Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| rutgero Newbie
| Geregistreerd op: 16 Juli 2008 | Posts: 5 | Woonplaats: Utrecht |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 7:26 Onderwerp: Help! Velg verwijderen... |
|
|
|
Omdat ik niet weet hoe een velg te verwijderen om een lekke band te verwisselen, zoek ik hier m'n heil. Hopelijk weet iemand raad?
Zoals het ernaar uitziet zou je aan de zeskantige moer moeten draaien, de diameter is echter 9 centimeter en krijg ik met geen mogelijkheid (waterpomp, griptang) gedraaid. Is hier speciaal gereedschap voor?
Fotootje voor de duidelijkeid:
Dank in het vooruit! |
|
Naar boven |
|
|
| vlokman Gold Member
| Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 7:41 Onderwerp: |
|
|
|
das maar een blindplaat hoor. volgens mij als je nergens een slotboutje ziet ofzo kan je deze er met een k unststof vaandeltje uitwippen.
ben helaas NIET zeker dus wel ff voorzichtig. _________________ burn rubber, not your soul
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 8:18 Onderwerp: |
|
|
|
Die blindplaat kan ook met die centrale nep-moer vastzitten.
Zo is (of iig was) het ook bij de velgen van Jesse...
Wat ook nog kan is dat de dop/moer vastzit met "linkse draad";
heb je al geprobeerd de anndere kant op te draaien???
Maarre, als je ANWB-lid bent (evt. met woonplaatsservice)
zou ik die gewoon bellen als het je niet lukt... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| rutgero Newbie
| Geregistreerd op: 16 Juli 2008 | Posts: 5 | Woonplaats: Utrecht |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 9:10 Onderwerp: |
|
|
|
Top! Ben echt een no-ob wat dat betreft.
Zal eens proberen de andere kant op te draaien...
Dat eruit wippen had ik al geprobeerd, maar krijg amper iets tussen de kier die je ziet. |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 9:29 Onderwerp: |
|
|
|
Succes enne;
Stel je ook nog even voor in het juiste forum-deel (liefst met foto's van je wagen) als je hier meer gaat
komen, da's wel zo prettig voor iedereen, wannt dan weten we ook waarmee we van doen hebben... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 10:53 Onderwerp: |
|
|
|
Nou die moer op zich is niet nep bij mij
Dat systeem gebruikt TSW op veel velgen maar bij jou ben ik niet zeker. Als je nergens een opening hebt om iets tussen te steken ga ik er wel vanuit dat die losgedraaid moet worden. Normaal gezien zit er bij de velgen de juiste sleutel voor meegeleverd. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| rutgero Newbie
| Geregistreerd op: 16 Juli 2008 | Posts: 5 | Woonplaats: Utrecht |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 12:37 Onderwerp: |
|
|
|
Zo'n sleutel heb ik er dus niet bijgekregen...
Had al wel de plastic dop eraf weten te pulken, maar daaronder trof ik een heel klein gaatje aan:
Met een waterpomptang in het gat heb ik getracht de blindplaat te verwijderen, maar trok eerder het gat krom... Denk daarom dat die moer toch wel de blindplaat vastzet. De suggestie van Murcielaygo om de moer de andere kant op te draaien zou best nog eens kunnen kloppen...
Ik laat het wel weten en zal ook eens wat foto's posten van die auto van me (niet echt heel boeiend, ben hier meer verzijld geraakt door de kennis die hier is wat bij mij ontbreekt!). Dank allen! |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 13:31 Onderwerp: |
|
|
|
Nu je die dop er af hebt (zij het geforceerd), kun je nu de RING die
je rondom die grote schroefdraad rondom ziet niet loswippen???
Als dit namelijk hetzelfde systeem is als bij Jesse zit de schroefdraad
aan het wiel vast en is de blindplaat de ring rondom die naaf.
Achter die ring zitten dan je wielbouten/moeren...
Ik bedoel dus de ring die ik hier (heel snel) rood heb gemarkeerd:
_________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| antigram Gold Member
| Geregistreerd op: 29 November 2006 | Posts: 2337 | Woonplaats: breda |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 17:16 Onderwerp: |
|
|
|
jesse schreef: |
Nou die moer op zich is niet nep bij mij
Dat systeem gebruikt TSW op veel velgen maar bij jou ben ik niet zeker. Als je nergens een opening hebt om iets tussen te steken ga ik er wel vanuit dat die losgedraaid moet worden. Normaal gezien zit er bij de velgen de juiste sleutel voor meegeleverd.
! |
ahja die bekende tsw velgen haha _________________
mike ed9 schreef: |
was ik maar rijk en niet zo bloedmooi |
|
|
Naar boven |
|
|
| rutgero Newbie
| Geregistreerd op: 16 Juli 2008 | Posts: 5 | Woonplaats: Utrecht |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 17:53 Onderwerp: |
|
|
|
Ik had dus een schroevendraaier en later ook een waterpomptang in het gat gestoken en geprobeerd die ring met moer en al eruit te wippen.
Resultaat: het gat is nu uitgerekt tot iets van een elipse/ei...
Zoals ik het nu begrijp zou het ook kunnen zijn dat ik vanachter dat gat kan proberen echt de ring an sich, zonder moet (wat jij rood hebt gemaakt) eruit te drukken?
Dat heb ik nog niet geprobeerd, zal eens kijken of ik daar iets voor kan gebruiken. Zou wel fraai zijn... want zonder dat gat kan je echt geen vloeitje tussen de ring en de rest van de velg krijgen; hetgeen zou betekenen dat je altijd dat gelijmde plastic van de moer moet verwijderen.
Ik denk (hoop) dat het de tegengestelde draairichting in combinatie met die ring is ofzo. In ieder geval: ontzettend bedankt voor de tips!! Het heeft me tot meer inzichten gebracht! I'll keep you posted. |
|
Naar boven |
|
|
| spurlie Advanced Member
| Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 18:09 Onderwerp: |
|
|
|
Ik denk dat je die grote centrale 'nep' moer gewoon linksom een kwartslag los moet draaien en dat je de naafkap er dan zo af kan halen.
Kan zijn dat 'ie goed vast zit. Dan gewoon een flinke pot spinazie eten, een doek om je handen (heb je wat meer grip) en eens hard mwoehaa roepen. Dan gaat ie wel los.
Zo gaat het tenminste bij mijn bbs winterset (op de mhoehaa en de spinazie na)
Dat wat ik rood gemaakt heb bedoel ik dus:
_________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
|
|
Naar boven |
|
|
| mike ed9 Advanced Member
| Geregistreerd op: 17 Februari 2008 | Posts: 519 | |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 19:50 Onderwerp: |
|
|
|
spurlie schreef: |
flinke pot spinazie eten, een doek om je handen (heb je wat meer grip) en eens hard mwoehaa roepen.
|
goede how2!! _________________
antigram schreef: |
wat ben ik toch een deugniet |
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 20:40 Onderwerp: |
|
|
|
Heb je al eens met een lampje in dat gat geschenen en gekeken?
Ik verwacht namelijk niet dta je dat deel moet weghalen,
maar dat dat gewoon de naaf en het wiellager afdekt.
Ik denk echt dat "mijn" rode ring de wielbouten/moeren verbergt.
Wat je nog zou kunnen proberen om aan die ring te "trekken" is om
die schoon te boenen en er dan een paar stukjes sterke (duct)tape
op te plakken, zodat je daarmee aan de ring kunt trekken. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| spurlie Advanced Member
| Geregistreerd op: 16 Januari 2005 | Posts: 888 | Woonplaats: Zuid-Limburg |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 20:51 Onderwerp: |
|
|
|
Murcielaygo schreef: |
Heb je al eens met een lampje in dat gat geschenen en gekeken?
Ik verwacht namelijk niet dta je dat deel moet weghalen,
maar dat dat gewoon de naaf en het wiellager afdekt.
Ik denk echt dat "mijn" rode ring de wielbouten/moeren verbergt. |
Ja dat lijkt me logisch, anders heeft hij wel een heel duur/speciaal onderstel onder zijn wagen...
Dit is gewoon een naafkapje dat je naafgat + wielbouten afdekt.
Zo is het bij mij, aan de binnenkant kan je het mechanisme zien van het naafkapje
Met kapje erop:
Zonder kapje:
_________________ BMW E30 325i Mtech-II '89 - Alfa Romeo 147 1.9 JTD '02 - BMW E36 328i Tracktool '96
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Wo 16 Jul 2008, 21:02 Onderwerp: |
|
|
|
Sowieso zijn er natuurlijk adapters om een gewone naaf om te bouwen naar centrale
moer systemen in de handel, maar wat ik bedoel is dat er dus ook velgen zijn waarbij
de spindel waar de centrale moer op gedraaid wordt deel uitmaakt van de velg.
De blindplaat is dan een ring die om die spindel zit en door die centrale moer op zijn
plaats gehouden wordt. En DAT is wat ik denk dat er met deze velgen aan de hand is... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
|
|