroming en koeling) dan door dimpelweg de druk op te schroeven.

Een turbo verhoogt de druk maar ook de temperatuur, tot makkelijk 120°C.
Een intercooler koelt de langsstromende lucht die uit de turbo komt met grosso modo 50°C en dat zorgt voor een serieuze luchtverdichting. Die winst is groter dan het drukverlies dus daarom win je vermogen met een intercooler op een turbomotor.


Op een niet turbomotor wordt de lucht niet verhit door de turbo, dus heeft de lucht dezelfde t° als de buitenlucht. Dan hou je enkel het nadeel van een intercooler over en dat is zijn doorstroomweerstand: de motor kan minder makkelijk lucht aanzuigen en zal dus geen baat hebben bij een intercooler.
_________________
- Quattro -
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Supra Oma
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 1 November 2004
Posts: 323
PostGeplaatst: Vr 4 Feb 2005, 0:16    Onderwerp: Reageer met quote

Sad tja ...moet ik er van zeggen beetje weinig ...inhoud voor een blow-off valve
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Cars & Tuning Talk Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB