Dé community voor alle Autoliefhebbers!
 


 FrontpaginaStart   FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   RegistreerRegistreer   ProfielProfiel   InloggenInloggen 
 Log in om je Privé Berichten te bekijkenLog in om je Privé Berichten te bekijken 

Lukt dit ? ( gewijzigd ) 8-2-07
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Off-Topic
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
RoadKing
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 19 Juli 2006
Posts: 746
Woonplaats: Bocholtz
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 19:40    Onderwerp: lukt dit ? ( gewijzigd ) 8-2-07 Reageer met quote

ik ga binnekort een speaker kopen en een versterker (niet voor een auto)

versterker:

Impedantie: 8-16 ohm. Input-impedantie: 2 kOhm (gebalanceerd/ongebalanceerd). Vermogen: 8 ohm: 2x 85 W in stereo mode, overbrugd: 200 W. Frequentierespons: 20 Hz - 20 kHz (1,5 dB). S/N Ratio: >81 dB. Opgenomen vermogen: 380 W. Met automatische uitschakelbeveiliging en indicatoren voor power, peak en bridge.




Speaker 10 inch:

PA/Disco Powerspeaker in een 2-weg bas-reflex uitvoering met piezohoorn tweeter 8 Ohm),(25 cm) woofer, 200 W max


nu is mijn vraag.
gaan deze 2 dingen samen of is de versterker wat te licht ?
zo nee hoeveel van deze speakers kan ik dan op de versterker aansluiten. ?
_________________
Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET

www.Elstars-Club.nl


Laatst aangepast door RoadKing op Vr 8 Feb 2008, 19:45, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:16    Onderwerp: Reageer met quote

Kunnen we zo niet zeggen. Van de speaker geef je enkel het maximale piekvermogen, terwijl het continuvermogen (RMS) belangrijk is.
En zijn van die speaker enkel de tweeters 8 Ohm, of de speakerkast in zijn geheel als belasting?
Gaat het hier om een monowoofer die je dus op dat gebrugde kanaal wil aansluiten?
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
RoadKing
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 19 Juli 2006
Posts: 746
Woonplaats: Bocholtz
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:20    Onderwerp: Reageer met quote

geen idee.. maar volgens jer3 zou het wel kunnen alleen ik haal niet het maximale uit mijn speaker met als voordeel dat ik hem dus niet kan opblazen
_________________
Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET

www.Elstars-Club.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
jer3
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 15 Augustus 2007
Posts: 501
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Kunnen we zo niet zeggen. Van de speaker geef je enkel het maximale piekvermogen, terwijl het continuvermogen (RMS) belangrijk is.
En zijn van die speaker enkel de tweeters 8 Ohm, of de speakerkast in zijn geheel als belasting?
Gaat het hier om een monowoofer die je dus op dat gebrugde kanaal wil aansluiten?


dit is niet waar hier gaat het wel om peaken aangezien het om discotheek apperatuur gaat.

je moet kijken tot hoever de peaken kunnen uitslaan en daar ergin houden.
dit is allemaal disco materiaal en totaal niet te vergelijken met auto materiaal.
_________________
// Ground zero Truck Project\\ getting started.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:27    Onderwerp: Reageer met quote

Klopt.
En denk niet dat je hem niet kan opblazen! Je kunt met minder vermogen een speaker nog opblazen.
Het is "clipping" (peaks, afgevlakte sinussen) die vervorming van geluid geven en schadelijk voor je speakers zijn, en die krijg je echt niet alleen door teveel vermogen.

Daarom zitten er op de meeste disco mengtafels ook VU meters en soms aparte peak/clip indicatoren, en die laatste zitten op de versterkers vaak ook. Draai de boel niet gewoon helemaal open met het idee dat het vermogen van de versterker minder is dan de speaker aan kan. Let altijd op die indicatoren en als je geluid gaat vervormen, draai het volume dan wat terug.
_________________




Laatst aangepast door Jesse op Ma 29 Okt 2007, 20:29, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
jer3
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 15 Augustus 2007
Posts: 501
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:29    Onderwerp: Reageer met quote

RoadKing schreef:
geen idee.. maar volgens jer3 zou het wel kunnen alleen ik haal niet het maximale uit mijn speaker met als voordeel dat ik hem dus niet kan opblazen


hou er wel rekening mee dat je een limiter moet hebben die de gevaarlijke tone voor je speakers en apperatuur eruit filterd.
verder kan het gewoon voordeel met limter en versterker kan je hem zo hard zetten als je wil de limiter steld hem dan tog bij zodat er geen gevaarlijke tonen komen. dus stel je overstuurd het geluid dan draait de limiter dit automatisch weer terug zodat je versterker niet overhit of je speakers niet gaan kraken( je geluids kwaliteit gaat dan wel achteruit )
maja beter dan dat alles binnen no-time verot is
_________________
// Ground zero Truck Project\\ getting started.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
jer3
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 15 Augustus 2007
Posts: 501
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Klopt.
En denk niet dat je hem niet kan opblazen! Je kunt met minder vermogen een speaker nog opblazen.
Het is "clipping" (peaks, afgevlakte sinussen) die vervorming van geluid geven en schadelijk voor je speakers zijn, en die krijg je echt niet alleen door teveel vermogen.

Daarom zitten er op de meeste disco mengtafels ook VU meters en soms aparte peak/clip indicatoren, en die laatste zitten op de versterkers vaak ook. Draai de boel niet gewoon helemaal open met het idee dat het vermogen van de versterker minder is dan de speaker aan kan. Let altijd op die indicatoren en als je geluid gaat vervormen, draai het volume dan wat terug.


1 woord Razz limiter Wink die regeld dit weer zo heb je nergens problemen mee
we hebben bij ons 3 versterkers van 2500 watt. en speakers van ruim 3400 watt erop we hebben 1 limiter die alles in de gaten houd en nog nooit problemen gehad behalve overhitting
_________________
// Ground zero Truck Project\\ getting started.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:31    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het niet op limiters... Omdat soms gewoon de verhouding tussen harde en zachte stukken muziek aangepast wordt.
Gewoon vantevoren je apparatuur goed afstellen met een aantal verschillende nummers waarvan je weet dat ze hard gaan, en dan zit je meestal met de rest ook wel goed. En zoals ik al zei, altijd de clip indicators in de gaten houden en niet té hard willen Wink

Heb zelf altijd zonder limiters gedraaid gewoon door vooraf even af te stellen dat 't binnen de perken blijft.
Daarnaast heb ik een mengtafel met analoge VU meters en clip indicatoren per kanaal, en die laatste ook op m'n versterker Wink
_________________




Laatst aangepast door Jesse op Ma 29 Okt 2007, 20:32, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
RoadKing
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 19 Juli 2006
Posts: 746
Woonplaats: Bocholtz
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

en als ik deze speaker gebruik ?
http://www.aximax.nl/catalog/koda-kd3010-luidspreker-p-103889.html

en limiter hoe sluit je zo'n ding aan ?
_________________
Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET

www.Elstars-Club.nl
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
jer3
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 15 Augustus 2007
Posts: 501
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:32    Onderwerp: Reageer met quote

Jesse schreef:
Ik heb het niet op limiters... Omdat soms gewoon de verhouding tussen harde en zachte stukken muziek aangepast wordt.
Gewoon vantevoren je apparatuur goed afstellen met een aantal verschillende nummers waarvan je weet dat ze hard gaan, en dan zit je meestal met de rest ook wel goed. En zoals ik al zei, altijd de clip indicators in de gaten houden en niet té hard willen Wink


zowieso ben je verplicht ( wetgeving van milieudienst) om in een discotheek een limiter te hebben anders krijg je gewoon een prent Razz
maja dit gaat wel om huis tuin en keuken situatie.
_________________
// Ground zero Truck Project\\ getting started.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
jer3
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 15 Augustus 2007
Posts: 501
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

RoadKing schreef:
en als ik deze speaker gebruik ?
http://www.aximax.nl/catalog/koda-kd3010-luidspreker-p-103889.html

en limiter hoe sluit je zo'n ding aan ?


gewoon alles met XLR kabels Wink
zij die grote dikke ronde anologe kabels
_________________
// Ground zero Truck Project\\ getting started.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail MSN Messenger
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:33    Onderwerp: Reageer met quote

ONZIN

ONZIN

ONZIN

ook hier is het zo dat je versterker MEER moet geven als je boxen aan kunne. en ook moeje iet aan je peaken denken want die moet je net in toom houden. en disco is wel te vergelijken met car enige verschillen is dat je meer soorten disco kan hebben en van afstellingen en aansluitingen en impedanties maar uiteindelijk it's al the samen.

en over het niet opblazen. wie heeft je dat wijsgemaakt. versterkers van diso hebben 90% ene digitale aanduiding van je peaken. doe je het omgekeerde en is dus je versterker te zacht ga je veel te veel vragen en ga je mooi in het groen blijven terwijl normaal je bassen net in het oranje moeten komen. maar je gaat je amp zeer zwaar belasten dus die gaat in protect springen. op dit punt heb je wel gelijk dat er een verschil is.)

langs de andere kant met een zwaardere kan je je speaker geven wat hij wil zonder dat hij afziet + als je hem niet laat clippen (in het rood gaan) zal je helemaal niets opblazen.

(ik spreek hier over manuele afstelling aangezien ik niet denk dat hij digitaal via pc kan afgesteld worden. maar ook in dit geval was je uitleg gewoon zever geweest.)

dus mss even antwoorden op jesse zen vragen en ik kan je meer vertellen.

voor de rest ik weet niet wie je deze onzin heeft wijsgemaakt jer3

edit deze post ging dus over die eerste post van jer3 ofwel hebben jullie rap getypt ofwel gaat men pc de mist in.
denk het laatste  Rolling Eyes
_________________
burn rubber, not your soul



Laatst aangepast door vlokman op Ma 29 Okt 2007, 20:35, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
RoadKing
Advanced Member
Advanced Member
Geregistreerd op: 19 Juli 2006
Posts: 746
Woonplaats: Bocholtz
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

maar dit staat op de versterker

Met automatische uitschakelbeveiliging en indicatoren voor power, peak en bridge

is dat een limiter ?

jah eigenlijk snap ik het niet echt precies..
wat raden jullie mij nou gewoon aan ?
mn budget is 200 euro en ik moet het voor 16 november hebben
het moet een redelijk dikke geluids systeem zijn
_________________
Nissan Silvia PS13
Honda CRX CA18DET

www.Elstars-Club.nl


Laatst aangepast door RoadKing op Ma 29 Okt 2007, 20:37, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Jesse
Webmaster
Webmaster
Geregistreerd op: 17 Juli 2003
Posts: 8036
Woonplaats: Limburg
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:34    Onderwerp: Reageer met quote

Hebben we het ineens over een discotheek dan?
'k Heb zelf alleen op buurtfeesten en in danscafés gedraaid en da's 8-10 jaar geleden dat ik daar echt actief mee bezig was.

@ RoadKing geef eens wat meer gegevens over wat je nu eigenlijk van plan bent te gaan opbouwen? 1 zo'n speaker ga je ook niet echt veel aan hebben... Of wil je mono gaan draaien? Confused

@ Vlokman nee het eerste, kan het ook bijna niet bijhouden hier Razz
_________________


Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
vlokman
Gold Member
Gold Member
Geregistreerd op: 12 December 2005
Posts: 2374
Woonplaats: aarschot (vlaams brabant)
PostGeplaatst: Ma 29 Okt 2007, 20:37    Onderwerp: Reageer met quote

met een limiter kan je nog alitjd opblazen. en heeft roadking zooizo niet nodig.
en ja inderdaad ik zou graag wat meer gegevens horen.
en neen dat is geen limiter maar een beveiliging als je te veel van je versterker gaat vragen dus eigenlijk tegen het opblazen van een vertsterker
_________________
burn rubber, not your soul

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk    Car Tuning Forum Index -> Off-Topic Tijden gesynchroniseerd met je computer
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


© 2003-2008 Car Tuning Forum - Powered by phpBB