Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| geraldoblo Newbie
| Geregistreerd op: 1 Juni 2004 | Posts: 19 | Woonplaats: mijdrecht |
|
Geplaatst: Do 22 Jul 2004, 14:07 Onderwerp: |
|
|
|
ik heb een gewone ouderwetse diesel.
kan er bij mij ook een open filter op????
ik had op mijn vorige auto ook een universele filter(ford XR2i)
maar toen werd de auto toch minder pittig |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 22 Jul 2004, 15:35 Onderwerp: |
|
|
|
Had je er soms geen cold air intake bij? Dan werkt het nl. idd in je nadeel... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 22 Jul 2004, 15:44 Onderwerp: |
|
|
|
Goed zo Hij kan wel meer lucht aanzuigen door n sportfilter, maar zonder cai zal ie de warme lucht onder de motorkap aanzuigen (lucht wordt verwarmd door de warmteafgifte van je motor), en warme lucht bevat minder zuurstof dan koude lucht, dus ook al zuigt ie meer aan, hij zuigt minder zuurstof binnen, en dat is wat je nodig hebt voor vermogen... Oplossing, aanzuigbuis maken. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| geraldoblo Newbie
| Geregistreerd op: 1 Juni 2004 | Posts: 19 | Woonplaats: mijdrecht |
|
Geplaatst: Vr 23 Jul 2004, 12:09 Onderwerp: |
|
|
|
ik had de filter in de orginele bak gelegen,en daar zat een buis aan naar voren |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Vr 23 Jul 2004, 12:15 Onderwerp: |
|
|
|
Vreemd, zou normaal toch beter moeten gaan dan...
Maar dit hangt van veel factoren af, en het resultaat is bij elke auto en elk motorblok anders... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Za 24 Jul 2004, 11:00 Onderwerp: |
|
|
|
Dat ligt er maar helemaal aan, als je een inleg filter hebt gebruikt en t werd dan minder vermogen dan heb je toch iets fout gedaan, óf je ECU niet gereset. Heb je een openluchtfilter in de originele behuizing gepropt dan snap ik t direct... foute boel...
Aanzuigbuis van originele filterhuis is te klein, en er zit in het originele filterhuis een 'winterstand' klep, die neemt warme lucht bij het uitlaatspruitstuk op (niet UIT het spruitstuk maar de omringende lucht, die verwarmd is door het spruitstuk). JE hebt grote kans dat die klep niet meer goed gefunctioneerd heeft en constant open gestaan heeft... en welkom hot air! _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| ki Junior Member
| Geregistreerd op: 3 Februari 2004 | Posts: 117 | Woonplaats: Near Brussel |
|
Geplaatst: Do 19 Aug 2004, 8:17 Onderwerp: |
|
|
|
ik heb eens gevraagd aan een specialist motorrevisie van Audi en VW motoren wat zo'n sportfilter nu eigenlijk doet, vooral op wagens met turbo. Antwoord was: wat al zeker is is dat het de boel naar de pruimen draait omdat je meer vuil binnentrekt en daar houden turbo's en motoren niet echt van. De turbo duwt toch de lucht met een bepaalde druk naar binnen en het iets gemakkelijker laten verlopen van dit proces heeft geen tot een verwaarloosbaar resultaat. Ik heb eveneens de testen gelezen van een Audi S4 2.7T quattro eigenaar die een sportuitlaat en sportluchtfilter installeerde en ontdekte dat dit geen bal effect had. Zelfs bij een verbeterde intercooler met minder tegendruk had het geen effect omdat de ECU de turbodruk licht verlaagde om ervoor te zorgen dat de prestaties van de wagen zo consistent mogelijk bleven: typisch Audi turbo: de wagen gaat even hard op een ijskoude als op een bloedhete dag, ongeacht of het nu op zeeniveau is of 4 km in de bergen. _________________ - Quattro - |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 19 Aug 2004, 15:05 Onderwerp: |
|
|
|
Klinkt goed dan die Audi motoren!
Maarre hoezo trekt een sportluchtfilter vuil naar binnen dan? Het is en blijft wel degelijk een filter, alleen van ander materiaal.
Zelf rij ik nog een wagen van "de ouwe garde" zonder turbo en zelfs zonder ECU. Hier maakt het wel degelijk verschil in het hoge toerengebied! Zonder was het doortrekken bij ± 5000 rpm ver afgelopen, met trekt ie met gemak door tot aan de begrenzer op 7000 rpm _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| ki Junior Member
| Geregistreerd op: 3 Februari 2004 | Posts: 117 | Woonplaats: Near Brussel |
|
Geplaatst: Do 19 Aug 2004, 20:51 Onderwerp: |
|
|
|
ALs je meer lucht naar binnen kunt trekken wil dat zeggen dat je een grover patroon hebt en dat er dus meer partikels naar binnen trekt. Vaak wordt er olie gebruikt om stof te pakken maar die raken snel verzadigd.
Een goede standaardfilter is ondoorzichtig maar als je er op blaast voel je de lucht er zo doorheen stromen.
Dat het jou hielp was dan te wijten aan een standaard filter met (grote) tekortkomingen, alleszins, het hielp bij jou en da's het belangrijkste. _________________ - Quattro - |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Do 19 Aug 2004, 23:26 Onderwerp: |
|
|
|
Psies 0)
En idd dat filter van mij maakt gebruik van olie, 'k onderhoud 'm natuurlijk wel! _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| ki Junior Member
| Geregistreerd op: 3 Februari 2004 | Posts: 117 | Woonplaats: Near Brussel |
|
Geplaatst: Za 21 Aug 2004, 14:42 Onderwerp: |
|
|
|
tzalma best zijn. bij crossmotoren om de rit, bij baanmotoren om de 2000 km. Hoe vaak doe jij dat? _________________ - Quattro - |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Za 21 Aug 2004, 17:04 Onderwerp: |
|
|
|
Tot nu toe ongeveer om de 20.000 km gedaan. Maar ik rij er zowiezo nu nie echt extreem mee, met me 85 peekaatjes
Geloof dat K&N om de 100.000 km voorschrijft om 'm schoon te maken, dat vind ik dan weer een beetje erg veel. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Za 21 Aug 2004, 23:38 Onderwerp: |
|
|
|
In de USA zijn tests gedaan op een Dyno met een DeLorean met
een standaard- en een sportfilter en daarna nog een test met het
sport-filter in een aangepaste (grotere doorsnede) airbox...
Het resultaat met het K&N-filter was 3pk winst... (op 130pk),
De andere airbox had geen meetbaar effect, zonder filter liep
de motor SLECHTER door het moeilijker pbouwen van vacuum
voor de gaskleppen. Met dat vacuum worden op deze motor
een aantal regelsystemen aangestuurd die het dan niet goed doen... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| ki Junior Member
| Geregistreerd op: 3 Februari 2004 | Posts: 117 | Woonplaats: Near Brussel |
|
Geplaatst: Zo 22 Aug 2004, 9:08 Onderwerp: |
|
|
|
awel, dat vind ik nu eens een prachtige waarde. Met nieuwe luchtfilter 3 pk erbij, dat komt overeen met mijn gedachten.
Op een KAwasaki ZX-9R met standaard zo'n 130 pk gaf een volledig nieuw inlaatsysteem en volledig nieuw uitlaatsysteem (collectoren, X-tubo en demper) 10 pk erbij. Op een wagen moet dat ongeveer ook zoiets zijn dus 3 pk is in orde.
filter reinigen of vervangen om de 100000 km, samen met het motorblok? _________________ - Quattro - |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Ma 23 Aug 2004, 11:07 Onderwerp: |
|
|
|
Hehehe daarom doe 'k het ook sneller
En die 3 pk vermogenswinst klopt wel ongeveer, maar verschilt natuurlijk ook sterk per blok... _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|