Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Za 17 Nov 2007, 0:22 Onderwerp: Turbo vraagje... |
|
|
|
Jaja, ook ik heb nog wel eens een turbo vraagje.. lol..
Het geval is het volgende :
Zoals sommige van jullie wel weten ben ik tussen werk en alle bedrijvigheden door bezig met 4 carb's op mijn cordia te bouwen, en een aangepast uitlaatsysteem er op te zetten. Nu wil het geval dat ik goedkoop aan een blok+turbo van een vlovo 480 turbo kan komen, waarvan ik dus de turbo en delen van het uitlaatsysteem over wil gaan zetten op de cordia.
Ik weet alleen niet helemaal zeker of dit goed gaat in combinatie met drwarsstromende carb's... Ik heb al enkele verhalen gehoord dat je dan vanuit de turbo een extra slang moet trekken naar de vlotterkamers van de carb's om te zorgen dat de druk in het systeem gelijk blijft, en zodoende de carb's ook blijven werken. Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel.
Iemand een idee hier over ? ik zie jullie reacties graag tegemoet. _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Turbo Beast Starting Member
| Geregistreerd op: 27 Oktober 2007 | Posts: 41 | Woonplaats: Spierdijk |
|
Geplaatst: Za 17 Nov 2007, 20:35 Onderwerp: |
|
|
|
Ik snap wel wat je bedoeld, ik heb ooit eens een duitse jongen gesproken met een oude kadett die er een turbo op gemonteerd had!
Het probleem is met de carbs dat als de druk van je brandstof te laag is, deze niets geven zodra de turbo begint te spoelen! en dan komt inderdaad het andere druk verschil er nog bij van de lucht.
Je zal een grotere brandstof druk als je turbo druk moeten zien te krijgen plus dat je ergens de druk in je carbs moet houden, dit doen ze doorgaans door een luchtdichte bak om de carb heen te bouwen met daaraan de turbo pijp verbonden.
Er is ook nog een minder aan te raden manier, de carb Vóór de turbo te monteren, op deze manier kan je geen intercooler gebruiken want hier zou de brandstof condenseren. Uiteindelijk is een EFI oplossing het makkelijkst..... _________________ Bumperkleven? Slipstreamen! |
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Zo 18 Nov 2007, 15:37 Onderwerp: |
|
|
|
De oplossing met de bak om de carbs had ik ook al gehoord ja, maar ik ben een beetje bang dat ik dan wel erg veel turbo-lag ga hebben aangezien ik dan dus heel die bak ook moet vullen.... _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| ThunderBunny Advanced Member
| Geregistreerd op: 9 Juni 2005 | Posts: 815 | |
|
Geplaatst: Zo 18 Nov 2007, 19:19 Onderwerp: |
|
|
|
Dat zal reuze mee vallen weetje hoeveel lucht een turbo verplaats als die begint met spoolen! heel erg veel dat bakje heeft een turbo binnen een fractie van een seconde op druk, denk dat de uitdaging gaat worden hoe maak je die lucht dicht en turbo druk bestendig? _________________ Paradijs is Zon strand zee en een bacootje!
|
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Zo 18 Nov 2007, 19:39 Onderwerp: |
|
|
|
Maar het moet toch mogenlijk zijn om de carb's inwendig op dezelfde druk te brengen, zonder dat ik dus een hele kast er omheen moet gaan bouwen ? dat wordt met 4 carb's namenlijk nogal een klus... _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Murcielaygo Moderator
| Geregistreerd op: 18 Juli 2003 | Posts: 4497 | |
|
Geplaatst: Ma 19 Nov 2007, 0:52 Onderwerp: |
|
|
|
De vlotterkamers op druk zetten lijkt mij wel een logische oplossing,
alleen moet je dan wel zorgen dat je brandstofpomp meer druk kan
leveren dan de turbo, anders drukt die de brandstoftevoer dicht denk ik... _________________ JAN | Murciélaygo++++++++
-----------------------------------------------------
I reject your reality and substitute my own! |
|
Naar boven |
|
|
| Turbo Beast Starting Member
| Geregistreerd op: 27 Oktober 2007 | Posts: 41 | Woonplaats: Spierdijk |
|
Geplaatst: Ma 19 Nov 2007, 16:43 Onderwerp: |
|
|
|
Dat moet dus sowieso want de vlotter komt al onderdruk zodra de brandstof toevoer geopend word, dus die brandstofpomp is al een must (walbro?) zonder definitieve aanpassingen aan de carb zelf is bak de enige optie volgens mij, tenzij je geen intercooler wilt gebruiken met de carbs voor de turbo... _________________ Bumperkleven? Slipstreamen! |
|
Naar boven |
|
|
| Longbow Silver Member
| Geregistreerd op: 3 Juni 2004 | Posts: 1927 | Woonplaats: Voerendaal |
|
Geplaatst: Ma 19 Nov 2007, 17:50 Onderwerp: |
|
|
|
Carbs weggooien en injectie systeem voor in de plaats zetten! _________________ VW polo '91er 1.3i
Audio System SQ setup in progress |
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Ma 19 Nov 2007, 20:51 Onderwerp: |
|
|
|
De grap is nou net dat ik injectie te makkelijk vind, en dus liever die carbs er op wil hebben. Het inlaatsysteem voor de carbs (dus een compleet nieuw inlaatspruitstuk) is zo goed als klaar. Nu wil het geval dat ik dus voor heel weinig geld aan een turbo systeem kan komen, en dit er graag bij wil bouwen. Je maakt me simpelweg niet wijs dat turbo+carb niet gaat, want op mijn renault zit dit standaard op (da's alleen een valstromer ipv een dwarsstromer)
Zoals ik al zei hoorde ik van bekenden dat het mogenlijk moet zijn om de vlotterkamers van de carbs onder druk te zetten, aangezien dit bij enkele motoren die achteraf omgebouwd zijn naar turbo ook is gedaan... Dus ik had gehoopt dat iemand hier daar toevallig meet over wist, maar ik kan natuurlijk ook wel eens op wat motor fora rond gaan kijken.
Injectie ipv carbs er op is voor mij geen optie, simpelweg omdat er al teveel werk zit in het carb systeem, en omdat ik graag iets aparts wil hebben.. _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Turbo Beast Starting Member
| Geregistreerd op: 27 Oktober 2007 | Posts: 41 | Woonplaats: Spierdijk |
|
Geplaatst: Ma 19 Nov 2007, 22:42 Onderwerp: |
|
|
|
Als jij een brandstofpomp hebt die de druk aankan, en die zijn er genoeg die 2 bar druk leveren aan het eind van de leiding moet het gewoon kunnen mits je de hele rambam luchtdicht maakt!
Ben er trouwens vandaag achter geraakt dat op de V8 motoren als daar een turbo op gezet word dit wel vaak met het systeem met de carb VOOR de turbo gemonteerd word, dus toch wellicht een optie.
De carb in kwestie:
Dit is er 1 van een volkswagen kever, dus nu is de keuze makkelijk: Wel of Geen intercooler? _________________ Bumperkleven? Slipstreamen! |
|
Naar boven |
|
|
| R5GTT Junior Member
| Geregistreerd op: 7 Januari 2005 | Posts: 302 | Woonplaats: Eindhoven |
|
Geplaatst: Ma 19 Nov 2007, 23:01 Onderwerp: |
|
|
|
Hmm... de bedoeling was eigenlijk wel met intercooler... bovendien wordt de bovenstaande oplossing wel wat lastig met 4 carburateurs... _________________
Mad max quote - Speed is a question of money... how fast do you want to go ? |
|
Naar boven |
|
|
| Turbo Beast Starting Member
| Geregistreerd op: 27 Oktober 2007 | Posts: 41 | Woonplaats: Spierdijk |
|
Geplaatst: Di 20 Nov 2007, 7:46 Onderwerp: |
|
|
|
Ja naja je zou een soort spruitstuk kunnen lassen maar dat doet er niet toe. Zou kijken of je de inlaatkant lucht dicht krijg met denk ik dan toch die bakjes en een andere brandstof pomp _________________ Bumperkleven? Slipstreamen! |
|
Naar boven |
|
|
|
|