Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Olie additieven zonder Teflon

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Cars & Tuning Talk
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
wouter.bach
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 25 September 2008
Posts: 2
Woonplaats: Lisse
PostGeplaatst: Do 25 Sep 2008, 18:40    Onderwerp: Olie additieven zonder Teflon Reageer met quote

Enige tijd geleden was ik in Amerika, waar ik met mijn interesse voor tuning een hoop mooie dingen gezien heb! Wat mij opviel is dat vrijwel alle auto liefhebbers, van tuners tot Oldtimer-liefhebbers, gebruik maken van olie additieven op basis van boronzuur, te weten boron cls bond. Dit vond ik opmerkelijk, want hier weten we allemaal wat een troep 9 van de 10 olie-additieven is. Na wat rondvragen hoorde ik dat dit spul zeer effectief wrijving reducerend is, zonder de nare reststoffen van bijvoorbeeld de teflon uit slick50. Toen ik vroeg of dit niet net zulke troep was als alle andere olie-additieven, werd ik even goed uitgelachen. Na wat rondzoeken op het internet vond ik veel testverslagen van deze olie. Mij viel hierbij op dat het op grote schaal in veel verschillende industrieën gebruikt wordt met bijzonder goede resultaten. In Nederland is het in de normale winkel voor zo ver ik weet niet te koop. Wel heb ik nu een plek gevonden waar het te bestellen is, alleen uiteraard wel met de bijkomende verzendkosten. Mijn vraag is of er iemand ervaring heeft met deze olie en wie eventueel geinteresseerd is ook te bestellen. Wat informatie over het product is te vinden op bijvoorbeeld de volgende website: http://www.sme.org/cgi-bin/get-press.pl?&&20051096&TE&&SME&

Wouter
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
mike ed9
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 17 Februari 2008
Posts: 519
PostGeplaatst: Do 25 Sep 2008, 19:14    Onderwerp: Reageer met quote

hoi
_________________

antigram schreef:
wat ben ik toch een deugniet
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Do 25 Sep 2008, 19:18    Onderwerp: Re: Olie additieven zonder Teflon Reageer met quote

wouter.bach schreef:
Enige tijd geleden was ik in Amerika, waar ik met mijn interesse voor tuning een hoop mooie dingen gezien heb! Wat mij opviel is dat vrijwel alle auto liefhebbers, van tuners tot Oldtimer-liefhebbers, gebruik maken van olie additieven op basis van boronzuur, te weten boron cls bond.

Oh ja???!!! En waar heb je deze wijsheid vandaan dan? Ik gooi er geen rotzooi (additieven) bij. Ik zorg dat er bij mij gewoon A+ kwaliteit inkomt bij het verversen...!!
Voor de olie die ik er nu in heb heb ik zelfs een tijd moeten zoeken. Uiteindelijk gevonden bij een bepaalde zaak in Duitsland...
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Do 25 Sep 2008, 20:19    Onderwerp: Reageer met quote

Ik smijt ook geen additieven bij mijn olie. Gewoon tijdig olie verversen lijkt me wel genoeg.
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Do 25 Sep 2008, 22:28    Onderwerp: Reageer met quote

Wie ben jij?

Ik geloof niet in additieven, het enige waar ze IMHO zeker
goed voor zijn is de bankrekening van de producent.

Wat er aan additieven ECHT noodzakelijk is zit gewoon al in de olie.
En met de huidige Europese wetten en richtlijnen kun je ook met een gerust hart
olie van de Aldi gebruiken, tegen €1,50 per liter. Die is net zo goed (of slecht)
als de "merk-olie" van Shell of Total of Whatever van €7,50 perliter of meer.

Hell, er zijn zelfs mensen die beweren dat je je olie gewoon NOOIT moet verversen,
die rijden al een paar ton rond op dezelfde olie, die enkel afgetopt wordt...

Maar zolang mijn autootje nog in de garantieperiode zit laat ik mooi
iedere 15.000km de olie verversen bij de "verplichte" beurten...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
wouter.bach
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 25 September 2008
Posts: 2
Woonplaats: Lisse
PostGeplaatst: Vr 26 Sep 2008, 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

Ik bedoelde eigenlijk dat het daar (in Amerika) heel veel werd gebruikt. Ik weet ook dat hier niet veel mensen additieven gebruiken, simpelweg omdat het aanwezige op de markt niet nuttig of zelfs slecht voor je motor kan zijn. Wat echt noodzakelijk is zit uiteraard al in de olie, maar producten die niet direct noodzakelijk zijn voor de "normale rijder" worden er om kosten te besparen vaak uitgelaten, vooral wanneer dit duurdere ingrediënten betreft. Ook olie voor de "sportieve rijders" kent hierbij zijn financiele grenzen. Het niet geloven in additieven is daarmee te verwerpen. Wel degelijk kan het nuttig zijn stoffen aan de olie toe te voegen, zolang dit ook daadwerkelijk de goede stoffen zijn en deze ook  nog niet in de olie aanwezig zijn. De vele testen die op internet de vinden zijn met Boronzuur (zoek maar eens op "boron silk" of "boron cls"), verricht door allerlei vormen van industie en ook bijvoorbeeld de autoracerij tonen aan dat stoffen als deze wel waardevolle toevoegingen zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Vr 26 Sep 2008, 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

wouter.bach schreef:
Wat echt noodzakelijk is zit uiteraard al in de olie, maar producten die niet direct noodzakelijk zijn voor de "normale rijder" worden er om kosten te besparen vaak uitgelaten, vooral wanneer dit duurdere ingrediënten betreft. Ook olie voor de "sportieve rijders" kent hierbij zijn financiele grenzen.

Waarom denk je dat ik mijn olie niet kan vinden in Nederland? Precies, want in Nederland verkopen ze alleen maar standaard 15w40 en zogenaamde sportieve olie. Daarom heb ik er zo lang naar moeten zoeken.
Mijn broer besteld zijn olie via internet en dat wordt ook speciaal uit Duitsland geleverd. In die olieën zitten al alle noodzakelijke additieven voor sportieve rijders en zelfs voor circuit gebruik. Dus bespaar je centen met nutteloze additieven en ga op onderzoek uit om de juiste olie te vinden die bij jou rijstijl en wagen past.

Rijd je 'normaal' met je wagen voldoet alle olie die je in Nederland kan krijgen.
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
RoadKing
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 19 Juli 2006
Posts: 746
Woonplaats: Bocholtz
PostGeplaatst: Vr 26 Sep 2008, 17:37    Onderwerp: Reageer met quote

wat voor een olie gebruik je dan spur ?
_________________
Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET

www.Elstars-Club.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Vr 26 Sep 2008, 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik zelf Castrol Magnatec 15w40. Deze was tot enkele jaren geleden ook nog gewoon in Nederland leverbaar, maar door een onbekende reden is die in Nederland uit de schappen gehaald.
Me broer gebruikt Castrol Edge 10w60. Onder dezelfde naam wordt in Nederland ook olie verkocht, maar dat is een hele andere olie van mindere kwaliteit...
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
RoadKing
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 19 Juli 2006
Posts: 746
Woonplaats: Bocholtz
PostGeplaatst: Ma 29 Sep 2008, 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

oke, maar bij heuts hebben wij ook Castrol 15w40 alleen geen Magnatec.
wij hebben die van GTX. maar je hebt ook die van valvoline & Liqui Moly 15w40.

en de Castrol Edge 10w60 hebben wij ook.
_________________
Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET

www.Elstars-Club.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
spurlie
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 16 Januari 2005
Posts: 888
Woonplaats: Zuid-Limburg
PostGeplaatst: Ma 29 Sep 2008, 20:21    Onderwerp: Reageer met quote

Ja tuurlijk heb je van 15w40 heel veel merken en typen. Maar die zijn niet allemaal hetzelfde. In de castrol GTX zitten andere additieven dan de Magnatec, net als de Valvoline Turbo/Liquid moly/mpm etc. Het zijn dus allemaal wel 15w40 oliën, maar zeker niet hetzelfde...
De 15w40 GTX is bedoeld voor motoren die veel km's gelopen hebben (vandaar ook de naam gtx high mileage) en die zit dus vol met (voor mij) nutteloze additieven die de smering bij sportief gebruik niet ten goede komen, aangezien mijn blok gereviseerd is en er toch redelijk sportief mee gereden wordt ben ik dan ook niet voor die olie gegaan Wink

Overigens hebben jullie de Edge 10w60 inderdaad bij heuts, maar dat is niet dezelfde olie als de Edge 10w60 die mijn broer uit duitsland haalt! Wink
Ongeveer dezelfde olie als de duitse Edge olie heet in Nederland Castrol TWS 10w60, die is alleen bij de bmw dealer te krijgen (speciaal voor ///M motoren) en is toch nog altijd niet precies hetzelfde als die wat hij uit Duitsland haalt (en daarnaast is die olie in Duitsland veel goedkoper!).

Het is een heel ingewikkeld verhaal, maar dat komt omdat het allemaal marketing acties en praatjes zijn van de olie producenten die graag zoveel mogelijk geld in het laatje willen brengen. De edge die ze bij heuts verkopen wordt aangeprezen als de absolute top olie van castrol, terwijl dat dus helemaal niet het geval is!
_________________
BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
RoadKing
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 19 Juli 2006
Posts: 746
Woonplaats: Bocholtz
PostGeplaatst: Di 30 Sep 2008, 8:35    Onderwerp: Reageer met quote

oke dat is dus duidelijk. maar toch wel een beetje vreemd dat Castrol, 2 verschillende olie hebben onder de zelfde naam.
maarja, weer wat geleerd dus  Smile
_________________
Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET

www.Elstars-Club.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Linksom
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 12 Mei 2009
Posts: 4
PostGeplaatst: Di 12 Mei 2009, 10:38    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Wouter,

Leuk dat je Boron ontdekt hebt. Goede kwaliteit olie maakt hier al jarenlang als af-fabriek additief gewoon gebruik van. Dit goedje zit bijvoorbeeld bij AMSOIL gewoon standaard in de olie en waarschijnlijk bij andere kwaliteits olie ook. Interessante info kun je onder andere hier http://www.amsoil.nl/nl/oil-additives en hier http://www.amsoil.nl/nl/synthetic-versus-mineral vinden.
Dus als je al een goede olie hebt en je gooit er dit goedje bij is het dubbel op. En dat is dus niet dubbel zo goed maar kan volgens mij makkelijk juist voor problemen zorgen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Linksom
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 12 Mei 2009
Posts: 4
PostGeplaatst: Di 12 Mei 2009, 10:44    Onderwerp: Reageer met quote

Mooi verhaal Spurlie.

Als kleine toevoeging. Castrol is het merk dat in de jaren 90 zijn synthetische olie verving door minerale olie en het gewoon als synthetisch bleef verkopen. Als je echt goede olie wilt denk ik dat je niet bij de grote marketingmerken moet zijn. Daar draait het meer om de centjes dan om het product of de klant ben ik bang.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 12 Mei 2009, 13:31    Onderwerp: Reageer met quote

Wie ben jij?

Dit topic was al meer dan een half jaar zo dood als een pier.
Wouter is hier sinds zijn registratie volgens mij niet eens meer geweest, dus
ik snap echt niet aarom je dit dan weer naar boven meent te moeten halen.

Als je nieuw bent op een forum ga je je inlezen, maar let dan svp wel op de post-data...

Deze gaat nu op slot.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Cars & Tuning Talk Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB