Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Turbo

 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sjakie
Starting Member
Starting Member
Geregistreerd op: 6 September 2007
Posts: 49
PostGeplaatst: Ma 21 Jan 2008, 17:16    Onderwerp: Turbo Reageer met quote

Zit er aan te denken zo een dieseldumpvalve te kopen, maar probeer nu uit te zoeken of die dingen eigelijk geen kwaad kunnen voor de turbo, aangezien een dieselturbo normaal geen dumpvalve heeft...
Op eerste zicht zou het geen kwaad kunnen omdat de turbo bij het aflaten niet meer actief is, maar zou die daarna niet trager terug op zen toeren komen waardoor je een licht pk verlies hebt?

Grtz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
R5GTT
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 7 Januari 2005
Posts: 302
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Ma 21 Jan 2008, 18:23    Onderwerp: Reageer met quote

Bij een benzine auto heb je juist voordeel van de dumpvale omdat de turbo dan niet stil gezet wordt (door de druk die niet weg kan) maar door blijft draaien, waardoor hij dus weer sneller op pakt.

Ik weet alleen niet of dit ook op gaat voor diesel wagens, maar het lijt mij wel.. principe blijft hetzelfde
_________________

Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Thijs1988
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 23 Januari 2008
Posts: 11
PostGeplaatst: Wo 30 Jan 2008, 12:56    Onderwerp: Reageer met quote

Het lijkt mij gewoon dat als je die dumpvalve monteerd de turbo op toeren BLIJFT. waardoor zal hij dan pk verlies krijgen.. hij kan immers weer gelijk doorgaan met zijn werk.
_________________
let me know how my exhaust smells from behind sucka!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
jer3
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 15 Augustus 2007
Posts: 501
PostGeplaatst: Wo 30 Jan 2008, 14:16    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zou ook hier even wachten op een reactie van de experts.

Longbow, Max ????
_________________
// Ground zero Truck Project\\ getting started.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Wo 30 Jan 2008, 17:18    Onderwerp: Reageer met quote

Thijs1988 schreef:
Het lijkt mij gewoon dat als je die dumpvalve monteerd de turbo op toeren BLIJFT. waardoor zal hij dan pk verlies krijgen.. hij kan immers weer gelijk doorgaan met zijn werk.


Zodra je overschakeld, en dus het gas even loslaat, kan de nog steeds opbouwende turbodruk nergens naartoe (gasklep is immers dicht) en kan de lucht dus alleen maar terug naar buiten via de turbo. In de praktijk komt het er op neer dat de lucht dus niet terug uit de turbo gaat, maar wel zorgt deze lucht ervoor dat de turbo sterk afgeremd word, wat als 2 nadelen heeft dat de turbo dus iets langer nodig heeft om na het overschakelen weer op druk te komen en je turbo slijt er sneller door. Een dump-valve/ blow-off valve zorgt ervoor dat de gevangen lucht kan ontsnappen, en de turbo zelf dus niet afgeremd word. Dit heeft uiteraard 2 voordelen, namelijk sneller op druk na het overschakelen en je turbo blijft langer heel. Bijkomend heb je het afblaas geluid (pssjt) of niet als je een recirculerend circuit hebt. In het geval van recirculerend circuit gaat de lucht die via de dump-valve ontsnapt niet de buitenlucht in, maar terug naar het luchtfilter of in ieder geval terug naar vóór de turbo.
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
R5GTT
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 7 Januari 2005
Posts: 302
Woonplaats: Eindhoven
PostGeplaatst: Wo 30 Jan 2008, 20:47    Onderwerp: Reageer met quote

Bovenstaande is wat ik dus ook wilde zeggen, maar dan wat uitgebreider... overgens is dit antwoordt prima terug te vinden als je even had gezocht (zoek functie is niet voor niets...) dit verhaal is volgens mij al wel 10 keer verteld.
_________________

Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Do 31 Jan 2008, 16:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vertel het graag! Cool
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 31 Jan 2008, 20:07    Onderwerp: Reageer met quote

jer3 schreef:
Ik zou ook hier even wachten op een reactie van de experts.

Longbow, Max ????


Laat m lekker zoeken joh, onderwerp is al 100 keer voorbij gekomen.

Longbow, heb jij op je PC gewoon een verzameling text bestandjes met antwoord op dit soort dwaas vaak gestelde vragen, of neem jij serieus elke keer de moeite om het weer helemaal van voor af aan uit te leggen?

@newbee... search, search god f*** damn it!  #Gunfire  #Sniper  Shoot  #Beer oh ja en welkom Wink Laughing
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Vr 1 Feb 2008, 0:29    Onderwerp: Reageer met quote

Voor de rest is Max best wel een dood normale kerel hoor! Laughing

En tsja, ik heb geen text bestandjes op mn PC staan nee, type elke keer gewoon een nieuwe lap tekst. Als je een beetje gaar bent gaat dat op een of andere manier een stuk sneller (... net als de tijd... Rolling Eyes )
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Vr 1 Feb 2008, 10:54    Onderwerp: Reageer met quote

Moet inderdaad zeggen dat als ik gaar ben ik me aan dit soort dingen helemaal niet stoor en gewoon weer lappe text typ. Is misschien omdat je dan gewoon te gaar bent om je moeite te doen te herinneren dat je dit ooit al 100 keer eerder getypt hebt. Echter, laatste tijd rook ik wat minder en irriteer ik me wat meer Very Happy
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Longbow
Silver Member
Silver Member
Geregistreerd op: 3 Juni 2004
Posts: 1927
Woonplaats: Voerendaal
PostGeplaatst: Vr 1 Feb 2008, 16:15    Onderwerp: Reageer met quote

Vanavond maar even verandering in brengen dan, toch?! Very Happy
_________________
VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 2 Feb 2008, 15:39    Onderwerp: Reageer met quote

Boh man, mn kopke voelt nu nog duizelig! Laughing
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB