Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Vraagje van een electro noob
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Outwax
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 September 2008
Posts: 18
PostGeplaatst: Di 9 Sep 2008, 22:33    Onderwerp: vraagje van een electro noob Reageer met quote

ik heb hier nog 2 blauwe neons in men pc steken die eigenlijk nooit aangeweest zijn , nu was de vraag of ik deze kan inwerken in de auto? ik wou die dan aan beide kante onder het dash steke.

nu was de vraag of ik kan aftakke van de aansteker , en welke van de 3 draden die aan de aansteker toekomen ik moet gebruiken.

aan de neon zelf hangt die converter van 4 punts na 2 punts , ik weet dat ik daar de gele en de zwarte van moet neme ( zwarte de - , gele 12v + dus ) en de rest afknippe

en het moet met die converter zeker of gaat het ook zonder??

btw draden die aankomen aan de aansteker zijn : grijs , blauw , geel/groen..


thnx in advance voor degene die mij ermee kan helpen

hier enkele pics van hoe ik het voor me heb liggen :



van het knopje gaat er een gele en rode => gele gaat naar het 4 punt klemmetje
en de rode naar de converter , in de converter steek ook een zwarte die naar de 4 punt gaat

converter pic





DWZ : geel en zwart voor + en - ma hoe en welke draad aan welke aansluiten was de vraag Very Happy



zoals ik al zei : thnx in advance voor degene die me kan helpen met dit
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 9 Sep 2008, 23:15    Onderwerp: Reageer met quote

Die converter heb je echt nodig; zonder zal je Neon helemaal niets doen.

De draden van ej aansteker moet je uitmeten, dat weet ik echt niet.
Het zijn er drie, dus waarschijnlijk is dat +12V (misschien geschakeld
met contact), Massa en nog eens +12V, maar dan met het licht mee.

Het beste investeer je dus even een paar Euri in een multimeter,
dan kun je nameten hoe het zit. Mijnnatuurkunde leraar zei altijd
"Meten is Weten, Gissen is Missen"...

Succes,
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Outwax
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 September 2008
Posts: 18
PostGeplaatst: Di 9 Sep 2008, 23:21    Onderwerp: Reageer met quote

ik heb zo een meter thuis liggen , maar wat ik bedoelde is ik heb een gele en een zwarte draad , wat meot er met de zwarte gebeuren?op de geel/groene steken?

en meten : 1 op de geel groene en ader op de blauwe of grijze enzo zien op welke ik 12v krijg en op die dan de gele draad steken?

sorry complete noob hierin  Embarassed
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Wo 10 Sep 2008, 8:00    Onderwerp: Reageer met quote

Zonder converter gaat ie sowieso niet werken, want die zet 12V input om in 620V output Wink

In de auto hebbie gelijkstroom van 12V.. wel even controleren of je converter gelijkstroom of wisselstroom moet hebben.

De zwarte draad van de multimeter moet je op de massadraad zetten. De andere (rode) draad zet je op de draad waarvan je het voltage wilt weten.

Voel je zo vrij om mij te verbeteren indien dat nodig is. Er zijn mensen op dit forum, zoals Murcie, die veel meer verstand hebben van Elektro als ik. Smile
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T


Laatst aangepast door Chaoth op Wo 10 Sep 2008, 21:49, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Outwax
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 September 2008
Posts: 18
PostGeplaatst: Wo 10 Sep 2008, 9:00    Onderwerp: Reageer met quote

ok dus het aansluite van de neon is de zwarte draad op geel/groen ( zwart fungeert als - dan ) en de gele die de 12v heeft op de grijze of blauwe ? correct? en waar op die converter zie ik da? da ismaar gewoon blauw doosje , en de originele doos/pak waar ze inzaten heb ik niet meer spijtig genoeg Sad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Outwax
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 September 2008
Posts: 18
PostGeplaatst: Wo 10 Sep 2008, 9:26    Onderwerp: Reageer met quote

kom net uit de wagen , gemete en de grijze geeft dus 12 v aan als ik die samen hou met de geel groene ( met het meten ) dus geprobeert de gele en zwarte draad daar ook op te houden maar er kwam geen licht uit Sad
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 10 Sep 2008, 10:23    Onderwerp: Reageer met quote

Je moet niet meten tussen de draden onderling, maar tussen de draden en massa.

Als je namelijk meet tussen de draden die +12V geven en signaal voor je
licht zul je wel 12V meten, maar is er goed kans dat het TOCH niet werkt.

Een goed punt om massa te nemen tijdens het meten is bijv. een deel van
de deurvangers (even je deur open zetten dus), die zijn vaak blank metaal,
dus geen last van isolerende lak en dergelijke.

Gokkende op de kleuren denk ik trouwens dat GRIJS eerder massa is ("min" dus)
dan geel/groen. Als ik moet GOKKEN denk ik dat Geel/Groen licht is, Blauw +12V
en Grijs massa. Probeer daarom eens te meten tussen Blauw en Grijs,
waarbij de rode meetkabel aan blauw moet. Meet je dan +12V, hang dan
geel van je Neon aan Blauw en Zwart aan Grijs. Goed kans dat dat werkt.

Maar ik kan hierop natuurlijk GEEN ENKELE garantie geven!
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Outwax
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 September 2008
Posts: 18
PostGeplaatst: Wo 10 Sep 2008, 10:30    Onderwerp: Reageer met quote

ik zal is probere zal het je meteen late wete thnx Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Outwax
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 9 September 2008
Posts: 18
PostGeplaatst: Wo 10 Sep 2008, 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

ik meet dus tusse blauw en massa 12 v maar neon werkt niet :/ en als ze insteek op pc gaan hij nog..
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Wo 10 Sep 2008, 12:24    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook zo'n computerneonding liggen van Revoltec.. Deze convert zelfs van 12V naar 620V.

Als je ze direct op 12V aansluit, dan zullen ze weinig tot geen licht gaan geven.

En de neon van de computer werkt op wisselstroom en in de auto heb je gelijkstroom.. dit gaat dus niet werken.

Ow en als ik onzin zit uit te kramen, dan zal Murcie wel zo vriendelijk zijn mij te corrigeren  Very Happy
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 10 Sep 2008, 13:36    Onderwerp: Reageer met quote

Zal ik dat maar eens doen dan?

Je PC heeft ene voeding waar 230V~ in gaat, maar intern draait
'ie volledig op een combinatie van spanningen lager dan 12V...

De 4-polige stekkers in je PC voor de HD's geven +12V, +5V en
twee keer massa, sommige processoren en/of RAM draaien op
+3,3V en op sommige borden kom je zelfs -5V en -3,3V tegen.

Tussen geel en zwart op zo'n 4-polige stekker staat gewoon 12V,
dus in principe moet je daarom de Neon ook in je auto kunnen gebruiken.
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Wo 10 Sep 2008, 14:18    Onderwerp: Reageer met quote

Maar er zit niet voor niks een converter tussen die die 12V opkrikt naar 620V, toch?

Ff letterlijk overgenomen van de converter:

Input Voltage: 12 V (DC)
Output Voltage: 620 V (DC / AC)
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 10 Sep 2008, 16:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, de converter heb je ook nodig, maar dat beweer ik ook niet.

Ik dacht dta je bedoelde dat de neon in de auto niet zou werken omdat een PC op netstroom werkt...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Chaoth
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 20 Februari 2008
Posts: 2452
Woonplaats: Hardegarijp
PostGeplaatst: Wo 10 Sep 2008, 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je in de auto wisselstroom? Want dat heeft ie als input nodig..
_________________
Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Wo 10 Sep 2008, 18:39    Onderwerp: Reageer met quote

De converter heeft 12V= nodig om te werken; dat komt er namelijk uit de PC-voeding waar 'ie eigenlijk voor bedoeld is...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Elektronica Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB