Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| z18xe Starting Member
| Geregistreerd op: 20 Augustus 2008 | Posts: 31 | |
|
Geplaatst: Wo 20 Aug 2008, 22:30 Onderwerp: tuning motorblok Z18XE |
|
|
|
Hallo allemaal,
ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft in het tunen van een Corsa 1.8GSi?
Daarnaast had ik nog een paar vragen:
Ik wil graag de volgende onderdelen in mijn auto laten bouwen:
- sportnokkenassen
- sportluchtfiler
- uitlaatsysteem
- chip
Ik kan deze dingen er niet zélf in bouwen, dat laat ik aan de vakmensen over. Helaas heb ik daar ook gewoon de tijd niet voor.
1. is het mogelijk om deze onderdelen bij mijn eigen garage (dealer) in te laten bouwen, wat zijn andere mogelijkheden?
2. is er een verschil tussen de GREEN air box-systeem voor 1.8L GSi en de GREEN Direct performence kit voor 1.8L GSi?
De air box is zo'n 200 euro duurder namelijk.
3. maakt het nog verschil uit (in vermogen) of ik eerst chip of dat ik pas chip nadat ik de andere onderdelen in heb laten bouwen? |
|
Naar boven |
|
|
| spurlie Advanced Member
| Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Wo 20 Aug 2008, 22:46 Onderwerp: |
|
|
|
allereerst, je ff voorstellen is geen overbodige luxe
Luchtfilter: ik zou voor de goedkope variant gaan. Filter levert niet zo veel op dat het die 200E rechtvaardigt.
Onderdelen kunnen in iedere goede garage worden ingebouwd.
Chip ALTIJD als laatste, na alle aanpassingen. _________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
|
|
Naar boven |
|
|
| mike ed9 Advanced Member
| Geregistreerd op: 17 Februari 2008 | Posts: 519 | |
|
Geplaatst: Do 21 Aug 2008, 4:38 Onderwerp: |
|
|
|
jep, en als je je nokkenas(sen) vervangt voor scherpere.. moet je meteen af laten stellen.. _________________
antigram schreef: |
wat ben ik toch een deugniet |
|
|
Naar boven |
|
|
| z18xe Starting Member
| Geregistreerd op: 20 Augustus 2008 | Posts: 31 | |
|
Geplaatst: Do 21 Aug 2008, 6:26 Onderwerp: |
|
|
|
Quote: |
allereerst, je ff voorstellen is geen overbodige luxe
|
Je hebt gelijk,....
Quote: |
Luchtfilter: ik zou voor de goedkope variant gaan. Filter levert niet zo veel op dat het die 200E rechtvaardigt.
|
De goedkopere versie (ook van GREEN) is ongeveer 100 euri. Het is een open luchtfilter en ik ben al een poosje aan het rondlezen op forums e.d. en daar krijgen de open luchtfilters niet zulke goede kritieken. De meeste mensen klagen over het geluid wat zo'n filter veroorzaakt. "Alsof er een varken meerijdt".
Dat zijn wel trouwens allemaal reacties op de K&N o.l.f. dus ik twijfel nog.
Een filter i.c.m. een uitlaatsysteem levert al meer op toch?
Quote: |
Onderdelen kunnen in iedere goede garage worden ingebouwd.
|
Ik ben bang dat als ik die onderdelen in laat bouwen door mijn eigen garage dat ze dat dan later allemaal tegen mij gaan gebruiken mocht ik deze auto nog eens verkopen bij hun..."er zit allemaal troep in...dat koopt de klant niet".
Maar dat kan ik dus ook doen bij andere opel dealers/garages?
Quote: |
Chip ALTIJD als laatste, na alle aanpassingen.
|
waarom is dat? levert dat meer op dan dat je het voor de aanpassingen doet?
omdat je motorvermogen dan al boven standaard is.
Ik kijk erg veel op Opel M-Tech tuning.
Daar zag ik een RVS compleet uitlaatsysteem vanaf kat Groep-A voor 595,-
Pittig prijsje?
De groetjes,
Ronald |
|
Naar boven |
|
|
| Chaoth Gold Member
| Geregistreerd op: 20 Februari 2008 | Posts: 2452 | Woonplaats: Hardegarijp |
|
Geplaatst: Do 21 Aug 2008, 6:29 Onderwerp: |
|
|
|
Met chiptuning stemmen ze de chip af op jouw motor.
Het lijkt mij logisch dat het dan verstandiger is om als laatste te laten chiptunen, zodat ze alle wijzigingen aan jouw motor ook mee kunnen nemen. _________________ Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T |
|
Naar boven |
|
|
| z18xe Starting Member
| Geregistreerd op: 20 Augustus 2008 | Posts: 31 | |
|
Geplaatst: Do 21 Aug 2008, 6:37 Onderwerp: |
|
|
|
Quote: |
Met chiptuning stemmen ze de chip af op jouw motor.
Het lijkt mij logisch dat het dan verstandiger is om als laatste te laten chiptunen, zodat ze alle wijzigingen aan jouw motor ook mee kunnen nemen.
|
right.. thanks.
wat vind jij? inbouwen bij eigen dealer/garage? |
|
Naar boven |
|
|
| spurlie Advanced Member
| Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Do 21 Aug 2008, 10:48 Onderwerp: |
|
|
|
z18xe schreef: |
Een filter i.c.m. een uitlaatsysteem levert al meer op toch? |
Een filter zal iéts opleveren, maar niet echt iets wat jij zal voelen (behalve tussen de oren). Als je filter, uitlaatsysteem en nokkenas veranderd (+chip natuurlijk) is het een ander verhaal. Door de combinatie van die modificaties heb je van ieder onderdeel meer rendement.
Quote: |
Ik ben bang dat als ik die onderdelen in laat bouwen door mijn eigen garage dat ze dat dan later allemaal tegen mij gaan gebruiken mocht ik deze auto nog eens verkopen bij hun..."er zit allemaal troep in...dat koopt de klant niet".
Maar dat kan ik dus ook doen bij andere opel dealers/garages? |
Maar je hoeft het toch ook niet bij de officiele dealer te laten doen? Overigens kan het best zo zijn dat een officiele dealer deze modificaties niet wil uitvoeren. Ik zou gewoon naar een goede garage gaan die opel specialist is en daar alles laten inbouwen.
Quote: |
waarom is dat? levert dat meer op dan dat je het voor de aanpassingen doet? |
Precies zoals chaoth zegt. Een goede chiptuner stelt de computer precies af op alle modificaties die jij aan je wagen hebt gedaan, om zo het maximale daaruit te halen. Daarom ook voor een op-maat-chip gaan die speciaal voor jou wagen geschreven wordt en niet een standaard plug-and-play tuning chipje.
Quote: |
Ik kijk erg veel op Opel M-Tech tuning.
Daar zag ik een RVS compleet uitlaatsysteem vanaf kat Groep-A voor 595,-
Pittig prijsje? |
Mits de kwaliteit goed is denk ik dat dat een heel mooi prijsje is voor een compleet group-a uitlaatsysteem hoor! Voor een nieuw remus einddempertje van mijn wagen betaal ik al meer dan 500 euro _________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
|
|
Naar boven |
|
|
| z18xe Starting Member
| Geregistreerd op: 20 Augustus 2008 | Posts: 31 | |
|
Geplaatst: Do 21 Aug 2008, 12:38 Onderwerp: |
|
|
|
Bedankt voor je reacties man!
Quote: |
Als je filter, uitlaatsysteem en nokkenas veranderd (+chip natuurlijk) is het een ander verhaal. Door de combinatie van die modificaties heb je van ieder onderdeel meer rendement.
|
Volgens de details moet dat allemaal zo'n 40 pk/50 Nm schelen.
Quote: |
Ik zou gewoon naar een goede garage gaan die opel specialist is en daar alles laten inbouwen.
|
Dat ga ik inderdaad ook doen denk ik... het jammere is: bij het bedrijf waar ik de onderdelen wil kopen zijn ze erg gespecialiseerd in Opel (M-Tech Opel Tuning), maar helaas hebben ze daar geen tijd om alles te monteren.
Quote: |
Precies zoals chaoth zegt. Een goede chiptuner stelt de computer precies af op alle modificaties die jij aan je wagen hebt gedaan, om zo het maximale daaruit te halen. Daarom ook voor een op-maat-chip gaan die speciaal voor jou wagen geschreven wordt en niet een standaard plug-and-play tuning chipje.
|
Dat bedrijf doet ook aan proffesionele chiptuning: on board diagnose tuning dan.
Inderdaad een op-maat-chip voor speciaal mijn wagen.
werkt een katalysator niet vermogensremmend i.c.m. compleet groep A uitlaat?
Groeten,
Ronald |
|
Naar boven |
|
|
| Chaoth Gold Member
| Geregistreerd op: 20 Februari 2008 | Posts: 2452 | Woonplaats: Hardegarijp |
|
Geplaatst: Do 21 Aug 2008, 13:52 Onderwerp: |
|
|
|
Ik geloof wel dat er restricties zijn wat betreft het opkrikken van het motorvermogen.
Ik heb volgens mij eens gehoord dat je niet meer dan 30% (of pk) omhoog mag gaan.. dat hij dan anders niet meer apk goedgekeurd wordt.
Verbeter mij indien nodig _________________ Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Do 21 Aug 2008, 14:07 Onderwerp: |
|
|
|
Ik dacht boven 40% een herkeuring, maar dat weet ik ook niet zeker... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| spurlie Advanced Member
| Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Do 21 Aug 2008, 14:54 Onderwerp: |
|
|
|
Dat is idd bij 40% vermogenswinst, dan moet je een keuring doen bij de rdw. Maar 40% ius best veel, daar kom je zo 123 niet aan.
overigens zijn de opgegeven vermogentoenames ook altijd vrij positief, normaal gesproken haal je die 40pk/50nm niet. Maar vermogen is ook niet alles. Met deze aanpassingen zal je wagen een véél sportiever karakter krijgen, en dat zal je echt goed gaan merken! _________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
|
|
Naar boven |
|
|
| Erik23 Newbie
| Geregistreerd op: 13 Juli 2008 | Posts: 9 | Woonplaats: Boxtel |
|
Geplaatst: Do 21 Aug 2008, 17:01 Onderwerp: |
|
|
|
Chaoth schreef: |
Ik geloof wel dat er restricties zijn wat betreft het opkrikken van het motorvermogen.
Ik heb volgens mij eens gehoord dat je niet meer dan 30% (of pk) omhoog mag gaan.. dat hij dan anders niet meer apk goedgekeurd wordt.
Verbeter mij indien nodig |
apk staat hier los van, word niet naar vermogen gekeken. Maar politie en verzekering kan hier wel eens moeilijk over doen. |
|
Naar boven |
|
|
| z18xe Starting Member
| Geregistreerd op: 20 Augustus 2008 | Posts: 31 | |
|
Geplaatst: Vr 22 Aug 2008, 10:57 Onderwerp: |
|
|
|
Het duurt wel even voordat ik zover ben dat de vermogenswinst spannend begint te worden. Dit zijn dus de aanpassingen die ik wil laten inbouwen:
- sportnokkenassen
- sportluchtfiler
- uitlaatsysteem
- chip
is daar nog een bepaalde volgorde belangrijk (behalve dus de chip als laatst)?
Zijn er nog meer motorische aanpassingen mogelijk op dit model of heb je hiermee toch wel de grens bereikt?
Mocht er idd veel vermogenswinst zijn wat moet er dan allemaal gebeuren om hem politie en verzekering veilig te maken? |
|
Naar boven |
|
|
| Chaoth Gold Member
| Geregistreerd op: 20 Februari 2008 | Posts: 2452 | Woonplaats: Hardegarijp |
|
Geplaatst: Vr 22 Aug 2008, 11:06 Onderwerp: |
|
|
|
Luchtfilter kan wel eerst. Lijkt mij het makkelijkste.
sportnokkenassen en uitlaatsysteem tegelijk??
En dan als laatste de chip
En weer ben ik vatbaar voor correcties en/of commentaar _________________ Car currently owned:
Mitsubishi Colt Ralliart 1.5T |
|
Naar boven |
|
|
| z18xe Starting Member
| Geregistreerd op: 20 Augustus 2008 | Posts: 31 | |
|
Geplaatst: Vr 22 Aug 2008, 11:12 Onderwerp: |
|
|
|
Moet inderdaad ook bekijken wat gezien het arbeidsloon het verstandigste is.
Omdat ik het allemaal laat doen. Misschien handiger om dingen tegelijk te doen. |
|
Naar boven |
|
|
|
|