Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

MX-5 + FMII kit
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Cars & Tuning Talk
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 3:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben ondertussen toch best wel benieuwd waarom dit project een tijds limiet heeft... Het klinkt niet alsof je iemand bent die nog thuis woont en van z'n pa slechts een paar maandjes de garage om mag toveren tot werkplaats...

Bedenk me net eigenlijk iets... Zou je niet met die FM lui kunnen regelen dat jij korting krijgt op de gehele kit (en eventuele andere FM onderdelen) in ruil voor reclame dmv jouw auto @ auto events met evt. klein info standje erbij? Wink
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
syt
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Januari 2008
Posts: 28
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 6:45    Onderwerp: Reageer met quote

HAHAHH nou, thuis wonen doe ik al een tijd niet meer Razz
Nee, Noud wordt Pa in mei, ik ben het net 4 maanden en weet dus hoeveel tijd het kost Wink

we gebruiken overigens de garage van zijn ouders, wij hebben er geen, en de carport is te koud. Razz

Ik krijg, net als iedereen, 5% op alles behalve de kit :S
er rijden al behoorlijk wat van die dingen met die kit rond, ook in nl schijnt :S
ik ben ze nog niet tegen gekomen Razz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 11:33    Onderwerp: Reageer met quote

syt schreef:
trouwens...

Met een wideband kun je al aardig precies je mengsel regelen.
Ik ben ook al technieken tegen gekomen die het mogelijk maken het lambda mengsel per cylinder te bepalen mbv 1 enkele lambdasonde.


Met een wideband kun je niets regelen, wel meten. Ook is het met een enkele wideband sensor niet mogelijk van alle 4 de cilinders afzonderlijk te meten, de wideband meet het gas dat er op dat moment langs stroomt, en kan onmogelijk achterhalen van welke cilinder dat gas afkomstig is. Dan zou je een spaghettie spruitstuk moeten nemen en in elke runner een wideband moeten plaatsen.

Ook is een EGT sensor een goed idee om aan te schaffen met een dergelijk project, voor de ontstekingsmaps te maken. Te hoge EGT's is heel snel een einde van je blok.

Buiten dat uiteraard de standaard meters (olie druk, olie temperatuur en laaddruk / vacuüm).

Over de remmen, ik zou het er niet op wagen. Die remmen zijn gemaakt voor een 1.6je met 101pk, ga jij 200+ pk drukken zijn die remmen niet meer afdoende. Alle remmen zijn in staat de wielen te laten blokkeren bij welke snelheid dan ook, zelfs die van een Micra, dit wil niet zeggen dat ze voldoende zijn voor meer vermogen op dezelfde ketel!!! Zelf heb ik op mijn 200SX remmen gemonteerd van een 300ZX twin turbo (welke 500 kilo zwaarder is en standaard ~300 pk heeft), met de originele remmen kon ik zo de ABS in, maar toch remt dit stukke, stukke beter en is gewoonweg stukke veiliger met al dat vermogen. Wel grote kans dat een setje Ferodo DS2500 blokken met een paar set goede schijven samen, staal gevlochten remleidingen en afgevuld met dot 5.1 remvloeistof al genoeg is voor je vermogensdoel. Zal een ontzettende verbetering zijn en het is voor je eigen veiligheid. Kan er niet genoeg op hameren hoe belangrijk dit is, belangrijker dan vermogen zelf! 10% verschil in remweg kan het verschil zijn tussen leven en niet meer leven. Bespaar hier dan ook echt niet op.

Wat heeft je MX5 eigenlijk gelopen tot nu toe als ik vragen mag?
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
syt
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Januari 2008
Posts: 28
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 11:46    Onderwerp: Reageer met quote

EGT zat wel in de planning idd, over hoe en wat met een lambda sensor is allemaal bekend.
je snapt best dat je met het terugkoppellen van de waardes die je met je lambda sensor meet je branstofmengsel aardig kunt regelen.

Wat betreft per cylinder bepalen van je verbranding dmv lamba..
Er zijn dus mensen die het voor elkaar krijgen, blijkbaar neit de domsten.
is ook gepatenteerd.
Ik zou ff moeten zoeken om het terug te vinden, er staat ergens een whitepaper online Wink
[Edit...]
http://www.patentstorm.us/patents/6148808-claims.html
http://forum.availability.com/pdf/techpapers/1999-01-0546.PDF
Very Happy
[/edit]

't ding heeft er iets meer dan 110 op staan nu.

zoals ik zei, ik moet ergens beginnen.
de kit is stap 1, daarna verder.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 12:25    Onderwerp: Reageer met quote

Op turbowagens moet je je wideband lambda op 40cm van je turbo af monteren in verband met hitte (anders wideband snel dood), dan gaat die vlieger niet meer op zoals hierboven beschreven.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
syt
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Januari 2008
Posts: 28
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 12:31    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt, maar dat is te compenseren.
Kwestie van berekeningen aanpassen.
Was sowieso vrij zware stof, dus voorlopig niet op ons prio lijstje Razz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 13:12    Onderwerp: Reageer met quote

tjah, het uitlaatgas wordt voor het de turbo in komt toch ook aardig gehutseld in het turbinehuis, en samengevoegd... ik vraag me af in hoeverre het echt accuraat is. Maar tis wel interessant, ga me dr toch eens in verdiepen Smile
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
syt
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Januari 2008
Posts: 28
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 13:33    Onderwerp: Reageer met quote

daar zat ik ook aan te denken, maar als je dan vervolgens kijkt hoe veel er uit komt, dan moet het te doen zijn...

't spul zet behoorlijk uit.... dus je hebt best even om te meten..

ik vraag me af of het uberhaupt betrouwbaar is, aangezien de meeste wideband lambda sondes eigenlijk relatief enorm traag zijn :S
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 13:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ook daar zat ik aan te denken, en gas blijft niet op zn plek, tis niet alsof je een vast object van punt A naar punt B brengt vanuit de cilinders, dat achter elkaar aansluit. In een turbo wordt al dat gas door elkaar gehusselt en als 1 grote vermengde gasstroom uitgespuugd. Maar nogmaals, ik durf er geen zekerheid over te geven.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 15:23    Onderwerp: Reageer met quote

Maximus schreef:
Op turbowagens moet je je wideband lambda op 40cm van je turbo af monteren in verband met hitte (anders wideband snel dood), dan gaat die vlieger niet meer op zoals hierboven beschreven.


Toch best raar dan dat zowel bij jouw als bij mijn turbo setup, de bung voor de lambda in de elbow zit, direct ná de turbo en dat is écht geen 40cm hoor. Nu is die bij jou er naderhand ingezet -> niet origineel maar bij mij komt het rechtstreeks van een RB af... dus zal toch wel snor zitten dan, niet? Rolling Eyes
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
syt
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Januari 2008
Posts: 28
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 16:25    Onderwerp: Reageer met quote

ALs ik de kit bekijk zit er tussen turbo en lambda ook maar 10 cm oid..
je zit dan wel 40 cm van jet spruitstuk vandaan Razz
grotere motoren verstouwen ook meer, moet dan de lambdasensor ook verder?
ik ben in dat topic eigenlijk nog nooit gedoken...
Hij zit daar op m'n downpipe, ik vertrouw de heren Wink
heb sowieso ook de AEM wideband kit liggen, dus klokkie etc..
die moet er uiteraard ook in Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

Turbo's worden zeker warm, maar de keren dat je voor langere tijd hoog in de toeren blijft janken zijn redelijk zeldzaam, tenzij je uiteraard gaat driften, das een compleet ander verhaal. Ik denk zelf dat het slijten vd lambda dmv de hitte van een turbo best wel meevalt. Sterker nog, mijn Innovate Motorsports LC-1 moet zichzelf eerst opwarmen voordat deze effectief kan meten.
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
syt
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Januari 2008
Posts: 28
PostGeplaatst: Ma 4 Feb 2008, 17:40    Onderwerp: Reageer met quote

da's heel normaal voor een wideband Wink

Die dingen doen het pas goed bij zo'n 800 graden uit m'n hoofd..

Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
syt
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 29 Januari 2008
Posts: 28
PostGeplaatst: Do 14 Feb 2008, 11:18    Onderwerp: Reageer met quote

kit is besteld,

Ik verwacht 'm half maart.
staan 2 items in backorder, ze verwachten die deze maand nog.
opsturen duurt een week volgens hun, zal wel wat uitlopen, maar voor april binnen Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 16 Feb 2008, 11:09    Onderwerp: Reageer met quote

Longbow schreef:
Toch best raar dan dat zowel bij jouw als bij mijn turbo setup, de bung voor de lambda in de elbow zit, direct ná de turbo en dat is écht geen 40cm hoor. Nu is die bij jou er naderhand ingezet -> niet origineel maar bij mij komt het rechtstreeks van een RB af... dus zal toch wel snor zitten dan, niet? Rolling Eyes


Hij probeert het toch steeds weer hč? Razz Nou goed, de uitleg voor bolle: Very Happy

De standaard narrow band lambda heeft daar niet zo gek veel last van, een wideband is daar vele malen gevoeliger voor. Waarom heb ik de bung toch op de standaard plek gezet? Omdat ik hem ook daar aan het werk krijg, alleen moet ik dan een heat-sink gaan gebruiken om hem heel te houden. Waarom niet gewoon op een ander punt gemonteerd? Bij de elbow is de enige plek waar ik de sensor rechtop kan monteren, dit is nodig ivm vochtophoping in de sensor.

Dus... meneer met de synische rolleyes.... Rolling Eyes Up yours buddy! Dancing

PS: hoe laat ben jij gister op huis af gegaan? Heb je niet meer horen weggaan! Laughing

@Syt, ga niet té kort op de turbo zitten met een wideband, wil je hem in de elbow zetten, gebruik dan een heatsink, maar als je toch de keuze nu nog hebt en je hebt er de plek voor dan zou ik hem monteren daar waar ie zich het lekkerst voelt zonder de heatsink (dan heb je die namelijk niet nodig).
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Cars & Tuning Talk Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB