Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| sjakie Starting Member
| Geregistreerd op: 6 September 2007 | Posts: 49 | |
|
Geplaatst: Do 29 Nov 2007, 18:07 Onderwerp: powerbox vs chip |
|
|
|
Wat is nu eigelijk het verschil tussen een powerbox en een chip?
En wat zijn de voor-/ nadelen van beide? |
|
Naar boven |
|
|
|
Geplaatst: Za 8 Dec 2007, 10:33 Onderwerp: |
|
|
|
Elke injectiemotor is voorzien van een ECU, de zogenaamde Electronic Control Unit. De ECU regelt o.a. de injectie, de lucht/brandstof verhoudingen en het ontstekings-tijdstip. Dit allemaal als functie van parameters zoals toerental, temperatuur en dichtheid van de lucht, stand van het gaspedaal, accuspanning, etc. Bij turbo-motoren bepaald de ECU ook de laaddruk.
Al deze gegevens worden verzameld door één of meerdere (EPROM)-chips. Chiptuning houdt in dat men de orginele opgeslagen informatie in de chip(s) vervangt door geoptimaliseerde gegevens om het vermogen en het koppel te verhogen; dit met het oog op een aangenamer en vlotter motorkarakter. Dit alles zonder de geldende emissie-eisen uit het oog te verliezen.
De powerbox zorgt voor meer brandstofinspuiting.
De moderne auto is voorzien van een motormanagement systeem (ECU) die electronisch de brandstof inspuiting regelt, afhankelijk van diverse kenvelden die tesamen de inspuithoeveelheid bepalen. De ingespoten hoeveelheid wordt teruggemeld naar de ECU, die daarop dan weer meer of minder brandstof zal inspuiten. De powerbox gaat dit terugmeldsignaal iets verzwakken, daardoor zal de ECU de eerst volgende keer meer brandstof zal inspuiten, wat tot gevolg heeft dat de auto beter presteert. Doordat de ECU zo'n beetje alle sensoren bewaakt kan men niet ongestraft een weerstand in de terugmeldlijn plaatsen. Dit zou een storing kunnen genereren bij het inschakelen van het kontakt. Door echter de weerstand vertraagd na het inschakelen van het kontakt in het regelsysteem met de terugmeldlijn op te nemen, voorkomt men een storingsmelding. Een powerbox met alleen een verhoogde brandstofinspuiting levert ongeveer 10 pk winst, afhankelijk van het blok waarop het wordt toegepast en de instellingen van de powerbox.
http://www.digitune.nl/powerbox.htm _________________ Live Fast Die Young |
|
Naar boven |
|
|
| sjakie Starting Member
| Geregistreerd op: 6 September 2007 | Posts: 49 | |
|
Geplaatst: Zo 9 Dec 2007, 12:15 Onderwerp: |
|
|
|
ok, snel gekozen dan :d
een chipje komt er in :d |
|
Naar boven |
|
|
|
Geplaatst: Zo 9 Dec 2007, 21:52 Onderwerp: |
|
|
|
Chip zorgt ook voor wat meer vermogen ...
en vaak gaat het verbruik ook nog omlaag _________________ Live Fast Die Young |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 9 Dec 2007, 23:28 Onderwerp: |
|
|
|
Meer vermogen EN een lager verbruik?
Da's knap...
Eigenlijk geloof ik daar geen barst van. _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Zo 9 Dec 2007, 23:32 Onderwerp: |
|
|
|
Murcielaygo schreef: |
Meer vermogen EN een lager verbruik?
Da's knap...
Eigenlijk geloof ik daar geen barst van. |
Heel simpele verklaring.
Je hoeft minder gas te geven om het zelfde vermogen te genereren.
Werkt dus enkel bij het zelfde rij gedrag, anders niet. Omdat je dan effectiever met de brandstof omgaat. _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Zo 9 Dec 2007, 23:45 Onderwerp: |
|
|
|
En waar komt dat vermogen dan vandaan?
Uit de brandstof die niet ingespoten wordt???
Een motor is nu een compromis tussen (o.a.) vermogen,
koppel, verbruik, emissies en slijtage. Als je 1 element
aanpast zullen de andere elementen ook veranderen.
Meer vermogen kost je meer slijtage, meer verbruik en hogere emissie,
zuiniger zal je koppel en/of vermogen kosten en misschien je uitstoot
verbeteren, et als minder slijtage ten koste zal gaan van vermogen enz. enz.
En dan kan zo'n tuner anders beweren, dat zou ik ook doen
als ik hun was; ze willen hun (dure) product immers verkopen!!! _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
|
Geplaatst: Ma 10 Dec 2007, 19:29 Onderwerp: |
|
|
|
licht er zoizo aan wat voorn auto je rijd :beer: _________________ Live Fast Die Young |
|
Naar boven |
|
|
|
Geplaatst: Ma 10 Dec 2007, 19:38 Onderwerp: |
|
|
|
Met een normaal gelijke rijstijl zal het verbruik met 5% afnemen.
- Dit komt doordat we het rendement verhogen van de motor en er dus meer energie uit de brandstof benut wordt. Dit kan men gebruiken om zuiniger of sneller te rijden
quote van (tuning factory) .. _________________ Live Fast Die Young |
|
Naar boven |
|
|
| vlokman Gold Member
| Geregistreerd op: 12 December 2005 | Posts: 2374 | Woonplaats: aarschot (vlaams brabant) |
|
Geplaatst: Ma 10 Dec 2007, 22:21 Onderwerp: |
|
|
|
murci meestal heb je wel altijd gelijk maar als je het zelfde blijft rijden gaat je verbruik wel degelijk naar beneden.
maar... er is wel meer sluitage aan je motor aangezien je er meer uit wil halen dan waar hij voor afgesteld is. _________________ burn rubber, not your soul
|
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Ma 10 Dec 2007, 23:33 Onderwerp: |
|
|
|
vlokman schreef: |
als je het zelfde blijft rijden gaat je verbruik wel degelijk naar beneden. |
En dat doet dus (bijna) niemand; die willen vermogen om het te benutten (lees hard(er) rijden...
Maar ieder zijn ding. Ik mis de PeeKaatjes nog steeds niet,
ook al heb ik er zo'n 24 moeten inleveren t.o.v. de 100NX... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Freestyler Silver Member
| Geregistreerd op: 13 November 2004 | Posts: 1345 | Woonplaats: Heerlen |
|
Geplaatst: Di 11 Dec 2007, 9:02 Onderwerp: |
|
|
|
C.R.X.Criminal.Racer schreef: |
- Dit komt doordat we het rendement verhogen van de motor en er dus meer energie uit de brandstof benut wordt. Dit kan men gebruiken om zuiniger of sneller te rijden
|
volgens mij zei ik dat ook al... _________________ Ride to be original, try to be unique. |
|
Naar boven |
|
|
|
Geplaatst: Di 11 Dec 2007, 10:30 Onderwerp: |
|
|
|
efe voor de duidelijk heid . _________________ Live Fast Die Young |
|
Naar boven |
|
|
| Maximus Gold Member
| Geregistreerd op: 1 Februari 2004 | Posts: 2519 | |
|
Geplaatst: Vr 14 Dec 2007, 12:34 Onderwerp: |
|
|
|
Murcielaygo schreef: |
Meer vermogen EN een lager verbruik?
Da's knap...
Eigenlijk geloof ik daar geen barst van. |
Believe it!
Standaard staan auto's vaak te rijk afgesteld, soms n beetje, soms wat meer. Door het mengsel een beetje uit te dunnen en de lucht / brandstofverhouding wat te optimalizeren valt er vaak een beetje vermogen te winnen én zuinigheid.
Ook is het niet zo dat wanneer je een blok wat aanpast het direct een zuipschuit wordt. Als straks de andere turbo, injectoren, luchtmassameter en intercooler op de SX zit, zal deze tussen de 300 en 350pk op de krukas gaan leveren, terwijl als ik normaal rijd ik geen druppel meer zal verbruiken als nu. Lucht die ik niet met mijn gaspedaal de motor in jast, zal ook geen brandstof vragen, veel licht toch aan je rechter poot. Wel is een bijkomend nadeel van veel vermogen dat je wagen gewoon uitnodigd om dat pedaal harder in te trappen en je dus ook sportiever gaat rijden, daarom zuipt ie meer.
En atmosferische motor chippen om er meer vermogen uit te halen, zonder dat je aan dingen geklooit hebt als nokkenassen of de timing van deze, compressie verhoging of dergelijke dingen is best nutteloos en wint in verhouding met wat het kost erg weinig.
Zie het zo, stel je wagentje wordt 5% zuiniger... hypothetisch: dan rijd je nu op een volle tank van 50 liter geen 500 km maar 525 km, per liter is dat dus het verschil tussen 1 op 10 of 1 op 10,5... je gaat dit verschil in verbruik niet eens merken. In vermogen ga je 5% evenmin echt merken, met andere woorden, het geld niet waard.
Heb je een wagen met drukvulling, dan kan het wel eens een heel ander verhaal worden _________________
|
|
Naar boven |
|
|
| Jesse Webmaster
| Geregistreerd op: 17 Juli 2003 | Posts: 8036 | Woonplaats: Limburg |
|
Geplaatst: Ma 17 Dec 2007, 16:18 Onderwerp: |
|
|
|
Maximus schreef: |
Zie het zo, stel je wagentje wordt 5% zuiniger... hypothetisch: dan rijd je nu op een volle tank van 50 liter geen 500 km maar 525 km, per liter is dat dus het verschil tussen 1 op 10 of 1 op 10,5... je gaat dit verschil in verbruik niet eens merken. In vermogen ga je 5% evenmin echt merken, met andere woorden, het geld niet waard. |
Ben je daar zeker van?
Scheelt toch een paar Euro per volle benzinetank. Als je veel rijdt haal je 't er dan toch wel uit lijkt me. _________________
|
|
Naar boven |
|
|
|
|