Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| sjakie Starting Member
| Geregistreerd op: 6 September 2007 | Posts: 49 | |
|
Geplaatst: Ma 21 Jan 2008, 17:16 Onderwerp: Turbo |
|
|
|
Zit er aan te denken zo een dieseldumpvalve te kopen, maar probeer nu uit te zoeken of die dingen eigelijk geen kwaad kunnen voor de turbo, aangezien een dieselturbo normaal geen dumpvalve heeft...
Op eerste zicht zou het geen kwaad kunnen omdat de turbo bij het aflaten niet meer actief is, maar zou die daarna niet trager terug op zen toeren komen waardoor je een licht pk verlies hebt?
Grtz |
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Ma 21 Jan 2008, 18:23 Onderwerp: |
|
|
|
Bij een benzine auto heb je juist voordeel van de dumpvale omdat de turbo dan niet stil gezet wordt (door de druk die niet weg kan) maar door blijft draaien, waardoor hij dus weer sneller op pakt.
Ik weet alleen niet of dit ook op gaat voor diesel wagens, maar het lijt mij wel.. principe blijft hetzelfde _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Thijs1988 Newbie
| Geregistreerd op: 23 Januari 2008 | Posts: 11 | |
|
Geplaatst: Wo 30 Jan 2008, 12:56 Onderwerp: |
|
|
|
Het lijkt mij gewoon dat als je die dumpvalve monteerd de turbo op toeren BLIJFT. waardoor zal hij dan pk verlies krijgen.. hij kan immers weer gelijk doorgaan met zijn werk. _________________ let me know how my exhaust smells from behind sucka! |
|
Naar boven |
|
|
| jer3 Advanced Member
| Geregistreerd op: 15 Augustus 2007 | Posts: 501 | |
|
Geplaatst: Wo 30 Jan 2008, 14:16 Onderwerp: |
|
|
|
Ik zou ook hier even wachten op een reactie van de experts.
Longbow, Max ???? _________________ // Ground zero Truck Project\\ getting started.
|
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Wo 30 Jan 2008, 17:18 Onderwerp: |
|
|
|
Thijs1988 schreef: |
Het lijkt mij gewoon dat als je die dumpvalve monteerd de turbo op toeren BLIJFT. waardoor zal hij dan pk verlies krijgen.. hij kan immers weer gelijk doorgaan met zijn werk. |
Zodra je overschakeld, en dus het gas even loslaat, kan de nog steeds opbouwende turbodruk nergens naartoe (gasklep is immers dicht) en kan de lucht dus alleen maar terug naar buiten via de turbo. In de praktijk komt het er op neer dat de lucht dus niet terug uit de turbo gaat, maar wel zorgt deze lucht ervoor dat de turbo sterk afgeremd word, wat als 2 nadelen heeft dat de turbo dus iets langer nodig heeft om na het overschakelen weer op druk te komen en je turbo slijt er sneller door. Een dump-valve/ blow-off valve zorgt ervoor dat de gevangen lucht kan ontsnappen, en de turbo zelf dus niet afgeremd word. Dit heeft uiteraard 2 voordelen, namelijk sneller op druk na het overschakelen en je turbo blijft langer heel. Bijkomend heb je het afblaas geluid (pssjt) of niet als je een recirculerend circuit hebt. In het geval van recirculerend circuit gaat de lucht die via de dump-valve ontsnapt niet de buitenlucht in, maar terug naar het luchtfilter of in ieder geval terug naar vóór de turbo. _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Wo 30 Jan 2008, 20:47 Onderwerp: |
|
|
|
Bovenstaande is wat ik dus ook wilde zeggen, maar dan wat uitgebreider... overgens is dit antwoordt prima terug te vinden als je even had gezocht (zoek functie is niet voor niets...) dit verhaal is volgens mij al wel 10 keer verteld. _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Do 31 Jan 2008, 16:31 Onderwerp: |
|
|
|
Ik vertel het graag! _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Do 31 Jan 2008, 20:07 Onderwerp: |
|
|
|
jer3 schreef: |
Ik zou ook hier even wachten op een reactie van de experts.
Longbow, Max ???? |
Laat m lekker zoeken joh, onderwerp is al 100 keer voorbij gekomen.
Longbow, heb jij op je PC gewoon een verzameling text bestandjes met antwoord op dit soort dwaas vaak gestelde vragen, of neem jij serieus elke keer de moeite om het weer helemaal van voor af aan uit te leggen?
@newbee... search, search god f*** damn it! oh ja en welkom _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Vr 1 Feb 2008, 0:29 Onderwerp: |
|
|
|
Voor de rest is Max best wel een dood normale kerel hoor!
En tsja, ik heb geen text bestandjes op mn PC staan nee, type elke keer gewoon een nieuwe lap tekst. Als je een beetje gaar bent gaat dat op een of andere manier een stuk sneller (... net als de tijd... ) _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 1 Feb 2008, 10:54 Onderwerp: |
|
|
|
Moet inderdaad zeggen dat als ik gaar ben ik me aan dit soort dingen helemaal niet stoor en gewoon weer lappe text typ. Is misschien omdat je dan gewoon te gaar bent om je moeite te doen te herinneren dat je dit ooit al 100 keer eerder getypt hebt. Echter, laatste tijd rook ik wat minder en irriteer ik me wat meer _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Vr 1 Feb 2008, 16:15 Onderwerp: |
|
|
|
Vanavond maar even verandering in brengen dan, toch?! _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Za 2 Feb 2008, 15:39 Onderwerp: |
|
|
|
Boh man, mn kopke voelt nu nog duizelig! _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|