Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Luchttoevoer verbeteren naar open air en CAI
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Luchtfilters
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 23 Apr 2004, 11:43    Onderwerp: Luchttoevoer verbeteren naar open air en CAI Reageer met quote

Heb je je luchtoevoer van de motor al verbetert met een open lucht filter en een aanzuigbuis zodat men een zogenaamd cold air intake heeft?

De volgende stap naar verbetering is even klussen, maar mensen het helpt, vooral in het onder - midden berijk van de motor!

De meeste auto's komen gewoon met wat rubber slangen naar de MAF en het luchtfilter, en vaak zijn die dan ook nog van dat geribte rubber zodat ze flexibel zijn, het mogen duidelijk zijn dat dit een zeer negatief effect heeft op de 'airflow'. De volgende stap is als volgt, je gaat al deze budget slangen vervangen door siliconen slangen van de juiste diameter, eerst de slang / pijp tussen gasklephuis en de MAF, wanneer je dan toch bezig bent, dan zorg je dat je het zo maakt dat je MAF direct op je luchtfilter zit, en dat luchtfilter op een plaats zit waar alleen koude lucht komt. Let wel op met de plaatsing, hoe meer bochten en hoe langer de buis van MAF naar gasklephuis is, hoe meer vermogen je verliest in het ondergebied. Maar let vooral op dat je niet te scherpe bochten maakt. De vermogensverschillen door de lengte van de buis zijn maar minimaal, maar ze zijn er wel, het verschil in atmosferische druk waarmee de cilinderkamers gevuld worden komt het best tot zn recht in een niet langer dan nodige aanzuigbuis.

Hoop dat jullie wat aan mn tip hebben. Na dit zul je merken dat je auto directer op t gas hapt, onderin meestal soepelder loopt en op de autobaan zal ie er wat gretiger aan hangen bij tussenacceleraties.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
williamrtd
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 4 Januari 2004
Posts: 541
Woonplaats: rotterdam
PostGeplaatst: Vr 23 Apr 2004, 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

uhm...op motorisch ben ik een behoorlijke leek, maare wat is MAF ook alweer (het is ergens uitgelegd weet ik), maar in het nederlands wat je schreef.........???? ik snap het nie helemaal....sorry
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 23 Apr 2004, 16:55    Onderwerp: Reageer met quote

Mass Air Flow Sensor (MAF)

Deze registreert hoeveel zuurstof delen in de aangezogen lucht zit en geeft deze waarde door aan de ECU (Engine Controll Unit) ofwel je motor management. Deze voert hier wat berekeningen mee uit en aan de hand van de uitgekomen waardes geeft hij het signaal door aan de injectors die precies de juiste hoeveelheid brandstof inspuit om de, volgens jou ECU, ideale A/F verhouding te draaien (Fuel / air (brandstof / lucht) verhouding). Deze waardes staan opgeslagen als fuel maps waarin beschreven per toerental wat de A/F verhouding is.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 26 Apr 2004, 11:21    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft dit vervangen van slangen ook zin op een motor zonder ECU en dus ook zonder MAF?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 26 Apr 2004, 14:07    Onderwerp: Reageer met quote

Het 'smoothen' van de aangevoerde lucht heeft altijd een positief effect. Verwacht er geen wonderen van, maar alle beetjes helpen, en t ziet er verdomds gelikt uit onder de kap Smile

PS: Ik heb nog wel n leuk foldertje hier liggen van S&G Industrial silicone tubing
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 26 Apr 2004, 15:01    Onderwerp: Reageer met quote

Nou vanavond ff lezen dan Very Happy Very Happy
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 26 Apr 2004, 16:07    Onderwerp: Reageer met quote

Very Happy YEP!
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
NightQrawler
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 26 November 2004
Posts: 186
PostGeplaatst: Vr 7 Jan 2005, 4:12    Onderwerp: Reageer met quote

mijn luchtfilter zit zowat direct op mijn MAF-sensor, dan zit er een CAI naar het blok toe.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 7 Jan 2005, 11:07    Onderwerp: Reageer met quote

JE bedoeld denk ik, hoop ik, een cai van je bumper (of ergens anders buiten de motorruimte) naar t luchtfilter toe...
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
adegger
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 28 Augustus 2005
Posts: 54
Woonplaats: Almelo
PostGeplaatst: Wo 31 Aug 2005, 18:34    Onderwerp: Reageer met quote

en waar zit je MAF origineel dan?
is dat een van die 2 slangetjes die op de slang van het luchtfilter zitten???
en hoe verplaats ik die naar het filter???
alvast bedankt
doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Freestyler
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 13 November 2004
Posts: 1345
Woonplaats: Heerlen
PostGeplaatst: Do 1 Sep 2005, 8:42    Onderwerp: Reageer met quote

adegger, je hebt geen MAF.

Die zit normaal tussen het luchtfilter en inlaat, is een kleinkassie met een stekker op. en van wat ik zo kan zien, heb jij die niet
_________________
Ride to be original, try to be unique.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
adegger
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 28 Augustus 2005
Posts: 54
Woonplaats: Almelo
PostGeplaatst: Do 1 Sep 2005, 15:43    Onderwerp: Reageer met quote

das mooi dan kan ik et zo laten Very Happy
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Delorian
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 19 Augustus 2004
Posts: 79
Woonplaats: Gelderland
PostGeplaatst: Za 24 Sep 2005, 20:41    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb afgelopen de nieuwe Green Air Storm dynamic intake gekocht (das een mond vol  Very Happy ).
Nu ben ik bezig geweest met een cold air intake te maken, maar nu rijst
de vraag..
Plastic of metalen buizen te gebruiken?

Ik heb momenteel een aantal verchroomde buizen (autostyle) thuis liggen voor eventuele montage. Maar ik kom niet helemaal mooi weg.
Nu zit ik te denken aan plastic buizen, deze kan ik namelijk op de nodige
plaatsen verhitten en iets indeuken (om ruimte te maken voor de onder-
liggende slangen).

Metaal staat mooier, maar word volgens mij sneller warm.
Plastic is chrome te spuiten maar zal nooit zo mooi lijken als.

Wat zouden jullie doen?
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Za 24 Sep 2005, 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Hou er rekening mee dat je motorblok ook heet wordt, en plastic misschien achteraf nog meer vervormt dan de bedoeling is.
Metaal heeft als enige nadeel dat het de warmte opneemt en de lucht dus nog niet helemaal koel is als ze in je blok aankomt.
Best heb je een zo glad mogelijke weg in deze pijp, "deuken" en bochten zullen de airflow altijd wat minderen.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Delorian
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 19 Augustus 2004
Posts: 79
Woonplaats: Gelderland
PostGeplaatst: Za 24 Sep 2005, 23:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik maak de "deuken" met een verfbranden á 250 graden.
Dus er is veel nodig om het plastic te vervormen. Denk wel dat dat goed gaat.
En zo niet, dat zien we dan wel weer  Smile

Ik heb maar 1 deukje nodig, en dat is omdat de buis anders te erg op 1 van mijn
benzineretoeren drukt. Ik ben bang dat ie anders een keer knapt aangezien
de motorkap ook weer eens op het filter drukt... Er staat gewoon te veel spanning
op met de metalen buizen.

Vandaar mijn oplossing --> pvc pijp aka regengoot 75mm doorsnee, 3mm dikte.

Nog een vraagje, is het erg dat ik een 2 tal haakse hoeken in mijn luchtaanvoer
krijg?

En, (maar een maf idee op de late zaterdagavond.  Laughing ) als ik nou in de pijp
een fan (ventilatorretje) maak. Zal ie dan bij rustige snelheden niet voor meer,
luchtdruk zorgen???

Laughing
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Luchtfilters Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 1 van 6

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB