Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Powerbox vs chip
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 17 Dec 2007, 18:05    Onderwerp: Reageer met quote

Het verschil is zo klein dat het bijna onmeetbaar is, als n maand wat kouder dan de andere is, dan is je verbruik en vermogen ook anders maar over het algemeen is dit zo minimaal dat het je amper opvalt. Zie die chip maar net zo in het geval van een N/A motor. Er zijn uiteraard uitzonderingen mogelijk wanneer de ECU van de wagen af fabriek zo beroerd te rijk is afgesteld dat je serieus vermogen en benzine weg gooit... Hang een wideband lambda en je hebt je antwoord.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
BRYght
Junior Member
Junior Member
Geregistreerd op: 16 December 2005
Posts: 376
PostGeplaatst: Ma 17 Dec 2007, 18:15    Onderwerp: Reageer met quote

wel jammer dat iedereen vergeet dat t verhaal van ''turbo/hogere druk=minder verbruik'' alleen opgaat bij een diesel...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Ma 17 Dec 2007, 20:03    Onderwerp: Reageer met quote

En wie heeft het verhaal van ''turbo/hogere druk=minder verbruik'' aangesneden volgens jou?
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Ma 17 Dec 2007, 23:58    Onderwerp: Reageer met quote

Steek een nieuwe set bougies in je wagen en hij voelt ook een stuk beter aan.
Zelfs met STANDAARD bougies ipv "High Performance", puur omdat ze nieuw zijn.

Het goedkoopst rij je nog altijd met een licht wagentje met relatief klein motortje.
Ik heb toevallig dit weekend AL mijn autokosten incl. aanschaf, afschrijving, belasting,
verzekering, onderhoud, boetes en accesoires o een rijtje gezet; ik rij nu voor €0,13/km,
met mijn 100NX was dat omgereend bijna 3x zoveel...

Iedereen moet doenw at 'ie zelf wil, maar ik geloof meer in hardwarematige
tuning dan met software, of dat nou een chip is of een "powerbox"...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Wo 19 Dec 2007, 16:06    Onderwerp: Reageer met quote

Dan moet je ook meer in de oudere auto's geloven lijkt me, waar hardwarematig gewoon de enige optie was.
De auto's van tegenwoordig zijn in zo'n mate computergestuurd dat je onder softwarewijzigingen niet meer uit komt. Maar beste blijft natuurlijk beginnen met de hardware, en de software er op maat voor laten maken.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
jeroen1978
Newbie
Newbie
Geregistreerd op: 30 November 2007
Posts: 14
PostGeplaatst: Zo 23 Dec 2007, 19:26    Onderwerp: Reageer met quote

las ff jullie discussie.....

1: powerbox hoor ik over het algemeen mindere verhalen over, dit hoor ik dan van mensen die er ook echt verstand van hebben,(moet je met een powerbox bij jd aan komen rijden, dan hoor je het wel). chippen is beter, en leverd meer vermogen op.

2: zuiniger?!?!  het mag allemaal best zo wezen dat je motor nadat ie gechipt is, zuiniger zou rijden, als je er gelijk mee blijft rijden. maar dan vraag ik me 1 ding af, waarom chip je hem dan. laat hem dan zo als dat ie is. over het algemeen chippen mensen omdat ze meer vermogen willen, dus in de werkelijk heid betekent dit dat dat gaspedaal wel vaker ff ingetrapt wordt, omdat de mensen die pk-s willen voelen. kortom: in theorie zou het om mij waar en kloppend mogen zijn, maar denk dat het in de werkelijkheid weinig zuiniger rijden wordt.

3:hardwarematig/ softwarematig tunen: tuurlijk hou ik ook van mechanische pk-s, heb per slot van rekening jaren in een gti 16v gereden, met puur mechanische pk-s. maar geloof me, al die verhalen van ff een nokkenassie hier, bewerkt koppie daar, leverd je echt niet enorme pk-s op in een keer. dit heb je met chippen wel, op deze manier valt er in 1 keer wel behoorlijk wat te winnen. en denk dat dit toch wel de toekomst is, natuurlijk nog wel in samenwerking met een beetje hardwarematig tunen.

jeroen
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 24 Dec 2007, 14:29    Onderwerp: Reageer met quote

Als met enkel chippen veel te winnen is betekent dat alleen maar dat de huidige generatie motoren softwarematig enorm afgeknepen zijn.

Daarnaast zul je als je een berg vermogen wil winnen toch hardwarematig moeten beginnen tunen, en de software als laatste op maat voor je hardware laten maken. Enkel met die combinatie kun je efficiënt voor hoge vermogens gaan.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Wo 26 Dec 2007, 19:13    Onderwerp: Reageer met quote

HArdware matig en software matig hoort bij elkaar. Dit is wat ik al eerder zei...

De software is geprogrammeerd om de hardware zo goed mogelijk aan te sturen.

Het geen dat bij chippen aangepast kan worden zijn de ontsteking en de timing maps.

Het principe is simpel:

Hoe meer lucht aangezogen wordt, hoe meer brandstof er ingespoten kan (en moet) worden. Anders klopt de benzine / lucht mengverhouding niet meer.

Ontsteking zal worden ingezet zo dicht mogelijk op het randje van pingelen, daar staat ie het eficientst, en zo levert hij zn beste vermogen en zuinigheid.

Ga jij dus meer lucht in je motor pompen, of verander je je compressieverhouding, dan moeten fuel- en timingmaps daar ook op worden aangepast. Pas dan levert je motor het vermogen dat hij hoort te leveren, en hij kan zelfs stuk gaan wanneer je dit niet goed of zelfs helemaal niet doet.

Daarom heeft chippen zonder dat je verder iets aan je motor doet zo weinig zin.

Waarom werkt het dan wel een beetje?

Bij een productie wagen zal een algemene fuel en timing map geschreven worden voor een bepaald type motor. Omdat iedere motor nét iets anders is (ook al rolt ie van dezelfde productieband af) worden er marges gehanteerd zodat elke motor er goed mee overweg kan. Zo werkt iedere motor die van die productieband afkomt met diezelfde ECU, misschien haalt ie er niet het onderste uit de kan mee, maar het werkt, het werkt betrouwbaar, en het is goedkoop te produceren gezien we gewoon dat ene ding zoveel kopieren als dat we motoren bouwen van dat type.

Omdat elke motor toch net iets anders is kun je vervolgens timing en fuelmaps gaan maken specefiek voor JOU motor in plaats van een algemeen setje mappings met marges. Echt grote verschillen zullen het niet zijn.

Bij motoren met drukvulling wordt met chippen ook de laadddruk geweizigd, gezien de druk van een turbo makkelijk omhoog te krijgen is, en de mappings toch aangepast moeten worden, gaat dit prima hand in hand. Door de hogere laaddruk wordt ook veel meer lucht de motor in gepompt, kan een boel meer brandstof verbrand worden, en is de vermogenstoename ook een stuk meer. Hierdoor is het chippen in 'turbodiesel-land' ook zo geliefd en effectief.

@Jeroen: Zonder mechanische aanpassingen heb je dus net niks aan software aanpassingen. Die nokkenassen etc etc horen er nog steeds bij, het is dus niet alsof software en mechanische-pk's twee gescheide dingen zijn zoals het hier genoemd wordt. De ECU is gewoon één van de onderdelen van het brandstof en ontstekingssysteem, zoals je bij een wagen zonder ECU carburateurs en rotor distributie hebt. Wink
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Wo 26 Dec 2007, 23:30    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:

@Jeroen: Zonder mechanische aanpassingen heb je dus net niks aan software aanpassingen. Die nokkenassen etc etc horen er nog steeds bij, het is dus niet alsof software en mechanische-pk's twee gescheide dingen zijn zoals het hier genoemd wordt. De ECU is gewoon één van de onderdelen van het brandstof en ontstekingssysteem, zoals je bij een wagen zonder ECU carburateurs en rotor distributie hebt.


nou max hier ga ik even niet met akkoord.
hangt er vanaf welke wagens volgens mij.
op seat online zie ik waardes van door dj gechipte seat's en vw's waar voor de rest niets aan gedaan is. (en tog chipje op maat) en waar zeker redelijk wat pk's gewonnen worden. tuurlijk kan je beter eerst de rest upgraden en dna chippen maar het cippen alleen is zeker ook de moeite (bij zoals je al zij vooral turbo diesels.)


ahja en het bleef niet bij woorden maar dus wel degelijk rollerbank waardes.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Do 27 Dec 2007, 17:04    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals ik al in het verhaal zei, het kán wel wat opleveren, de ene keer meer dan de andere (ligt eraan hoe dicht de motor aansluit op de standaard mappings). Om wat voor seat's en VW's ging het eigenlijk? atmosferische benzinemodellen of turbo-dieseltjes?

Ook is het niet zo dat als het een keer op één motor 20pk heeft gescheelt, dat het dan bij jou auto ook 20pk wint, al zijn het alle twee exact dezelfde modellen, met exact dezelfde motor. Het kan heel goed zijn dat je buurman met diezelfde auto 15pk wint (zou veel zijn voor een atmosferische motor) en kan bij jou misschien maar 2pk gewonnen worden (of andersom). Dit omdat iedere motor, al rolt ie van dezelfde band, toch anders is.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Do 27 Dec 2007, 18:21    Onderwerp: Reageer met quote

idd. daarom ook dat steeds cips op maat worden aanbevolen.
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Za 29 Dec 2007, 17:01    Onderwerp: Reageer met quote

Als je voor 1 - 15 pk (je moet maar hopen dat het zo hoog mogelijk uit valt) zoveel geld wil betalen voor het mappen en eventueel een stand alone systeem / piggyback computer (niet iedere ECU is te chippen, dan moet je met een piggyback gaan bijregelen of over na stand-alone)...

Als ie nu bolt, gewoon laten bollen, als je echt aan vermogenstuning wil gaan beginnen is chippen / mappen niet de eerste stap. Wat jullie ervan geloven willen maakt me niet uit, voor mijn part gaan jullie met een Golf 1.6i-16v naar een bedrijf om hem daar te laten mappen voor n berg geld met het geloof dat wanneer je weg gaat je ineens een sportwagen eraan hebt en hij ineens optrekt als n malle, maar je komt terug van een koude kermis...
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Zo 30 Dec 2007, 16:06    Onderwerp: Reageer met quote

Sja niet iedereen laat ook een chip op maat maken, wat inderdaad de enige efficiënte manier is maar dus ook wel wat geld kost.
Zijn genoeg bedrijven tegenwoordig die kant-en-klare (massaproductie) chips leveren met "meer vermogen" en die zijn dan dus goedkoop. Maar geen maatwerk. En da's niet alleen niet efficiënt, maar mogelijk zelfs schadelijk voor de motor.
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Maximus
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 1 Februari 2004
Posts: 2519
PostGeplaatst: Di 1 Jan 2008, 14:13    Onderwerp: Reageer met quote

Gewoon algemene chips KUNNEN wel interessant zijn! Smile

In engeland zit een gozer die voor de 200SX'en bijvoorbeeld een stage tuningplan bedacht, er zijn drie stages en voor elk heeft hij een chip.

Zo is bijvoorbeeld voor de S13:

Stage 1 (200-220pk):
3 inch freeflow uitlaatsysteem vanaf de turbo
sportluchtfilter
Boostcontroller voor boost naar 15 PSI (~1 bar)
Hoge capaciteit brandstofpomp
Optioneel: Front mount intercooler (met fmic tot ~250pk haalbaar met stage 1 setup)

Stage 2 (260-280pk):
3 inch freeflow uitlaatsysteem vanaf de turbo
Sportfilter
turbo van Nissan 200SX type S14
Boostcontroller voor boost naar 17 PSI
Hoge capaciteit brandstofpomp
Front mount intercooler

Stage 3 (290-330pk):
3 inch freeflow uitlaatsysteem vanaf de turbo
Sportfilter
turbo van Nissan Sunny GTI-R
Boostcontroller voor boost naar 17 PSI
Hoge capaciteit brandstofpomp
Front mount intercooler
Injectoren uit een Sunny GTI-R of een Skyline GTR
Luchtmassameter uit een 300ZX Twin turbo

Dit is het menu van Horsham Developments, zelf heb ik de chip van Norris Design, maar wordt daar een stage 2 BIN op geflashed en over een tijd een aangepaste stage 3. Horsham schrijft zijn chips met dezelfde gedachte als de fabrikant van een auto, veilig, zodat ze op geen enkele motor problemen geven en alles veilig draait. Al haalt zo'n chip niet het uiterste uit je motor, hij geeft je toch voor n schappelijke prijs een flinke vermogenstoename in combinatie met bijhorende mods, je spaar in elk geval echt ongelooflijk veel geld uit ten opzichte van een stand alone management. Velen hebben deze chips al gebruikt en het is bewezen betrouwbaar vermogen, ik vind ze ver ideaal.
_________________
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Murcielaygo
Moderator
Moderator
Geregistreerd op: 18 Juli 2003
Posts: 4497
PostGeplaatst: Di 1 Jan 2008, 17:17    Onderwerp: Reageer met quote

Dat wil ik niet echt "standaard" noemen: de chip is immers binnen
grenzen geoptimaliseerd voor de bij te plaatsen hardware.
Van die hardware is bekend wat die kan doen en dat zijn delen
die IMHO relatief meer invloed hebben dan het blok zelf...

Dus je houdt rekening met de nieuwe hardware en minder met de bestaande...
_________________
JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Motorblok/Overbrenging Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB